صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۱  ، 
شناسه خبر : ۳۳۶۵۴۵
محسن پاک‌آیین، کارشناس مسائل بین‌الملل
محسن پاک‌آیین، کارشناس مسائل بین الملل در خصوص ایجاد وقفه موقت در روند مذاکرات احیای برجام به امتناع آمریکا در لغو تحریم‌ها و ارائه ضمانت‌های لازم به ایران اشاره کرد و گفت: آمریکا با فرار به جلو تلاش می کند تا مسئله عدم تعهد خود نسبت به اجرای مفاد برجام را به عامل خارجی نسبت دهد و مشکلات را در یک چرخش زیرکانه به گردن روسیه بیاندازند.

«محسن پاک‌آیین»، کارشناس مسائل بین الملل در خصوص ایجاد وقفه موقت در روند مذاکرات احیای برجام گفت: اعلام وقفه در مذاکرات که به پیشنهاد جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی بیان شده را نمی‌توان به معنای شکست برجام یا شکست‌ مذاکرات و به بن بست رسیدن مذاکرات تلقی کرد، بلکه فرصت تنفسی برای مشورت مذاکره کنندگان با مسئولین کشورهای خود فراهم شده است. لذا مسوولین و مذاکره کنندگان سعی می کنند، موضوعات باقیمانده را با ارائه پيشنهادات جدید حل و فصل کنند، بنابراین اینکه گفته می‌شود دوره مذاکرات به پایان رسیده، متوقف یا مذاکرات به بن بست رسیده، قطعا صحيح نیست.
وی افزود: عامل خارجی از دیدگاه آقای بورل و ایران، همان پیشنهاد جدید روسیه مبنی بر تداوم همکاری با ایران است. روس ها در شرایط تحریمی که غرب علیه آنها اعمال کرده، خواستار استثنا شدن در روابط با ايران شده اند. قطعا این موضوع از ابعاد مختلف باید مورد توجه قرار بگیرد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه «طرف‌های مذاکره کننده نباید سرنوشت برجام را به بحران اوکراین گره بزنند»، اظهار داشت: این دو مقوله از هم جداست، بنابراین هر موضوع بايد به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد. در عین حال نباید اجازه داده شود عامل خارجی در روند مذاکرات مشکلاتی ایجاد کند. در عین حال باید متوجه این موضوع باشیم که مشکل اصلی ما روسیه و خواسته این کشور نیست، چرا که کماکان رویکرد آمريکا، بزرگترین معضل پیش روی برجام و توافق فی مابین است. آمریکا و غرب براساس بیانیه ی صادر شده رئیس اتحادیه اروپا تلاش می کنند پیشنهاد روسیه را عامل اصلی توقف مذاکرات نشان دهند تا از این مسیر هم بر روسیه اعمال فشار کنند، در حالی که واقعیت این است که تا قبل از اعلام این پیشنهاد توسط روسیه، آمریکا همچنان در قبال ایران و برجام به تعهدات خود عمل نکرد و برای عمل به تعهدات برجامی خود قولی نداد.
وی با اشاره به اینکه مساله لغو تحریم ها و ضمانت های مورد نظر ایران هنوز اعمال نشده تصریح کرد: آمریکا با فرار به جلو تلاش می کند تا مساله عدم تعهد خود نسبت به اجرای مفاد برجام را به عامل خارجی نسبت دهند و مشکلات را در یک چرخش زیرکانه به گردن روسیه بیاندازند.
محسن پاک آیین گفت: ما در عین حالی که بايد به مساله پیشنهاد روسیه توجه داشته باشیم و سعی کنیم در مذاکره با روس ها انها را متقاعد به ورود و در پیش گرفتن مسیر بهتری کنیم تا با خواسته خود عدم توافق غرب با ایران دامن زده نشود بهانه جدیدی به دست غرب داده نشود، در عین حال باید برای وادار کردن آمریکا و اروپا که علت اصلی مشکلات فعلی در مذاکرات هسته ای هستند برای پذیرش مذاکرات، مسئولین و مقامات ایران لازم است تمرکز بیشتری کنند تا آنها متقاعد به اجرای تعهدات خود شوند و تحریم ها را لغو کنند تا مسیر اعلام شده و نوشته شده ای که روی میز است به معنی لغو کامل تحریم ها، راستی آزمایی و بازگشت ایران به تعهدات هسته ای خود انجام شود..
این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید با اینکه «پیشنهاد روس ها نمی تواند مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات شود» گفت: ما باید کماکان درعین حالی که با آمریکا مذاکره می کنیم برای حل مساله با آمریکا بر اعمال فشار بر آمریکا و اتحادیه اروپا برای حل مشکل مذاکرات که بد عهدی آنها نسبت به انجام مسئولین های خود است بیافزاییم تا نتیجه به نفع ایران تمام شود.

منبع: راهبرد

نام:
ایمیل:
نظر: