صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۹۵۲۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما کسانی بودیم که اهل ‌بیت را زودتر از خیلی‌های دیگر شناختیم؛ ما کسانی بودیم که مظلومان اهل‌ بیت را که در خانه‌های خود‌ـ یعنی مدینه و مکه و کوفه‌ـ امان نداشتند، در آغوش خود پذیرفتیم. شما ببینید چقدر امامزاده در ایران هستند! این امامزاده‌ها کی هستند؟ اینها که ایرانی نبودند. اینها کسانی‌اند که به ایران آمدند و ایرانی‌ها با آغوش باز اینها را پذیرفتند؛ حتی گاهی برای اینها جنگیدند و در راه اینها تلاش کردند.»(1383/12/5)
 
 
▼ حرف روز
انتخاباتی که پایان یافت
پرونده دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سرانجام با حضور مردم در پای صندوق رأی در 21 اردیبهشت بسته شد و با انتخاب 45 نماینده، ترکیب 290 نفری مجلس آینده مشخص شد. حال باید منتظر باشیم که خرداد فرا برسد و در نیمه اول آن شاهد آغاز به کار منتخبان مردم باشیم. در این میان، درس‌ها و عبرت‌هایی باقی ماند که توجه به آن حائز اهمیت است:
1ـ اوج گرفتن فضای تخریبی رقابت‌های انتخاباتی، آسیبی بود که کام ملت را در آستانه یک جشن ملی تلخ کرد. انتخاباتی که خود ابزاری برای ایجاد شور و هیجان در جامعه و ایجاد انگیزه و شادابی در جوانان است، در اثر بداخلاقی‌های صورت گرفته در بخشی از جامعه نتیجه عکس می‌دهد. متأسفانه، آنجایی بر تأسف‌ها افزود که این بداخلاقی‌ها در اردوگاه نیروهای موسوم به انقلابی شکل گرفت و رقابت‌ها تا مرز خصومت پیش رفت و فهرست‌های متعدد و متفرق را به میدان آورد.
این در حالی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه انتخابات از همه بازیگران سیاسی و کسانی که توانایی حرف زدن با مردم را دارند و مردم از آنها قبول می‌کنند، خواستند تا «مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنند. آن کسانی که در میدان انتخابات وارد می‌شوند، از بددهنی و توهین و اهانت به دیگران اجتناب کنند... آن که وارد می‌شود، بداخلاقی نکند؛ [اینکه] در فضای مجازی به هم بد بگویند، فحاشی کنند، اهانت کنند، تهمت بزنند، این کارها انتخابات را بی‌برکت می‌کند. از سیاه‌نمایی اجتناب کنند؛ این‌جور نباشد که بعضی برای اینکه توجه مردم را به خودشان جلب کنند، سیاه‌نمایی کنند. سیاه‌نمایی غلط است و خلاف واقع است و دروغ است و مورد لطف پروردگار قرار نمی‌گیرد.»
اما متأسفانه به این مهم کم‌توجهی شد و تخریب در بخشی از حوزه‌های انتخاباتی آنچنان بالا گرفت که رأی‌ها بیش از آنکه ایجابی بوده و به برنامه نامزدها تعلق گیرد، تبدیل به رأی سلبی شد و فرصت برای سوءاستفاده بدخواهان این ملت فراهم آمد!
2ـ فقدان تشکل‌های سیاسی منسجم و قانونی عرصه‌ را برای میدان‌داری افرادی باز می‌گذارد که بدون هویت مشخص و فاقد شناسنامه معین پا در این عرصه گذاشته و هدایت افکارعمومی را در دست ‌می‌گیرند. در سیاست‌ورزی حرفه‌ای این بازیگران قانونی هستند که باید مرجعیت سیاسی جامعه را برعهده داشته باشند؛ چرا که تشکیلات سیاسی قانونی اگر میداندار رقابت انتخاباتی نباشد، مافیا و باند محور سپهر سیاست می‌گردند! در این دوره از انتخابات معضل فقدان تشکل‌های رسمی سیاسی، همچون گذشته هویدا شد و خود مانعی برای کیفیت‌بخشی به انتخابات بود.    
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
یک بام و دو هوای آمریکایی
درست است که چند روز قبل پیش‌نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل با 143 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 25 رأی ممتنع به تصویب رسید؛ اما احتمالاً با وتوی ایالات متحده در شورای امنیت به سد محکمی برخورد کرده و نمی‌تواند عملیاتی شود. سؤالی که مطرح می‌شود، این است که ایالات متحده دقیقاً به دنبال چه راهکاری در سرزمین‌های اشغالی است؟
پاسخ به این پرسش ابعاد متفاوتی دارد. نکته اساسی این است که درباره سرزمین‌های اشغالی، ایالات متحده اساساً دو سیاست‌ورزی متفاوت دارد؛ سیاست‌های اعلامی و سیاست‌های اعمالی. در یک کلامی ایالات متحده اعلام کرده است، طرح دو دولتی باید در منطقه غرب آسیا اجرا بشود و دو دولت فلسطین و اسرائیل بتوانند در کنار هم تشکیل شوند. اما در سوی دیگر میدان، با وتوی حق عضویت فلسطین در سازمان ملل به عنوان صد و نود و چهارمین کشور عضو سازمان ملل، عملاً مخالفت خود با تشکیل دولتی به نام فلسطین را ابراز می‌دارد. همچنین یکی از ابعاد مهم در پاسخ به این پرسش در نقش لابی‌های صهیونیستی و سیاست‌های داخلی ایالات متحده نهفته است؛ زیرا هر دولتی که بر سر کار بیاید، چه از دموکرات‌ها باشد و چه از جمهوری‌خواه‌ها، هر دو به دنبال تأمین منافع رژیم صهیونیستی هستند.
نکته حائز اهمیت دیگر این است که افزایش جنبش مردمی در سراسر جهان و در صدر آن قیام دانشجویان در دانشگاه‌ها برای حمایت از غزه و مردم آن و محکوم کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، تحولات تاریخی مهمی است که فشارها بر نهادهای بین‌المللی و کشورهای جهان به نفع آرمان فلسطین را افزایش داده و سبب شده است چنین برداشت شود که ایالات متحده مخالف اصلی اراده جهانیان است.
سؤال مهم بعدی این است که منظور ایالات متحده از طرح دو دولتی چیست؟ در پاسخ باید گفت، منظور ایالات متحده از طرح دو دولتی در واقع همان طرح تشکیل کشور قدرتمند اسرائیل و یک دولت ضعیف بدون سازمان رزم و ارتش فلسطین است که کاملاً در اختیار و کنترل رژیم صهیونیستی قرار داشته باشد. از سوی دیگر، نظر اصلی صهیونیسم افراطی این است که اساساً هیچ نماد و اثری از فلسطین باقی نماند و فقط یک دولت و آن هم دولت اسرائیل وجود داشته باشد.
نتیجه اینکه سیاست‌های اعمالی ایالات متحده نشان می‌دهد، با اراده جهانی کاملاً مخالف است و تنها طرف اقلیت صهیونیستی را می‌گیرد؛ اما به هر حال برای اینکه افکار عمومی داخل آمریکا و دنیا را به نوعی اقناع کند، با طرح مسائلی از قبیل تشکیل دو دولت مستقل اسرائیل و فلسطین سعی دارد مردم دنیا را مجاب کند که آمریکا به منزله یک کشور ثالث بی‌طرف به دنبال حل و فصل قضایاست.      
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
مبارزه با فساد خط قرمز دستگاه قضاست
«حجت‌الاسلام ‌والمسلمین ابراهیم حمیدی» در تشریح جزئیات تشکیل یک پرونده با موضوع اتهام فساد مالی در یکی از باشگاه‌های فوتبال در استان کرمان اظهار داشت: «پس از کسب گزارشی از سوی سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان مبنی بر وقوع فساد مالی در یکی از باشگاه‌های لیگ برتری استان کرمان بلافاصله رسیدگی به موضوع در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت.» رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: «در این رابطه چند نفر از مسئولان سابق این باشگاه تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند و تحقیقات تکمیلی در این زمینه ادامه دارد. پنج نفر از افراد در کمیته داوران و اعضای فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و یک روزنامه‌نگار ورزشی جهت ادای توضیحات به دستگاه قضایی استان احضار و دعوت شده‌اند.» رئیس کل دادگستری استان کرمان مبارزه با فساد را خط قرمز دستگاه قضایی اعلام کرد و هشدار داد: «دستگاه قضایی بدون اغماض با افراد مفسد در هر پست و جایگاهی برخورد خواهد کرد.»
 
 
▼ اخبار 
اسرائیل امروز کاملاً فاقد بازدارندگی است
دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت هشتمین سالگرد شهادت فرمانده جهادی «سیدمصطفی بدرالدین» (السید ذوالفقار) سخنرانی کرد و گفت: «شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید زاهدی و شهید حجازی در همه میادین حاضر بودند و از ما حمایت کردند و عمرشان را در این راه صرف کردند.» سیدحسن نصرالله تصریح کرد: «اسرائیل امروز کاملاً فاقد بازدارندگی است و نتوانست در برابر مقاومت و همه کشورهای عضو محور مقاومت از خود بازدارندگی نشان دهد و یک تصویر فرسایشی از خود به نمایش گذاشت. تصویر بازدارندگی اسرائیل به ویژه بعد از عملیات تلافی‌جویانه «وعده صادق» جمهوری اسلامی ایران کاملاً در مسیر نابودی قرار گرفت و امروز ژنرال‌های اسرائیلی درباره باتلاق این رژیم صحبت می‌کنند.» دبیرکل حزب‌الله در ادامه گفت: «اگر بخواهیم نتایج نبرد کنونی را ارزیابی کنیم، باید به آنچه رسانه‌های دشمن درباره شکست نتانیاهو و ارتشش می‌گویند، گوش بدهیم.»
 
وزیر خارجه آمریکا شکست رژیم صهیونیستی را اعلام کرد
«نیویورکر بلینکن» در دو مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی تأکید کرد: «واشنگتن معتقد است نظامیان اسرائیل «باید از غزه خارج شوند»؛ چرا که تاکتیک‌های آنها در خنثی‌سازی حماس شکست خورده و ممکن است به ایجاد یک «خلأ قدرت» در این باریکه منجر شود.» بلینکن اضافه کرد: «وقتی به رفح نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که ممکن است به آنجا بروند و موفقیت‌هایی هم در مراحل ابتدایی کسب کنند، اما این اتفاق به بهای سنگین برای غیرنظامیان به دست خواهد آمد و اتفاق پایداری که بتوان آن را حفظ کرد هم رخ نخواهد داد.» دیپلمات ارشد آمریکا اضافه کرد: «بنابراین آنها (اسرائیلی‌ها) خواهند ماند و یک شورش ماندگار؛ چون صرف‌نظر از اینکه اسرائیل در رفح چه کاری انجام دهد، عده زیادی از نیروهای حماس باقی می‌مانند. اگر آنجا را ترک کنند و از غزه خارج شوندـ که ما معتقدیم باید همین کار را انجام دهندـ [نیز همین اتفاق رخ خواهد داد.]»
 
توصیف وضعیت چه فایده‌ای دارد؟
روزنامه اصلاح‌طلب «هم‌میهن» با اعتراف به چند پاره شدن جریان اصلاحات و تأکید بر اینکه هدف علم سیاست تغییر امور و نهایت سیاست‌گذاری است، نه توضیح امور، رویکرد اخیر خاتمی و سعید حجاریان را نقد کرد. این روزنامه با بیان اینکه بخش بزرگی از نیروها و نخبگان سیاسی ایران امروز نیز از درک مسئله و ارائه راه‌حل بازمانده‌اند، می نویسد: «حتی استراتژیست‌ها و نظریه‌پردازان سیاسی نیز، امروز تا حد زیادی از راهبردهای پیشین خود دست کشیده‌اند و از وادی عمل به حاشیه نظر بازگشته‌اند. یادداشت اخیر سعید حجاریان یا فایل صوتی منتشرشده از سیدمحمد خاتمی را می‌توان مصادیقی از این تغییر رویکرد در میان سیاست‌مداران ایرانی تلقی کرد.» هم‌میهن در ادامه تأکید می‌کند: «خودداری از مشارکت در انتخابات و خالی گذاشتن میدان برای رادیکال‌ترین نیروها، عملاً بسترساز و مشوق استیصال‌گرایان است.»
 
قوی‌ترین دشمن آمریکا؟
«سرلشکر سلامی» با بیان اینکه آمریکا قوی‌ترین دشمن خود را ایران می‌داند، افزود: «امروز دشمن می‌خواهد ما را از اقتصاد جهانی کنار بگذارد و منزوی کند؛ امروز تمرکز آرایشی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی وابسته به امپراتوری رسانه‌ای غرب، بر ضدیت با ایران اسلامی است.» فرمانده کل سپاه با بیان اینکه تحریم نتوانست ملت ایران را به پذیرش تصمیمات آمریکایی‌ها وادار کند، گفت: «ملت بزرگ و با عظمت ایران هر چه در مسیر تحریم پیش رفت، خودکفاتر شد.» سرلشکر سلامی با بیان اینکه تفکر انقلابی بسیج در تمامی عرصه‌ها ما را نجات می‌دهد و بسیج در همه صحنه‌های سخت و نبرد‌های وسیع و جدال‌ها با دشمن در همه عرصه‌ها، سهم تعیین‌کننده و تمام‌کننده‌ای را بر عهده داشته است، گفت: «اگر در هر نقطه‌ای از عالم، تهدیدی علیه ما شکل بگیرد، به آن واکنش نشان خواهیم داد.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
هیئت وزیران تصویب کرد در راستای نگهداشت و جذب جمعیت در قلمروهای مستعد جنوب کشور با تأکید بر منطقه ساحلی مکران و جزایر، تسهیلات پرداختی به میزان 30 درصد کمتر از نرخ تسهیلات مصوب برنامه اقدام ملی مسکن ظرف سه ماه تهیه و ابلاغ و جدول زمانبندی، انتقال تأسیسات صنایع آب‌بر به قلمروهای ساحلی جنوب کشور برای یک دوره زمانی 10 ساله تعیین و برای تصویب به هیئت وزیران ارائه شود. فهرست صنایع آب‌بر نیازمند انتقال از مکان موجود به قلمروهای ساحلی کشور نیز ظرف سه ماه پس از تاریخ ابلاغ این سند تدوین می‌شود و به تصویب شورای عالی آموزش سرزمین می‌رسد.
 
دیوان عالی کشور با صدور رأی نهایی در پرونده اختلاس از سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر، رأی دادگاه تجدیدنظر مبنی بر تبرئه «یاسین رامین» را نقض و وی را به حبس و جریمه 873/887 یورویی محکوم کرد. گفتنی است، یاسین رامین، همسر مهناز افشارـ بازیگر سینما که فعالیت‌های تبلیغی بسیاری علیه مردم و نظام پس از خروج از کشور داشت‌ـ پس از رأی دادگاه تجدیدنظر به‌سرعت از کشور خارج شد. پیش از آن مهناز افشار برخی اموال را به خارج از کشور انتقال داده بود.
 
«محمد اسلامی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با سازنده ارزیابی کردن رایزنی‌های خود با مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی اتمی، گفت: «هنوز زود است که از نتیجه احتمالی جلسه آتی شورای حکام این مسئله صحبت کنیم؛ با وجود مذاکرات مثبت با گروسی، باید توجه داشته باشیم که شورای حکام همواره موضوع هسته‌ای ایران را سیاسی می‌کند و نمی‌توان با قطعیت از تأثیر این مذاکرات بر خروجی آن جلسه صحبت کرد، اما امیدواریم این موضوع تأثیرگذار باشد.»
 
رسانه‌های عبری‌زبان خبر دادند، نخست‌وزیر و وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که در یک مراسم نظامی شرکت کرده بودند، مورد اهانت‌ حضار قرار گرفتند. روزنامه «هاآرتص» گزارش داد: «تعداد زیادی از اسرائیلی‌ها که در مراسم یادبود نظامیان اسرائیلی کشته شده در سال 1948 شرکت کرده بودند، به محض حضور «ایتماربن‌گویر» علیه وی شعار داده و در زمان آغاز سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» به نشانه اعتراض محل را ترک کردند.»
 
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره قرارداد 10 ساله ایران و هند برای مدیریت بندر چابهار گفت: «ما از این گزارش‌ها آگاه هستیم. دولت هند باید خودش در مورد سیاست خارجی‌اش صحبت کند. تحریم‌های ما علیه ایران پابرجاست و آنها که به دنبال همکاری تجاری با ایران هستند، باید بدانند که خود را در معرض تحریم‌ها قرار می‌دهند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات