صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۶  ، 
شناسه خبر : ۳۳۱۷۴۹

روزنامه کیهان **

نقش ۸۵ درصدی ترک فعل مسئولان در اجرا نشدن قوانین حمایت از تولید

گزارش دیوان محاسبات نشان می‌دهد ضعف در اجرا و ترک فعل مسئولان موجب شده اغلب قوانین حمایت از تولید در طول سال‌های اجرای برنامه ششم توسعه، اجرایی نشود.
یافته‌های دیوان محاسبات کشور حکایت از آن دارد از کل احکام قانون برنامه ششم مرتبط با بخش تولید، تنها حدود ۲۹ درصد به اهداف مدنظر دست یافته که حدود ۹۱ درصد عدم تحقق‌ها و غیراثربخشی‌ها ناشی از ضعف در اجرا و ترک فعل مسئولان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌رغم هدف‌گذاری رشد اقتصادی ۸‌درصدی، متوسط رشد ۳ سال اول، منفی ۴ درصد رقم خورده است. همچنین برای بهبود فضای کسب‌و‌کار ۳۰ رتبه ارتقا در ۳ سال اخیر در نظر گرفته شده بود که محقق نشده است. طبق برنامه، شاخص رقابت‌پذیری بین‌المللی در میان کشور‌های منطقه، باید به رتبه سوم ارتقا می‌یافت، اما بر اساس آخرین آمار در سال ۲۰۱۹ به رتبه ۱۷ سقوط کرده است. شاخص بین‌المللی حقوق مالکیت نیز در منطقه، باید به رتبه سوم ارتقا می‌یافت که سقوط ۱۵ پله‌ای را در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. شایان ذکر است در هیچ یک از احکام مورد نیاز به مشارکت بخش خصوصی مندرج در قانون برنامه ششم، توفیقی حاصل نشده است. همچنین بودجه‌های دولتی که باید برشی از احکام برنامه باشد، در نهایت بدون توجه به برنامه و قوانین کسب‌و‌کار مصوب شده است. به عنوان نمونه، در قانون آمده که نظام درآمدی دولت و وابستگی بودجه به نفت تا پایان اجرای قانون برنامه ششم باید اصلاح شود و برقراری هرگونه تخفیف، ترجیح یا معافیت مالیاتی جدید طی سال‌های اجرای قانون برنامه ممنوع است، اما در عمل معافیت‌های جدیدی طبق قوانین بودجه سنواتی اعطا شده است.
به گزارش وطن امروز، به نقل ازگزارش دیوان محاسبات، انتظارات قانون برنامه ششم توسعه جهت بهبود فضای کسب‌و‌کار از جمله طراحی الگوی کشت، پوشش خطرات افزایش سالانه بیش از ۱۰ درصد نرخ ارز، ایجاد ثبات اقتصادی و پرهیز اکید از تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره، ارتقای شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه و راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی جهت چرخش اطلاعات با بهره‌گیری از فناوری‌های زیرساختی، راه‌اندازی زیرساخت شناسه‌گذاری، بارنامه الکترونیکی و رهگیری کالا و نهاده کشاورزی، دامی، صنعتی و نیمه‌صنعتی، امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی الکترونیکی به استعلام‌ها جهت پیاده‌سازی دولت الکترونیک، حمایت از توسعه ظرفیت صادراتی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، ایجاد خوشه‌های صادراتی و نشان‌های تجاری و تعیین فهرست اولویت‌های صنعتی (با اولویت صنایع‌معدنی) جهت آمایش تجاری، توزیع ۳۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای کشور به شورای برنامه‌ریزی استان‌ها جهت تهیه الزامات ارتقای امنیت فضای کسب‌و‌کار، کاهش حداقل ۱۰درصدی شکاف قیمت دریافتی تولیدکنندگان و قیمت پرداختی مصرف‌کنندگان نهایی، تغییر ساختار مصرف آب شرکت‌های فولادی، آلیاژی و معدنی و اصلاح سامانه (سیستم) خنک‌کنندگی و شست‌و‌شوی مواد خام جهت افزایش بهره‌وری و اثربخشی از منابع ملی و توسعه زیرساخت‌های کشور، برآورده نشده است.
گزارش دیوان محاسبات کشور حاکی است از مجموع ۳۹ فقره مقررات مصوب، تنها ابلاغ ۱۹ فقره در زمان مقرر قانونی انجام گرفته و ۱۸ فقره خارج از زمان مقرر قانونی ابلاغ شده، یک فقره تدوین شده، اما ابلاغ نهایی نشده و در نهایت درباره یک فقره نیز هیچگونه اقدامی انجام نشده است. در بخش دیگری از گزارش دیوان محاسبات کشور آمده است: تنها ۳۶/۵ درصد قانون رفع موانع تولید دارای عملکرد اثربخش بوده و ۴۵/۹ درصد آن عملکرد فاقد اثربخشی داشته است. همچنین ۱۴/۵ درصد نیز کلا فاقد عملکرد است و ۳/۱ درصد عملکرد ناکارا دارد. بنا بر این گزارش، یکی از مهم‌ترین علل اثربخش نبودن این قانون، ضعف در اجرا و ترک فعل مسئولان اجرایی است که ۸۸/۶ درصد از علل عدم اثربخشی را شامل می‌شود. حدود ۶/۲ درصد تغییر در شرایط پس از تصویب قانون (تحریم، کرونا و...) و حدود ۵/۲ درصد به ضعف در قانون ارتباط دارد.
ارزیابی عملکرد ۷ قانون مرتبط با تولید که طی ۱۰ سال گذشته به تصویب رسیده‌اند، نشان می‌دهد ضعف در اجرا و ترک فعل مسئولان اجرایی موجب زمینگیر شدن این قوانین و مقررات شده است. قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار سال ۱۳۹۰ مشتمل بر ۲۹ ماده و ۱۹ تبصره به تصویب رسیده است، لیکن با گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن، تاکنون بخش‌هایی از احکام این قانون به طور کامل اجرا نشده است. بر اساس این گزارش، ضعف در قانون، ضعف در اجرا، ترک فعل مسئولان، عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها، فقدان سیستم پشتیبانی، عدم اهتمام جدی دستگاه‌ها، عدم ثبات قوانین و مقررات، دریافت نکردن نظرات ذی‌نفعان بویژه فعالان اقتصادی و وجود عبارات نامفهوم در قانون از دلایل اجرا نشدن یا ناقص اجرا شدن این قانون است. به گونه‌ای که مازاد بر حدود ۲۱ درصد از احکام آن فاقد عملکرد است و عمده دلایل عدم عملکرد و عملکرد ناقص احکام، ناشی از ترک فعل مسئولان ذی‌ربط با سهم حدود ۸۵ درصدی است.

دولت روحانی از خاتمی در رکود خانه‌سازی جلو زد!

یک روزنامه اقتصادی حامی دولت اذعان کرد: دولت روحانی رکورد ۱۶ ساله «رکود خانه‌سازی» را که مربوط به سال ۱۳۸۳ (اواخر دولت خاتمی) است، شکسته است!
دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: با عبور بازار ساخت‌وساز از رکورد ۱۶ ساله رکود خانه‌سازی، عرضه جدید آپارتمان در پایتخت در وضعیت قرمز قرار گرفت. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» با استناد به آمار‌های مربوط به ساخت واحد‌های مسکونی در ۱۶ سال اخیر نشان می‌دهد، سال ۹۹ سردترین بازار به لحاظ تیراژ ساختمانی بوده که در آن کمترین میزان از ساخت مسکن به ثبت رسیده است.
سال گذشته تنها ۵۳ هزار واحد مسکونی در شهر تهران مجوز ساخت دریافت کردند که این میزان از سال ۸۳ تاکنون که داده‌های مربوط به تیراژ سالانه ساخت مسکن ثبت می‌شود در حوزه ساخت‌وساز نشان‌دهنده رکورد بی‌سابقه در رکود ساختمانی بوده است. در واقع این میزان کمترین تیراژ ساخت سالانه مسکن در پایتخت در ۱۶ سال اخیر را نشان می‌دهد. سال ۹۹ به همین علت سال ابررکود ساختمانی یا سردترین و منجمدترین سال به لحاظ وضعیت عرضه جدید آپارتمان بوده است.
رکودی‌ترین بازار ساخت‌وساز مسکن در شهر تهران در حالی سال ۹۹ با ساخت تنها ۵۳ هزار واحد مسکونی رقم خورد که در ۱۶ سال اخیر میانگین سالانه ساخت مسکن (خانه‌سازی یا عرضه مسکن جدید در پایتخت) معادل ۱۲۶ هزار واحد مسکونی بوده است. آمار‌های موجود از روند ساخت‌وساز سالانه مسکن در تهران نشان می‌دهد بیشترین میزان ساخت‌وساز واحد‌های مسکونی یا عرضه جدید مسکن مربوط به سال ۹۱ با ساخت ۲۵۳ هزار واحد مسکونی بوده است. این در حالی است که بعد از سال ۹۹ که رکورد مربوط به کمترین تیراژ ساختمانی در این سال زده شد، کمترین ساخت‌وساز در سال ۹۴ با ساخت ۶۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در پایتخت بوده است.
با این حال رویداد سال گذشته در بازار ساخت‌وساز که از آن با عنوان ابررکود ساختمانی می‌توان یاد کرد از یکسو دربردارنده یک تهدید بزرگ یا ابرتهدید برای بازار مسکن سال ۱۴۰۰ و حتی سال ۱۴۰۱ است. از آنجا که آمار مربوط به صدور پروانه ساختمانی به دلیل پروسه یک تا دو ساله ساخت‌وساز، یکی دو سال بعد اثر خود را بر عرضه جدید مسکن در بازار ملک نشان می‌دهد، ابررکود ساختمانی در سال ۹۹، می‌تواند ابرتهدید عرضه مسکن جدید در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را رقم بزند. سال ۹۹ به لحاظ رکود ساختمانی، ششمین سال متوالی رکود در عرضه مسکن جدید به واسطه افت تیراژ ساختمانی و رکود فعالیت سازنده‌ها محسوب می‌شود. دست‌کم طی دو سال گذشته، سهم نوساز‌ها از کل معاملات مسکن شهر تهران در میان بازه‌های سنی واحد‌های مسکونی کاهش یافته است. افت شدید حجم عرضه جدید ساختمانی در سال گذشته، بازار ساخت‌وساز تهران را در وضعیت قرمز قرار داده که این وضعیت قرمز، به دلیل کاهش شدید عرضه واحد‌های مسکونی نوساز به بازار مسکن ۱۴۰۰، یک ابرتهدید مهم برای بازار مسکن سال‌جاری و همچنین سال آینده محسوب می‌شود.
ساخت تنها ۵۳ هزار واحد مسکونی جدید در سال ۹۹ به معنای آن است که به طور متوسط در هر ماه از سال گذشته معادل ۴ هزار و ۴۵۰ واحد مسکونی در تهران ساخته شده است. این میزان حتی کمتر از تیراژ فروش واحد‌های مسکونی نوساز در هر ماه در شرایط متعادل بازار و وضعیتی است که حجم معاملات خرید و فروش مسکن در شرایط عادی (غیررکودی) قرار دارد.
سوءمدیریت بازار مسکن در دولت روحانی و مدیریت عباس آخوندی در حالی است که بخش مسکن در دنیا به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی محسوب می‌شود.

سفیر سابق آمریکا در عراق خواستار حذف آیت‌الله سیستانی شد!

سفیر سابق آمریکا در عراق، با راه‌اندازی یک کمپین اینترنتی، چند راهکار برای تضمین منافع آمریکا در عراق در دولت بایدن را معرفی کرد که یکی از آن‌ها حذف آیت‌الله سیستانی و حذف حشد‌الشعبی است.
به گزارش وبگاه «چنج»، داگلاس سلیمان طی نامه‌ای به نخبگان حاکم در آمریکا تاکید کرد: خاورمیانه در قلب تحولات جهانی قرار دارد و رقابت اصلی ابرقدرت‌ها همیشه در این منطقه خواهد بود. عربستان، ایران و عراق بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت و سوخت‌های فسیلی در جهان هستند بنابراین امکان انکار آن‌ها در محاسبات بین‌المللی و منطقه‌ای وجود ندارد. عراق کشوری تعیین‌کننده برای توازن قدرت در منطقه یا نشان دادن آمریکا به عنوان یک قدرت برتر در خاورمیانه است. تسلط بر عراق، همراه با همزیستی با عربستان سعودی، پایه اصلی اهرم فشار واشنگتن در خاورمیانه است.
سفیر سابق آمریکا، تشکیل نیرو‌هایی مانند حشدالشعبی را یک مانع بزرگ برای منافع آمریکا در عراق دانست و گفت: برای تامین منافع آمریکا در عراق، باید مذهب در این کشور به صورت عمومی و حاکمیت شیعه به صورت خاص از محاسبات سیاسی و اجتماعی عراق حذف شود.
وی در ادامه به آیت‌الله سیستانی‌اشاره کرد و گفت: یکی از استراتژی‌های اصلی آمریکا در عراق باید حذف افکار و شخصیت (آیت‌الله) سید علی سیستانی از محاسبات سیاسی و اجتماعی عراق باشد.
داگلاس سلیمان در توضیح طرح خود برای تامین منافع آمریکا و حفظ برتری در عراق گفت: احزاب سیاسی در عراق خصوصا رهبران شیعه، در صورت حذف (آیت‌الله) سیستانی و حشد‌الشعبی به عنوان بزرگ‌ترین مانع در برابر منافع آمریکا، قدرت خود را از دست می‌دهند و مجبور خواهند شد از آمریکا اطاعت و منافع آمریکا را در عراق تامین کنند. برای ادامه منافع آمریکا در عراق، واشنگتن باید تنبیه این رهبران را درنظر بگیرد. وی با‌اشاره به استراتژی‌های فرصت محور، کردستان عراق را بهترین متحد آمریکا در بغداد دانست و دلار‌های عربستان، نفوذ امارات و قدرت اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را فرصت‌های اصلی آمریکا برای تامین منافع واشنگتن در عراق معرفی کرد.
به گزارش العالم، استراتژی یی که سلیمان (رئیس‌فعلی مرکز پژوهش‌های کشور‌های عربی خلیج‌فارس) برای دولت بایدن ترسیم کرده، علیرغم خطرناک بودن، بیانگر ناامیدی دولت‌های آمریکا درباره عراق است و اینکه آیت‌الله سیستانی توطئه آمریکایی‌ها را به خودشان بازگردانده است. سلیمان همچنان خواستار حذف فیزیکی آیت‌الله سیستانی شده و گفته نباید منتظر وفاتش ماند.
به نظر می‌رسد که داگلاس سلیمان در تشخیص جایگاه و نقش آیت‌الله در تامین امنیت و وحدت عراق و حفظ کشور در برابر توطئه‌های آمریکا و اذناب منطقه‌ای آن دچار خطای فاحشی شده است و زمانی‌که با حماقت تمام خواستار حذف آیت‌الله سیستانی می‌شود تا جای پای آمریکا در عراق محکم‌تر شود، فراموش کرده که هرگونه تعرضی عملا به معنای تبدیل منطقه به گورستانی برای آمریکایی‌ها خواهد بود.

اگر به سال ۹۶ برگردم دیگر از روحانی حمایت نمی‌کنم

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: اگر به عقب برگردیم دیگر نامه‌ای در دفاع از روحانی امضا نمی‌کنم؛ وقتی همتی و جهانگیری برای ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند، تعجب کردم!
شهریار زروکی، استاد اقتصاد دانشگاه مازندران و از امضا‌کنندگان نامه حمایت از روحانی در سال ۹۶ با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت در چند سال گذشته، به «نود اقتصادی» گفت: متأسفانه دولت دوم آقای روحانی هم مانند دولت‌های دوم مرحوم هاشمی رفسنجانی و آقای احمدی‌نژاد، عملکرد ضعیفی در حوزه اقتصاد از خودش به جا گذاشت و من اگر به ۴ سال قبل برگردم دیگر حاضر به امضای نامه حمایت آمیز از ایشان نیستم.
وی با بیان اینکه «دولت، یک رهاشدگی در اقتصاد کشور ایجاد کرده» تصریح کرد: این دولت مانند برخی از دولت‌های گذشته در دوره اول اقتصادی سعی در ایجاد ثبات اقتصادی داشت، ولی در دوره دوم این ثبات از بین رفت و نوعی رهاشدگی در اقتصاد ایجاد شد که نقطه اوج آن در سال ۹۹ بود.
وی، تورم را مزمن‌ترین مشکل اقتصاد دانست و بیان کرد: اقتصاد ما با کسری بودجه و رابطه مالی غلط بین دولت و بانک مرکزی مواجه شده است.
زروکی می‌گوید: وقتی خبر آمد جهانگیری و همتی برای انتخابات ثبت‌نام کردند، به‌شدت تعجب کردم. آقای همتی که در دوره مدیریتش نتوانسته استقلال بانک مرکزی را حفظ کند و عملکرد خوبی نداشته یا آقای جهانگیری که خودش در دولت بوده، چطور و با چه انگیزه‌ای می‌خواستند به‌عنوان نامزد در انتخابات شرکت کنند؟!

آفتاب یزد: مردم تحول در دستگاه قضایی را لمس می‌کنند

یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: مردم، تحول در دستگاه قضایی را لمس کرده‌اند.
آفتاب یزد در سرمقاله‌اش می‌نویسد: تحول در قوه قضائیه دیگر یک آرمان دست‌نیافتنی نیست. در دو سال گذشته با اقداماتی که صورت گرفته است، مردم تحول را لمس کرده‌اند. حالا به نظر می‌رسد قوه قضائیه به اهداف تعیین شده در قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی نزدیک شده است یا لااقل در همان مسیر گام برمی‌دارد.
شاید روزی کسی این را یک شوخی می‌پنداشت که یکی از سنگین‌ترین احکام حبس و رد مال و جزای نقدی برای بالاترین مقام در دفتر رئیس قوه قضائیه صادر شود! اما عملی شد.
مبارزه با فساد، تنها بخشی از اقدامات جدی دو سه سال اخیر در دستگاه قضائی است. پاسخگویی به همراه شفافیت، سفر‌های منظم مسئولان عالی رتبه قضایی، بهبود وضعیت اشتغال زندانیان و خانواده زندانیان، چند ده سامانه برخط قضایی برای تسهیل ارتباط‌گیری مردم با قوه قضائیه، رونق تولید با رها کردن کارگاه‌ها و کارخانه‌ها از چنبره بانک‌ها و موارد بسیار دیگری از این دست، از جمله اقداماتی است که تحول را از یک امر کلیشه‌ای و دست نیافتنی، ملموس و عملیاتی کرده است.
حالا با خاطرجمعی می‌توان گفت که قوه قضائیه در مسیر اهداف اصلی تعیین شده حرکت می‌کند، اگر نگوییم به بخشی از اهداف والای خود دست یافته است.
اگر بخواهیم فقط یک میزان برای مثمر ثمر بودن تحول در دستگاه قضائی ارائه کنیم، رضایتمندی مردم است، که البته معیاری درست هم به دست می‌دهد. این روز‌ها هم مراجعان دستگاه قضا از طرفین دعوا گرفته تا شاهدان و مطلعان، هم شاغلان دستگاه قضا از قضات و وکلا تا کارشناسان رسمی و مسئول دفتر‌ها و بایگان‌ها همه احساس می‌کننند که عملکرد قوه قضائیه بهبود یافته است یا اقلا در مسیر بهبود حرکت می‌کند. هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب و احیای کامل عدالت اسلامی راه بسیار زیادی در پیش است، اما ریل‌گذاری این مسیر انجام شده است.
انتشار این یادداشت آفتاب یزد در حالی است که بر اساس نظرسنجی‌ها میزان رضایت مردم از عملکرد دستگاه قضایی به ۷۰ درصد رسیده است.

********************

روزنامه وطن امروز**

حال عمومی علامه حکیمی رو به بهبود است

علامه محمدرضا حکیمی، نویسنده و اندیشمند دینی در پی ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد. روز دوشنبه صفحه منسوب به استاد محمدرضا حکیمی خبر از بستری شدن این اندیشمند دینی در بیمارستان به علت ابتلا به ویروس کرونا داد و از مردم درخواست کرد برای سلامتی وی دعا کنند. با این حال یکی از نزدیکان علامه حکیمی در گفتگو با مهر، از بهبود نسبی حال عمومی وی خبر داد و اظهار داشت: استاد حکیمی بعد از دریافت دوز اول واکسن کرونا یک ضعف عمومی داشتند، اما ۲ هفته پیش با دریافت دوز دوم واکسن کرونا ضعف جسمانی ایشان بسیار افزایش یافت به گونه‌ای که اشتهای‌شان به غذا کمتر شد؛ بر همین اساس برای تقویت جسمانی این استاد گرانقدر اقدام به تزریق سرم شد که با تشخیص تیم پزشکی تصمیم گرفته شد استاد محمدرضا حکیمی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شود و حال جسمانی ایشان بیشتر تحت کنترل باشد.

***

بازدید سرزده قالیباف از صف سالمندان متقاضی واکسن کرونا

رئیس مجلس بامداد روز گذشته به صورت سرزده در مقابل یکی از مراکز تزریق واکسن کرونا به سالمندان در شهر تهران حضور یافت و از نزدیک در جریان گلایه‌ها و مشکلات این قشر برای دریافت نوبت دوم واکسن قرار گرفت. به گزارش تسنیم، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی روز یکشنبه درباره ساماندهی تزریق دوز دوم واکسن کرونا به سالمندان و صفوف طولانی این قشر محترم به دولت تذکر داده و گفته بود: «بر اساس گزارش‌های مردمی در برخی مراکز برای تزریق نوبت دوم واکسن صفوف طولانی تشکیل شده که مسؤولان اجرایی باید هر چه سریع‌تر نسبت به ساماندهی این وضعیت اقدام کنند». وی ساعت ۵ صبح روز گذشته پیش از طلوع آفتاب در منطقه ۳ تهران و مقابل حسینیه ارشاد که یکی از مراکز تزریق واکسن به سالمندان است حضور یافت. رئیس قوه مقننه کشورمان در این بازدید سرزده با تعدادی از سالمندان که اظهار می‌کردند از ساعت ۲ و ۳ بامداد در صف حضور پیدا کرده‌اند تا شاید با شروع کار مرکز بتوانند واکسن دریافت کنند گفتگو کرد. در این گفتگو‌ها سالمندان حاضر با گلایه شدید از نحوه مدیریت فرآیند تزریق واکسن و نیز اطلاع‌رسانی آن تأکید کردند برخلاف تبلیغاتی که درباره ساماندهی واکسن منتشر می‌شود، اما برای هیچ کدام آن‌ها پیامکی برای دریافت واکسن ارسال نشده و روز‌ها باید ساعت‌ها در صف بایستند و سرآخر بدون دریافت واکسن به منزل برگردند. این افراد که عمدتا سنین ۸۰ سال و بالاتر داشتند، همچنین تأکید داشتند با وجود آنکه آن‌ها از ساعات اولیه بامداد در این مراکز حضور یافته و روی برگه‌ای اسم‌نویسی می‌کنند، اما مراکز تزریق واکسن به این نوبت‌ها توجه نمی‌کنند. رئیس مجلس در پایان این بازدید سرزده بامدادی در گفت و‌گویی با بیان اینکه گزارش‌های مردمی در روز‌های اخیر حکایت از صفوف طولانی در برخی مراکز تزریق دوز دوم واکسن داشت، گفت: به نظر می‌رسد هم مراکز تزریق محدود است و هم پیامک به افراد ارسال نمی‌شود، لذا نظم و انضباط تزریق دوز اول دیده نمی‌شود. قالیباف با تأکید بر اینکه در این زمینه در اجرا شاهد اشکالات جدی هستیم گفت: مسؤولان این حوزه حتی اگر محدودیتی در میزان واکسن دارند باید همان مقدار را به نحوی مدیریت کنند تا شاهد این نابسامانی‌ها نباشیم. وی در ادامه افزود: گله‌مندی دیگر سالمندان این است که با وجود آنکه از ساعات اولیه خودشان حضور یافته و روی برگه‌ای ثبت نام می‌کنند، اما وقتی مراکز آغاز به کار می‌کنند به این فهرست‌های مردمی توجهی نمی‌شود. رئیس مجلس در پایان در پاسخ به درخواست‌های مردمی که خواستار پیگیری این مشکلات توسط وی بودند، گفت: این مسائل و مشکلات را من حتما از مسؤولان پیگیری می‌کنم و باید تأثیر آن در این صفوف دیده شود. وی تأکید کرد: دولت و مسؤولان وزارت بهداشت موظف هستند هرچه زودتر این مشکلات را برطرف کرده و فرآیند تزریق واکسن به اقشار مختلف بویژه سالمندان را به نحوی ساماندهی کنند که نیاز به حضور و ازدحام آن‌ها در نخستین ساعات بامداد مقابل مراکز دریافت واکسن نباشد.

***

اولیانوف:
موضوع نیروگاه اتمی بوشهر تأثیری بر مذاکرات وین ندارد

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی گفت موضوع نیروگاه اتمی بوشهر و اختلافات احتمالی ایران و روسیه بر سر این مسأله، ارتباطی با مذاکرات وین ندارد. اولیانوف در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار داشت: اختلافات احتمالی روسیه و ایران در نیروگاه هسته‌ای بوشهر نمی‌تواند بر روند مذاکرات درباره احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که هم‌اکنون در وین در جریان است، تأثیر بگذارد. وی در ادامه تصریح کرد: چنین گمانه زنی‌هایی واقعیت ندارد. اگر مشکلی در روابط بین نهاد‌های اقتصادی به وجود آید، این نمی‌تواند بر روند مذاکرات وین بر سر احیای برجام تأثیر بگذارد. پیش از این برخی رسانه‌ها ادعا کرده بودند تهران و مسکو در نیروگاه هسته‌ای بوشهر در رابطه با مسائل مالی اختلاف‌نظر دارند که گفته می‌شود می‌تواند بر روند مذاکرات وین تأثیرگذار باشد.

********************

روزنامه خراسان**

اعلام زمان واریز یارانه معیشتی تیر ماه

فارس- سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد یارانه معیشتی تیر ماه ساعت ۲۴ روز پنج شنبه مورخ ۱۰ تیر به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵، دو نفره ۱۰۳، سه نفره ۱۳۸، چهار نفره ۱۷۲ و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

واریز مرحله دوم سود سهام عدالت در آینده نزدیک

تسنیم- مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار گفت: پس از آن که در سال گذشته ۱۳۰ شرکت سود سهامداران خود را از طریق سامانه «جامع توزیع سود» واریز کردند در روز‌های پایانی سال گذشته مرحله نخست سود ۴۴ میلیون نفر از مشمولان سهام (عدالت) به میزان ۵۰ درصد نیز از طریق سامانه فوق انجام شد.

********************

روزنامه ایران**

نگرانی نهاد امریکایی از روابط چین و ایران

خبر اول اینکه، یک نهاد پژوهشی امریکایی با اشاره به زمینه‌های مختلف گسترش همکاری‌ها میان ایران و چین، این همکاری را در تقابل با نظام بین‌المللی تحت رهبری امریکا دانسته است. به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی کمیسیون بررسی روابط اقتصادی-امنیتی امریکا و چین در گزارشی با ابراز نگرانی از روابط روبه پیشرفت ایران و چین نوشت: روابط چین و ایران در یک همکاری محدود عمل گرایانه ریشه دارد، اما در سال‌های اخیر توسعه یافته و به شراکتی رسیده که بیشتر در تقابل با نظام بین‌المللی تحت رهبری امریکاست. در ادامه این گزارش با بیان اینکه پکن مخالفت تهران با امریکا را تقویت کننده نفوذ رو به افزایش چین می‌بیند ادعا شده که یک گواه آن اشاعه اطلاعات نادرست ضد امریکایی چین توسط ایران در طی شیوع بیماری همه‌گیر کرونا بوده است. همچنین در این گزارش آمده است: چین علیرغم کاهش چشمگیر تعامل اقتصادی‌اش با ایران به خاطر پایبندی جزیی به تحریم‌های امریکا، جایگاه خود را به‌عنوان شریک اقتصادی ارشد ایران حفظ کرده است. با این وجود، ترفند‌های متعددی که چین به کار می‌بندد، به آن اجازه داده است همچنان با تخطی از تحریم‌های امریکا، نفت ایران را بخرد. چین همچنین با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های انرژی و یکپارچگی منطقه‌ای ایران به‌دنبال ارتقای دسترسی آینده‌اش به انرژی و مواد خام ایران است.

اصرار لاریجانی به اعلام دلایل رد صلاحیتش

خبر دیگر اینکه، یک چهره نزدیک به علی لاریجانی تأکید کرد که رئیس سابق مجلس همچنان بر خواسته خود برای اعلام دلایل ردصلاحیتش توسط شورای نگهبان تأکید دارد. بهروز نعمتی، نماینده ادوار مجلس در گفتگو با «برنا» گفت: کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهوری باشد اگر مشکلی دارد باید به مردم توضیح داده شود و مردم بدانند. آقای لاریجانی چندین بار گفته است که من هر مشکلی دارم بیان کنید؛ اگر دوستان مشکلی در آقای لاریجانی دیدند بیان کنند، ولی وقتی ما را رد صلاحیت کردند هیچ حرفی به ما زده نشد تا دقیقه نود به ما گفته شده بود که تأیید صلاحیت می‌شویم، ولی بعد به ما گفته شد که جلسه تشکیل نشده است و این مشخص می‌کند، دوستان نمی‌خواهند با واقعیت‌ها روبه‌رو شوند. وی افزود: بیانات رهبر معظم انقلاب کاملاً روشن است. گفتند ظلم شده و بروید جبران کنید، ولی جبران نکردند. امروز آقای لاریجانی مدعی است و می‌گوید از طرف من، مشکلم را به مردم اعلام کنید. می‌گویند من راضی هستم اگر مشکلی دارم که باعث آبروریزی من می‌شود شما این کار را انجام بدهید من راضی هستم.

تکذیب شایعات مربوط به تفکیک اسامی آرای باطله

دست آخر اینکه، مشاور وزیر کشور شایعات مربوط به تفکیک اسامی آرای باطله را کاملاً کذب دانست و گفت: آرای باطله شامل آرای سفید و با نام‌های متفرقه است که حجم آرای سفید بیش از دو برابر آرای با نام بوده است. به‌گزارش ایرنا، روح‌الله جمعه‌ای روز گذشته ضمن اعلام این مطلب در حساب کاربری خود در توئیتر با هشتگ انتخابات تأکید کرد: تنها مرجع اعلام جزئیات انتخابات وزارت کشور است. این واکنش مشاور وزیر کشور پس از آن بود که حمیدرضا ترقی از فعالان سیاسی اصولگرا مدعی شد «از مجموع ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار رأی باطله، حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار رأی با نام محمود احمدی‌نژاد در انتخابات اخیر به صندوق ریخته شد.»

********************

روزنامه شرق**

ورود لاپید به امارات متحده

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، روز گذشته وارد ابوظبی شد. به گزارش ایسنا، لاپید حین سوارشدن به هواپیما برای رفتن به ابوظبی گفت: سفر تاریخی‌ام را به امارات آغاز می‌کنم.
از زمان عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل در سپتامبر ۲۰۲۰ با نظارت آمریکا، پرواز‌های هوایی مستقیمی میان دو طرف انجام شده و دو طرف به تبادل سفرا پرداخته‌اند. قرار بود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق این رژیم، ماه مارس گذشته به امارات سفر کند، اما اختلافاتی با اردن درباره ورود به حریم هوایی این کشور باعث لغو سفر شد. نتانیاهو فوریه نیز سفرش به امارات و بحرین را به دلیل محدودیت‌های کرونایی لغو کرد.
لاپید در سفر دو‌روزه در افتتاح سفارتخانه اسرائیل در ابوظبی و کنسولگری در دوبی شرکت می‌کند و با شماری از مقامات امارات متحده عربی ملاقات خواهد کرد.
عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه و همکاری بین‌المللی امارات متحده عربی میزبان لاپید خواهد بود. وزیر خارجه اسرائیل اخیرا با او تلفنی گفتگو کرده و تأکید کرده بود که در انتظار همکاری با آل‌نهیان برای برقراری روابطی گرم است. این سفر، نخستین سفر یک وزیر خارجه اسرائیل به امارات و نخستین‌بار است که یک مقام رسمی عالی‌رتبه اسرائیل پس از شکل‌گیری پیمان ابراهیم به ابوظبی سفر می‌کند.
اسرائیل و امارات متحده عربی سال گذشته روند برقراری روابط دیپلماتیک و گشایش سفارتخانه‌ها را به‌عنوان یکی از بخش‌های توسعه و تقویت روابط دوجانبه براساس پیمان ابراهیم آغاز کردند. پس از امارات، بحرین، سودان و مراکش نیز روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کردند.

مخالفت بایدن با سفر بن‌سلمان

یک پیام فاش‌شده از پادشاه عربستان نشان می‌دهد که جو بایدن اجازه سفر محمد بن‌سلمان به آمریکا و دیدار با او را نمی‌دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از سعودی لیکس، براساس پیام فاش‌شده از پادشاه عربستان، رئیس‌جمهوری آمریکا دستور تشکیل تیم حرفه‌ای برای استفاده فوری از سرمایه‌گذاری‌های عربستان در آمریکا و کمک دوستان و هم‌پیمانان عربستان برای فشار بر وزارت خارجه آمریکا جهت پایان محدودیت‌های اعمال‌شده بر سفر محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان را داده بود.
طبق این پیام محرمانه، او خواسته بود به محمد بن‌سلمان اجازه سفر به آمریکا و دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور در سریع‌ترین زمان ممکن داده شود یا بایدن برای سفر به عربستان تشویق شود. پادشاه عربستان این نامه محرمانه را در هشتم آوریل امضا کرد.
۲۹ مارس ریما، دختر بندر بن‌سلطان، سفیر عربستان در واشنگتن نامه‌ای را از وزارت خارجه آمریکا درباره مخالفت بایدن با سفر محمد بن‌سلمان و دیدار با او دریافت کرد.
۱۷ فوریه جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: هم‌سطح بایدن ملک سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان است و در زمان مناسب با او تماس گرفته خواهد شد. بایدن هرگونه مکالمه یا دیدار با محمد بن‌سلمان را رد می‌کند. جن ساکی گفت: هیچ برنامه‌ای برای تماس بین بایدن و محمد بن‌سلمان وجود ندارد. در سیاست‌مان درباره عربستان بازنگری می‌کنیم. روزنامه نیویورک‌تایمز نیز نوشت: روابط استراتژیک میان عربستان و آمریکا در دوره بایدن ادامه دارد، اما مثل دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نیست.

***********************************************

برچسب اخبار
نام:
ایمیل:
نظر: