صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱  ، 
شناسه خبر : ۲۹۰۲۴۵
امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) پیام اصلی «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» این است که مسئولان باید برای یکایک بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه‌ریزی و آنها را به‌صورت واقعی اجرا کنند. (95/2/8)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز        
      ایران‌هراسی عملی

رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگران(8/2/1395) با اشاره به دشمنی و مانع‌آفرینی دشمنان در مسیر رسیدن ایران به قله‌ رفیع تمدن اسلامی، تأکید کردند: بارها گفته‌ام که نمی‌توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و اکنون علت این مسئله در حال روشن شدن است. ایشان در ادامه، به دلایل بی‌اعتمادی به آمریکا و تلاش‌های این کشور برای ایران‌هراسی در چند ماه اخیر پرداختند و برخی مصادیق آن را این‌گونه برشمردند: 1- اخلال‌افکنی آمریکایی‌ها در معاملات بانکی ایران؛ 2- وعده‌های کاغذی و ایران‌هراسی عملی؛ 3- تلاش برای حفظ شاکله و نظام تحریم‌های ایران.
در واقع، ایران‌هراسی در کنار نفوذ و تحریم، ضلع سوم مثلث فعال دشمنی آمریکا با نظام جمهوری اسلامی است و در حالی که نقشه دشمن برای نفوذ نقش بر آب شده و سیاست تحریم ایران ناکارآمدی خود را نشان داده است،‌ تلاش نظام سلطه بر ایران‌هراسی متمرکز شده است. نکته مهم در این میان این است که چه در تلاش برای نفوذ و چه در سیاست تحریم و ایران‌هراسی، خطوط کلی راهنمای سیاست‌های دشمن تغییر نکرده و آنها همچنان اهداف سابق خود را در قبال جمهوری اسلامی پیگیری می‌کنند. به عبارتی، دشمن در دشمنی خود با نظام اسلامی ثابت‌قدم است و نگاهش نسبت به جمهوری اسلامی تغییر نکرده است. رهبرمعظم انقلاب در این زمینه با دقت و صراحت تمام به این موضوع اشاره کردند و فرمودند: «آمریکا دشمن است؛ چه به روی او بیاوریم، چه به روی او نیاوریم؛ و چه بر زبان بیاوریم و چه بر زبان نیاوریم، این دشمنی‌ها تمام نخواهد شد.» بنابراین، در نشست و برخاست، مذاکره، گفت‌وگو و توافق با دشمن باید بدانیم که او همچنان به دنبال خصومت‌ورزی است و اهداف خصمانه خود را در قبال ما پیگیری می‌کند و از این رو، هرگونه خوشبینی به او و انتظار همراهی داشتن از سوی دشمن ساده‌لوحانه است و باید به دقت مراقب نقض‌عهدهای دشمن بود؛ نکته‌ای که توجه به آن شرط اصلی نرمش قهرمانانه است. به تعبیر دیگر، از آنجا که دشمن هیچ تغییر رفتاری نداده است و همچنان به رفتارهای بی‌اعتماد‌کننده خود ادامه می‌دهد،‌ انتظار تغییر رفتار از سوی جمهوری اسلامی خیال باطل است.

▼ گزارش روز                     
        خطر بزرگ‌تر

برداشت دو میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران به حکم دادگاهی در آمریکا، نشانه دیگری از بدعهدی و قابل اعتماد نبودن ایالات متحده آمریکا بود و برای هزارمین بار به ایرانیان ثابت کرد که نمی‌توان به این شیطان به دیده دوست و همکار نگریست؛ اما به زعم نگارنده، مصیبت بزرگ‌تر از این دزدی و سرقت آمریکایی، نمایش تلخی بود که در داخل با آن روبه‌رو بودیم! در حالی که همه منتظر مواضع محکم و سرسختانه مسئولان در برابر دستبرد بزرگ آمریکایی‌ها بودند، در داخل کشور اتفاق دیگری افتاد و شاهد صیادی سیاسی از ظلم آمریکایی‌ها به ایران بودیم. معاون اول رئیس‌جمهور به جای آنکه در موضعی از سر عزت آمریکایی‌ها را استیضاح کند، مقصر این برداشت غیرقانونی را دولت قبل شناخت! رئیس‌جمهور نیز خرید اوراق بهادار از سوی دولت قبل را به انداختن گوشت جلوی گربه تشبیه و تأکید کرد، چه کسانی پول را جایی بردند که آمریکا امکان دستبرد به آن را داشته باشد! روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز در این میان با تیترهای درشت به استقبال موضوع رفتند و مقصر را نه آمریکا، که دولت قبل دانستند و از زبان رئیس کل بانک مرکزی نوشتند: دولت سابق موجب توقیف دارایی ایران شد! اما ماجرا به همین جا ختم نشد؛ مسئولان دولت دهم و منتقدان دولت نیز در پاسخ به این مسئله دولت اصلاحات را باعث و بانی اصلی ماجرا خواندند؛ دفتر رئیس‌جمهور سابق در بیانیه‌ای  با اشاره به اتهام اعتماد به دولت آمریکا از سوی دولت قبل، کنایه‌وار نوشت: غارت دو میلیارد دلار از منابع مالی ایران، دقیقاً در زمان حضور وزیر امور خارجه در آمریکا و ملاقات‌های خصوصی و محرمانه طولانی و مکرر ایشان با همتای آمریکایی او روی داده است. نمایش ناراحت‌کننده‌ای که نشان می‌دهد، به جای اتحاد در برابر دشمن، به نزاع‌های داخلی دلخوش شده‌ایم و مقصر اصلی فراموش شده است! رویکردی که امتداد آن خطری بزرگ‌تر از دشمنی، چون آمریکاست.

▼ اخبار ویژه              
1- اکثریت مجلس دهم با اصولگرایان است       
                 
بر اساس برآوردهای موجود از ۲۹۰ نماینده مجلس، حداقل ۱۵۵ نفر اصولگرا یا مستقلین متمایل به اصولگرایی هستند و حداکثر ۱۳۴ نفر اصلاح‌طلب، اعتدالگرا و مستقلین حامی اصلاحاتند. برخی از کسانی هم که با حمایت اصلاح‌طلبان در مرحله دوم وارد مجلس دهم شده‌اند، اصلاح‌طلب نیستند و این جریان سیاسی به اجبار به حمایت از این افراد تن داده است. به این ترتیب، این ترکیب در انتخاب رئیس و هیئت‌رئیسه تأثیرگذار خواهد بود و احتمال ریاست عارف ضعیف‌تر شده و احتمال ریاست لاریجانی قوت گرفته است.

2 -آزادی متهم با دارایی‌های ایران!
آمریکا از ایران درخواست کرده است، «سیامک نمازی» متهم امنیتی دو تابعیتی را مرداد ماه بدون برگزاری دادگاه به آمریکا تحویل دهد تا در ازای آزاد کردن وی، مبلغی از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود.  به‌تازگی علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی و بسیاری دیگر از متهمان ارشد امنیتی و اقتصادی، موفق شده است وکالت سیامک نمازی را هم بر عهده بگیرد. سیامک و باقر نمازی، پدر وی هر دو به دلیل اتهامات امنیتی و اقتصادی در بازداشت به سر می‌برند.

 
▼ اخبار
1 - توقف بازسازی غزه و ادامه شهرک‌سازی صهیونیست‌ها
سازمان ملل به دلیل كاهش مواد اولیه ساخت‌وساز، مجبور شد  بازسازی بیش از یك هزار باب خانه در نوار غزه را متوقف کند. رژیم صهیونیستی در سوم آوریل ورود سیمان به نوار غزه برای اجرای پروژه‌های ساختمانی در این منطقه را به بهانه استفاده جنبش حماس از آن برای تقویت استحكامات نظامی خود ممنوع كرد. حمله نظامی اخیر رژیم صهیونیستی در تابستان 2014 به نوار غزه به شهادت 2320 فلسطینی، ویرانی کامل 12 هزار واحد مسكونی و تخریب جزئی 160 هزار واحد مسكونی منجر شد؛ اما رژیم صهیونیستی بی‌اعتنا به قطعنامه‌های سازمان ملل و واكنش‌های جهانی، همچنان به شهرك‌سازی، اشغال سرزمین‌های فلسطینی، تخریب خانه و كاشانه فلسطینی‌ها و كشتار در فلسطین اشغالی ادامه می‌دهد. فلسطینی‌ها هم در واكنش به ادامه تجاوزهای رژیم صهیونیستی، دور سوم قیام خود ضد این رژیم را موسوم به انتفاضه سوم، در مهرماه سال گذشته آغاز كردند و از آن زمان تاكنون، بیش از 212 فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان و شهرك‌نشینان صهیونیست در كرانه باختری، نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی به شهادت رسیده‌اند.

2- خرید آب سنگین ایران با قیمت سبک!

پس از آنکه آمریکا از تمایل خود برای خرید 32 تن آب سنگین ایران براساس سند برجام خبر داد و  سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، فروش ذخایر آب‌سنگین تولید کارخانه اراک را به آمریکا در راستای عمل به تعهدات برجام تأیید کرد، اخباری مبنی بر انعقاد قراردادی میان  ایران و یک شرکت آمریکایی به ارزش 8 میلیون و 600 هزار دلار برای فروش 32 تن از آب سنگین تولید شده در اراک منتشر شد که بر اساس آن، قیمت هر کیلو از این محصول در این قرارداد حدود 269 دلار تعیین شده است؛ این در حالی است که تنها 9 کشور در جهان توانایی  تولید این محصول را دارند و قیمت جهانی برای هر کیلو آب‌سنگین، متناسب با میزان غنی‌سازی آن از حداقل 680 تا 7520 دلار اعلام کرده است.

3- داشتن رهبر خوب یکی از عوامل حفظ نظام است
آیت‌الله جوادی آملی در بیست‌ودومین اجلاس سالیانه جامعه المصطفی العالمیه، با اشاره به اینکه داشتن رهبر خوب یکی از عوامل حفظ نظام است، تأکید کرد: دعا کردن برای سلامتی رهبر معظم انقلاب و حفظ نظام خوب است؛ ولی به تنهایی کافی نیست و مردم باید در صحنه‌های مختلف حضوری فعال داشته باشند. مسئولان نیز در این زمینه وظیفه دارند سطح فکری و اعتقادی افراد جامعه را تقویت کنند. وی با اشاره به موضوع برجام، افزود: رهبر معظم انقلاب درباره پیمان با غرب فرمودند تا جایی به تعهدات خود عمل کنید که طرف مقابل عمل می‌کند؛ چرا که بر اساس روایات اگر کشور ما به تعهدات خود عمل کند و آنها به آنچه گفته بودند عمل نکنند، این بردگی است.


4- پیش‌بینی رشد چهار درصدی اقتصاد ایران

بر اساس اعلام بانک مرکزی، صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال ۹۵ را چهار درصد برآورد کرده است. بانک مرکزی در شماره‌ ۷۲ فصلنامه «روند» آورده است: در آخرین برآوردهای این صندوق، پیش‌بینی شده است که به دنبال اقدامات و تصمیمات صورت گرفته و انتظارات مثبت ناشی از رفع تحریم‌های اقتصادی علیه کشور با اجرای برجام، رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۵ از وضعیت به مراتب بهتری برخوردار باشد.  گفتنی است صندوق بین‌المللی پول در گزارش پیشین خود برای سایر کشورهای منطقه از جمله عربستان رشد منفی اقتصادی را پیش‌بینی کرده بود.

 اخبار کوتاه
به گزارش خبرگزاری رویترز، كاهش ارزش دلار برای سومین روز پیاپی سبب افزایش قیمت نفت در معامله‌های روز گذشته شد. رشد قیمت نفت در اوضاعی محقق می‌شود كه سطح ذخیره‌سازی نفت در آمریكا همچنان بالاست و تولیدكنندگان عمده نفت در جهان هیچ برنامه‌ای برای محدود كردن تولید خود ندارند. قیمت شاخص نفت خام برنت با ٩٣ سنت افزایش، به ٤٨ دلار و ١١ سنت رسید و قیمت شاخص نفت خام دبلیو تی آی آمریكا نیز با ٧٠ سنت رشد، در سطح ٤٦ دلار و ٣ سنت تثبیت شد.
بر اساس اخبار منتشر شده، بدهي بخش دولتي به نظام بانكي، معادل 110هزار و 130ميليارد تومان بوده كه طي 9 ماه رشد 6/9 درصدي داشته و حدود 9 هزار و 650 ميليارد تومان نسبت به اسفند 93 بيشتر شده است. بر اساس اين‌، بدهي بخش دولتي به نظام بانكي و بدهي دولت به بانك‌ها همچنان به‌منزله يكي از چالش‌هاي عمده بازار پول رو به افزايش است.
استفان دوجاريك، سخنگوي دبيركل سازمان ملل گفت: اين سازمان نامه وزير امور خارجه ايران را بررسي و به حل مناقشه بين تهران و واشنگتن كمك مي‌كند. به گزارش خبرگزاري رويترز، محمدجواد ظريف در پي حكم دادگاه آمريكا به توقيف دو ميليارد دلار از دارايي‌هاي مسدود شده ايران، در نامه‌ای به «بان كي مون» از او خواست تا وارد عمل شود.
پایگاه «المانیتور» اقدامات تحریک‌آمیز و خصمانه آمریکا علیه ایران پس از امضای برجام را عاملی می‌داند که به رشد احساسات ضد آمریکایی در میان مردم ایران منجر شده است. المانیتور می‌نویسد:  تمامی این اقدامات آمریکا، نتایج زیان‌باری بر‌ای ایرانی‌ها دارد، چرا که خاطرات بین دهه‌های 1940 تا 1950، به ویژه پس از کودتا علیه دولت مصدق را برای آنها زنده می‌کند.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: پس از بررسی‌های انجام شده، قرار است نیروی انتظامی گشت‌های ارشاد را به همان روال قبلی، یعنی به صورت کاملاً محسوس و آشکار ادامه دهد و غیرمحسوس بودن گشت‌های ارشاد مختص امنیت اجتماعی باشد، نه اخلاقی.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: ايراني‌تبارهاي ساكن كشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس بدنه مؤثر و كارآمد اين كشورها را در حوزه‌هاي مختلف تشكيل مي‌دهند. جنتي افزود: ايرانيان از ديرباز در اين كشورها حضور داشته‌اند و بسياري از دستاوردهاي اين كشورها مديون حضور و تلاش مردم ايران است.

برچسب اخبار
نام:
ایمیل:
نظر: