صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۶۷۲۵۳
مروری بر فساد دربار رژیم دیکتاتور پهلوی

قمار باز

بی‌تردید یکی از فاسدترین چهره‌های رژیم پهلوی، خواهر دوقلو‌ی شاه «اشرف» بود. وی در کنار مأموریت‌های رسمی به‌خاطر حضورش در مافیای بین‌المللی قاچاق مواد مخدر بخش عمده‌ای از سال را خارج از کشور می‌گذراند. وی در مشاغلی، چون نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی و رئیس کنفرانس جهانی زنان در ۱۹۷۵، سفر‌های فراوانی به خارج از کشور انجام داد که طی آنها هدایای زیادی نیز به خارجی‌ها اهدا کرد. در سندی آمده است: «.. طبق اطلاع موثق، والاحضرت اشرف پهلوی به مناسبت مسافرت و شرکت در کنفرانس زنان که در نیویورک و مکزیک منعقد خواهد شد از جناب آقای نخست‌وزیر خواسته که مبلغ ۵۰۰ هزار دلار در اختیارشان گذاشته شود...»

در جریان کودتای ۲۸ مرداد، اشرف برای حفظ تاج و تخت پهلوی مبالغ هنگفتی هزینه کرد که بخش عمده‌ای از آن به جیب خارجی‌هایی از قبیل «کرومیت روزولت» سرازیر شد. اشرف در هنگام سفر به خارج از کشور تقریباً از همه کسانی که با وی در ارتباط بودند، با دادن هدایا قدردانی می‌کرد. در یک سند آمده است: «هنگام تشریف آوردن والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی به اسپانیا، رییس پلیس و سه نفر از افسران مأمور محافظ فوق‌العاده زحمت کشیدند و مسافرت مزبور به‌خوبی انجام پذیرفت... این است که فکر می‌کنم چنانچه چهار قوطی سیگار یا شیرینی‌خوری نقره رومیزی و چهار قوطی سیگار جیبی برای پلیس‌های مأمور با آرم سلطنتی به آنها اهدا شد حسن اثر خواهد نمود و برای مسافرت‌های آتیه مقامات عالیه کشور به اسپانیا تأثیر خواهد داشت...»

در یک مورد، داخل کیف اشرف در فرودگاه ژنو مقدار زیادی مواد مخدر کشف شد که سر و صدای زیادی در خارج از کشور به راه انداخت. وی در سال ۱۳۵۶ در جنوب فرانسه مورد حمله افراد مسلح قرار گرفت. «مینو صمیمی» نویسنده کتاب «پشت پرده تخت طاووس»، راجع به این حادثه می‌نویسد: «شاهزاده اشرف البته در عین حال سمت نمایندگی رژیم شاه در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد را نیز برعهده داشت. گفتنی است که او هر بار برای شرکت در این کمیسیون عازم نیویورک می‌شد و سر راه خود در جنوب فرانسه هم توقف می‌کرد تا ابتدا همراه معشوق جدیدش در کازینو‌ها به قمار‌های چند میلیون پوندی بپردازد و آنگاه آماده حضور در کمیسیون «حقوق بشر» شود. در سال ۱۹۷۷ (۲۲ شهریور ۱۳۵۶) ضمن یکی از سفر‌های شاهزاده اشرف به جنوب فرانسه، اتومبیل او هدف حمله و تیراندازی عده‌ای قرار گرفت؛ که در جریان آن، گرچه شاهزاده اشرف معجزه‌آسا جان سالم به در برد ولی ندیمه‌اش کشته شد و مرد جوان ۲۵ ساله‌ای که معشوقه والاحضرت بود زخمی گردید.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات