صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۶۶۸۲۳
مروری بر بخشش‌های بی‌در و پیکر فرح، همسر سوم محمدرضا پهلوی

ملکه یک شبه!

«فرح پهلوی» همسر سوم محمد‌رضا، متأثر از تربیت فرنگی و سال‌ها اقامتش در پاریس، بخش عمده‌ای از دوستانش را خارجی‌ها تشکیل می‌دادند. وی هنگامی که یک شبه از دانشجویی بی‌پول به ملکه ایران تبدیل شد، بسیاری از دوستان دوران تحصیل خود را به ایران دعوت کرد و آنها را به ثروت‌های کلان رساند.

«حسین فردوست» در کتاب خاطرات خود در این باره نقل می‌کند: «نزدیکان فرح به یکباره اکثر مشاغل مهم کشور را به دست گرفته و اختلاس‌های هنگفتی انجام می‌دادند. فرح پهلوی به خاطر شخصیت نمایشی‌اش، به دنبال جلب توجهات و قرار گرفتن در کانون نگاه‌ها بود. دادن مبالغ هنگفت به نویسندگان خارجی برای نوشتن زندگینامه‌اش در همین راستا قابل توجیه می‌باشد. وی علاوه بر نویسندگان، از عکاسان و خبرنگاران مجلات خارجی نیز برای تهیه اخباری از وی و انعکاس اقداماتش شدیداً حمایت می‌کرد و به آنها هدایای نفیسی اعطا می‌نمود. فرح پهلوی برای بسیاری از مقامات خارجی به مناسبت‌های خاص هدایایی اعم از فرش، خاویار، سکه‌های طلا و... می‌فرستاد و یا در پاسخ بسیاری از نامه‌هایی که از خارج برای وی ارسال می‌شد، هدیه‌ای متناسب با جایگاه فرستنده آن تقدیم می‌کرد. فرح همانند محمد‌رضا در سفرهایش به خارج از کشور، لیست بلندبالایی از کالا‌هایی را که باید به خارجی‌ها اهدا کند با خود همراه می‌برد. وی افزون بر آن، مانند محمد‌رضا، به منظور کسب وجاهت بین‌المللی به سازمان‌ها و مؤسسات خارجی نیز کمک‌های فراوانی می‌کرد.»

همچنین در یک سند به دست آمده از دربار پهلوی، بذل و بخشش‌های فرح چنین روایت می‎شود: «در تاریخ ۲۳/۶/۱۹۷۳ علیا حضرت شهبانوی ایران تقاضای آقای pennien که رئیس کمیته ملی نویسندگان و هنرمندان فرانسه است، قبول فرمودند مبنی بر اینکه سالی هزار دلار به وی پرداخت شود. این مؤسسه حسابی در این بانک دارد؛ ولی این بانک دیگر با آقای pennien تماس ندارد. سؤال نموده که آیا علیا‌حضرت شهبانوی ایران از این به بعد نیز مرحمتی را خواهند فرستاد و آیا آدرس جدید کمیته ملی در دست می‌باشد یا خیر....»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات