نشست خبری مرحله نهایی دومین رویداد سراســـری تولید محتوای دیجیتال بســـیج با حضور «مسلم معین» رئیس سازمان فضای مجازی سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد.
دومین رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج دو و سوم مهرماه برگزار می شود.
معین در ابتدای این مراسم اظهار داشت: فضای مجازی کشور امروز در موضوعات مختلف به یک بستر برای بیان نظرات و ارتباطات اجتماعی، تعاملات اقتصادی و تبادلات و فعالیتهای رسانهای تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه رویاروییهای عملیات روانی ابعاد مختلفی دارد، افزود: یک بخشی از این موضوع در فضای مجازی تعریف میشود، بخشی دیگر نیز در حوزه ایجاد بسترهای جدید اقتصادی است که در قالب سرویسهای گوناگون در فضای مجازی ایجاد میشود، بخش دیگر هم تولیدات تخصصی و چند رسانهای است که در لایههای فضای مجازی تعریف میشود که تولیدات تخصصی مثل انیمیشن ها، بازیهای رایانهای و… هستند که به نوعی موجب پرورش فکر میشوند.
رئیس سازمان فضای مجازی بسیج با بیان اینکه متاسفانه لایههای مختلف فضای مجازی کشورمان به خارج از کشور وابسته است، گفت: ما هزینههای بسیاری متحمل و متقبل شدیم تا استقلال مرزهای کشور حفظ شود، اما متاسفانه در حوزه استقلال سایبری غافل شده ایم و بهتر است ارادهای درخور برای خودکفایی فضای مجازی در کشور هم به وجود آید.
وی با اشاره به این موضوع که در حوزه زیرساخت، سرویس و خدمات نیز وابستگیها مشاهده میشود و بسیاری از اپلیکیشنها غیر بومی است، اظهار کرد: اصلیترین مشکلی که در این حوزه وجود دارد این است که عدم امنیت روانی و اقتصادی در فضای مجازی وجود دارد.
معین افزود: اگر سرویسهای خارجی دسترسی ما را قطع کنند بسیاری از اقشار مختلف متضرر میشوند به خصوص بسیاری از کارگاهها و بنگاههای اقتصادی که بیشتر کارشان در بستر پیام رسانهای خارجی صورت میگیرد دچار ایراد و اختلال خواهند شد لذا باید فعالان فضای مجازی در داخل کشور شناسایی و حمایت شوند تا بتوانند ایدههای خود را با سیر مراحل علمی و تخصصی به محصول تبدیل کنند.
رئیس سازمان فضای مجازی بسیج با اشاره به برگزاری اولین رویداد تولید محتوای تخصصی بسیج در فضای مجازی و دیجیتال گفت: دو سال پیش اولین رویداد تولید محتوای تخصصی بسیج را برگزار کردیم و حدود ۳۵۰ نفر در قالب ۱۱۸ تیم از سراسر کشور حضور پیدا کردند و با هم رقابت کردند و این ۳۵۰ نفر در سه حوزه مختلف بازیهای موبایلی، نرم افزارهای موبایلی و انیمیشن به رقابت تولید و محتوا پرداختند؛ ویژگی این رقابتها در این بود که این تیمها قبل از رقابت از سوژههای رقابت مطلع نبودند و در واقع بعد از شروع ماراتن از سوژه مورد نظر مطلع شدند و بعد رقابت کردند.
وی با اشاره به دستاوردهای این رویداد دیجیتالی و مجازی عنوان کرد: حدود ۸۰ محصول موفق از رویداد اول استخراج شد که برخی از آنها مثل بازیهای موبایلی، بیمارستان مجازی و… در فروشگاههای آنلاین یافت میشود؛ سال ۹۸ تصمیم گرفتیم این رقابت در سراسر کشور برگزار شود؛ در حقیقت از نظر پهنه جغرافیایی و از نظر تعداد شرکت کنندگان این اقدام گسترده شد. به نوعی بزرگترین رویداد استارتاپی جهان محسوب میشد به لحاظ وسعت، تعداد شرکت کننده، تعداد داوران و تعداد تیمهای شرکت کننده.
معین با عنوان این مطلب که میتوان دومین رویداد را بزرگترین رویداد تولید محتوا در جهان معرفی کرد، گفت: در دومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجتال بسیج ۱۵۰۰ نفر در قالب ۵۰۰ تیم به رقابت پرداختند، در این رویداد ۱۰۰ تیم جزو تیمهای برگزیده بودند تیمهایی که در حوزه بازی و انیمیشن استاندارد لازم را از داورها دریافت کردند، ان شاالله در روزهای پیش رو در تاریخ دوم و سوم مهرماه مرحله نهایی این رویداد برگزار خواهد شد. تیمها از سراسر کشور در مجتمع فرهنگی ولیعصر (عج) حاضر و به رقابت خواهند پرداخت. در مجتمع ولیعصر (عج) محوطه و فضای باز و غیر مسقفی در نظر گرفته شده که با رعایت کامل شیوه نامههای بهداشتی این رویداد برگزار خواهد شد.
رئیس سازمان فضای مجازی بسیج اضافه کرد: در روز جمعه نیز مراسم تیمهای برگزیده برگزاری میشود و از میان این تیمها برترینها انتخاب میشوند. محصولات تیمهای برگزیده مورد حمایت قرار میگیرد و استعدادهای برتر هم بکارگیری خواهند شد که برا یاین منظور در همه مراحل این رویداد با همکاری سازمانهای مربوطه در وزارت ارتباطات، معاونت فناوری ریاست جمهوری و... انجام شده و استعدادهای شناسایی شده با کمک این سازمانها تقویت و حمایت خواهد شد و مابقی شرکت کنندگان نیز تحت آموزشهای لازم قرار میگیرند.