صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۶۰۸۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یاد امام محمدباقر(علیه‌السلام)، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ با تحریف‌ها و مسخ‌هائی که انجام گرفته بود.(۱۳۸۸/۹/۴) *شهادت پنجمین اختر تابان آسمان امامت، حضرت امام محمدباقر(علیه‌السلام) را تسلیت می‌گوییم*

نشریه‌ اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
لزوم پرهیز از منطق صفر و صدی 
انتخابات اگرچه به تعبیر امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در حکم «لیله‌القدر نظام»، یعنی عرصه تعیین سرنوشت است، اما چنانچه در درک و تحلیل این پدیده، گرفتار خطای محاسباتی شویم، به نتایج نامطلوبی می‌رسیم. در واقع، اکنون که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داریم، موارد و ابهاماتی چون «آیا با مشارکت در انتخابات، همه مشکلات کشور حل می‌شود؟»، «اگر به فلانی رأی بدهیم همه مشکلات را حل می‌کند؟»، «چرا در سال‌های اخیر با وجود تغییر ریل اداره کشور از سوی دولت، مشکلات با سرعت حل نشد؟»، «چرا باید به فلان نامزد با وجود فلان ایراد یا انتقاد رأی بدهیم؟» و... درباره ماهیت انتخابات و بازیگران آن مطرح می‌شود که اساساً از مشکل جابه‌جایی یا تداخل در سطح تحلیل رنج می‌برد. این در حالی است که هر پدیده‌ای از جمله انتخابات و نامزدهای انتخاباتی را باید در ظرف خود دید. بر این اساس، اگرچه انتخابات عرصه تعیین سرنوشت است و رأی‌دهندگان باید به گزینه اصلح رأی بدهند، اما نباید انتظار داشت که فرد منتخب بتواند مشکلات را به صورت آنی حل کند. واقعیت آن است که نمی‌توان مشکلاتی را که در طول سال‌های متمادی شکل گرفته و عوامل متعددی در تداوم آنها دخیل است، یک شبه حل کرد؛ حل مشکلات نیازمند کار کارشناسی دقیق و مستمر است. با وجود این، پس چرا باید در انتخابات مشارکت کرد؟ پاسخ آن است که اگرچه هر فردی رئیس‌جمهور شود نمی‌تواند در کوتاه‌مدت مشکلات را حل کند، اما مهم آن است که نتیجه رأی مردم، روی کار آمدن کسی باشد که هم مشکلات را خوب بشناسد و هم برای حل آنها راه‌حل‌های مقتضی و دقیق اتخاذ کند و فراتر از اینها، با پیگیری و حضور میدانی بتواند روندهای اصلاحی برای حل طیفی از مشکلات و مسائل یافته و به نتیجه برساند.
در همین زمینه، نمی‌توان انتظار داشت همه نامزدها به صورت ۱۰۰ درصدی و کامل دارای شرایط اصلحیت باشند؛ زیرا این موضوع نه تنها در عمل امکان‌پذیر نیست، فلسفه انتخاب مردم را هم زیرسؤال می‌برد. انتخابات و رأی مردم وقتی معنا دارد که مردم با تشخیص خود، فرد اصلح را از میان صالحان انتخاب کنند. ضمن اینکه باید توجه داشت انتخابات، عرصه یک رقابت در دنیای واقعی و انتخاب میان امکان‌های موجود است و هر فرد منتخبی، در کنار نقاط قوت و مثبتی که دارد، طبیعی است که نقاط ضعفی هم دارد و انتقاداتی بر او هم وارد است. در این شرایط، برای انتخاب اصلح باید میانگین امتیازات نامزدها را در نظر گرفت. بنابراین، با منطق صفر و صدی نمی‌توان به عرصه انتخابات نگریست.     
مصطفی قربانی
 
 
▼ گزارش روز
شهید رئیسی و خدمت‌گزار تراز انقلاب اسلامی
رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) درباره ویژگی‌های شهید رئیسی گفتند: «ایشان نصاب جدیدی را در باب خدمت‌گزاری به ملّت ایجاد کرد.» اگرچه بیشتر مسئولان کشور به صورت نسبی خدمت‌گزار ملت هستند، ولی سطح خدمت‌گزاری آنها با هم یکسان نیست؛ این اختلاف هم در میزان خدمت مسئولان است و هم در کیفیت خدمات آنها؛ برای نمونه، دولت نهم و دهم در زمینه خدمت‌رسانی به مردم در عرصه‌های داخلی خدمات گسترده‌ای را انجام داد، ولی در حوزه خارجی نتوانست انتظارات را برآورده کند یا دولت یازدهم و دوازدهم در میزان خدمات‌رسانی کارنامه ضعیف‌تری در مقایسه با سایر دولت‌ها داشت. دولت شهید رئیسی توانست میزان خدمت‌گزاری را هم در حوزه داخل و هم در حوزه خارج از کشور افزایش دهد. در عرصه خارجی می‌توان به عضویت در شانگهای و بریکس، بهبود قابل توجه روابط با همسایگان، بازگرداندن بخشی از پول‌های بلوکه شده در کشورهای دیگر و... اشاره کرد؛ از طرفی خدمت‌گزاری در عرصه داخلی را از عدالت درمانی در موضوع کرونا شروع کرد و در ادامه رتبه‌بندی معلمان، ترمیم حقوق نظامیان، رفع موانع شروع کسب‌وکار از طریق سامانه یکپارچه خدمات دولتی، بیمه اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر، یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک، سامان‌دهی به بازار ارز و طلا و... را مورد توجه قرار داد. این حجم از اقدامات در سخت‌ترین شرایط اقتصادی نشان می‌دهد شهید رئیسی توانسته است در حجم خدمت‌رسانی به مردم رکورد جدیدی را ثبت کند.
از سوی دیگر، کیفیت خدمت‌گزاری دولت شهید رئیسی نیز نصاب جدیدی را مشخص کرد. خدمات شهید رئیسی بی‌منت بود و خود را خدمت‌گزار واقعی مردم می‌دانست. در آخرین ساعات عمر با عزت‌شان با مردم یک روستا دیدار می‌کند و حرف آنها را می‌شنود. در واقع، برای او مهم نبود که متقاضیان خدمت از چه قوم و قبیله‌ای هستند یا چه رویکردی به دولت دارند. بارها به استان خوزستان سفر کرد و پیگیر رفع مشکلات آنها شد و مدعی بود تا زمانی که مشکلات حل شود، این سفرها و پیگیری‌ها ادامه دارد. از طرفی این خدمت به همراه اخلاق بود و اخلاق‌مداری را با خدمت‌گزاری ممزوج کرد، اسرار زیادی را در سینه نگه داشت و حاضر نشد برای تبرئه خود دیگران را زیر سؤال ببرد. این هم یکی از ابعاد خدمت‌گزاری دولت سیزدهم است.
شهید رئیسی نه تنها تراز خدمت‌گزاری را بالا برد؛ بلکه تراز مسئولان نظام را نیز ارتقا داد. در وضعیت فعلی، مردم انتظار دارند رئیس‌جمهور آینده ضمن رعایت اخلاق، برنامه‌ای جامع برای رفع مشکلات آنها داشته باشد و در راستای تحقق برنامه‌هایش جهاد کند؛ مردم از شعارهای سیاسی خسته شده‌اند و رئیس‌جمهورشان را مبتنی بر شعارهای پرطمطراق سیاسی انتخاب نمی‌کنند؛ بلکه نامزدها را با برنامه‌های‌شان، اخلاق‌شان و سابقه عملکردشان قضاوت، بررسی و انتخاب می‌کنند. این یعنی ارتقای عقلانیت سیاسی در جامعه برای یافتن کارگزار تراز انقلاب اسلامی.             
علی کارگر
 
 
▼ خبر ویژه
آمده‌ایم که برای همیشه بمانیم!
یک رسانه عبری‌زبان خبر داد، بعد از آغاز جنگ غزه (عملیات طوفان‌الاقصی) فرار صهیونیست‌ها به خارج از سرزمین‌های اشغالی و اقامت دائم در یونان به شدت افزایش یافته است. روزنامه اقتصادی «د مارکر» نسخه اقتصادی روزنامه «هاآرتص» در گزارش مفصلی در این زمینه اعتراف کرد، از زمان آغاز جنگ موج ورود صهیونیست‌ها به یونان به شدت افزایش یافته است و هزاران خانواده اسرائیلی اکنون یونان را به عنوان پناهگاه موقت یا دائم خود برگزیده‌اند. «حاجای عامیت» نویسنده این گزارش از آتن گزارش داد، «درور رئوفمن ۶۵ ساله سال‌هاست که دلال املاک در جزیره ایوا در یونان است. او به اسرائیلی‌ها برای خرید ملک در اینجا کمک می‌کند. او می‌گوید لحظه‌ای نیست که من تنها باشم. همیشه چند اسرائیل دورم هستند، ده‌ها خانواده اسرائیلی با من در تماس هستند و اکثر آنها هم می‌گویند که به دنبال اقامت دائم در اینجا هستند. بسیاری از اسرائیلی‌هایی که به اینجا آمده‌اند، قصدی برای بازگشت ندارند و آمده‌اند که در اینجا بمانند.»
 
 
▼ اخبار 
غرب سیاست‌های مخرب را کنار بگذارد
نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین در بیانیه‌ای از آمریکا و اروپا خواست «سیاست‌های مخرب» علیه ایران را کنار بگذارند. «میخائیل اولیانوف» در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سیاست‌های کشورهای غربی در قبال برنامه هسته‌ای ایران انتقاد شدید کرد. اولیانوف در این بیانیه ضمن ابراز تأسف از اینکه چشم‌اندازها برای احیای برجام «همچنان مبهم» هستند، علت ریشه‌ای وضعیت کنونی پیرامون این توافق هسته‌ای را «خروج غیرقانونی ایالات متحده از توافق هسته‌ای» توصیف کرده و آن را اقدامی در نقض قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرده است. دولت آمریکا در دوران ترامپ در سال ۲۰۱۸ به مشارکت این کشور در توافق هسته‌ای موسوم به برجام پایان داد و تحریم‌های متوقف‌شده به موجب این توافق را ذیل سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران از سر گرفت. جمهوری اسلامی ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد.
 
اوکراین محکوم شد!
دادگاهی در کانادا با صدور حکمی، شرکت هواپیمایی اوکراینی را در جریان حادثه شلیک غیرعمدی پدافند ایران به هواپیمای اوکراینی در سال ۱۳۹۸ مقصر شناخت. طبق این حکم که از سوی دادگاه عالی اونتاریو و پس از بررسی دادخواست خانواده‌های قربانیان سانحه سقوط این هواپیما صادر شده است، خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین از نظر قانونی مسئول پرداخت غرامت کامل به خانواده‌هایی است که عزیزان‌شان را در سقوط پرواز ۷۵۲ PS در ایران از دست داده‌اند. قاضی دادگاه در این حکم که پس از یک محاکمه ۱۸ روزه در تورنتو صادر شده، اعلام کرده است خطوط هوایی اوکراین (UIA)‌ به دلیل سهل‌انگاری در این سانحه مقصر است؛ زیرا ساعاتی پیش از پرواز این هواپیما، آسمان ایران به دلیل پرتاب موشک‌های بالستیک علیه نیروهای آمریکایی در عراق در پاسخ به ترور سردار قاسم سلیمانی به دست واشنگتن و احتمال وقوع یک ضدحمله، در حالت آماده‌باش قرار‌ داشت.
 
نتایج بررسی صلاحیت‌ها قابل پیش‌بینی نبود!
«هادی طحان‌نظیف» سخنگوی شورای نگهبان درباره نحوه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «پرونده هر ۸۰ نفر ثبت‌نام‌کننده بررسی و تمام سوابق این افراد مورد بررسی قرار گرفت.» وی با بیان اینکه داوطلبی که صلاحیتش برای ریاست‌جمهوری احراز می‌شود، باید حداقل هفت رأی احراز به دست بیاورد، گفت: «اینکه فردی برای ریاست‌جمهوری احراز نشد لزوماً به معنای اینکه مشکلی داشته باشد نیست، در انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع رد صلاحیت مواجه نیستیم با دو عنوان احراز و عدم احراز مواجه هستیم؛ علت آن هم این است که شرایطی که برای ریاست‌جمهوری در نظر گرفته شده، بسیار بالاست.» سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: «اینکه نتیجه احراز صلاحیت‌ها پیش‌بینی‌پذیر نبود، معنایش این است که با جدیت سوابق همه داوطلبان بررسی شده و بحث‌ها به صورت جدی صورت گرفته است.» 
 
اختلاف و چنددستگی در ارتش!
تعدادی از نظامیان ذخیره ارتش اشغالگر صهیونیستی در واکنش به تصویب طرح معافیت حریدی‌ها از خدمت سربازی، این قانون را یک «رسوایی» توصیف کردند. روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در گزارشی به نقل از نظامیان ذخیره ارتش اسرائیل نوشت: «دولت با قانونی که تندروها را از خدمت اجباری معاف می‌کند، از پشت به ما خنجر زد.» این نظامیان قانون معافیت خدمت سربازی یهودیان حریدی را یک «رسوایی» خوانده و گفتند: «دولت به جای بسیج عمومی برای یک جنگ دشوار، برای بقای سیاسی خود بسیج می‌شود و احساس می‌کنیم که به ما خیانت کرده است.» آنها همچنین گفتند چنین قانونی موجب چند دستگی شده و میان کسانی که بار جنگ را بر دوش می‌کشند و کسانی که از آن فرار می‌کنند، جدایی می‌اندازد.
 
 
▼ اخبار کوتاه
◄ «حمیدرضا جلائی‌پور» با اشاره به انتظار برخی اصلاح‌طلبان از پزشکیان برای ایجاد تقابل با رهبری نوشت: «اگر کسانی انتظار دارند که پزشکیان با رهبری تقابل بکند، روشن است که پزشکیان اهل این کار نیست. چون پزشکیان سی سال است که درباره حساس‌ترین موضوعات کشور مثل رخدادهای ۸۸ و پاییز ۱۴۰۱ صریحاً موضع گرفته، ولی حتی یک دفعه احساسی نشده و با رهبری تقابل نکرده است.» بنا بر تأکید جلائی‌پور، اگرچه پزشکیان (در اولین برنامه تلویزیونی خود) خیلی بهتر می‌توانست حرفش را بزند، ولی در همین مصاحبه این را با صراحت و صداقت نشان داد که قرار نیست اگر رأی بیاورد با رهبری مقابله کند. راهبردی که قابل دفاع است.
 
◄ یک خبرگزاری آمریکایی تأکید کرد، انتخابات ایران در بحبوحه شرایط بحرانی خاورمیانه برای واشنگتن مهم است و آمریکا با دقت، انتخابات ایران را زیر نظر گرفته است. «بلومبرگ» نوشت: «انتخابات در ایران قرار است ۲۸ ژوئن برگزار شود و پیش‌بینی‌های عمومی بر این اساس است که یک نامزد تندرو یا محافظه‌کار برنده این انتخابات شود. این در حالی است که همزمان با جنگ غزه و بحران در خاورمیانه، دولت ایالات متحده آمریکا با دقت فرآیند انتخابات را در ایران دنبال می‌کند.»
 
◄ وبگاه «رادیو فردا» در تحلیلی نوشت: «کسانی که در جریان رقابت‌های انتخاباتی از لزوم احیای برجام و مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها سخن بگویند، نمی‌توانند چشم خود را بر عمر کوتاه دستاوردهای دیپلماسی دولت حسن روحانی در این عرصه ببندند. با وجود شوق و امیدی که بعد از حصول آن توافق در ایران ایجاد شد، همۀ آرزوهای آن دوران خیلی زود بر باد رفت و حالا دیگر از برجام، چیزی جز یک نام باقی نمانده است.»
 
◄ «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نسبت به تنش‌ها در مرز با لبنان ابراز نگرانی کرد. وی افزود: «بر حمایت آمریکا از آتش‌بس جامع و توافق گروگان‌ها (آزادی اسرا) تأکید کردم و توافق داشتیم که مسئولیت پذیرش این توافق با حماس است. حزب‌الله لبنان در پی جنایات هولناک رژیم صهیونیستی مواضع نظامی این رژیم را در شمال سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داده است.»
 
◄ «محمود صادقی» از چهره‌های اصلاح‌طلب از گفت‌وگوی مسعود پزشکیان در شبکه دو سیما ابراز ناامیدی کرد و نوشت: «طبق برآورد اولیه از نظرات افراد در گروه‌های هوادار اصلاح‌طلبان اولین برنامه زنده تلویزیونی دکتر مسعود پزشکیان پایین‌تر از حد انتظار بود. اگر تنها نامزد اصلاح‌طلبان در برنامه‌های بعدی با همین دست فرمان حرکت کند، توانایی برانگیختن سازمان رأی اصلاح‌طلبان را نخواهد داشت.»
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات