صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۳۹۰۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۵ مرداد ماه

امام حسین (ع) فرمودند: «اَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ، لا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إِلا بَکَی»؛ من کشته اشک‌هایم، مؤمنی مرا یاد نکند، مگر آن‏که به گریه می‏افتد. (کامل الزیارات، ص ۱۱۷ ح۶) *فرارسیدن سالروز تاسوعا و عاشورای حسینی بر شما محبین اهل‌بیت علیهم‌السلام تسلیت باد* www.basirat.ir

حرف روز            

خونی که سرد نمی‌شود!

پس از قیام عاشورا، دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام تلاش بسیاری برای زدودن معارف حسینی و قیام عاشورا از اذهان و قلوب مردم کردند؛ در برهه‌های مختلف مانند دوره منصور دوانیقی، هارون‌الرشید، متوکل عباسی و ... برای فراموش شدن قیام حسینی، اقدام به تخریب فیزیکی قبر و بنای موجود بر آن شد. ساختار خلافت در دوره اموی و مروانی تلاش کردند تا با تغییر و تحریف عاشورا این روز را روزی برای شادی و روزه‌داری مردم قرار دهند، چنانکه این شادی در زیارت عاشورا و عبارت «و هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین علیه‌السلام» منعکس گردیده است؛ فراتر از آن در برهه‌هایی از تاریخ از سوی دشمنان اهل‌بیت تلاش گردید که مناسک مذهبی و مراسماتی شبیه عزاداری تشیع در روز عاشورا راه‌اندازی شود، چنانکه برخی روز کشته شدن مصعب ابن زبیر را تکریم نموده و به عزاداری می‌پرداختند. نمونه‌های مشابه این‌چنینی در مواجهه با عاشورا و مکتب حسینی را می‌توان متعدد نام برد و مثال زد؛ لذا سؤالی که پدید می‌آید این است که چگونه با همه این تلاش‌ها، عاشورا و مکتب امام حسین علیه‌السلام تداوم یافت ولی دیگر مناسک شبیه‌سازی‌شده باقی نماندند؟ به نظر ۳ موضوع در ماندگاری عاشورا و مکتب سیدالشهدا تأثیرگذار بوده است.

1- فطری و الهی بودن قیام عاشورا؛ قیام عاشورا صرفاً با هدف کسب قدرت نبود، بلکه فراتر از آن تلاشی الهی برای زدودن غبار تحریف از معارف الهی بود. قیام حسینی در برابر یزید را باید قیام خیر مطلق در برابر شرورترین خلقت موجود دانست و همین موضوع باعث گردید که ماهیت این قیام در راستای فطرت مردم بوده و هیچ‌وقت رنگ کهنگی به خود نگیرد. 2- منسک فرقه‌ای یا تعظیم شعائر الهی؛ هرچند آن‌گونه که گفته شد، دشمن با شبیه‌سازی‌هایی مانند قتل ابن زبیر تلاش کرد عاشورا را به فراموشی ببرد؛ اما آنچه مغفول ماند این بود که عاشورا صرفاً یک منسک مذهبی و یا عزاداری برای فقدان یک فرد نبود، بلکه محل و موعدی برای تعظیم شعائر الهی گردید و همین بر ماندگاری قیام عاشورا تأثیرگذار بود. 3- مردم پایه بودن گرامیداشت عاشورا؛ باوجود تلاش بسیاری از حکام جور از حجاج بن یوسف ثقفی تا رضاشاه پهلوی برای زدودن عاشورا، اما یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در ماندگاری عاشورا، مردم پایه بودن آن و خیزش مردم برای تکریم آن در طول تاریخ است.

نکته پایانی اینکه قیام حسینی هرسال جلوه‌ای مردمی‌تر و رنگ و بویی تازه‌تر می‌یابد که اثباتی بر الهی بودن آن است.

(نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                        

شمر زمانه‌ات را چقدر می‌شناسی؟!

در روزهای اخیر بیانات منتشرنشده مقام معظم رهبری در دیدار شوراى مرکزى هیئت‌هاى عزاداری استان تهران (در 12 مردادماه ۱۳۷۳) توسط سایت معظم له منتشر شد که در آن تأکید کرده‌اند که «دیدید که در سال ۵۷، همین هیئات مذهبى شما در روشن کردن حقایق براى مردم چه نقش بزرگى ایفا کرد. مردم در خیابان‌ها راه می‌رفتند و نغمه هیئت‌های عزادارى براى آن‌ها بهترین تحلیل‌کننده سیاسى و انقلابى آن روز بود که حقایق را بیان می‌کرد؛ در سال ۴۲ هم همین‌جور بود، در دوران جنگ هم همین‌جور بود. امروز هم همین‌جور است».

گزاره‌های خبری: اگرچه امروزه فرد سفاک و خونریزی مثل یزید وجود ندارد؛ اما ده‌ها انسان فاسد و ظالم وجود دارند که خون میلیون‌ها انسان بی‌گناه را مباح کرده‌اند و شبانه‌روز در حال تخریب، آتش زدن سرپناه‌ها و اسارت آن‌ها هستند و لازم است که هیئت‌های عزاداری رابطه دقیق و ظریف این جنایت‌ها را با افرادی مثل یزید روایت کنند؛ 1- از سال ۱۳۹۴ تاکنون عربستان سعودی به نمایندگی از آمریکا، از دریا، زمین و آسمان حمله علیه مردم مظلوم یمن را آغاز کرد که طبق آمار رسمی، در این فاصله قریب به ۱۸ هزار نفر به‌صورت مستقیم به شهادت رسیده‌اند که ۴ هزار کودک بوده‌اند. این عملیات اگرچه در شرایط فعلی با پیروزی مردم مظلوم یمن در حال پایان یافتن است؛ اما شمر زمانه آن را فراموش نکن که گناه این کودکان هم این بود که پدرانشان در مقابل جنایات یزید صفت‌هایی مانند حاکمان سعودی ایستادگی کردند. 2- از سال ۲۰۱۱ عربستان سعودی به همراه جبهه‌ای عظیم از تروریست‌ها خون، جان و مال مردم بی‌گناه سوریه را مباح کردند و در طول ۱۰ سال قریب ۴۹۴ هزار نفر از مردم را به شهادت رساندند که بیش از ۳۰ هزار نفر از آنان کودک و ۳۰ هزار نفر هم زن بوده‌اند. گناه مردم سوریه آن بود که بین تسلیم در مقابل ائتلاف سعودی و مقاومت، گزینه مقاومت را انتخاب کرد. 3- در این روزها شاهد حملات گسترده رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه هستیم؛ تخریب خانه‌ها، اسارت و شهادت بهای دفاع رزمندگان غزه از قبله اول مسلمین است. در حملات رژیم صهیونیستی به غزه همواره 80 تا 90 درصد از کشته‌شدگان؛ غیرنظامی و یک‌چهارم آن‌ها کودک هستند.

آمار جنایت‌های آمریکایی- صهیونیستی و مزدوران آن به این میزان خلاصه نمی‌شود و در جای جای دنیا قابل رصد و مشاهده است.

نکته پایانی: اگر شمر اکنون زنده بود، همین جنایت‌ها را مرتکب می‌شد ولی اکنون اگرچه هویت متفاوت شده؛ اما ماهیت جنایتکاران همان است. امروز هم سفیدی گلوی کودکان را با موشک نشانه می‌گیرند، خانه‌های مظلومان را بمب‌های مخرب به آتش می‌کشند، زنان و دختران مسلمان را به‌عنوان کنیز خریدوفروش می‌کنند، مردم مسلمان را تحریم می‌کنند و در زمین، هوا و دریا مراقبت می‌کنند که به آن‌ها غذا و دارو نرسد. آری، مردم اگر شمر و یزید زمانه را نشناسند، نمی‌توانند به امام زمان (عج) کمک کنند و در حسرت لبیک به «هل مِن ناصر یَنصُرُنی» خواهند ماند؛ زیرا اکنون جنگ شناختی دشمن به‌گونه‌ای است که تشخیص جبهه باطل و حق بسیار دشوارتر از گذشته است و جهاد تبیین در هیئت‌های عزاداری، قدرت تحلیل و مبارزه در رکاب امام حق را به ما می‌آموزد که آری شمر و یزید زمانه هم با زر، زور و فریب در حال جنگ دائمی هستند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ اخبار

اقدامات یک‌ساله دولت در حوزه استقراض بانکی و تراز تجاری

دولت سیزدهم در پایان سال ۱۴۰۰ و باوجود تنگناهای شدید بودجه ناتراز ۱۴۰۰، توانست رقم استقراض دولت در ابتدای سال را در اسفند ۱۴۰۰ تسویه کند. همچنین بنا بر اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۲۰ تیرماه، دولت ۴۹ هزار و ۶۳۱ میلیارد تومان از بدهی‌های ایجادشده در سال‌های قبل را تسویه کرده است. علاوه بر این، در پایان اردیبهشت ۱۴۰۱، بدهی‌های خارجی کشورمان به ۷ میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار رسید. حجم بدهی‌های خارجی ایران در پایان اسفند ۱۴۰۰، معادل ۸ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار بوده که این آمار حکایت از کاهش حجم بدهی‌های خارجی ایران در دوماهه نخست سال ۱۴۰۱ دارد. همچنین در سال جاری شاهد مثبت شدن تراز تجاری کشور هستیم؛ با توجه به صادرات هشت میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلاری و واردات هشت میلیارد و 115 میلیون دلاری در دو ماه نخست 1401، صادرات از واردات پیشی گرفته و تراز تجارت خارجی کشور بیش از ۴۰۱ میلیون دلار مثبت شده است. گفتنی است، تراز تجاری کشور در فروردین ۱۴۰۱ هم با پیشی گرفتن ارزش کالاهای صادره نسبت به واردات، مثبت ۸۷۵ میلیون دلار شده بود. مثبت شدن تراز تجاری کشور برای دومین ماه متوالی در سال 1401، بدون برجام و بدون FATF حاصل شده است.

جزئیاتی از دور جدید مذاکرات از زبان رئیس سازمان انرژی اتمی

رئیس سازمان انرژی اتمی به جزئیاتی از برگزاری دور جدید مذاکرات وین پرداخت و گفت: «در این دور، مباحث، یک طرح ترکیبی شامل مباحث فنی و تحریمی است. در مباحث فنی گفت‌وگو صورت گرفته و یک سری مباحث تکمیلی وجود دارد که مهم‌ترین آن بحث اسناد و مکان‌های ادعایی است که مجدداً مانند دوره قبل که بسته شده بود، همچنان با همان ترکیب و با همان شرایط بسته شود. نصب هزار ماشین IR6 و سایر ماشین‌ها، طراحی راکتور اراک و تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ازجمله موارد مورد تأکید مجلس بود که همه آن‌ها مطابق قانون انجام شد و می‌توان گفت قانون اقدام راهبردی تا این تاریخ به نسبت زمان، صد درصد اجرا شده است. آژانس هیچ رویکرد فنی نداشته است بلکه این‌ها رویکردهای سیاسی است که آژانس از آن‌ها استفاده کرده است و امیدواریم که در این مقطع یک‌بار برای همیشه این موارد بسته شود».

شرط ایرانی که همچنان در مذاکرات پابرجاست

یک منبع آگاه در تیم مذاکره‌کننده در مورد ادعای وال‌استریت ژورنال مبنی بر اینکه ایران شرط خود را برای حذف سپاه پاسداران از گروه‌های تروریستی کنار گذاشت، گفت: «جمهوری اسلامی ایران درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته است و ادعاهای رسانه‌ای در این رابطه فاقد اعتبار است». این منبع آگاه تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران حسن نیت خود در مذاکرات را نشان داده است و اراده جدی خود را برای رسیدن به توافق دارد. اکنون توپ در زمین آمریکا است و اگر آن‌ها خواهان به نتیجه رسیدن توافق با ایران هستند، باید از فرصتی که اعضای برجام در اختیارشان گذاشته، استفاده کرده و مسئولانه عمل کنند». وال‌استریت ژورنال مدعی شده بود که ایران درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار گذاشته، اما همچنان خواستار تضمین‌های قوی‌تر از امریکاست.

چرا اوکراین مساوی با آمریکاست؟!

نسخه استرالیایی National Review می‌نویسد که سه کنسرسیوم بزرگ فراملی آمریکایی 17 میلیون هکتار زمین کشاورزی اوکراین را از میان کل مساحت 600000 کیلومترمربعی این کشور را خریداری کرده‌اند. برای مقایسه، 16.7 میلیون هکتار زمین کشاورزی در کل ایتالیا وجود دارد؛ بنابراین معلوم شد که سه شرکت آمریکایی زمین کشاورزی مفید بیشتری را در اوکراین نسبت به کل ایتالیا خریداری کرده‌اند. این شرکت‌ها کدم‌اند؟ کارگیل، دوپونت و مونسانتو آلمانی- استرالیایی هستند؛ اما با سرمایه آمریکایی. سهامداران اصلی آن‌ها ونگارد، بلک راک و بلک استون آمریکایی هستند. بلک راک - یک صندوق 10 تریلیون دلاری است، ونگارد 6 تریلیون دلار، بلک استون 881 میلیارد دلار است. این‌ها شرکت‌هایی هستند که قصد به دست گرفتن آینده بشریت را دارند.

▼اخبار کوتاه

رَجَز حسینی یک مداح که اینستاگرام را عصبانی کرد!/ اینستاگرام صفحه میثم مطیعی را به دلیل انتشار رجزخوانی درباره نابودی رژیم صهیونیستی مسدود کرد. پیشتر هم اینستاگرام صفحه یک‌میلیونی مطیعی را مسدود کرده بود. در همین حال پویش‌های متعددی در واکنش به مسدود شدن صفحه اینستاگرام مطیعی به دلیل رجز «الله‌اکبر، خامنه‌ای رهبر»، با عنوان #صدای_میثم_مطیعی_هستیم در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است.

شهاب حسینی: امام حسین شاه‌راه هدایت است/ بازیگر سرشناس تلویزیون و سینمای کشورمان در خصوص اباعبدالله الحسین (ع) و ضرورت تولید آثار هنری درباره این شخصیت عظیم گفت: «با عشق به امام حسین (ع) می‌توان امیدوار بود که مشیت خداوند بر هدایت آدم قرار گرفته است. اگر چنین شخصیت عظیمی در هر قوم و ملتی وجود داشت، تابه‌حال صدها اثر ارزشمند درباره او تولید شده بود، اما ما هنوز هیچ کار بزرگی درباره این امام بزرگوار انجام نداده‌ایم. امیدوارم اراده‌ای برای این کار مهم شکل بگیرد».

پایین کشیدن پرچم آذربایجان از سفارت این کشور در لندن/ ‌فعالان مذهبی آذری مقیم لندن در اعتراض به محدودیت عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در باکو، سفارت آذربایجان در لندن را تصرف کردند. ‏گروه «اتحاد خدام المهدی» اعلام کرد این کار در واکنش به «آزار و اذیت مقام‌های آذربایجانی علیه یک زن در باکو به خاطر نوشتن شعار یا حسین بر دیوار خانه‌اش» بوده است.

پهپادهای ایرانی؛ رقیب سرسخت شبکه پدافندی آمریکا/ «حجت‌الاسلام حسین طائب» مشاور فرمانده کل سپاه با اشاره به قدرت پهپادی ایران، گفت: «این قدرت ایران را می‌رساند که شخصی مانند «ژنرال کنت مکنزی» فرمانده سازمان تروریستی سنتکام می‌گوید، این حجم از شبکه پدافندی را درست کرده‌ایم؛ اما یک پهپاد کوچک و متوسط ایرانی به‌راحتی از روی این پدافند عبور می‌کند. من مانده‌ام که آیا این پدافند ما با این پیشرفت روزانه می‌تواند در مقابل پهپادهای ساده و ارزان‌قیمت ایرانی مقاومت کند؟».

کارشناس آمریکایی: ایران به دنبال دست برتری در مذاکرات است/ «اریک بروئر» کارشناس آمریکایی در حوزه عدم اشاعه معتقد است ایران در حال تقویت اهرم‌های مذاکراتی خود است. بروئر نوشته است: «ایران در تلاش است که با موضع مذاکراتی قوی، در وین حاضر شود: با گسترش غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته (هم‌زمان با تهدید به افزایش بیشتر)، کم‌اهمیت جلوه دادن اثرات تحریم‌ها و برجسته کردن توانایی خود برای ساخت سلاح، اگر تصمیم به این کار بگیرد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات