صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۳۷۴۶۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اینکه یک مشت محفوظات ناکارآمد را به ذهن دانش‌آموز سرازیر کنیم، [فایده ندارد]. یک بخش از وقت به آموزش و مهارت‌ها صرف بشود. سبک زندگی اسلامی، تعاون، این‌ها را بچه باید در مدرسه یاد بگیرد. نظم و قانون‌گرایی؛ روح مطالعه، احساس تحقیق و مطالعه؛ شما می‌توانید این را به عنوان یک مهارت به او منتقل بکنید. فعالیت‌های جهادی؛ مبارزه با آسیب‌های اجتماعی. (۲۱/۰۲/۱۴۰۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

مهم‌ترین رسالت دولت سیزدهم

تحقق بسیاری از امور در هر کشوری وابسته به قوت و ضعف دولت‌ها است. براین اساس، یکی از ریشه‌های مشکلات کشور در سال‌های اخیر، تضعیف نقش و جایگاه دولت در حل مشکلات است. این امر به چند دلیل حادث شده است: فشارهای خارجی، شدت یافتن مشکلات اقتصادی در داخل، کاهش میزان انسجام سیاسی و نخبگانی در کشور و ... که درمجموع، کاهش توانایی‌های تنظیمی، توزیعی، استخراجی، نمادین و پاسخگویی دولت در ایران را در پی داشته است که نتیجه آن، ضعف دولت در مقابله با فساد و رانت و غلبه احساس «رهاشدگی» کشور از سوی دولت است. مطابق با این گزاره، مهم‌ترین رسالت دولت سیزدهم، احیای منزلت دولت به‌عنوان تجلی عنصر حاکمیت است.

نکات تحلیلی: 1- اگر تعریف جامعه‌شناسان دولت را مبنا قرار دهیم، دولت «انحصار زور مشروع» را بر عهده دارد. مبتنی بر این ویژگی، دولت باید قادر باشد تا با استقلال از همه گروه‌ها و طبقات اجتماعی و اساساً همه ذی‌نفعان، خواست خود را بر همه آن‌ها تحمیل کند. 2- رواج پدیده‌هایی چون فساد، لاتاری خودرو، افزایش مداوم قیمت‌ها، انحصار در صادرات و واردات و ... مهم‌ترین حوزه‌هایی است که دولت سیزدهم بایستی با ورود جدی به آن‌ها، با قطع دست عوامل مخل، هم اخلال‌گری آن‌ها در معیشت مردم را از بین ببرد و هم بارقه‌های امید و اعتماد در جامعه را زنده نگه دارد. 3- همان‌گونه که دولت سیزدهم، کار خود را با روند تحولی آغاز کرده است، امید می‌رود در برنامه تحول اقتصادی خود نیز بتواند برنامه‌های خود را به ثمر برساند. نکته امیدوارکننده در این زمینه آن است که دولت سیزدهم با عوامل مافیا و فساد، پیوستگی از نظر اشتراک در پایگاه اجتماعی ندارد و بنابراین، همان‌گونه که تاکنون مصمم به آزادسازی واردات خودرو شده است، می‌توان امیدوار بود که در سایر حوزه‌ها نیز بتواند با جریان رانت و فساد در کشور مبارزه کند. 4- ازجمله توصیه‌های رهبری معظم انقلاب درباره دولت سیزدهم، ضرورت کمک به این دولت با توجه به کارهای مهمی است که در پیش‌رو دارد، به نظر می‌رسد که کانون کمک به دولت، کمک به مبارزه با جریان رانت و فسادی است که بر شاهرگ‌های اقتصاد کشور چنبره زده است. 5- مهم‌ترین بزنگاهی که می‌تواند به احیای منزلت دولت کمک کند، مدیریت پیامدهای حذف ارز ترجیحی به‌ویژه «تورم انتظاری» است. در این زمینه، با توجه به انسجام دولت و پیگیری‌های جدی ستاد تنظیم بازار، همان‌گونه که تاکنون التهاب بازار به‌طور نسبی کنترل‌شده، انتظار می‌رود که دولت بتواند با کنترل تورم و عدم‌ سرایت تورم کالاهایی که ارز ترجیحی آن‌ها حذف شده به سایر کالاها، احساس رهاشدگی مدیریتی در کشور را بزداید. (نویسنده: مصطفی قربانی)

▼گزارش روز                  

انتخابات لبنان و مسیر روشن مقاومت

انتخابات پارلمانی در لبنان که هر 4 سال یک‌بار و برای تعیین 128 کرسی برگزار می‌شود، مهم‌ترین انتخابات این کشور به شمار می‌رود؛ زیرا مسئولان اجرایی و قانون‌گذاری این کشور از همین انتخابات برگزیده می‌شوند.

گزاره‌های خبری: 1- دیروز انتخابات پارلمانی لبنان برگزار شد و بعد از پایان رأی‌گیری، وزارت کشور لبنان میزان مشارکت را ۴۱ درصد اعلام کرد. 2- دموکراسی در لبنان یک دموکراسی انجمنی است که با توجه به تعدد قومیت‌ها و اقلیت‌ها در آن، به دموکراسی فرقه‌ای نیز شناخته می‌شود. برای انتخابات فعلی، ۷۱۸ کاندیدا در قالب ۱۰۳ لیست با هم رقابت کردند و رأی‌دهندگان طبق قانون تنها می‌توانستند به یک لیست رأی بدهند. 3- در این انتخابات، احزاب سنی، شیعه، علوی و دروزی، فرقه‌های مسیحی، مارونی، کاتولیک یونانی و ارتدوکس یونانی و کاتولیک‌های انجیلی، ارمنی و ارتدوکس ارمنی حضور داشتند. 4- حوزه انتخابیه بیروت مهم‌ترین حوزه انتخابی در لبنان است که تمامی احزاب و مذاهب در آن رقابت می‌کنند. یک منبع آگاه در سامانه انتخاباتی شمارش آرا در بیروت، در ساعات ابتدایی شمارش آرا اعلام کرد، «حاج امین شری» کاندیدای حزب‌الله در صدر آرای این شهر قرار دارد. صدرنشینی کاندیدای حزب‌الله در بیروت نشانه‌ای از پیروزی بلامنازع جریان مقاومت در این دوره از انتخابات پارلمانی لبنان است؛ موضوعی که پیش‌ازاین توسط کارشناسان و تحلیلگران سیاسی لبنان پیش‌بینی شده است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- تا قبل از برگزاری انتخابات، برخی کشورها همچون آمریکا به دنبال عدم برگزاری این انتخابات در تاریخ مقرر بودند؛ زیرا عدم برگزاری انتخابات به‌مثابه عدم تشکیل پارلمان و عدم تشکیل دولت بود و این منجر به پیچیده شدن اوضاع سیاسی این کشور می‌شد. با تأکید مقاومت و مسئولان اجرایی لبنان بر انجام انتخابات در موعد مقرر، گام دوم تحریم انتخابات با کنارکشیدن سعد حریری، چهره غرب‌گرای سیاسی این کشور رقم خورد. تحریم انتخابات لبنان با دو هدف صورت گرفت؛ اول، با توجه به مقبولیت جریان مقاومت و احتمال رأی آوری آن، تلاش شد تا از میزان مشارکت مردمی در انتخابات کاسته شود و در ادامه بهانه برای عدم پذیرش نتایج انتخابات به دلیل مشارکت کم مطرح‌شده و جو عمومی این کشور به اغتشاش و درگیری کشانده شود. دوم، مشروعیت دولت برآمده از این پارلمان را زیر سؤال ببرند و همین را به‌عنوان دستاویزی برای عدم تشکیل و سقوط دولت در آینده قرار دهند. کشورهای مداخله‌گر در امور لبنان از آمریکا و عربستان سعودی گرفته تا فرانسه، با ناکامی در تحریم انتخابات این کشور، در آخرین گام خود اقدام به جهت‌دهی افکار عمومی علیه گروه‌های مقاومت و به‌ویژه حزب‌الله از طریق عملیات رسانه‌ای و تخریبی کردند. 2- با توجه به ناکامی این کشورها در سه‌گام طراحی شده، بعد از مرحله انتخابات، بی‌شک به دنبال تشکیل پارلمانی همسو با غرب و درنهایت دولتی وابسته با روی کار آوردن عوامل داخلی خود در لبنان خواهند بود. بااین‌وجود و بر اساس نتایج اولیه از شمارش آرا، گرایش مردم به رویکرد مقاومت است و در ثانی وضعیت جریان‌های وابسته به کشورهای مداخل گر غربی به دلیل ناکارآمدی‌های اقتصادی در دورهای گذشته این کشور، مطلوب و موردپذیرش لبنانی‌ها نیست. افکار عمومی این کشور، روی کار آمدن مجدد این نوع چهره‌ها در مناصب حکومت را برنمی‌تابند و مقاومت همچنان گزینه اول لبنانی‌ها برای آینده این کشور خواهد بود. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ اخبار

بازداشت عناصر فتنه‌گر مرتبط با تیم برانداز خارجی

«رضا شهابی» و «مریم اسدالهی» معروف به انیشا، به اتهام ارتباط و همکاری با تیم برانداز خارجی بازداشت شدند. پیش‌ازاین وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود؛ دو نفر اروپایی که با هدف ساماندهی و سوءاستفاده از مطالبات به‌حق برخی از صنوف و تغییر آن به آشوب و بی‌ثباتی و ساماندهی اعتراض و اغتشاش وارد کشور شده‌اند را دستگیر کرده است. این عناصر در جلسات تشکیلاتی متعدد این تیم خارجی (در فرانسه و ترکیه) حضور داشته‌اند و به تشکیل هسته ضدامنیتی با هدف تحریک کارگران، معلمان و مردم برای ایجاد آشوب در کشور اقدام کرده بودند.

امید به تغییر شیوه آموزش در مدارس با تغییر کتب درسی

وزیر آموزش ‌و پرورش خبر داد: «مطالب غیرکاربردی کتاب‌های درسی که منفعتی برای دانش‌آموزان ندارد، از سال آینده از کتاب‌های درسی حذف خواهد شد». این موضع وزیر پس از دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان کشور با رهبر معظم انقلاب در 21 اردیبهشت‌ماه مطرح می‌شود؛ در این جلسه معظم له با تأکید بر لزوم حرکت مدارس به سمت آموزش علم نافع به دانش آموزان، فرمودند: «در دبیرستان‌های ما و شاید در دبستان‌های ما دانش‌هایی تدریس می‌شود که هیچ فایده‌ای به حال امروز و آینده این دانش‌آموز ندارد؛ [یک] ذهنیاتی است که یادشان هم می‌رود و در هیچ مسئله زندگی به این‌ها کمک نمی‌کند؛ این‌ها را شناسایی کنید، حذف کنید. علم نافع، آن علمی است که بتواند استعداد جوان و نوجوان را شناسایی کند، آن را در جهت استعداد خودش رشد بدهد، آن استعداد را شکوفا کند؛ برای آینده او سرمایه ذهنی و عملی فراهم بکند؛ این می‌شود علم نافع». اکنون با اعلام تصمیم جدید وزیر آموزش‌وپرورش باید منتظر ماند و دید که آیا این وزارتخانه در کنار حذف محتواهای غیرنافع، محتوای آموزشی نافع و ثمربخش در کتب درسی و کلاس‌های آموزشی دانش آموزان نیز در نظر خواهد گرفت یا خیر.

برخورد محکم تعزیرات با گران‌فروشی و احتکار

«احمد اصانلو» رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: «شرکت تک ماکارون رقمی معادل ۳۸۰ میلیارد تومان محکوم و مجبور به عرضه کالاهای در اختیار خود به بازار شده است». سخنگوی این سازمان نیز خبر داد: «یکی از کارخانجات بزرگ تولید نوشابه و نوشیدنی که در استان تهران قرار دارد، به دلیل گران‌فروشی، مبلغ ۱۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان جریمه شد. در صورت تکرار تخلف توسط این کارخانه، اقدامات سخت‌گیرانه‌تری انجام خواهد شد». پس از اعطای اختیارات بیشتر ستاد اقتصادی به سازمان تعزیرات، این سازمان مجوز پلمپ مراکز متخلف را دارد و به نظر می‌رسد نسبت به قبل، با اختیار عمل بیشتری به برخورد با تخلفات روی آورده است.

افزایش تقاضا برای خرید گاز ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: «ترکیه درخواست افزایش ظرفیت واردات گاز از ایران را دارد. سال آینده قرارداد صادرات به عراق به اتمام می‌رسد که آن‌ها نیز درخواست تمدید قرارداد داشته‌اند. پیگیری‌های لازم برای صادرات گاز به آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق انجام خواهد شد». در کنار مشتریان منطقه‌ای برای گاز ایران، جنگ روسیه و اوکراین موجب شده تا اروپا نیز گوشه چشمی به گاز و انرژی ایران داشته باشد. در سفر اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، بر همکاری‌های انرژی اروپا با ایران پس از احیای برجام نیز اشاره شد.

مقام بلند پایه نظامی کشورمان به تاجیکستان می‌رود

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در رأس هیئت بلندپایه نظامی و به دعوت رسمی وزیر دفاع جمهوری تاجیکستان امروز عازم این کشور خواهد شد. این سفر در راستای تحقق و عملیاتی کردن توافقات حاصله در اولین کمیسیون مشترک همکاری‌های نظامی دوجانبه ایران و تاجیکستان انجام می‌شود. دیدار با مقامات بلندپایه سیاسی و دفاعی و مذاکره پیرامون همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و همچنین بازدید از مراکز نظامی و پروژه‌های دفاعی نیروهای مسلح جمهوری تاجیکستان از برنامه‌های مهم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در این سفر خواهد بود.

اخبار کوتاه

آمار نجومی پلیس از احتکار کالاهای اساسی در کشور/ سخنگوی فراجا (ناجای سابق) گفت: «از اول فروردین تاکنون، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر روغن خوراکی، ۵۳۰۰ تن آرد و گندم، ۲۷۰۰ تن نهاده دامی و ۳۳۰۰ تن برنج کشف و ضبط شد. ارزش کالاهای احتکار شده ۹ هزار میلیارد ریال برآورد شده و ۱۲۸۴ متهم دستگیر و تحویل دستگاه قضایی شدند».

فروش 41.5 میلیاردی کتاب فقط در سه روز!/ قائم‌مقام سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: «مجموع فروش بخش حضوری و فیزیکی در سه روز گذشته ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود. از این رقم بیش از ۲۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بخش فیزیکی و ۱۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در بخش مجازی کتاب فروخته شده است».

جنس ایرانی نرسید، دوبی هم گران شد!/ از ديروز یک‌باره همه‌چیز در دوبی گران شده است؛ روغن مايع ١٧ درهمي، دیشب ٤٣ درهم شد. مرغ ١٢ درهمي، ٢٨ درهم شده و بنزين كه طی 35 سال، قیمتش در دوبی يك درهم بود، نزديك به ٤ درهم شده است. نان هم كه سي سال يك درهم بود، دیروز 3.5 درهم شد. از وقتي در ایران ارز ٤٢٠٠ برداشته شده، در کشورهای مقصد قاچاق کالاهای اساسی، از امارات و پاکستان و افغانستان گرفته تا ترکیه، آذربایجان و عراق، افزایش قیمت‌ها آغاز شده است.

استاد فاطمی‌نیا آسمانی شد/ حجت‌الاسلام سید عبدالله فاطمی نیا پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت و جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. استاد فاطمی‌نیا سال ۱۳۲۵ در تبریز چشم به جهان گشود. وی از کودکی تحت تربیت دینی و علمی پدر خود (میراسماعیل) که ازجمله علمای اهل عرفان بود، قرار گرفت. مرحوم فاطمی نیا، استاد حوزه و دانشگاه و از منبری‌های مشهور و از اساتید اخلاق در کشور بودند که همواره بر پیروی از ولایت و حمایت و همراهی عامه مردم از رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند.

اینستاگرام «سلام فرمانده» را هم تحمل نکرد!/ شبکه اجتماعی اینستاگرام در اقدامی مسبوق به سابقه و برخلاف اصل ادعایی احترام به آزادی بیان مخاطبانش، هشتگ #سلام_فرمانده که مربوط به سرود نوجوانان ایرانی است را حذف کرد. بی‌شک سردمداران این شبکه‌ها ترویج محتواهای مطابق با فرهنگ اسلامی و ایرانی را برنمی‌تابند و به دنبال شکل دادن به قالب‌های فکری کودکان و نوجوانان ما با محتواهای مبتذل و غیراخلاقی متناسب با فرهنگ غربی هستند؛ اما صد افسوس از این همه بی‌توجهی مدیران مسئول به «فضای ول مجازی».

تجمعات ضدصهیونیستی در اروپا/ شهرهای مختلف اروپایی ازجمله لندن، پاریس، وین، کپنهاک، فرانکفورت و همچنین در سیدنی استرالیا، هم‌زمان با سالروز اشغال فلسطین و تأسیس رژیم غاصب صهیونیستی شاهد تجمعات گسترده‌ای در حمایت از فلسطین بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات