صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۶۱۵۸۰

اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امام موسی کاظم(علیه‌السلام) همه زندگی خود را وقف جهاد مقدس ساخته بود؛ یعنی: اولاً تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن؛ ثانیاً، تبیین مسئله امامت و حاکمیت سیاسی؛ ثالثاً، تلاش برای تشکیل آن جامعه. *میلاد با سعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) مبارک باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز 

  ایده‌های حکمرانی و انتخابات

هم‌زمان با مواجهه کشور با تحریم‌های فلج‌کننده ضدایرانی، منازعه میان درون‌گرایی و برون‌گرایی برای اداره کشور، حل مشکلات و تحقق پیشرفت کشور به یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه سیاست کشور تبدیل شد؛ منازعه‌ای که انتخابات ریاست جمهوری در سال 1392 نیز پیرامون آن شکل گرفت و می‌توان گفت از آن برهه تاکنون، این منازعه به کلان‌ترین منازعه سیاسی کشور تبدیل شده است. بر این اساس، در رقابت انتخاباتی جاری نیز رقابت میان دو ایده حکمرانی است که یکی از آنها، راه‌حل مسائل را در خارج و گره‌گشایی از روابط خارجی کشور می‌داند و دیگری، راه‌حل را در شکوفاسازی ظرفیت‌های داخلی می‌داند. نکته مهم در این میان آن است که اگرچه هر دوی این ایده‌ها، ضرورت توسعه روابط خارجی را نادیده نمی‌گیرند، اما مسئله اصلی در این میان، تعیین درست نقش و جایگاه روابط خارجی در اداره کشور و پیشبرد امور است. واقعیت آن است که گره‌گشایی از مسائل روابط خارجی اگرچه مهم و اهمیتش ‌انکارناپذیر است، اما حل مسائل این حوزه، قطعاً متغیر مستقلی برای اداره کشور و حل مشکلات نیست و نمی‌توان همه چیز را به حل مسائل این حوزه منوط دانست. حل مشکلات کشور در کنار تلاش برای گره‌گشایی از مسائل روابط خارجی، منوط به گره‌گشایی در داخل کشور در حوزه‌های مهمی، چون تقویت تولید، شکوفایی ظرفیت‌های کریدوری کشور، مبارزه با فساد، تقویت بهره‌وری، توسعه تجارت، متعادل‌سازی بودجه با کاستن از بار هزینه‌ها و تقویت درآمدهای دولت و ... است و بدون گره‌گشایی در داخل کشور با انجام اقدامات تحولی، راه‌حل‌های خارجی نیز نمی‌تواند گره‌گشای وضعیت کشور، به‌ویژه در بعد اقتصادی باشد. با توجه به آنچه گفته شد، مسئله اصلی در منازعه میان درون‌گرایی و برون‌گرایی در اداره کشور، انتخاب یکی در برابر دیگری نیست، بلکه مسئله اصلی، تعیین درست و دقیق نقش و جایگاه عوامل و استعدادهای داخلی و خارجی در اداره کشور و حل مشکلات است. هر دو عامل مهم و ضروری‌ هستند، اما قطعاً اولویت با شکوفاسازی ظرفیت‌های داخلی و انجام اقدامات تحولی در داخل کشور است و در این میان، گره‌گشایی از ظرفیت‌های خارجی تنها در حکم کاتالیزور است که اثربخشی آن نیز منوط به گره‌گشایی‌های داخلی است؛ یعنی چنانچه استعدادها و ظرفیت‌های داخل در کشور شکوفا نشود، «چشم بستن به خارج» و «آویزان شدن به این یا آن قدرت» نیز کارآمد و مؤثر نخواهد بود.

بر این اساس، یکی از شاخصه‌های انتخاب اصلح آن است که با اتکا به ظرفیت‌های خارجی و نه امید بستن به خارج و تصور اینکه «همه راه‌های پیشرفت از آمریکا می‌گذرد» بخواهد مشکلات کشور را حل و رفع کند.

مصطفی قربانی

 

 

▼ گزارش روز

وعده‌های قابل اجرا بدهید!

رقابت‌های انتخاباتی در هر سطحی با قول‌ها و وعده‌ها همراه است، غالباً قول‌ها معطوف به رفتارها و عملکردهاست و وعده‌ها مربوط به نتایج اقدامات‌شان است که مردم می‌توانند آن را احساس کنند. تجربه نشان داده است، بسیاری از قول‌ها و وعده‌های انتخاباتی نامزدها هرگز محقق نشده است؛ برای نمونه، در دولت یازدهم نامزد پیروز قول داده بود چنان رونقی در جامعه و کسب و کار ایجاد شود که مردم به یارانه 45 هزار تومانی اصلاً نیازی نداشته باشند. دولت دوازدهم هم وعده‌های برجامی بسیاری داده بود که مجموعه وسیعی از وعده‌ها تحقق نیافته است. دولت سیزدهم وعده ساخت چهار میلیون مسکن در عرض چهار سال را داده بود که عدد بزرگی بود. البته این دولت حرکت گسترده ای در زمینه مسکن سازی در کشور بعد از رکود دوره دولت های یازدهم و دوازدهم شروع کرده است.

به عبارتی، قول‌هایی داده شده که محقق نشده است. بنابراین، مردم حق دارند نسبت به قول‌ها و وعده‌های نامزدها به دیده تردید نگاه کنند. اصولاً وعده دادن، انتظارات را بالا می‌برد و بالا رفتن انتظارات و تحقق نیافتن آنها موجب ناامیدی در آینده می‌شود. از این رو باید وعده هایی داده شود که امکان اجرا داشته باشند.

در این باره رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) می‌فرمایند: «باید به وعده‌ها نیز در موعِد خود عمل کرد و اگر به هر دلیلی اجرای وعده ممکن نشد، صریح و صادقانه برای مردم توضیح داد.» این توضیح صریح و صادقانه برای مدیریت انتظارات است تا موجب ناامیدی مردم نشود.

با این همه، بزرگ‌ترین ابزار رقابت نامزدها همین قول‌ها و وعده‌هاست؛ نمی‌شود از نامزدها انتظار داشت که قول یا وعده ندهند. بررسی عملکرد دولت‎های گذشته نشان می‌دهد آنها در راستای تحقق وعده‌های‌شان تلاش‌های جدی داشته‌اند و حتی به صورت نسبی آنها را محقق کرده‌اند.

دولت احمدی‌نژاد که وعده عدالت را داده بود، سهام عدالت را عملیاتی و یارانه‌ها را در راستای عدالت هدفمند کرد و در واقع، مسکن مهر نوعی تعمیق عدالت بود. دولت شهید رییسی وعده آزادسازی سواحل را داد و بطئر جدی دنبال کرد و در زمان حیات شهید رییسی محقق شد. بنابراین محور اصلی فعالیت دولت‌ها در گذشته، قول‌ها و وعده‌های‌شان بوده است. فلذا امروز نیز نباید وعده‌های نامزدها را مورد هجمه قرار داد. بلکه باید در آنها تامل و تعمق داشت. ما باید در تحلیل وعده‌ها نگاهی دو وجهی داشته باشیم، از یک طرف تحقق پذیربودن وعده‌ها را مدنظر قرار دهیم و از طرفی دیگر مبتنی بر وعده‌های نامزدها ببینیم کدام نامزد دغدغه مردم و مسائل و مشکلات آنها را دارد، کدام نامزد با توجه به سوابق، کارنامه و عملکردش توان عملیاتی کردن وعده هایش را دارد.

علی کارگر

 

▼ خبر ویژه

پرهزینه‌ترین جنگ تاریخ  صهیونیست‌ها

نشریه «فایننشال تایمز» از هشدار واشنگتن به تل‌آویو مبنی بر محدودیت‌های آمریکا در دفاع از رژیم صهیونیستی در صورت وارد شدن به جنگ علنی با حزب‌الله خبر داد. این نشریه به نقل از مقامات مطلع آمریکایی از پیام‌های هشدار واشنگتن به تل‌آویو نوشت: «حزب‌الله یکی از مسلح‌ترین نیروهای غیردولتی در جهان است.» منابع دیپلماتیک نیز به فایننشال تایمز گفتند: «حزب‌الله و اسرائیل به آمریکا گفته‌اند که خواهان یک جنگ همه‌جانبه نیستند.» از سوی دیگر، اندیشکده «واشنگتن» نیز در گزارشی گفت، تل‌آویو متوجه شده است که تلفات نظامی و غیرنظامی جنگ با حزب‌الله بزرگ‌ترین تلفات تاریخ این رژیم خواهد بود. در این گزارش آمده است: «ارتش اسرائیل هیچ توهمی در مورد معنای جنگ با حزب‌الله ندارد و می‌داند که ممکن است پرهزینه‌ترین جنگ تاریخ آن باشد.» اندیشکده واشنگتن توضیح داد: «اسرائیل طرفی است که تحت فشار برای تغییر وضعیت موجود در جنوب لبنان و تسهیل بازگشت امن شهرک‌نشینان به شمال است.»

 

▼ اخبار

گنبد آهنین نمی‌تواند از شما دفاع کند!

رسانه آمریکایی به نقل از کارشناسان غربی هشدار داد، در صورت وقوع جنگ میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی، جنبش مقاومت این توان را دارد که به سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین رژیم اشغالگر نفوذ کند. همچنین تحلیلگران بر این باورند که هزاران نفر از اعضای جنبش مقاومت آماده‌اند تا در صورت آغاز جنگ تمام‌عیار میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی، به لبنان رفته و در کنار حزب‌الله باشند. رژیم صهیونیستی این هفته یکی از اعضای ارشد حزب‌الله را در حمله‌ای پهپادی به شهادت رساند و حزب‌الله نیز در مقابل صدها راکت و پهپاد انفجاری را به‌سوی نظامیان صهیونیست در اراضی اشغالی فرستاد. با تشدید تنش‌ها، تحلیلگران آمریکایی نسبت به قدرت تسلیحاتی حزب‌الله لبنان و انبارهای تسلیحاتی این جنبش مقاومت منطقه هشدار داده‌ و اظهار کرده‌اند قدرت حزب‌الله بسیار چشمگیرتر از جنبش مقاومت فلسطین (حماس) است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی هنوز در غزه موفق به شکست‌دادن حماس نشده است.

 

حمله به ناو آیزنهاور

سخنگوی نیروهای مسلح یمن با صدور بیانیه‌ای از عملیات‌های جدید ارتش این کشور در راستای حمایت از ملت فلسطین خبر داد. «یحیی سریع» تأکید کرد: «دو عملیات نظامی را به اجرا درآوردیم و یک کشتی و یک ناو هواپیمابر آمریکایی را در دریای عرب و شمال دریای سرخ هدف قرار دادیم.» وی افزود: «نیروی دریایی یک عملیات منحصر به فرد را به اجرا درآورد و کشتی Transworld navigator» »را در دریای عرب و ناو هواپیمابر آمریکایی «آیزنهاور» را در شمال دریای سرخ با چندین موشک بالستیک و کروز هدف قرار داد. این دو عملیات نظامی با عنایت خدا تلفاتی مستقیم را در پی داشت.» سریع افزود: «ما در هدف قراردادن کشتی‌های جنگی بیگانه متخاصم در دریاهای سرخ و عرب در پاسخ به حمله به کشورمان تردیدی به خود راه نخواهیم داد.»

 

محاسباتی که غلط از آب درآمد

«حجت‌الاسلام حسین طائب» درباره عملیات «وعده صادق» گفت: «چهار قدرت هسته‌ای تمام توان‌شان را می‌گذارند که از اسرائیل دفاع کنند. صهیونیست‌ها یک غلطی کردند و سردار زاهدی را در سوریه شهید کردند. برآورد صهیونیست‌ها این بود که ایران پاسخ نخواهد داد و اگر ایران بخواهد پاسخ دهد، آمریکا می‌آید و وارد جنگ می‌شود و جنگ از دوگانه غزه و اسرائیل، به جنگ ایران و آمریکا تبدیل می‌شود. لذا این ریسک را پذیرفتند و بالاترین رده ما را در سوریه زدند.» رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه افزود: «خب دیدند کشورهای دیگر پا کارشان نمی‌آیند، کشورهای دیگر گفتند در پدافند و ناامنی به کمک اسرائیل می‌آییم، اما در جنگ با ایران نه. آمریکایی‌ها شروع کردند به پیغام دادن، صهیونیست‌ها دیدند فایده‌ای ندارد. در نهایت موساد توسط یکی از سرویس‌های کشورهای همسایه پیام فرستاد که اگر می‌خواهید پاسخ دهید، آرام پاسخ دهید.»

 

تحریمهای تازه آمریکا علیه ایران

وزارت خزانه‌‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه 50 فرد و نهاد با ادعای اینکه شعبه‌های متعددی از شبکه گسترده بانکداری مخفی را تشکیل می‌دهند، به بهانه ارتباط با نیروهای مسلح ایران تحریم کرد. وبگاه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در بیانیه‌ای مدعی شده است: «امروز، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا  نزدیک به 50 نهاد و شخص را که شعبه‌های متعددی از شبکه گسترده «بانکداری مخفی» را تشکیل می‌دهند، تحریم کرد. این شبکه توسط وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح MODAFL) ) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای دسترسی غیرقانونی به سیستم مالی بین‌المللی و تراکنش میلیاردها دلار از سال 2020 حمایت می‌شوند. وزارت دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فعالیت‌های تجاری درآمدزا، به ویژه فروش نفت و پتروشیمی ایران نقش دارند.»

 

▼ اخبار کوتاه

یک مقام ارشد دولت روسیه می‌گوید مسکو منتظر امضای توافق‌نامه جدیدی برای همکاری‌های جامع با جمهوری اسلامی  ایران «در آینده بسیار نزدیک» است. «آندره رودنکو» معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «ریانووستی» در این باره  گفت: «ما انتظار داریم که این توافق‎نامه در آینده بسیار نزدیک امضا شود، زیرا کار بر روی متن آن نزدیک به اتمام است. همه واژه‌های لازم پیدا شده‌اند.» جمهوری اسلامی ایران و روسیه در سال ۲۰۰۱ یک توافق‌نامه جامع ۲۰ ساله امضا کردند.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در دیدار با «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا از ایران به عنوان «بزرگ‌ترین تهدید برای آینده جهان» و منطقه یاد کرد. طبق گزارش روزنامه «هاآرتص» گالانت گفت: «بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیا و آینده منطقه ما ایران است و وقت رو به اتمام است.» او در ادامه گفت: «الان وقت محقق کردن تعهد دولت‌های آمریکا طی سال‌های گذشته است که قول می‌دادند از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنند.»

مشاور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از شهادت ۸۰ عضو خانواده اسماعیل هنیه از ابتدای تجاوزات رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر تا کنون خبر داد. «طاهر النونو» مشاور رئیس دفتر سیاسی حماس تأکید کرد: «از بین بردن مقاومت، توهمی در اذهان سران رژیم اشغالگر است.» وی تصریح کرد: «مقاومت غزه، هرگز در برابر  تسلیم اشغالگران نخواهد کرد.»

مقاومت اسلامی عراق بامداد امروز (چهارشنبه) یک هدف حیاتی در بندر ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی را هدف قرار داده است. در این راستا رسانه‌های صهیونیستی، بامداد امروز از فعال‌شدن آژیر هشدار در پی نفوذ هواپیمای ناشناس به حریم هوایی بندر «ایلات» خبر داده بودند. رادیو ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد، برای اولین بار در سه هفته گذشته، آژیرهای هشدار در ایلات بر اثر ورود پهپاد به حریم هوایی این منطقه به صدا در آمده است.

«حسین شریعتمداری» درباره اهمیت اجماع در اردوگاه جبهه انقلاب با تأکید بر این نکته که آرایش کنونی صحنه انتخابات پیش‌رو نیز بار دیگر از ضرورت ائتلاف شماری از نامزدها خبر می‌دهد، نوشت: «ائتلاف نامزدهای جبهه انقلاب یک ضرورت اسلامی و انقلابی است و نادیده گرفتن آن از سوی هر که باشد، بی‌توجهی آشکار به این مبانی و اصول تلقی می‌شود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات