صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲  ، 
شناسه خبر : ۳۴۵۹۰۰
با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با استفاده از پرونده خروج شتابزده آمریکا از افغانستان، به تبلیغات منفی علیه یکدیگر می‌پردازند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

هر اندازه به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ میلادی آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، اعضای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه حملات خود علیه یکدیگر را بیش از پیش تشدید می‌کنند. با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با استفاده از پرونده خروج شتابزده آمریکا از افغانستان، به تبلیغات منفی علیه یکدیگر می‌پردازند. در نزدیک به دو سال اخیر، اعضای این دو حزب پیوسته به تصمیم‌های دونالد ترامپ و جو بایدن در مورد زمان و نحوه خروج از افغانستان و تخلیه نظامی کابل انتقاد می‌کنند، اما تاکنون به درستی راستی‌آزمایی نشده است تا روشن شود که چه کسی در این پرونده مقصر است. اخیرا متحدان ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا نشست‌هایی برگزار کردند و از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت جو بایدن، خواستند که اسناد خروج آمریکا را از افغانستان به کمیته روابط خارجی این مجلس بسپارد، اما بلینکن تاکنون در این زمینه پاسخ نداده است.

 در پی این تلاش‌ها، کاخ سفید گزارشی در مورد خروج از افغانستان منتشر کرد و همه تقصیر‌ها را در این روند، متوجه دولت ترامپ دانست. در مقابل، ترامپ در همان روز‌های فروپاشی دولت پیشین افغانستان و عقب‌نشینی نیرو‌های خارجی که با کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی همراه شد، از مدیریت این روند به دست جو بایدن انتقاد کرد و به ویژه گفت نباید تسلیحات نظامی آمریکایی به ارزش میلیارد‌ها دلار، به دست طالبان می‌افتاد. ترامپ گفت اگر او جای بایدن می‌بود، ضمن اینکه پایگاه هوایی بگرام را به دلیل نزدیکی به چین رها نمی‌کرد، اجازه نمی‌داد تسلیحات آمریکایی به دست طالبان بیفتد. ترامپ همچنین بار‌ها به بایدن تاخت و گفت که او متحدان آمریکا و شهروندان آمریکایی را در افغانستان رها کرده است.

 در این معادله، اهمیتی ندارد که دموکرات‌ها یا جمهوریخواهان کدام یک درست می‌گویند! آنچه مسلم است اینکه هر دو حزب سنتی آمریکا اعتراف کرده‌اند که اشغال افغانستان، سندی مفتضحانه و اقدامی شکست‌خورده در حوزه سیاست خارجی آمریکاست!

نام:
ایمیل:
نظر: