صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳  ، 
شناسه خبر : ۳۴۸۶۴۸
در گفتگو با بصیرت مطرح شد
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اگر می‌توانیم در داخل نیاز کشور را به خوبی تامین کنیم و مردم را از قیمت و کیفیت خودرو راضی نگه داریم قطعا نباید وارداتی داشته باشیم بخصوص در تعداد بالا چرا که به کاهش تولید و از بین بردن اشتغال منتهی می‌شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با آلبرت بغزیان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، یکی از اخبار مثبتی که طی روز‌های گذشته زمینه‌ساز کاهش نرخ خودرو شد خبر تصویب واردات خودروی کار کرده از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا واردات خودرو می‌تواند جانی به صنعت خودرو برای افتادن در مسیر رقابت و خروج از انحصاری شود که حتی رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به آن انتقاد دارند و خواستار افزایش کیفیت و کمیت و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان حقیقی هستند. بصیرت در گفتگو با کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه به این موضوع پرداخته که آیا واردات می‌تواند سامانی به بازار خودروی ایران و کاهش قیمت‌ها به نفع مصرف‌کننده واقعی دهد گفت: مساله مهم این است که در ابتدای امر باید ببینیم چه زمانی خودروی خارجی وارد کشور می‌شود، چون از سال گذشته تاکنون بار‌ها در این موضوع صحبت شده وقتی می‌توانیم درباره کاهش نرخ خودرو براثر واردات خودروی خارجی صحبت کنیم که خودرویی وارد کشور شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودروی خارجی منجر به از بین رفتن انحصار موجود دست دو خودروساز اصلی می‌شود، گفت: برای شکستن انحصار دو خودروساز بزرگ باید کار‌های مختلفی صورت بگیرد، چرا که پر واضح و مسلم است که بازار خودروی ایران در انحصار دو خودروساز یعنی ایران خودرو و سایپاست، خودروسازانی که قطعاً میانه خوبی با واردات ندارند به این خاطر باید ببینیم واردات صورت می‌گیرد در چه اندازه و تعدادی خواهد بود، قیمت‌ها چگونه است که آن زمان بتوانیم از شکستن انحصار خودروسازان داخلی و باز شدن فضا برای رقابت بیشتر در این صنعت به درستی سخن بگوییم و پیش‌بینی کنیم.

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد معتقد است: برخی بر این باورند نباید خودروی خارجی اعم از نو یا کارکرده وارد کشور شود چرا که آن‌ها معتقدند واردات خودروی خارجی منجر به زیان به این صنعت و عدم رشد صنعت می‌شود به این خاطر تلاش می‌کنند تا در‌های کشور را به روی واردات ببندند تا به زعم آن‌ها صنعت خودروسازی داخلی رشد کند.

وی در این‌باره تصریح کرد: اما از آن سو عده‌ای معتقدند با بازگذاشتن در‌ها و ایجاد رقابت بین خودروساز داخلی و خودروساز خارجی، قطع به یقین خودروساز داخلی رشد می‌کند، البته لازم به ذکر است که این موارد یعنی آنچه مورد نظر موافق یا مخالف واردات است از فرمول خاصی تبعیت نمی‌کند، چرا که در عمل مشخص می‌شود، یعنی اگر دروازه‌های کشور را به روی خودروی خارجی می‌بندیم باید به این شرط بسته باشد که خودروساز داخلی بتواند تمام نیاز بازار آن هم با کیفیت و مشابه تولیدات خارجی را تامین کند.

آلبرت بغزیان کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: وقتی می‌خواهیم با کشور‌های دیگر تجارت کنیم باید ببینیم در چه چیزی مزیت مطلق یا نسبی داریم اگر می‌خواهیم در کشور را به روی واردات ببندیم باید منافع خود را در نظر بگیریم که آیا در این صورت منافع تجاری ما حفظ می‌شود و مردم از این موضوع متضرر نمی‌شوند؟

وی توضیح داد: اگر می‌توانیم در داخل نیاز کشور را به خوبی تامین کنیم و مردم را از قیمت و کیفیت خودرو راضی نگه داریم قطعاً نباید وارداتی داشته باشیم بخصوص در تعداد بالا چرا که به کاهش تولید و از بین بردن اشتغال منتهی می‌شود.

بغزیان افزود: وقتی استعداد تولید خودروی با کیفیت را داریم که با خودروی خارجی رقابت می‌کند باید به اندازه‌ای خودروی خارجی با تعرفه‌های بالا وارد کنیم که دارندگان ثروت خریدار این خودرو‌ها باشند چرا که عموم مردم از کیفیت خودروی داخلی و قیمت آن راضی هستند.

آلبرت بغزیان خاطر نشان کرد: در تمام دنیا روی خودروی خارجی که این احتمال داده می‌شود وارداتش به زیان تولید ملی باشد تعرفه‌های بالا می‌بندند بعداً اگر تصمیم بگیرند واردات را ممنوع می‌کنند درحالی که ما برعکس عمل کردیم اول ممنوع کردیم، بعد تعرفه‌گذاری می‌کنیم.

وی در این‌باره توضیح داد و گفت: وقتی ممنوع می‌کنی نمی‌دانی صد را برداری چه اتفاقی می‌افتد این الفبای کار است، هنوز فرصتی پیش نیامده که در این‌باره بحث منطقی کنیم که وقتی ممنوع می‌کنیم رفتار‌های اشتباه متعاقب آن رفتار یکی یکی دامنگیر ما می‌شود بنابراین الان نمی‌دانیم چقدر تقاضا پشت در‌های کشور برای واردات خودروی خارجی است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: هنوز نمی‌دانیم چه بخشی از تقاضا برای خودروی خارجی نیاز سوداگری و واقعی است! پس اینجا باز هم تولیدکننده ایرانی که در طول این سال‌ها نتوانست بازار را به درستی تامین و مدیریت کند زیر سوال می‌رود چرا که تولید کم و قطره‌چکانی و پیدا شدن بازار‌های مختلف و مسائلی مثل ثبت نام و قرعه‌کشی این بازار را به چالش کشانده و نشان داده بخشی از ثبت نام‌کننده‌ها یا خریداران خودرو با قیمت دولتی متقاضی واقعی نیستند.

نام:
ایمیل:
نظر: