صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲  ، 
شناسه خبر : ۳۲۳۳۹۳
عبدالرحیم کردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، با اشاره به طرح های مطرح شده توسط اعضای اتحادیه اوراسیا با محوریت بندر آستراخان روسیه، گفت: پروژه جایگزین کانال سوئز از بمبئی به هامبورگ و سن پترزبورگ که شامل پروژه محور آستراخان، انزلی، چابهار و ناواشیوا (هند) می‌شود، تفاوت زمانی قابل توجهی را برای جا به جایی کالا ایجاد می‌کند و این زمان را از ۳۸ روز به ۱۴ تا ۱۶ روز کاهش می‌دهد.

کردی با اشاره به اینکه با وجود بنادری مانند بندر عباس و جبل علی (امارات) و بی‌توجهی به هزینه‌های حمل و نقل، چابهار به عنوان یک منطقه اقتصادی دیده نمی‌شد، خاطرنشان کرد: پیش از این در چابهار رقابت بر سر تکنولوژی، سرمایه و زیرساخت بود، اما امروزه که در جهان کالاها در فضای رقابتی مورد ارزیابی قرار می گیرند و شکاف‌ها به لحاظ سرمایه و مواد اولیه کم شده، هزینه حمل و نقل در کاهش قیمت تمام‌شده و رقابتی شدن کالا سهم بسیار زیادی دارد.

وی افزود: به همین دلیل، کشوری مانند چین با هدف ابرقدرتی اقتصاد در جهان، ایده و ابتکار «یک جاده – یک کمربند» را مطرح کرده زیرا در این دوره، تنها داشتن تکنولوژی، مواد اولیه و نیروی انسانی کافی نیست، بلکه در یک کمربند و شاهراه، می‌توان کاهش زمان و هزینه رسیدن به بازار برای تبدیل‌شدن به قدرت‌های اقتصادی را مورد توجه قرار داد.

کردی با اشاره به اینکه ایران به دلیل جغرافیای استراتژیک، به عنوان ترمینالی در میانه جهان به شمار می رود، تصریح کرد: ایران به ویژه از بندر چابهار، می تواند نقش اتصالات شرق به غرب و شمال به جنوب جهان را بر عهده گیرد. تا آنجا که امروزه سواحل مکران و چابهار به عنوان اصلی‌ترین مسیر، توجیه اقتصادی پیدا کرده و فصل تازه آن آغاز شده است.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به توجه هوشمندانه از طرف رهبر معظم انقلاب و نگاه رییس جمهوری به لحاظ استراتژیک به این نقطه از ایران، خاطرنشان کرد: در هر دو دولت یازدهم و دوازدهم به صورت جدی به چابهار پرداخته شده و در هیچ سخنرانی بین‌المللی نبوده که رییس جمهوری نامی از چابهار بر زبان نیاورده باشند و بر همین اساس در بدترین شرایط اقتصادی که پروژه‌های عمرانی دچار چالش‌های جدی برای تامین منابع بودند، پروژه‌های چابهار حتی متوقف هم نشدند.
 
به گفته کردی، بندر شهید بهشتی که دو سال پیش توسط رییس جمهوری افتتاح شد، نقطه عطفی در مناسبات اقتصادی منطقه آزاد چابهار محسوب می‌شود. همچنین با توجه به نظر ویژه رهبر معظم انقلاب به سواحل مکران، در سال گذشته ۳۰۰ میلیون یورو برای راه آهن این منطقه اختصاص پیدا کرد که این مبلغ، پروژه را وارد فصل جدیدی کرده تا به سرعت پیش رود.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های پذیرش هر نوع سرمایه‌گذاری خارجی در چابهار مهیا شده است، اظهار داشت: شرایط کنونی موجب اشتیاق خارجی‌ها برای حضور در ایران نیز شده است. میزان استقبال از حضور در چابهار به حدی است که حتی امروز، توان پاسخگویی به برخی سرمایه‌گذاری‌های مازاد را در این منطقه نداریم.

کردی خاطرنشان کرد که دو طرح مهم توسعه منطقه آزاد چابهار و راه‌اندازی فرودگاه به نتیجه رسیده اند و در آینده شروع به کار خواهند کرد، افزود: سیاست ما در چابهار دنبال کردن پروژه «سی‌پک» است و تلاش می شود از این طریق همکاری با پاکستان در بندر گوادر مسیرهای تجارت به صورت رفت و برگشت برقرار شده و بندر چابهار نیز در آن دخیل باشد.
نام:
ایمیل:
نظر: