صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۶۷۹۷۸

سه سالگی تحول در صدا و سیما!

پایگاه بصیرت / آرش فهیم

سه سال قبل در چنین روز‌هایی بود که «پیمان جبلی» رئیس جدید سازمان صدا و سیما کارش را آغاز کرد و در همان نخستین اظهارات و احکامش، بر کلیدواژه «تحول» تأکید فراوانی داشت. برای نمونه، جبلی در اولین صحبت‌هایش پس از دریافت حکم ریاست سازمان صدا و سیما گفت: «تمام ظرفیت‌های ملی باید مورد استفاده قرار بگیرد و به‌ویژه نخبگان جوان در برنامه تحولی دوره جدید صدا و سیما نقش محوری خواهند داشت.» وی همچنین در حکم انتصاب «وحید جلیلی» به عنوان قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول و «محسن برمهانی» به عنوان معاون سیما توجه به تحول را در اولویت خواسته‎هایش قرار داده بود. در حکم انتصاب برمهانی تأکید شده بود: «پیگیری تحول در رویکرد، محتوا و سازکار‌های معاونت سیما در جهت هویت محوری و عدالت‌گستری.» رئیس صدا و سیما تیر سال ۱۴۰۱ نیز از سند تحول صدا و سیما رونمایی کرد.

اما سؤال این است که آیا پیمان جبلی و یارانش تاکنون در ایجاد تحول در صدا و سیما موفق بوده‌اند؟
«محسن برمهانی» مهم‌ترین معاون پیمان جبلی که مسئولیت راهبردی و اصلی‌ترین شبکه‌های صدا و سیما را به عهده دارد، به تازگی در مصاحبه‎ای تأکید کرده است: «هنوز به اوج تحول نرسیده‌ایم.» می‎توان با یک بررسی، بخش‎هایی از صدا و سیما و برنامه‎های آن را نزدیک به شاخص‎های اعلامی تحول در صدا و سیما، نظیر هویت‎مندی، عدالت‌محوری و مردمی‎بودن دانست و برخی بخش‎ها را در ابتدای این مسیر ارزیابی کرد.

برای نمونه در دو، سه سال گذشته برنامه‎های صدا و سیما در قالب‎های مستند، سیاسی و خبری، موفقیت‎هایی را رقم زده‌اند. در این بخش‎ها، توجه به مسائل روز داخلی و خارجی کشور و همچنین دغدغه‎های مردم بازنمایی بیشتری یافته است. رفتن دوربین اخبار صدا و سیما به روستا‌ها و انعکاس اتفاقات و آرمان‌ها و مطالبات روستایی‌ها یک کار عالی و نمونه‌ای از تحول در جهت عدالت رسانه‌ای است. توفیقات صدا و سیما در جریان حوادثی، چون حادثه تراژیک برای بالگرد رئیس جمهور شهید سیدابراهیم رئیسی و همراهانش و به‎ویژه عملیات غرورآفرین «وعده صادق ۱ و ۲» نمود بیشتری یافت و رسانه ملی در اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه وقایع در این دو کارزار، دست برتر را داشت. برخی برنامه‌های سیاسی، چون «مکث»، «پاورقی»، «دی بی سی» و ... با وجود کم هزینه و جمع‎و‎جور بودن، تأثیرگذار هستند.

در بخش تولیدات نمایشی، شاهد توجه بیشتر به موضوعات ملی و راهبردی کشور هستیم که با غنی‎سازی و فرآوری بیشتر می‎توانند گستره مخاطب بالاتری را هم پوشش دهند. تجربه نشان داده است، ساخت سریال‎های استراتژیک و در ژانر جاسوسی و امنیتی و به‎ویژه با رویکرد ژورنالیستی، افشاگر و موج‌آفرین در رسانه ملی، قدرت جریان‌سازی و جلب کنجکاوی عامه و خاصه را در پی دارد؛ مانند سریال «گاندو».

افزون بر این، آثار فاخر تاریخی ـ مذهبی به جز مخاطب انبوه داخلی، مخاطب بین‎المللی هم خواهند داشت، همچنان که «یوسف پیامبر» و «مختارنامه» موفقیتی کم‌نظیر کسب کردند. امید است در کنار تولید مجموعه‌های «سلمان» و «موسی» برای تولید سریال‎های دیگری از این قبیل نیز برنامه‌ریزی شود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات