صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۵۹۵۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مرقد جناب احمدبن‌موسی و برادران بزرگوارش، یک نشانه‌ بسیار مهمی است. اینکه پیغمبرزادگان محترم و معتبر، مردم فارس را مخاطب خود و منطقه و منزل آنها را مأمن خود قرار بدهند، بخصوص شخصیت برجسته‌ جناب احمدبن‌موسی که در میان امامزادگان شناخته ‌شده‌ خاندان پیغمبر، جزو برجستگان محسوب می‌شود. درباره‌ او این‌جور نوشته‌اند: «مردی بخشنده و کریم و باورع و دارای جلالت مقام و منزلت بود و پدرش این بزرگوار را بر فرزندان و خویشاوندان دیگر خود مقدم می‌داشت و به او محبت ویژه‌ای داشت.(۱۳۸۷/۱۲/۱۱)
 
 
▼ حرف روز
صدور واقعی انقلاب
یکی از کلیدواژه‌هایی که از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در قاموس انقلاب جای گرفت، مفهومی به نام «صدور انقلاب» بود. حضرت امام خمینی(ره) در جایگاه رهبر انقلاب و بنیانگذار در همان آغازین سال‌های پیروزی انقلاب در این باره می‌گویند، ما می‌خواهیم حرف‌مان را به دنیا بزنیم و معنی صدور انقلاب ما این است که این بیداری اسلامی در همه ملت‌ها ایجاد شود.
با وجود اینکه در همان سال‌ها برخی افراد و جریان‌های التقاطی سوء برداشت‌هایی از این مفهوم داشتند، اما هدایت‌های داهیانه پیر جماران و پس از آن امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) این موضوع را به منزله یک راهبرد کلان در مسیر صحیح خود قرار داد.
البته تحقق چنین امری مستلزم فراهم آوردن ارتباط معنایی و مفهومی و تعامل گفتاری و اندیشه‌ای بین صاحبان فکر و اندیشه و ملت‌های گوناگون بود؛ از این همین رو یک دهه پیش رهبر فرزانه و با تدبیر انقلاب با نگارش نامه‌هایی به جوانان اروپایی و غربی، این تعامل را وارد مرحله جدید و متفاوتی کردند. نامه‌هایی که محتوای آنها، «دعوت برای شناخت بی‌واسطه از اسلام» و «معرفی تروریسم به عنوان درد مشترک جهان اسلام و غرب» بود.
 شاید در آن مقطع برای عده‌ای باور اثرگذاری و عمق‌یابی این نگاه و رهنمود حکیم انقلاب، آن هم در بین جوانان غربی سخت بود؛ اما با گذشت یک دهه و با روند تحولات منطقه‌ای و جهانی که ظهور و بروز آن در مخالفت‌های جهانی با جنایات بی سابقه صهیونیست‌ها پس از طوفان‌الاقصی در غزه نمایان شده و اعتراض‌ها و اعتصاب از مدل‌های غربی به شیوه و شکل راهپیمایی‌ها و تجمع‌های بزرگ تبدیل شده که تا پیش از این شاید تنها در ایران یا برخی کشورهای منطقه قابل مشاهده بود، نشان‌دهنده اثرپذیری ملت‌های جهان از نگاه اصیل انقلاب اسلامی در مواجهه با ظلم و ظالم و مبارزه با مستکبران است.
استکبار جهانی و همپالگی‌هایش با انواع طراحی‌ها و سناریوها می‌خواستند روحیه انقلابی و مبارزه با ظلم را از ملت ایران بگیرند و برای آن هزینه‌های هنگفتی پرداخت کردند، اما به مدد الهی و مبارزه خالصانه مجاهدان جبهه اسلام، نه تنها راه به جایی نبردند؛ بلکه امروز شاهد الگوگیری جوانان و دانشجویان در کشورهای اروپایی و آمریکا از انقلاب اسلامی هستیم تا جایی که حرف و شعار ملت ایران در نفی ظلم و استکبار، که نماد آن شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» است، امروز به زبان فارسی در گوشه و کنار خیابان‌ها و دانشگاه‌های غرب به گوش می‌رسد و بدون شک این مسیر به پیروزی مظلومان عالم بر ظالمان و زورگویان منتهی خواهد شد. ان‌شاءالله.                   
علی حیدری
 
 
▼ گزارش روز
گسترش تعاونی‌ها و تحقق شعار سال
به گفته رئیس اداره کل روابط عمومی بانک توسعه تعاون، امروز و فردا گردهمایی متولیان اجرایی بخش تعاون با رویکرد توسعه تعاون، بسترساز مشارکت مردم در جهش تولید با حضور مدیران ارشد معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اتاق تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون به میزبانی این بانک در مشهد برگزار می‌شود. بی‌تردید، مهم‌ترین مسئولیت در حوزه تحقق شعار سال برای زمینه‌سازی «رشد تولید با مشارکت مردم» بر عهده این نهادهاست. بر اساس مفاد بند ب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که در سال ۱۳۸۴ رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند، باید در پایان برنامه پنجم توسعه، سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور به ۲۵ درصد می‌رسید؛ این در حالی است که اکنون در شروع برنامه هفتم توسعه سهم بخش تعاون بین ۵ تا ۸ درصد تخمین زده می‌شود. در ماده ۱۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه نیز بر الگوی تعاونی تأکید شده است. مبتنی بر این ماده، دولت مکلف است سهم بخش تعاون از بازارهای پولی را از طریق تسهیل در صدور مجوز مؤسسات مالی و پولی و بانک‌های تعاونی به ۱۵ درصد برساند.
رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در سال ۱۳۸۵ دو پایه اصلی را برای هر طرح کلان اقتصادی اسلامی مطرح می‌فرمایند: یکی «افزایش ثروت ملی» و دیگری «توزیع عادلانه و رفع محرومیت در درون جامعه اسلامی». به نظر می‌رسد، یکی از اساسی‌ترین اقدامات برای تحقق این موضوع گسترش تعاونی‌ها باشد؛ چرا که هم موجب افزایش تولید و ثروت ملی می‌شود و هم سبب توزیع درآمد و کاهش فاصله طبقاتی می‌شود؛ اما متأسفانه مبتنی بر آمار ارائه شده، ۱۹۸ هزار تعاونی در کشور ثبت شده که ۴۳ درصد آنها غیر فعال و راکد هستند. این آمار نشان می‌دهد، مزیت‌های اقتصادی و اجتماعی تعاونی‌ها به درستی شناخته نشده و روند توسعه آنها با برخی چالش‌ها مواجه است. مشکلات و آسیب‌های بخش تعاون، اعم از مسائل حقوقی و قضایی، مسائل روابط انسانی، بودجه، کمرنگ شدن روح تعاون و حضور افراد غیرتعاونگر در لوای تعاونی، همگی برخاسته از دو محور کلی، شامل مسائل قانونی و باورهای ذهنی نامولد درباره تعاونی‌هاست که رفع این موارد مستلزم همکاری و هماهنگی متولیان این بخش است.
سخن پایانی اینکه اگرچه این گردهمایی‌ها و هماهنگی‌ها بین متولیان بخش تعاون ضروری است؛ ولی اگر به گسترش تعاونی‌ها منجر نشود، ارزشی ندارد. برخی راهکارهایی که متولیان بخش تعاون باید دغدغه جدی در تحقق آن داشته باشند، عبارتند از: ۱ـ ترغیب و تشویق مردم برای مشارکت در بخش تعاون، ۲ـ تسهیل فرآیندهای تشکیل تعاونی‌ها، ۳ـ حمایت مالی و تأمین سرمایه تعاونی‌ها که در این موضوع متولی آن بانک توسعه تعاون است. ۴ـ گسترش چتر حمایتی بیمه از تعاونی‌ها برای کاهش سطح ریسک و خطرپذیری تعاونی‌ها، ۵ـ توجه ویژه به تعاونی‌های دانش‌بنیان و... . تحقق این موضوعات گامی مهم در تحقق شعار سال است.    
علی کارگر
 
 
▼ خبر ویژه
چرا اصل نامه را منتشر نمی‌کند؟
روزنامه اصلاح‌طلب «هم‌میهن» در سرمقاله خود مسئله نامه روحانی را مورد بررسی خاص قرار داده و آن را رخدادی بی‌نظیر خوانده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: «پاسخ آقای روحانی به نامه محرمانه شورای نگهبان اگر صد نقطه قوت داشته باشد که دارد، ولی یک نقطه ضعف هم دارد. اینکه چرا اصل نامه شورای نگهبان را افشا نکرده‌ و به نقل مضامین یا برداشت‌هایی از آن کفایت کرده است. ظاهراً این نامه محرمانه ارسال شده، ولی این محرمانگی ناظر به حقوق شخصی مخاطب است و اگر خواست می‌تواند در اختیار دیگران قرار دهد؛ همچنان که نامه مشابهی خطاب به آقای علی لاریجانی بود و منتشر شد.» گفتنی است، مروری بر رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب بیان‌کننده آن است که آنان ضمن انتشار نامه حسن روحانی در پاسخ به علل ردصلاحیت وی از سوی شورای نگهبان، این نامه را بهانه‌ای برای هجمه به شورای نگهبان ساخته‌اند. 
 
 
▼ اخبار 
انصراف از ریاست مجلس!
یکی از منتخبان مجلس دوازدهم از انصراف «علی نیکزاد» از کاندیداتوری ریاست مجلس دوازدهم خبر داد و گفت: «آقای نیکزاد تمایل بیشتری به حضور در جایگاه نایب رئیسی مجلس دارد.» بنا بر این گزارش، برخی افراد دیگر که تا پیش از این اسامی آنها به عنوان کاندیدای ریاست مجلس مطرح شده بود، با توجه به اینکه احساس می‌کنند شانس بالایی برای به دست آوردن این کرسی ندارند، به دنبال حضور در هیئت رئیسه و ریاست کمیسیون‌های تخصصی مجلس هستند. گمانه‌زنی‌های اولیه حاکی است تعداد زیادی از منتخبان مجلس دوازدهم با ریاست «محمدباقر قالیباف» در مجلس آتی موافق هستند و رئیس مجلس یازدهم از بخت بالایی برای تمدید ریاست خود در دور دوازدهم برخوردار است. گفتنی است، مجلس دوازدهم ۷ خردادماه با حضور تمام منتخبان رسماً کار خود را آغاز خواهد کرد و همانطور که گفته شد، انتخاب رئیس و هیئت رئیسه اولین دستور کار آنها خواهد بود.
 
تهران و واشنگتن کانال دوجانبه را حفظ کردند!
«گروسی» به روزنامه «فایننشال تایمز» گفت، ایران مایل به یک گفت‌وگوی جدی با آژانس است و پس از مذاکرات وی در ایران، دو طرف می‌توانند وارد یک مرحله متفاوت شوند. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد، ایران به نظر مایل به گفت‌وگو در مورد مسائل ریشه‌ای است. گروسی در حالی که هفته گذشته اولین سفر خود به ایران از ماه مارس ۲۰۲۳ را انجام داد، به این روزنامه انگلیسی گفت: «فرصتی برای حل و فصل برخی از موارد اختلاف، از جمله بهبود توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی وجود دارد.» او اضافه کرد: «من در آنها این درک را می‌بینم که بهتر است کمی تعامل داشته باشیم تا اینکه به مسیر کاملاً متفاوت ادامه دهیم، که منجر به تشدید بیشتر و شاید خطرهای بیشتر، از جمله جنگ شود.» گروسی در ادامه مدعی شد: «واشنگتن و تهران همچنان یک کانال دوجانبه را حفظ کرده‌اند.»
 
نه تأثیر دارد! نه طرفدار
روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان ملی» با اشاره به نامه اخیر روحانی خطاب به ملت ایران به بهانه رد صلاحیتش در انتخابات خبرگان رهبری تأکید کرد، روحانی نه قدرت تأثیرگذاری در جامعه دارد و نه حامیان زیادی دارد که بتواند در کنش‌های سیاسی جامعه تأثیرگذاری داشته باشد. این روزنامه در گزارشی با طرح این پرسش که احتمال تأیید صلاحیت روحانی برای ریاست جمهوری هست؟ با بیان اینکه روحانی نه هاشمی می‌شود و نه خاتمی، نوشت: «او مانند آیت‌الله هاشمی نیست که وقتی ردصلاحیت شد، دارای قدرت تأثیرگذاری زیادی بر جامعه باشد و در معادلات سیاسی و بین‌اللملی تأثیر بگذارد. مانند خاتمی هم نیست که از حامیان زیادی برخوردار باشد و بتواند در کنش‌های سیاسی جامعه تأثیرگذاری داشته باشد. روحانی به‌خوبی می‌داند اکنون از جایگاهی که حتی قبل از ریاست‌جمهوری داشت هم برخوردار نیست و تأثیرگذاری او کمرنگ شده است.»
 
نفت ایران گران شد
سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، نفت ایران در فروردین ماه (آوریل) ۸۸/۷۹ دلار در هر بشکه فروخته شده است. متوسط قیمت نفت ایران در ماه قبل از آن، یعنی اسفند ماه (مارس) ۸۳/۴۸ دلار برآورد شده و به این ترتیب نفت ایران ۵ دلار و ۳۱ سنت گران شده است. قیمت تمامی انواع نفت اوپک در ماه مارس افزایش داشته که بیشترین افزایش با ۵ دلار و ۳۳ سنت برای نفت صادراتی کویت بوده است. نفت عربستان هم ۵ دلار و ۳ سنت گران شده و به ۹۰/۶۴ دلار رسیده است. گران‌ترین نفت در میان کشورهای عضو اوپک با ۹۱/۲۹ دلار به نفت زفیرو گینه استوایی تعلق دارد و کمترین قیمت به مِرِی ونزوئلا اختصاص دارد که ۷۴/۹۱ دلار در هر بشکه فروخته شده است.
 
 
▼ اخبار کوتاه
عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «به‌رغم مانور و اتهام تراشی برخی منتقدان و مخالفان، پس از بررسی‌های دقیقی عیان شد، تغییر تعطیلی از «از پنج‌شنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» منع شرعی و قانونی ندارد.» «محسن پیرهادی» خبر داد: «از دفاتر آیات عظام ناصر مکارم‌شیرازی، نوری همدانی به صورت شفاهی و از دفتر آیت‌الله عظما علوی‌گرگانی به صورت کتبی در خصوص تشبه تعطیلی شنبه با یهودیت استفتا کرده‌ایم، دفاتر سه مرجع بزرگوار تأکید داشتند صرف تعطیلی شنبه تشبه با یهودیت محسوب نمی‌شود.» او ادامه داد: «همچنین در استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری و استفتای کتبی از دفتر حضرت امام(ره) نیز در پاسخ به این سؤال حرمت و اشکالی برای تعطیلی شنبه نفرمودند.»
 
«سردار قاسم رضایی» جانشین فرمانده کل انتظامی گفت: «طرح نور همچنان با جدیت دنبال می‌شود کما اینکه در این راستا قاطبه مردم و مسئولان از کارکنان انتظامی در راستای اجرای مطلوب این طرح قدردانی کردند.» این مقام انتظامی تولید محتوا و اقدامات رسانه‌ای را بسیار حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: «پلیس مناسب با مأموریت‌های در دست اقدام باید پیوست رسانی داشته باشد و به این مهم در جهت پیشبرد مأموریت‌های خود در راستای تنویر افکار عمومی بسیار حساس باشد.»
 
«پنی وونگ» وزیر خارجه استرالیا با اشاره به اینکه ۵ شخص و ۳ نهاد ایرانی از سوی این کشور تحریم شده‌اند، نام «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست افراد تحریم شده اعلام کرد. وزیر خارجه استرالیا ادعا کرد: «فهرست تحریم‌شدگان همچنین مقام‌های ارشد، تجار و شرکت‌های ایرانی را شامل می‌شود که به توسعه برنامه‌های پهپادی و موشکی ایران کمک کردند.»
 
تارنمای «آکسیوس» به نقل از سه مقام آمریکایی و صهیونیستی بدون ذکر نام آنها نوشت: «جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید آخر هفته جاری میلادی به ریاض و تل‌آویو سفر می‌کند.» سفر برنامه‌ریزی مشاور امنیت ملی جو بایدن به عربستان سعودی برای دیدار با محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد این کشور است که هدف اصلی آن عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل است.
 
«حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای» درباره برخورد با دانه درشت‌ها با بیان اینکه وزیر سابق کشاورزی درباره پرونده نهاده‌های دامی محاکمه و به سه سال محکوم شد، گفت: «۸ نفر از جمله وزیر، معاون وزیر و... محاکمه و محکوم شدند و حکم صادر شد.» رئیس قوه قضاییه درباره پرونده چای دبش نیز گفت: «تاکنون ۴۵ نفر در رابطه با چای دبش تفهیم اتهام شده‌اند.»
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات