صبح صادق >>  صفحه آخر >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۶۵۴۰۷
سلامت

سد راه اوتیسم

محققان به شواهد رو به رشدی دست یافته‌اند که بر نقش رژیم غذایی دوران بارداری در احتمال ابتلای کودکان به اوتیسم تأکید دارند. مطالعات نشان می‌دهد مصرف ماهی در مادران باردار می‌تواند احتمال خطر ابتلای نوزاد به اوتیسم را کاهش دهد. طیف اوتیسم «Autism Spectrum» که به آن «اوتیسم» یا درخودماندگی می‌گویند، یک اختلال عصبی تکوینی با وجود مشکلات جدی در تعاملات اجتماعی و ارتباطات کلامی، غیرکلامی و وجود رفتار‌های تکراری و علایق محدود فرد است. این یافته‌ها با دستورالعمل‌های غذایی فعلی که مصرف ماهی در دوران بارداری را توصیه می‌کنند و تلاش‌های بهداشت عمومی که مصرف ماهی را مورد حمایت قرار می‌دهند، همخوانی دارد.

از سوی دیگر، مصرف ماهی در دوران بارداری منبع کلیدی مواد مغذی ضروری، مانند «امگا ۳» ‎است که برای رشد مغز جنین حیاتی است. تعداد زیادی از مطالعات، ارتباط بین مصرف ماهی در دوران بارداری مادر و پیامد‌های رشد عصبی کودک را بررسی کرده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف ماهی قبل از تولد به طور کلی با نمرات رشد شناختی بالاتر در میان افراد مرتبط است؛ چرا که امگا ۳، فراوان‌ترین اسید چرب در مغز انسان است و احتمال دارد عاملی مؤثر در جلوگیری از پیامد‌های نامطلوب رشد ناکافی شبکه عصبی باشد.

 به‌طور خلاصه، محققان بر این باور هستند که برای داشتن فرزندان سالم باید زندگی سالم داشت؛ کنترل احساسات و داشتن تغدیه مناسب و عوامل فیزیکی می‌تواند فرزندان سالم را به ارمغان آورد. هر چقدر استرس‌ها بیشتر باشد، بیشتر احتمال می‌رود که بچه‌ها دچار اختلالات شوند. پس سعی کنید زندگی سالمی داشته باشید.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات