صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۵۹۱۴۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): جمعیت مامایی کشور که با صبر، دانش و تجربه، وظیفه‌شناسی و احساس مسئولیت حرفه‌ای، مهمترین نقش را در حفظ سلامت مادر و کودک ایفا می‌کنند. تمام مردان و زنان مرهون منت ماماها هستند و این قشر نیز همواره از احترام و تکریم ویژه‌ای در میان مردم برخوردار بوده است.(1393/2/15)
 
 
▼ حرف روز
پایان صهیونیسم‌سالاری
شیلر در کتاب مدیران مغزها می‌نویسد: «گردانندگان رسانه‌های جمعی در آمریکا تصاویر و اطلاعات خاصی را می‌آفرینند، مرحله به مرحله کامل می‌کنند، پالایش و منتشر می‌سازند تا بوسیله آن باورها و گرایش‌ها و سرانجام رفتار ما را تعیین کنند. هنگامی که این گردانندگان، ماهرانه پیام‌هایی را خلق کنند که با واقعیت‌های زندگی اجتماعی مطابقت ندارد، اداره‌کننده مغزها لقب می‌گیرند.» از این رو بررسی‌ها نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها گردانندگان اصلی رسانه در غرب هستند و هر آنچه که قرار است درغرب مطرح شود، نباید برخلاف منافع صهیونیست‌ها باشد. از این رو کتمان حقیقت و جاهل نگه داشتن جامعه غربی بخصوص ایالات متحده از اولویت‌های اساسی رسانه‌های صهیونیستی می‌باشد. لابی صهیونیستی در نظام غرب به تبع چنین رویکردی، تلاش کردند که کشورهای دیگر را هم از طریق رسانه مدیریت و خالی از محتوا کنند. ایران‌اینترنشنال و سایر رسانه‌های ضد انقلاب فارسی زبان دقیقا در همین راستا مأموریت دارند. در جریان اغتشاشات 1401 رویکرد رسانه‌ای محور اسرائیلی به خوبی مشخص شد و بسیاری از مردم، از ماهیت رسانه‌های امثال ایران‌اینترنشنال آگاه شدند.
اما در غرب مدعی آزادی هجم پیام و محتوای رسانه‌های صهیونیستی به اندازه‌ای فضای جامعه غربی را محدود و مسموم کرده است که نزدیک به 70 سال است که از اشغالگری اسرائیل در فلسطین روایت دروغینی مطرح شده است و قبل از آغاز جنبش دانشجویی در آمریکا، بسیاری رژیم صهیونیستی را به جای مردم فلسطین، قومی مورد ظلم واقع شده تصور می‌کردند.
با آغاز جنبش دانشجویی و اعتراض دانشجویان دانشگاه‌های مختلف آمریکا و به تبع حمایت دیگر دانشجویان دانشگاه‌های دنیا، رژیم صهیونیستی شکست سنگینی را در مدیریت مغزها در آمریکا و سایر نقاط جهان خورد. به طوری که چندین دهه برای «جاهل ماندن» جامعه آمریکایی در رسانه‌ها گزارش‌های دروغینی را تولید و پخش می‌کرد و در آخر نیز در جریان جنگ غزه و اتخاذ رویکرد نسل‌کشی در غزه، مردم جهان به خصوص غرب بیدار شد و در نتیجه فلسطین جهان را بیدار کرد. از این رو هزینه جنگ غزه برای اسرائیل نه تنها در منطقه باعث از بین رفتن بازدارندگی شد، بلکه در غرب نیز افکار عمومی را علیه خود اسرائیل بیدار کرد و هزینه حمایت دولت‌های غربی از صهیونیست‌ها را به شدت بالا برد. شدت اعتراضاتی که در دانشگاه‌های آمریکایی صورت می‌گیرد، آغازی بر پایان صهیونیسم‌سالاری در آمریکا و سایر نقاط جهان قلمداد می‌شود. فلذا پایان اسرائیل و استکبار بسیار نزدیک‌تر از آنچه تصور می‌کنیم است.         
اکبر معصومی 
 
 
▼ گزارش روز
گروسی و مطالبات فراپادمانی!
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای اخیر مواضع قابل تأملی در زمینه ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان گرفته است. وی در گفت‌وگو با رسانه غربی «پی‌بی‌اس» مدعی شد: «اگر ایران در برنامه هسته‌ای خود شفافیت نداشته باشد و به بازرسان اجازه بازرسی ندهد، آژانس در آینده‌ای نزدیک از تأیید ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های اتمی ایران خودداری خواهد کرد»، نقطه اوج و پربسامد موضع «گروسی» آنجاست که به نحو عریانی از پروژه نظامی خودسرانه دفاع می‌کند و با گفتن اینکه «آژانس نمی‌خواهد تجربه عراق درباره ایران هم تکرار شود»، تلویحاً برنامه‌های هسته‌ای ایران را تسلیحاتی می‌خواند و به نوعی برای اعضای آژانس نسخه می‌پیچد.
مواضع گروسی بیانگر دنبال کردن اهدافی است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: بازگشت یک‌جانبه ایران به تعهدات مندرج در توافق هسته‌ای به همراه رفع اتهام از آمریکا در قبال خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای، ایجاد حاشیه امن برای تروئیکای اروپایی درخصوص صدور بیانیه‌های سیاسی و غیر حقوقی علیه ایران، زمینه‌سازی برای نفوذ امنیتی غرب به اماکن حساس با بسط نظام بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، جلوگیری از استناد حقوقی و عملیاتی ایران به بند غروب آفتاب در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و در نهایت خودداری از انعقاد توافق «تضمین محور» با ایران با هدف ممانعت از بهره‌مندی ایران از مزایای رفع تحریم‌ها.
گروسی در بحبوحه جنگ غزه، مسئولیت ارسال پالس‌های بحرانی در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بر عهده دارد تا جایی که حتی غنی‌سازی 60 درصدی را به عنوان یک مقام ارشد آژانس همسان و دارای آثار عملیاتی همگون تلقی می‌کند! جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت، بیشترین فرصت‌های نظارت و دسترسی این سازمان را در بازه‌های زمانی متعدد فراهم کرده و بارها پایبندی خود را به حفظ ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های اتمی از طریق پادمان هسته‌ای و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نشان داده، ولی این دسترسی‌ها به جای آنکه در حل و فصل ادعاهای غرب علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای مثمرثمر باشد، تنها با مطالبات و خط و نشان‌های بیشتر آژانس مواجه شده است.
تجربه سال‌های گذشته و اخیر نشان می‌دهد نه تنها جمهوری اسلامی ایران نباید تسلیم مطالبات فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (خصوصاً در دوران حضور گروسی در این نهاد ظاهراً بین‌المللی) شود، بلکه باید برداشته شدن هر گونه گام جدیدی در همکاری با این سازمان را متغیری وابسته به رفع تحریم‌های ضد ایرانی (آن هم به صورت تضمین محور) قلمداد کند. خطوط‌ـ قرمز تعیین شده از سوی کشورمان در مذاکرات وین بر سر مسائل اختلافی از جمله «حل و فصل موضوعات پادمانی»، «ارائه تضمین‌های ذاتی و اعتباری»، «لزوم رفع تحریم‌های بازدارنده در مسیر اجرایی شدن برجام» از ابتدا مشخص بوده و در حال حاضر نیز جمهوری‌ـ اسلامی ایران ذره‌ای نسبت به آنها عدول نکرده است.       
حسین عباسیان
 
 
▼ خبر ویژه
ضربه کاری به گروهک جیش‌الظلم
طی یک اقدام اطلاعاتی عملیاتی چند تن از عوامل تأمین و پشتیبانی‌کننده عملیات‌های تروریستی اخیر استان در مدرسه دینی پشامگ راسک بازداشت شدند. روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه اعلام کرد: «به اطلاع امت شهیدپرور ایران اسلامی می‌رساند رزمندگان قرارگاه قدس طی یک عملیات مشترک اطلاعاتی و عملیاتی با اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان چند تن از عوامل تأمین و پشتیبانی‌کننده که نقش محوری در دو عملیات گروهک تروریستی جیش‌الظلم در تاریخ‌های 24 آذر 1402 در ستاد انتظامی و 16 فروردین سال جاری در سپاه شهرستان راسک را داشته و در مدرسه دینی انوارالحرمین روستای پشامگ از توابع این شهرستان مخفی شده بودند را با همکاری مردم شریف منطقه شناسایی و دستگیر کردند.
  
 
▼ اخبار 
حمله به پرنده‌های خودی
بعد از انتشار اخبار و گزارش‌هایی در رسانه‌های عبری زبان در مورد ناکارآمدی سامانه‌های پدافندی آمریکایی در مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایرانی یک افسر آمریکایی از رسوایی پدافندی ارتش رژیم صهیونیستی پرده برداشته و اعلام کرد، حدود نیمی از پهپادهای سرنگون شده صهیونیستی توسط سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته‌اند. پایگاه خبری شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از فرمانده بخش هماهنگی مراقبت هوایی و دریایی تفنگداران دریایی آمریکا اعلام کرد، پایش انجام گرفته توسط این یگان نشان می‌دهد که بیش از 40 درصد از هواپیماهای بدون سرنشینی که ارتش رژیم صهیونیستی رهگیری و سرنگون کرده، متعلق به خودش بوده است. این رسانه که به نقل از یک مصاحبه سرهنگ مایکل برودن رئیس بخش هماهنگی مراقبت هوایی و دریایی نیروی دریایی آمریکا این خبر را منتشر کرده افزود، بسیار جالب است که 40 درصد از هواپیماهای بدون سرنشین صهیونیستی سرنگون شده با آتش نیروهای خودی هدف قرار گرفته‌اند.
 
اولین مأموریت در نیمکره جنوبی
ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفر درجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد. این اولین مأموریت دوربرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع مأموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شود. ناو شهید مهدوی که در اسفند 1401 به نیروی دریایی سپاه الحاق شده، بیش از 2100 تُن وزن دارد، طول آن 240 متر و عرض آن 27 متر است. این ناو انواع رادارهای پیشرفته نظیر رادار سه‌ بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را داراست و در نوع خود از جمله ناوهای خاص کشور محسوب می‌شود. علاوه بر این، ناو شهید مهدوی اولین شناور ایرانی مجهز به موشک‌های بالستیک دوربُرد است. در بهمن‌ماه سال گذشته، خبر رسمی شلیک موشک بالستیک از روی این شناور منتشر شد و طبق تصاویری که نیروی دریایی سپاه منتشر کرد، 2 موشک بالستیک با برد تقریبی 1700 کیلومتر از داخل 2 کانتینر به سمت اهداف خود شلیک شدند.
 
اعتراضات در عربستان، مصر و اردن اوج می‌گیرد؟
طی روزهای اخیر رسانه‌های منطقه‌ای گزارش‌های متعددی از تشدید وضعیت امنیتی‌ـ سیاسی در کشورهای عربی همچون مصر، عربستان و اردن داده‌اند که این امر در ارتباط با تحولات فلسطین بوده است. در همین رابطه بلومبرگ گزارش داد که عربستان سعودی تعدادی از منتقدان جنگ علیه فلسطین را دستگیر کرده است. پایگاه «میدل ایست آی» هم گزارش داد که مقامات مصری دستکم 120 نفر را به اتهام همدردی با فلسطین را دستگیر کرده‌اند. قاهره طی سال‌های گذشته به دلیل همراهی با رژیم صهیونیستی در محاصره غزه مورد انتقاد افکار عمومی بوده است. «القدس العربی» هم با اشاره به نگرانی از فعالیت‌های مردمی علیه رژیم صهیونیستی در اردن به ویژه تظاهرات‌های مستمر مقابل سفارت این رژیم در امان تأکید کرد که نگرانی‌های جدی درخصوص تکرار موج اعتراضی جدید در جهان عرب در نتیجه استمرار جنگ غزه به وجود آمده است.
 
جوانان ناامید در حال مهاجرت هستند!
روزنامه عبری زبان هاآرتص در مقاله‌ای تحت عنوان «جوانان اسرائیل در حال رفتن هستند» نوشت: «جوانان رژیم صهیونیستی امید خود را از دست داده‌اند، این خانه در آستانه سقوط و فرو ریختن است، این فاجعه‌ای ناگهانی نیست، بلکه یک فرایند است، اسرائیل دیگر امن نیست، آنها اعتماد به نهادهای دولتی را از دست دادند. جوانان صهیونیستی در حال ترک این سرزمین هستند، زیرا امید خود را از دست داده‌اند. پس از انجام خدمت نظامی در تشکیلات ذخیره ارتش و قبل از فراخوانی دوباره به آن، امروز به خاطر از دست دادن امید، به هر مکانی می‌روند، رهبری وجود ندارد که به آنها وعده آینده خوبی را بدهد و جنگ نیز تا مدت‌های طولانی ادامه خواهد یافت.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
رسانه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت: مقاومت اسلامی بحرین (سرایا الاشتر) مسئولیت یک حمله پهپادی به بندر ایلات در تاریخ 27 آوریل را پذیرفت. گفته شده دفتر شرکت صهیونیستی «تراک‌نت» در بندر ام الرشراش (ایلات) مورد هدف قرار گرفته است. این شرکت مسئول اجرای پل زمینی امدادی رژیم صهیونیستی از دبی تا حیفا است. مقاومت اسلامی بحرین تأکید کرده است که به حملات خود در حمایت از مردم و مقاومت فلسطین در غزه در همه عرصه‌ها تا زمان لغو محاصره علیه این منطقه و توقف جنگ علیه فلسطینیان ادامه خواهد داد.
 
نمایندگان هم‌حزبی بایدن در نامه‌ای که به کاخ سفید ارائه شد، «در خصوص عملکرد دولت رژیم صهیونیستی در جنگ غزه که عمداً از کمک‌های بشردوستانه به غزه جلوگیری می‌کند»، ابراز نگرانی شدید کردند. نمایندگان کنگره از بایدن خواستند تا برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو شفاف‌سازی کند که مانع‌تراشی در مسیر ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، «صلاحیت آن (رژیم صهیونیستی) برای دریافت کمک‌های امنیتی تهاجمی بیشتر از سوی آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد.»
 
وال‌استریت ژورنال نوشت: پنتاگون جنگنده‌ها، پهپادهای مسلح و سایر هواپیماها را به قطر منتقل می‌کند. این تغییر مکان نیروها و تجهیزات به دنبال محدودیت‌های اعمال شده بر انجام حملات هوایی از یک پایگاه هوایی که مدت‌ها توسط ایالات متحده در امارات مورد استفاده قرار می‌گرفت، رخ می‌دهد. امارات متحده عربی در ماه فوریه به ایالات متحده اطلاع داد که دیگر به هواپیماهای جنگی و پهپادهای آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی الظفره در ابوظبی اجازه حمله به یمن و عراق را نخواهد داد.
 
احمد وحیدی وزیر کشور طی سخنانی درباره مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که جمعه 21 اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، بیان کرد: «آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در وزارت کشور وجود دارد.» وی افزود: در 8 حوزه انتخابیه که دو نماینده یا بیشتر باید انتخاب شوند، انتخابات را تمام الکترونیکی برگزار می‌کنیم که بزرگ‌ترین حوزه در تهران است که باید 16 نماینده انتخاب شوند.
 
اسپیلبرگ فیلمساز 77 ساله قصد دارد ایده‌های خود را درخصوص اینکه بایدن چگونه به بهترین شکل ممکن می‌تواند موفقیت‌هایش در دوره چهار ساله و همچنین چشم‌اندازی که برای کشور در نظر دارد را به بینندگان و هیئت‌های ایالتی ارائه دهد، مطرح کند. او بر این باور است که این یکی از مهمترین انتخابات تاریخ آمریکاست.»
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات