صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۶ فروردین ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) آن کسانی که از راه انقلاب برگردند، مثل کسانی هستند که در تابستان روزه گرفته‌اند و تا اواخر روز، روزه را حفظ می‌کنند، اما یک ساعت به غروب، دو ساعت به غروب طاقتشان تمام می‌شود؛ افطار می‌کنند. در راه انقلاب اگر پیوستگی حرکت وجود نداشت، انسان رابطه‌اش با انقلاب قطع می‌شود. این بی‌وفائی به انقلاب است. (14/03/1387) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                       

دولت مردمي!

سال جديد در حالي آغاز شده است که اولين بهاري است که دولت سيزدهم سکان‌دار دستگاه اجرايي آن است؛ دولتي که توانست در خردادماه سال گذشته اعتماد اکثريت مردم را به دست آورد و مهم‌ترین خصيصه خود را مردمي بودن قرار داده است. همين ويژگي باعث شده تا حکيم انقلاب اسلامي در پيام نوروزي‌شان این‌گونه دولت را مورد تمجيد قرار دهد: «دولتي تازه‌نفس به ميدان آمد که آن‌طوري که قرائن نشان مي‌دهد، دولتي مردمي و علاقه‌مند به حرکت‌ها و هدف‌هاي مردمي و داراي ريل جداگانه‌اي غير از دولت محترم قبلي در حال حرکت هستند و اميدهايي را در مردم زنده کرده‌اند بحمدالله».

نکات تحليلي: دولت مردمي دولتي است که در عمل نيز مشي و شيوه حکمراني‌اش را اين‌گونه تنظيم کرده باشد. لذا بايد خود را متوجه موارد زير نمايد: 1- رفتن به ميان مردم و شنيدن بي‌واسطه مسائل و مشکلات از زبان ايشان يکي از ويژگي‌هايي است که از دولت سيزدهم انتظار مي‌رفت که تاکنون کارنامه مؤثری در اين زمينه خلق شده است. سفرهاي متعدد استاني رئيس‌جمهور و حضور پرتعداد هيئت دولت در سراسر کشور و مواجهه مستقيم و بدون تعارف با مردم، توانسته مردمي بودن دولت را از اين بعد تأمین نمايد. 2- سخن گفتن با مردم فقط به شنيدن درد دل‌هاي آنان ختم نمي‌شود بلکه فرصتي را فراهم مي‌آورد تا مردم نيز با محدوديت‌ها و مشکلات و توانمندي‌هاي دولت آشنا شده و بتوانند کمک يار قوه مجريه باشند. 3- اتّخاذ سبک زندگي مردمي، بی‌تکلف بودن در مشي و منش، دوري کردن از منش‌هاي اشرافي‌گري و از موضع بالا به مردم نگاه کردن نيز خصوصيت ارزشمندي است که از رئيس‌جمهور دولت سيزدهم در اين ماه‌ها در اذهان عمومي جاي گرفته و تيم همراه او نيز در همين مشي و مرام قدم زده است. 4- داشتن زبان عذرخواهي بابت کاستي‌ها و خطاها، ويژگي ديگري است که دولت مردمي را از ديگر دولت‌ها ممتاز خواهد کرد. اين ويژگي برآمده از روحيه تواضع و فروتني است و خود را خادم مردم و نه طلبکار ايشان دانستن! طبيعي است که بين نظر و عمل فاصله است و گاه وعده‌هاي داده‌شده به‌درستی محقق نمي‌گردد و يا در عمل وجود خطاهاي محاسباتي و ... موجب ايجاد مشکلاتي مي‌شود که در اينجا انتظار از دولت مردمي، داشتن روحيه پذيرش مسئوليت و عذرخواهي از مردم و تلاش براي جبران خطاست. 5- گزارش دادن به مردم ازجمله ديگر خصوصيات يک دولت مردمي است. دولت وکيل مردم است و موکل بايد بداند که وکيل کارها را چگونه به سامان رسانده است، لذا نيازمند شنيدن گزارش است. حکيم انقلاب تأکید دارند که: «گزارش خدمات خودتان را هم به مردم بدهيد؛ گزارش صادقانه، بدون مبالغه، بدون بزرگ‌نمايي». (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                              

انتقاد ناسازنده!

برخی چهره‌های جریان سیاسی خاص باوجود آنکه کمتر از هفت ماه از عمر دولت انقلابی می‌گذرد، انتقادات تندوتیزی نسبت به عملکرد اقتصادی دولت و وضعیت تورم در جامعه مطرح می‌کنند، درحالی‌که همین‌ها تا هشت سال پیش‌ازاین در خواب زمستانی بودند و فضای اقتصادی جامعه را گل‌وبلبل می‌دیدند.

گزاره‌های خبری: 1- رسول منتجب نیا، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در یک مصاحبه با اشاره به این‌که دولت آقای رئیسی به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند به شعارهای انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند، اضافه می‌کند: «یکی از شعارهای آقای رئیسی پایین آوردن تورم و از میان بردن گرانی و کمک به معیشت مردم بود. همه قیمت‌ها چند برابر شده و آقایان حاضر نیستند که بپذیرند، این همه گرانی ناشی از تورم است و مرتب هم شعار می‌دهند که نرخ تورم رو به کاهش است». 2- سید رضا اکرمی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جبهه اصولگرایان حامی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در خصوص وضعیت گرانی در کشور می‌نویسد: «شاهد این هستیم که در ایجاد گرانی بین دولت، بخش خصوصی و تعاونی مسابقه‌ای به وجود آمده است. درواقع هرکدام از این بخش‌ها با تصمیم‌سازی‌های اشتباه و اصرار به رویکرد اشتباه در به هم ریختن فضای اقتصادی و تنگنای معیشتی آحاد مختلف جامعه نقش‌آفرینی کرده و با اصرار به اشتباه، تصمیم‌گیری‌های خسارت‌زای خود را ادامه می‌دهند».

گزاره‌های تحلیلی: 1- دولت آقای روحانی 5۵ هزار میلیارد تومان به‌عنوان تنخواه از بانک مرکزی استقراض کرد. آثار تورمی این نقدینگی در شش‌ماهه دوم 1400 می‌بایست خود را نشان می‌داد و تمام تلاش دولت در عرصه اقتصاد و معیشت مردم، بی‌اثر کردن این استقراض بود. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم «عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام» در این خصوص می‌گوید: «اصلاح‌طلبان از تورمی انتقاد می‌کنند که با استقراض دولت قبل ایجاد شد»؛ بنابراین ابتدا باید این سؤال از منتقدین دولت فعلی پرسیده شود که در زمان عملکرد 8 ساله دولت روحانی کجا بودند؟ 2- در بررسی عملکرد هفت‌ماهه دولت انقلابی نقاط قوت زیادی مشاهده می‌شود، دولت فعلی با تأکید بر خطوط قرمز در مذاکرات برجامی و تلاش در جهت تحت تأثیر قرار نگرفتن معیشت و اقتصاد جامعه از نتایج برجامی، تلاش برای افزایش روابط تجاری با همسایگان و اتخاذ استراتژی نگاه به شرق و حضور پررنگ در سازمان‌های منطقه‌ای، تلاش در جهت افزایش صادرات و فروش نفت، برنامه‌ریزی در جهت بازگشت ارز به کشور و ... اقدامات پایه‌ای مناسبی انجام داده است که تأثیر آن بر اقتصاد کشور در سال جاری، موجب بهبود وضعیت معیشتی مردم خواهد شد. البته برخی نواقص و مشکلات همچون زخمی کهنه همچنان بر تن اقتصاد کشور خودنمایی می‌کند- مثل نبود نظارت شفاف و کارآمد بر چرخه توزیع و مصرف اقلام ضروری و کالاهای مصرفی مردم که هر از گاهی همچون دملی چرکین سر باز می‌کند و قیمت یک یا چند کالا را نجومی بالا می‌برد- دولت می‌بایست برای درمان این زخم کهنه نیز علاج قطعی کند و مانع از تأثیر تحریم‌های داخلی همچون احتکار، قاچاق، گران‌فروشی و ... بر سفره مردم شود. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼خبر ویژه                         

خیانت شرعی دولت عربستان!

دو متخصص و کارشناس نجوم عربستان سعودی در مورد رؤیت هلال ماه رمضان در این کشور، اعتراف کردند که رژیم آل سعود بدون توجه به علم نجوم، ایام و مناسبت‌های ماه‌های قمری را مشخص می‌کنند. عدنان قاضی، محقق و منجّم سرشناس سعودی گفته است: «بیش از 30 سال است که حکام آل سعود بدون آنکه هلال ماه رمضان و یا شوال را دیده باشند، اعلام می‌کنند روز اول رمضان و یا عید فطر است!».

▼ اخبار

توقف مذاکرات وین؛ گره کار کجاست؟!

سؤال افکار عمومی در هفته‌های اخیر این است که چه عوامل یا دولت‌هایی باعث توقف مذاکرات وین شده‌اند. در این میان گمانه‌ها و تحلیل‌های مختلفی مطرح شده که روایت صحیح، جرزنی آمریکا در نقطه پایانی مذاکرات و درخواست خواسته‌های جدید است. وزیر خارجه کشورمان در توئیتی با اشاره به این موضوع، نوشت: «‏اگر مکثی در روند مذاکرات وین دیده می‌شود، به دلیل زیاده‌خواهی طرف آمریکایی است. وزارت خارجه در جهت کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزها با قدرت و منطق عمل می‌کند. هرگز زیر بار زیاده‌خواهی آمریکا نخواهیم رفت. اگر کاخ سفید واقع‌بینانه رفتار کند، توافق دست‌یافتنی است». سخنگوی وزارت خارجه نیز با اشاره به بدعهدی ذاتی طرف آمریکایی می‌گوید: «آنکه امروز مقابل ما قرار دارد دولتی نیست که به وظایفش عمل کند، بلکه می‌خواهد از ابزارهای قانونی استفاده کند که به وظایفش عمل نکند. آنچه در وین است به خاطر رویکرد آمریکاست و تلاش می‌کند موضوعات باقیمانده را گروگان مسائل داخلی خود کند و ایران و ایرانی نمی‌تواند تا ابد صبوری کند. اگر آمریکا می‌خواهد توافقی در وین داشته باشد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد. به شهادت آن‌هایی که پیام برده و آورده‌اند، ایران بیشترین ابتکارات را داشته. معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با پاسخ‌های ما ایران را ترک کرد و منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم». روزنامه «وطن امروز» نیز دیروز طی مطلبی با عنوان «توافق در برزخ آمریکایی»، نوشت: «سرنوشت احیای توافق هسته‌ای برجام با تعلل واشنگتن در عدم تصمیم‌گیری سیاسی، در شرایطی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته که در طرف دیگر ماجرا، از سوی تهران تمام گام‌های موردنیاز برداشته شده است».

پرده‌برداری رسمی از مافیای صنعت خودروسازی در کشور

«حجت‌الاسلام منتظری» دادستان کل کشور در گفتگو با ایسنا به‌صراحت خبر از وجود دست‌های پشت پرده در صنعت خودروسازی کشور داد که مانع ارتقاء وضعیت خودروسازی کشور می‌شود و افزود: «ان‌شاءالله در سال جدید قطعه‌سازان و خودروسازان کشور بتوانند به‌درستی به وظایف خود عمل کنند و در جهت استانداردسازی و بهبود کیفیت خودروهای تولیدی گام‌های مؤثری بردارند». این اظهارات به لحاظ سطح‌بندی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و باید منتظر واکنش مسئولان امنیتی و قضایی در قبال دست‌های پشت پرده اشاره شده باشیم. دست‌های پشت پرده‌ای که خودروهای گران و کم کیفیت را روانه بازار کرده‌اند، به هیچ‌کس پاسخگو نیستند و مافیای آن‌ها در حدی قرار دارد که دادستان کل کشور نیز درباره آن‌ها با ایماواشاره صحبت می‌کند. همچنین مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز خبر داد: «بر اساس برآورد تولیدکنندگان و اتحادیه صنفی، بیش از ۶۰ درصد بازار غیررسمی لوازم‌یدکی خودرو، تقلبی و غیراستاندارد است، یعنی تولید فاقد کیفیت که در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است». قطعاً این حجم از تقلب و دزدیدن از کیفیت محصول و قطعات خودرو در کشور یک شبه و اتفاقی ایجاد نشده است و خواسته افکار عمومی برخورد شدید با عوامل گذشته و حال این ماجرا و اصلاح قریب‌الوقوع چنین روند ناکجاآباد در صنعت خودروسازی کشور است.

تو هم نگران معیشت مردم باش!

«حاج منصور ارضی»، مداح و پیرغلام دستگاه سیدالشهدا (ع) با تأکید بر لزوم توجه بیش از پیش به مستضعفین و فقرا از سوی جامعه متدین کشور، در نقدی دلسوزانه بیان داشت: «‌از کسانی که زائر کربلا می‌شوند بخواهیم یک‌پنجم آن هزینه‌ای که خرج سفرشان می‌شود، به‌عنوان صدقه یا برای ارزاق برای مستمندان اهدا کنند تا مشکلی از گرفتاران حل شود. بعضاً تا هفده میلیون تومان هزینه سفرشان می‌کنند اما کمک یک تا دومیلیونی به مستمندان را انجام نمی‌دهند! مگر قضیه آن شخصی را نشنیدید که هنگام سفر حج متوجه گرفتاری همسایه‌اش شد و هزینه سفرش را صرف رفع گرفتاری او کرد و پس از بازگشت حجاج از حج همه او را در لباس احرام در حال حج دیده بودند. تو هم نگران معیشت مردم باش. حالا یک‌بار در سال رفتی بقیه‌اش را نگاهی به اطرافت بینداز و ببین خانواده و همسایه‌ات در مضیقه‌اند».

اخبار کوتاه

برداشتی متناقض از خروجی یک نظرسنجی/ روز گذشته نتایج نظرسنجی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) [متا] پیرامون تمایل مردم برای رابطه با کشورهای مختلف منتشر شد که بر اساس داده‌های این نظرسنجی، بیش از پنجاه درصد از مردم به میزان خیلی زیاد و زیاد معتقدند که رابطه با چین و کشورهای اروپایی مفیدتر از رابطه با آمریکا و روسیه است. بااین‌حال برخی رسانه‌ها با تفسیری نادرست و جانب‌دارانه از این نظرسنجی، مدعی مفیدتر بودن رابطه با آمریکا نسبت به چین و روسیه شدند.

تورم ترکیه رکورد زد!/ تورم سالانه در ترکیه از مارس ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ با عبور از ۶۱ درصد، بالاترین نرخ را در ۲۰ سال اخیر این کشور رقم زد. به دنبال کاهش ارزش لیر، تورم ترکیه از پاییز سال گذشته همواره رو به افزایش بوده است. هم‌اکنون هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل، غذا و نوشیدنی‌ها و اسبابِ خانه به ترتیب مشمول بیشترین افزایش قیمت در ترکیه شده‌اند. علاوه بر کاهش ارزش پول ملی ترکیه، افزایش سرسام‌آور انرژی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین نیز عامل مضاعفی برای تشدید تورم در ترکیه شده است.

تبصره‌ای نه‌چندان قوی برای بازدارندگی از بی‌قانونی!/ در جلسه دیروز کمیسیون قضایی مجلس تبصره‌ای به قانون ثبت اموال مسئولان اضافه شد که بر اساس آن مسئولانی که دارایی خود را ثبت نکنند، از نامزدی برای ریاست‌جمهوری، نمایندگی مجلس و عضویت در شورای نگهبان محروم می‌شوند. به نظر می‌رسد این اهرم قانونی برای کسی که به قانون پایبند نباشد، کفایت لازم را نخواهد داشت؛ برای این نوع خاطیان از قانون، جرائم بازدارنده قوی‌تری لازم است.

تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد/ سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دو شکل فیزیکی و مجازی از تاریخ ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

 101 بار نقض عهد توسط آل سعود!/ به گفته یک منبع نظامی در یمن، ائتلاف سعودی طی ۲۴ ساعت گذشته و در ماه مبارک رمضان ۱۰۱ بار، آتش‌بس نظامی و انسانی در یمن را نقض کرده و ۴۱ بار به سمت شهروندان و نیروهای ارتش یمن در استان‌های حجه، لحج و الضالع تیراندازی کرده‌اند. این در حالی است که بنا به گزارش نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، آتش بس از روز شنبه به مدت دو ماه آغاز شده و طرفین درگیر در یمن پذیرفته‌اند که تمامی عملیات نظامی در داخل یمن و فراتر از مرزهای آن را متوقف کنند. با این میزان نقض عهد از سوی ائتلاف متجاوز سعودی، در روزهای آینده باید شاهد پاسخگویی از سوی انصارالله یمن بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات