صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸  ، 
شناسه خبر : ۲۸۳۹۵۵
تابلو سیاسی 27 آبان ماه شماره 286

روایت امیرعبداللهیان از رد دعوت ایران توسط «اسد»
ایران /
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران گفت: مقام‌های ایران دو سال پیش به رئیس‌جمهوری سوریه پیشنهاد کرده بودند که با ادامه بحران در این کشور، خانواده‌اش به ایران بیایند ولی وی این پیشنهاد را نپذیرفت. به‌گزارش «آنا»، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه  در دانشگاه صنعتی‌شریف اعلام کرد: در دیداری که با «بشار اسد» داشتم، پیشنهاد شد که خانواده‌اش به ایران بیایند ولی پاسخ «اسد» این بود که من تا آخرین لحظه در کشور هستم و همسرم مسئول رسیدگی به خانواده شهداست و از کشور خارج نمی‌شویم.

اولاند در توهم ناپلئون بودن 
سیاست روز /
فرانسه در تاريخ خود افرادي را دارد كه داعيه جهاني شدن داشته‌اند و با اين نگاه نيز جهان‌هاي بسياري را به جهان تحميل كرده‌اند كه از مشهورترين‌ آنها ناپلئون بناپارت و پس از آن ناپلئون سوم بودن كه در كنار سوق دادن فرانسه به نظامي‌گري به جنگ افروزي در جهان پرداختند. رفتارهاي اولاند رئيس‌جمهور فرانسه نشان مي‌دهد كه وي نيز در توهم ناپلئون شدن است كه محور آن را نيز فرماندهي به اصطلاح مبارزه با تروريسم براي عدم تكرار حوادثي مانند حادثه پاريس تشكيل مي‌دهد.در اولين گام وي از اروپا خواسته تا با آن عليه تروريسم همراهي كنند. مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند که ۲۸ عضو این اتحادیه با درخواست رسمی دولت فرانسه برای همکاری و کمک به این کشور بعد از حملات تروریستی پاریس موافقت کرده اند.در پی حملات تروریستی مرگبار اخیر پاریس، رئیس‌جمهور فرانسه خواستار صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای مبارزه با تروریسم شد. مقامات دولت فرانسه از جمله فرانسوا اولاند در واکنش به  حملات تروریستی گفتند که داعش به فرانسه «اعلام جنگ» داده است.یک منبع نظامی اعلام کرد ناو هواپیمابر فرانسه در شرق دریای مدیترانه و نه در خلیج (فارس) مستقر خواهد شد تا به شکل سریعتری در منطقه اقدام کند. در همين حال وزیر کشور فرانسه از انجام ۱۲۸ مورد بازرسی و تفتیش جدید توسط نیروهای پلیس در فرانسه خبر داد. البته اقدامات اولاند چالشهايي نيز دارد چنانكه ماير وزیر خارجه آلمان گفت که در مذاکرات در بروکسل تصمیمی مبنی بر تشکیل ائتلاف ناتو در واکنش به حملات اخیر پاریس گرفته نشد. وی گفت: « بنابر این من نمی‌توانم بگویم که ما در چنین شرایطی قرار خواهیم گرفت. منظور شرایطی است که برای دیگر اعضای ناتو مسئولیتی را به دنبال خواهد داشت.» بنابر بند ۵ پیمان ناتو در صورت حمله به یکی از اعضای این پیمان، دیگر اعضا در دفاع از این کشور مسئول هستند.

ایران قدرتمندترین ظرفیت اقتصادی و نظامی خاورمیانه
خراسان /
«هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا که از او به عنوان یکی از مغزهای متفکر سیاست خارجی در جهان نام می برند در نشستی با عنوان «ایران و مسیر پیش رو در خاورمیانه» در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی آمریکا سخنرانی کرد و ایران را «قدرتمندترین ظرفیت اقتصادی و نظامی در منطقه» دانست که آمریکا «باید» با آن تعامل کند.« کیسینجر گفت: «ما باید در کنار کشورهای سنی که متحدین دیرینه ما هستند، بایستیم، اما در عین حال باید آماده گفت‌وگو با ایران هم باشیم». این دیپلمات برجسته تاریخ آمریکا در ادامه با بیان اینکه آمریکا اکنون در خاورمیانه با تناقض‌هایی روبروست، گفت کشورهای عربی اکنون ایران را تهدیدی برای خود می‌دانند. وی  در مورد وضعیت خاورمیانه افزود: «ایران قدرتمندترین ظرفیت اقتصادی و نظامی را در منطقه دارد، که با همکاری با دیگر کشورها و غیردولت‌ها ترکیب شده است.» کیسینجر با ادعای اینکه امروزه «شمار بیشتری از نسل جوان» در ایران با «نظم جهانی غیر اسلامی در ارتباط هستند»، گفت: «نباید اینطور فرض کرد که سرنگونی نظام  ایران هدف سیاست خارجی آمریکا است.» او خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز که می‌گویند «در اولین روز کاری» به عنوان رئیس‌جمهور توافق با ایران را بر هم می‌زنند یا کارهای دیگری انجام می‌دهند، گفت: «توصیه من به نامزدهای انتخابات این است که همه باید عبارت "در اولین روز کاری" را کنار بگذارند.»  

 روی تعهدات انتخاباتی کارگزاران نمی‌شود حساب قطعی باز کرد
تابناک /
منتجب‌نیا همچنین با اشاره به اینکه کارگزاران یک ایدئولوژی خاص یا استراتژی خاص سیاسی دائم و ثابتی ندارند، افزود: آنها دنبال این هستند که در حکومت بمانند و اثرگذار باشند. اکثریت آنها هم تمایلی به اصلاح‌طلبی دارند بنابراین فعلاً در جریان اصلاح طلبی می‌گنجند. اما آنها به تمامی مبانی فکری اصلاحات اعتقادی ندارند و معتقدند باید به گونه‌ای حرکت کنند که در درون حاکمیت جا داشته باشند. به هر حال به لحاظ تمایل اکثریت آنها به اصلاح طلبی و هم به لحاظ دیدگاه‌های اخیر آیت‌الله هاشمی، آنها به طرف اصلاح طلبی تمایل دارند اما این تمایل دائمی نیست.به گفته وی چه بسا آنها مصلحت خود را در حضور در طیف اصولگرایان بدانند و از اصلاح طلبان فاصله بگیرند. به هر حال روی تعهدات انتخاباتی آنها نمی‌شود حساب قطعی باز کرد زیرا اگر آنها ببیند مستقلاً می‌توانند پیروز انتخابات شوند چه بسا خرجشان را از اصلاح‌ طلبان جدا کنند.  
 لغو بازی آلمان - هلند بیهوده نبود
خبرآنلاین/ 
پلیس آلمان یک خودرو پر از مواد منفجره در نزدیکی ورزشگاه میزبان بازی آلمان - هلند کشف کرد. پلیس آلمان كه مسابقه دوستانه تیم‌های ملی آلمان و هلند را لغو كرده بود، سرانجام توانست دلیلی قانع كننده برای این كار خود پیدا كند! ماموران پلیس آلمان كه چند ساعتی است در حال جستجوی سر نخ‌هایی از حركات تروریستی هستند، سرانجام خودرویی را كشف كردند كه پر از مواد منفجره بود.این خودرو، یك آمبولانس است و رئیس پلیس شهر هانوفر هم به خبرنگاران گفت كه برنامه حتمی برای انفجار وجود داشته است. 

از اتهام مطالعات ادعایی علیه ایران تا آزمایش بمب اتمی در آمریکا!
کیهان /
به موازات فضاسازی گسترده علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، رژیم آمریکا جدیدترین بمب اتمی خود را در صحرای نوادا آزمایش کرد.اداره ملی امنیت هسته‌ای آمریکا اعلام کرد این کشور سومین بمب «هسته‌ای» مدل «ب61-12» را بدون آنکه کلاهک هسته‌ای آن منفجر شود، آزمایش کرد. هدف از این عملیات، اجرای آزمایش پایانی این مدل از بمب‌های هسته‌ای بوده است. در این مدل از بمب‌های هسته‌ای، از دم جدیدی که شرکت بوئینگ ساخته بود، استفاده شده است.در اطلاعیه NNSA ضمن اعلام این مطلب خاطرنشان می‌شود این آخرین آزمایش بمب اتمی جدید آمریکا است که طی آن نمونه آزمایشی «ب61-12» از هواپیمای E‌15-F پرتاب گردید.اداره ملی امنیت هسته‌ای (NNSA) و نیروی‌هوایی آمریکا روز 20 اکتبر سومین پرتاب نمونه آزمایشی بمب اتمی جدید «ب61-12» را بدون داشتن اورانیوم غنی‌ شده یا پلوتونیوم در میدان تونوپا در ایالت نوادا انجام دادند.آزمایش اول بمب اتمی جدید آمریکا که در چارچوب برنامه تمدید مدت بهره‌برداری (از بمب اتمی ب61) (Extension Program-LEP Life) ساخته شده، در ماه ژوئیه سال جاری انجام گردید. «ب61-12»، دوازدهمین نمونه جدید بمب اتمی ب61 است که از سال 1960 تولید می‌شود.انجام چنین آزمایش‌های روشنی در ارتباط با تسلیحات اتمی در حالی است که رژیم آمریکا و متحدانش، ایران را به صرف ادعای «مطالعه» درباره تسلیحات اتمی یا چاشنی انفجاری متهم می‌کنند همچنان که صرف تولید و آزمایش موشک‌های دوربرد را نشانه «تمایل» به تولید بمب اتمی می‌دانند!  

دستور ویژه روحانی درباره اردوهای مختلط دانشجویی
الف/
جلسه ۷۷۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی برگزار شد. محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص مصوبات این جلسه اظهار داشت: بحث اصلی این جلسه پیرامون وضعیت زبان فارسی در خارج از کشور بود. تا قبل از شکل گیری بنیاد سعدی تعداد نهادهای فعال در این زمینه بسیار زیاد بود که بعضا این نهادها بر اساس یک مدل مشترک حرکت نمی‌کردند.مخبر دزفولی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون تذکر رهبر انقلاب درخصوص اردوهای دانشجویی مختلط و اینکه آیا شورا در این زمینه اقداماتی را انجام داده است، گفت: در جلسه امشب شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیس جمهور ماموریت دادند که گزارش مستندی در این زمینه از مواردی که اتفاق افتاده است آماده شود و تذکر و رهبر انقلاب پی گیری شود تا حتما جلوی این موارد گرفته شود.

 وهابیون سعودی دشمن اصلی غرب هستند
انتخاب/
نشریه «پولتیکو» پس از حملات پاریس در یادداشتی نوشت: کودکانی که در 11 سپتامبر 2001 به مدارس عربستان سعودی می رفتند و در آنجا انواع ایده‌های خشونت‌آمیز و افراطیِ وهابی و سلفی به آنان آموزش داده می‌شد، اکنون به بزرگسالانی تبدیل شده‌اند که ضمن نهادینه شدن این ایده‌های خطرناک در اذهانشان، به تروریست‌ها کمک‌های مالی می‌کنند و حتی شاید برخی از آنان به جنگجویان تروریست در خاک عراق و سوریه نیز پیوسته باشند. ما به جای این که به دنبال «جانِ جهادی» و امثال وی در خاک کشورهای عراق و سوریه بگردیم و فقط تلاش کنیم این نوع عناصرِ خرده‌پا و میدانی را از میان برداریم، باید به دنبال مبلغان دینیِ وهابی در عربستان سعودی که ترویج‌کننده‌ی افکار خشونت‌آمیزِ سلفی و وهابی هستند، برویم و آن‌ها را به زندان گوانتانامو منتقل کنیم. دسته دیگری از افرادی که ما باید به دنبال بازداشت آنان باشیم، آن اشخاص ثروتمندی هستند که در عربستان سعودی، قطر و امثال آن، به حمایت مالی از تروریست‌ها و افراط‌گرایانِ خشونت‌آمیز مشغولند. نویسنده این مقاله افزود: ما باید مبلغّان خود (در غرب) یا مبلغان غیرافراطیِ مسلمان را به عربستان سعودی و سایر کشورهای ترویج‌کننده‌ی ایده‌های سلفی و افراط‌گریانه اعزام کنیم تا به آن‌ها درسِ بردباردیِ دینی و پرهیز از خشونت بدهند والّا، صِرفاً با کشتن چند تروریست در میدان‌های نبرد عراق یا سوریه، این معضل به هیچ‌وجه برطرف نخواهد شد.

به فرانسه کمک امنیتی می کنیم اگر سیاست هایش را تغییر دهد
ایرنا /
بشار اسد رییس جمهوری سوریه در گفت وگو با یک مجله فرانسوی تاکید کرد که « آماده تبادل اطلاعات امنیتی با فرانسه هستیم اگر موافقت کند سیاست هایش را در قبال سوریه تغییر دهد«. به نقل از پایگاه خبری شبکه المنار، بشار اسد در گفت وگو با مجله فرانسوی خاطرنشان کرد: تا زمانی که دولت فرانسه در جنگ علیه تروریسم جدی نیست ما هم وقت خود را با نظام کشوری که دولت وموسسات آن از تروریسم حمایت می کنند، تلف نمی کنیم. رییس جمهوری سوریه تاکید کرد: ما بارها و بارها تشکیل یک ائتلاف بین المللی ضد تروریسم را ضروری خوانده ایم. بشار اسد همچنین تصریح کرد: تنها راه برای این که شناخت مردم سوریه چه می خواهند صندوق های رای گیری است و با فشارهای خارجی به این شناخت نمی توان دست یافت.

 تأیید انفجار در ایرباس روسی
وطن امروز/ 
بالاخره پس از گذشت17 روز از سقوط هواپیمای مسافری روسیه بر فرار سینا که به کشته شدن تمام 224 سرنشین آن منجر شد، سازمان امنیت فدرال روسیه، سه‌شنبه تایید کرد، این هواپیما بر اثر انفجار بمب سقوط کرده و سقوط هواپیما یک اقدام تروریستی بوده است. الکساندر بورتنیکوف، مدیر سرویس‌ امنیت فدرال روسیه به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور گفت آثاری از مواد منفجره در لاشه هواپیما پیدا شده و انفجار ناشی از بمب در داخل هواپیما بوده است. وی تاکید کرد: ما می‌توانیم اعلام کنیم که سقوط این هواپیما در سینای مصر یک حمله تروریستی بوده و مواد منفجره در بقایای این هواپیما یافت شده است. بورتنیکوف گفت: این سقوط نتیجه یک اقدام تروریستی بوده است. طی پرواز یک بمب دست‌ساز منفجر شده و در نتیجه هواپیما در هوا منفجر شده است. در حالی‌ که کارشناسان سیاسی تأکید دارند انفجار هواپیمای روسی به‌منظور ارعاب روسیه مبنی بر متوقف کردن حملات هوایی علیه داعش و نوعی جنگ روانی برای افزایش شمار مخالفان داخلی صورت گرفته است، ولی روسیه می‌گوید از اهداف خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. در همین راستا، پوتین قول داد که عاملان این حمله را یافته و به مجازات خواهد رساند. وی گفت: اقدام نظامی ما نه‌تنها در سوریه ادامه می‌یابد بلکه تشدید خواهد شد تا تروریست‌ها دریابند که مجازات گریزناپذیر است. رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به انفجارها در ایستگاه راه‌آهن در دسامبر سال 2013 گفت: این اولین بار نیست که روسیه با جنایت تروریستی وحشتناکی روبه‌رو شده است. ما هیچ چیز را فراموش نمی‌کنیم، کشتن شهروندان ما در سینا از خونین‌ترین جنایات از نظر تعداد تلفات است. پوتین که در نشستی با مسؤولان عالی امنیتی و نظامی این کشور سخن می‌گفت، ادامه داد: روسیه براساس منشور سازمان ملل و قطعنامه 51 شورای امنیت برای دفاع از خود اقدام خواهد کرد و برای طراحی برنامه‌های لازم در این مرحله به وزارت دفاع دستورات لازم داده شده است. مقام‌های روسیه اعلام کردند جایزه‌ای معادل  50 میلیون دلار به هر کسی که اطلاعاتی درباره عاملان انفجار این هواپیما داشته باشد می‌دهند.

گزارش آژانس از PMD با معنای «دبه» آماده می‌شود
جوان /
  چالش جديد برجام را بايد «گزارش آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي» در باره پرونده هسته‌اي دانست كه قرار است 24 آذر ماه منتشر شود. آنگونه كه برخي مقامات غربي و همسو با آنها برخي دولتمردان يازدهم تاكنون عنوان كرده‌اند، قرار است اين گزارش پاياني باشد بر پرونده PMD جمهوري اسلامي ايران، اما طي دو روز اخير برخي خبرها حكايت از آن دارد كه آژانس بين المللي انرژي اتمي تصميم دارد اين گزارش را به گونه‌اي تنظيم نمايد كه نتوان از آن معناي خاتمه پرونده PMD كشورمان را برداشت كرد يا حداقل چنين گزارشي طبق زمان اعلام شده رسانه‌اي نشود. اين در حالي است كه رهبر معظم انقلاب در نامه خود به رئيس جمهور درباره اجراي مشروط برجام، صراحتاً اجراي دو تعهد توسط ايران مبني بر «بازطراحي رآكتور اراك» و «مبادله اورانيوم» را منوط به مختومه شدن موضوع PMD كردند. مقام معظم رهبري در نامه خود به رئيس جمهور يكي از شروط اجراي برجام را منوط شدن مبادله اورانيوم و بازطراحي رآكتور اراك را به مختومه اعلام شدن موضوع PMD اعلام كردند: «ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدي آمده است، تنها هنگامي آغاز خواهد شد كه آژانس، پايان پرونده‌ موضوعات حال و گذشته PMD را اعلام نمايد. رابعاً: اقدام در مورد نوسازي كارخانه‌ اراك با حفظ هويت سنگين آن، تنها در صورتي آغاز خواهد شد كه قرارداد قطعي و مطمئن درباره‌ طرح جايگزين و تضمين كافي براي اجراي آن منعقد شده باشد. خامساً: معامله‌ اورانيوم غني‌‌شده‌ موجود در برابر كيك زرد با دولت خارجي در صورتي آغاز خواهد شد كه قرارداد مطمئن دراين‌‌باره همراه با تضمين كافي منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور، بايد به‌تدريج و در دفعات متعدد باشد.» نخستين شائبه شكل گرفته در اين باب را مارك فيتز پاتريك، معاون سابق وزير امور خارجه امريكا در گفت‌وگو با راديو فردا گفت: پيش بيني من اين است كه آژانس دراين دو ماه سوالات بيشتري از ايران داشته باشد. تصور اينكه ايران به يكباره به همه ۱۲ مورد باقي مانده كه سال‌ها معلق مانده بود- به صورت كامل پاسخ داده باشد- سخت است. معاون پيشين مشاور حقوقي آژانس لارا راك وود‌ گفت او انتظار دارد كه آژانس خواهد توانست كه ايران به همه ۱۲ پرسش - پاسخ دهد اما به نظر او سؤالاتي باقي خواهد ماند، پرونده همه اين ۱۲ سؤال بسته نخواهد شد. فيتز پاتريك ادامه داد: من هم همين طور فكر مي‌كنم، اگر ايران نتوانسته در همه اين سال‌ها به سؤالات به طور كامل پاسخ دهد- چگونه در پنج ماه مي‌تواند اين كار را انجام دهد، اگر هم پرونده به صورت كلي بسته نشود- رهبر ايران گفته است كه اقدامات ايران بر مبناي برجام انجام نخواهد شد. حال در شرايطي طرف‌هاي غربي به مختومه نشدن پرونده PMD كشورمان تأكيد دارند كه طرف ايراني صدور چنين گزارشي را يكي از اهداف مذاكرات و يك برد تاريخي به حساب مي‌آورند. 

 هدفمندی عامل گرانی دلار
تراز/
آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره دلایل افزایش نرخ ارز در چند روز اخیر به تراز گفت: عمده دلیل تغییر نرخ ارز در ایران تغییرات عرضه ارز از سوی بانک مرکزی است. به نحوی که با افزایش تزریق ارز از سوی بانک مرکزی معمولا نرخ آن تعدیل می شود.این کارشناس اقتصادی درباره تعمد بانک مرکزی برای افزایش نرخ ارز تصریح کرد: این سوال باید از آقای سیف پرسیده شود ولی به نظر می رسد همیشه در زمان پرداخت یارانه نقدی از سوی دولت این نرخ دچار دستخوش می شود. وی ادامه داد: به نظر می رسد بین زمان پرداخت یارانه و نرخ ارز رابطه ای وجود دارد که البته ما از ریز آن مطلع نیستیم.بغزیان درباره تاثیر بازه زمانی در افزایش نرخ ارز اظهار داشت: با توجه به پایان ماه های محرم و صفر و فرارسیدن اربعین حسینی طبعا میزان مسافرت ها نیز افزایش خواهد داشت که خود این موضوع می تواند یکی از دلایل افزایش نرخ ارز به دلیل افزایش تقاضا باشد. وی در ادامه این گفتگو گفت: البته وجود افراد بازارسازی مانند جمشید بسم ا... ها و برخی از صرافی های متخلف که با پلمپ بانک مرکزی روبه رو می شوند نیز در نوسانات نرخ ارز موثر است.

 50 میلیارد دلار پول وارد شده
جهان نیوز/
معاون رئیس جمهور گفت: کمیته نظارت بر اجرای برجام توسط دولت تشکیل شده است و چنانچه طرف مقابل بدعهدی کند ما نیز مقابله به مثل می‌کنیم.وی افزود: بیش از ۵۰میلیارد دلار پس از توافق هسته‌ای به کشور واریز شده و همچنین در هفته گذشته ۶میلیارد دلار برای ۴نیروگاه سیکل ترکیبی تخصیص داده شد و به زودی پول‌های بلوکه شده بیشتری به کشور واریز می‌شود.
نام:
ایمیل:
نظر: