صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۷۰۱
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اگر فداکاری بزرگ حسین‌بن‌علی(علیه‌السلام) نمی‌بود که این فداکاری، وجدان تاریخ را به کلی متوجه و بیدار کرد در همان قرن اول یا نیمه‌ قرن دوم هجری، بساط اسلام به کلی برچیده می‌شد.(۱۳۷۲/۳/۲۶)
 
 
▼ حرف روز
واجب و حرام؟!
رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها نسبت به حفظ آرامش اجتماعی و پرهیز از دوقطبی‌سازی جامعه هشدار داده‌اند. در حالی که برخی رخدادها و اظهارات روزهای گذشته در یک فضای منطقی قابلیت نقد و ارزیابی دارد، برخی بی‌خود و بی‌جهت فکر و ذهن و آرامش جامعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. برای نمونه، اینکه رئیس‌جمهور منتخب با چه الگو و شیوه‌ای کابینه خود را برمی‌گزیند، می‌توان از حیث عقلی و فنی آن را مورد نقد جدی قرار داد؛ لذا کشاندن این مسئله به تجمعات و مراسم‌ها و شعار و حرف علیه این و آن سر دادن هیچ کمکی به آگاهی سیاسی و آرامش و انسجام جامعه نمی‌کند. در این باره نخست بکوشیم ببینیم مشکل اساسی در این باره چیست؟
معضل اساسی در اینجا صفر و صدی دیدن قضایا و عملکرد عناصر و تحولات سیاسی است. در اینجا گویی قانون «همه یا هیچ» حکمفرماست؛ یعنی اگر عناصر سیاسی «همه» سلایق و خصلت‌های سیاسی ما را ندارند، گویی «هیچ» محدوده و عقاید مشترکی با یکدیگر نداریم. اینکه نیروهای سیاسی که هم‌فکر و هم سلیقه ما نیستند، پس دقیقاً در نقطه مقابل ما هستند، پدیده‌ای مخاطره‌آمیز است. به فرمایش رهبر حکیم انقلاب اسلامی ایجاد دو قطبی‌های کاذب بی‌فایده و پرضرر است.
رهبر معظم انقلاب صریح و با تأکید بر اینکه سخنرانی برخی چهره‌های سیاسی در حرم حضرت معصومه(س) و حرم حضرت امام خمینی(ره) از سوی عناصر دلبسته به نظام و بر اساس تشخیص نادرست، دچار اختلال می‌شود، تذکر داده و فرمودند: «بنده با این کار مخالفم! با این نوع تخریب کردن‌ها و سروصدا کردن‌ها موافق نیستم، من مخالفم.» ایشان در جای دیگری فرمودند: «اینکه عده‌ای برخی را ضدولایت و ضدبصیرت بنامند و شعار بدهند، نظیر آنچه اخیراً در قم روی داد، اقدامی غلط است و بنده کاملاً مخالف این کارها هستم.»
پیامدهای این اعمال در جامعه آن است که اخلاق عمومی را تباه می‌کند، خشم و نفرت را در جامعه می‌پراکند، انسجام اجتماعی را دچار مشکل کرده و ضمن مخدوش کردن چهره و شخصیت جهانی نظام، راه توطئه‌گری دشمنان را هموار می‌کند. بر اساس بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، در زمینه مواجهه با عناصر و پدیده‌های سیاسی که موافق میل ما نیست، راهکار اساسی آن است که بر اصول ایستادگی کرد و در سلایق اغماض به خرج داد. رهبر حکیم انقلاب بارها تأکید کرده‌اند: «نقد و نقدپذیری واجب است، اما تهمت و لجن‌پراکنی حرام است؛ نقد باید منصفانه، عاقلانه و مسئولانه باشد.» در اینجا یک انتظار اساسی از مسئولان و عناصر سیاسی نیز وجود دارد که در رفتارهای خود نهایت عقلانیت، پختگی و متانت را مدنظر قرار دهند و شروع کننده منازعات بی‌حاصل در جامعه نباشند.    
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
اما و اگرهای واردات خودرو
هیئت دولت در هفته گذشته، از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو برای همه ایرانیان خبر داد. آقای جهرمی در ادامه اعلام این خبر تأکید کرد، این مصوبه آخرین گام برای مقابله با انحصار در صنعت خودرو است. درباره این خبر و سیاستی که دولت سیزدهم در صنعت خودرو داشت، نکاتی وجود دارد:
دولت سیزدهم در بخش افزایش تولید خودرو موفق بود و توانست تا ۳۵ درصد افزایش تولید سالانه را نسبت به انتهای دولت دوازدهم عملیاتی کند. این دولت اگرچه نتوانست انتظارات را از حیث قیمت‌ها در بازار خودرو برآورده کند، اما ضمن افزایش تولید، قوانینی برای واردات خودرو در دستور کار قرار داد که به صورت کلی یک گام به جلو بوده است و زمینه را برای بهبود وضعیت بازار در دولت بعد فراهم کرد.
 درباره آیین‌نامه اخیر، برخی ابهامات مطرح است که به نظر می‌رسد نسبتی با اقتصاد کشور ندارد و احتمالاً باید اصلاح شوند. بر اساس آیین‌نامه‌ واردات خودروهای کارکرده، اشخاص حقیقی با کد ملی می‌توانند خودرو وارد کنند که منشأ ارزشان صادرات یا سرمایه‌گذاری خارجی باشد. الزام تأیید منشأ ارز، وضع سود بازرگانی بالا، تأییدیه قطعات یدکی، خدمات پس از فروش، حقوق ورودی قابل توجه و... موانع جدی در تحقق این آیین‌نامه است. به ویژه آنکه همه ایرانیان، صادر کننده نیستند (آن هم با ارز منشأ خارج) که بتوانند خودرو وارد کنند. 
از نقدهای دیگری که بر قانون واردات خودرو مترتب است و پیش‌بینی هم می‌شد، عدم تأمین تقاضای ارز است. در سال گذشته، همراه با وعده مسئولان مبنی بر واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو، در نهایت کمتر از ۱۲ هزار خودرو ترخیص قطعی شد؛ یعنی کمتر از دو درصد از میزان تولید خودروسازان داخلی که عملاً نمی‌تواند سهمی در تنظیم بازار و ایجاد فضای رقابتی داشته باشد. اکنون این گمان می‌رود که ارز اشخاص نیز نتواند پاسخگوی حجم بالای تقاضا برای واردات خودرو باشد، به ویژه که سازکار آن نیز بسیار دشوار تدوین شده است.
 مسئله‌ بعدی محل تأمین ارز است. ارز حاصل از صادرات اشخاص، امکان تأمین ارز مورد نیاز واردات خودرو را به اندازه‌ای که اثری مداوم داشته باشد، ندارد. اکنون باید دید آیا منابع ارزی جایگزین کفاف چنین وارداتی را می‌دهد یا فشار این مخارج ارزی به افزایش قیمت ارز منجر خواهد شد؟
 نکته بعدی اینکه همین واردات با چنین قیمت‌هایی که امروزه در بازار شاهدیم، طبقات بالای جامعه را سیراب می‌کند، وگرنه طبقات متوسط و پایین جامعه اساساً توان خریداری آنها را ندارند. واردات خودرو با این سازکار، از حیث تقویت بخش عرضه اثر بسیار پایینی بر بازار دارد؛ اما از حیث روانی تأثیرات مثبتی بر قیمت‌ها، آن هم در مقطعی چند ماهه به صورت تنفس مصنوعی ایجاد می‌کند.
علی محمدی
 
 
▼ خبر ویژه
مطلقاً امن نخواهد بود
«المیادین» به نقل از یک منبع یمنی که اشاره‌ای نیز به نام او نکرده، گزارش داد، پس از آنکه برخی کشورهای عربی در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای یمنی در حمله به ایلات (جنوب فلسطین اشغالی) شرکت کردند، یمن این پهپاد را ارتقا داد. بر اساس این گزارش، نیروهای مسلح یمن تعداد بسیار زیادی از این پهپادها را در اختیار دارند و این تنها سلاح یمن برای مواجهه با دشمن نیست. منبع یادشده همچنین با اشاره به ادعای منابع آمریکایی درباره رهگیری برخی پهپادها، گفت، این گزارش‌ها دقیق نیستند. به گفته این منبع، همزمان با عملیات در تل‌آویو، عملیات‌های دریایی نیز انجام شده است. این منبع همچنین گفت، عملیات‌های نیروهای مسلح یمن علیه اسرائیل متوقف نخواهد شد و یمن بانک اهداف متعددی در منطقه یافا (شمال غرب فلسطین اشغالی) دارد و این منطقه دیگر «مطلقاً امن نخواهد بود».
 
 
▼ اخبار 
از این گوشت قربانی دست بردارید!
«بهزاد نبوی» از چهره‌های قدیمی جبهه اصلاحات در اعتراض به سهم‌خواهی عده‌ای از اصلاح‌طلبان از دولت چهاردهم، با این متن از آنها خواسته است از این کار دست بردارند! در متن منتشر شده از سوی چریک پیر اصلاحات آمده است: «با سلام، با مطالعه مطالب دوستان، به نظر می‌رسد شعار «برای ایران» قبل از انتخابات، به شعار «برای وزارت» تبدیل شده است .از همه اعضای کمیته‌ها عاجزانه استدعا دارم، به خاطر ایران و به خاطر دکتر پزشکیان بینوا، دست از سهم‌خواهی از این گوشت قربانی بردارند. پیشنهاد می‌کنم رئیس و همه اعضای کمیته‌ها، از داشتن پست و مقام منع شوند تا بتوانند کمی هم به فکر ایران و آینده آن باشند.» نبوی در پایان با کنایه نوشته است: «ارادتمند همه، اصلاح‌طلب سابق و به قول تحول‌خواهان، استمرارطلب امروز! با گذشت کمتر از دو هفته از انتخابات ریاست‌جمهوری خبرها حاکی از تلاش‌های دو حلقه مهم در اطراف پزشکیان برای تصاحب بیشتر کابینه است. حلقه اول با رهبری حسن روحانی و در سمت دیگر حلقه محمد خاتمی و تیم سازندگی!»
 
مبارزه تا اِحقاق حقوق کامل فلسطینیان
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به مصوبه جدید کنیست رژیم جعلی صهیونیستی در مخالفت با تشکیل کشور فلسطین در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مصوبه جدید کنیست رژیم جعلی اسرائیل در «مخالفت با تشکیل کشور فلسطین» در ادامه نُه ماه جنایات جنگی و نسل‌کُشی مستمر فلسطینیان توسط ارتش تروریستی این رژیم، یک بار دیگر ماهیت نژادپرستانه رژیم غاصب صهیونیستی را به همه جهانیان نشان داد.» «ناصر کنعانی» با اشاره به اینکه رژیم آپارتاید رژیم صهیونیستی نه‌ فقط تهدیدی برای ملت فلسطین، بلکه تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است، ادامه داد: «در سایه بی‌عملی دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد در تأمین حقوق مسلّم ملت فلسطین و اِعمال حقوق و مقررات آمره بین‌المللی علیه رژیم غاصب صهیونیستی، مقاومت و مبارزه علیه اشغالگران تا زمان احقاق حقوق کامل فلسطینیان، حق این ملت تحت اشغال است.»
 
تازه‌ترین خوش خدمتی به صهیونیست‌ها
فیفا تصمیم‌گیری درباره پیشنهاد فلسطینی‌ها مبنی بر تعلیق رژیم صهیونیستی از فوتبال بین‌المللی را به دلیل درگیری با حماس به تعویق انداخت و راه را برای حضور تیم ملی مردان این رژیم در المپیک پاریس باز کرد. هیئت رئیسه فیفا قرار بود روز شنبه در یک جلسه فوق‌العاده پس از درخواست برای ارزیابی حقوقی مستقل از پیشنهاد فلسطین تصمیم بگیرد. قرار بود این تصمیم چهار روز قبل از شروع مسابقات فوتبال المپیک گرفته شود. فیفا اعلام کرد، جدول زمانی را برای تصمیم‌گیری به عقب انداخته است؛ چرا که وقت بیشتری برای پایان دادن به این روند با دقت لازم نیاز است. بنابراین، تصمیم‌گیری پس از پایان بازی‌های المپیک گرفته می‌شود. فیفا گفت، هر دو طرف درخواست‌هایی داشته‌اند و قرار است حداکثر تا ۳۱ آگوست ارزیابی لازم صورت بگیرد. مسابقات فوتبال المپیک روز ۹ آگوست به پایان می‌رسد.
 
درگیری‌هایی را که بایدن درست کرد، تمام می‌کنم!
«دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مدعی شد، در زمان حضورش در کاخ سفید، چین و روسیه از او ترس داشتند. ترامپ طی سخنرانی در گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه، با نقل قولی از «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان ادعا کرد: «اوربان می‌گفت روسیه از او (ترامپ) می‌ترسید، چین از او می‌ترسید. همه از او حساب می‌بردند، هیچ اتفاقی نیفتاد و صلح برقرار بود؛ اما اکنون جهان ما در حال منفجر شدن است.» به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در ادامه ادعاهایش گفت: «ما سرسخت‌ترین و محترم‌ترین [دولت آمریکا] بودیم، لاف نمی‌زنم.» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مدعی شد، در صورت پیروز شدن در انتخابات پیش رو، به هر درگیری بین‌المللی در جهان که دولت فعلی آمریکا به ریاست «جو بایدن» ایجاد کرده، پایان خواهد داد.
 
 
▼ اخبار کوتاه
◄ «علی باقری» سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با «فرید زکریا» مجری شبکه سی‌ان‌ان در برنامه «جی‌پی‌اس» گفت: «ما هنوز عضو برجام هستیم. آمریکا هنوز به برجام نتوانسته است برگردد، لذا هدفی که تعقیب می‌کنیم، احیای توافق سال ۲۰۱۵ است. ما به دنبال توافق جدیدی نیستیم.» او درباره ادعای پیشین این شبکه در زمینه دست داشتن ایران در طرح ترور ترامپ نیز گفت: «جمهوری اسلامی ایران صرفاً از سازکارهای حقوقی و قضایی قانونی داخلی و بین‌المللی برای احقاق حقوق خود و همین‌طور به دست عدالت سپردنِ آمران، عاملان و مباشران این ترور جنایتکارانه استفاده کرده و خواهد کرد.»
 
◄ گردان‌های المجاهدین فلسطینی عملیات پهپادی نیروهای مسلح یمن به قلب تل‌آویو با پهپاد «یافا» را یک عملیات قهرمانانه توصیف و از آن تمجید کرد. گردان‌های المجاهدین این عملیات را یک تحول کیفی در نبرد محور مقاومت در برابر دشمن فاشیست صهیونیستی عنوان کرد و از موضع ثابت مردم یمن، سیدعبدالملک الحوثی رهبر انصارالله، نیروهای مسلح و جنبش انصارالله در حمایت از غزه قدردانی و تشکر کرد.
 
◄ «یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «کابینه نتانیاهو توان تأمین امنیت اسرائیلی‌ها را در هیچ نقطه‌ای ندارد.» وی افزود: «انفجار پهپاد گواهی دیگر بر این است که کابینه توان حمایت از اسرائیلی‌ها را ندارد. بازدارندگی هم در تل‌آویو و هم در شمال از بین رفته است. این درحالی است که پلیس رژیم صهیونیستی مانع از تصویربرداری از محل انفجار پهپاد در تل آویو شد.»
 
◄ «بن گویر» با اشاره به حمله پهپادی یمن به تل‌آویو نوشت: «خط قرمز اسرائیل نقض شده است و کسانی که تلاش می‌کنند حملات در کریات شمونه (شهرکی در شمال فلسطین اشغالی) و سدیروت (شمال نوار غزه) را مهار کنند، در تل‌آویو هدف قرار می‌گیرند.» او در ادامه این پیام همچنین خواستار پیوستن به شورای جنگ رژیم صهیونیستی برای تعیین سیاست‌های جدید شد.
 
◄ روزنامه «نیویورک‌تایمز» به نقل از منابع نزدیک به جو بایدن نوشت، او از ناتوانایی خود برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آگاه است. این افراد به نیویورک تایمز گفتند، بایدن چاره‌ای جز کناره‌گیری از رقابت‌ها ندارد و همزمان حزب دموکرات تاریخ رأی‌گیری برای معرفی بایدن به عنوان نامزد نهایی خود را تا اواسط ماه آگوست به تعویق انداخته است.
 
◄ «کاوه اشتهاردی» دستیار ویژه سرپرست ریاست‌‌جمهوری گفت: «جلسه شورای مناطق آزاد بنا به دستور آقای ‎مخبر تعویق، انتصاب یکی از مناطق ویژه اقتصادی ملغی و احکام دیگر با دقت پیگیری شده است. تصمیمات لازم مطابق قانون و بدون حاشیه گرفته شده و می‌شود.»