صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۶۰۲۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): بر مؤمنین گرامی لازم است نسبت به مسائل و مشکلات جامعه اسلامی اهتمام اکید ورزند و از رفتارهایی که موجب زحمت و کمبود برای دیگران می‌شود، پرهیز کنند و توجه داشته باشند که اسراف و زیاده‌روی غیر متعارف در مصرف حرام است.(1400/7/5)

 

▼ حرف روز

هیئت رئیسه مجلس کارآمد

در هفته‌ای که گذشت، یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پس از چهار سال تلاش به کار خود پایان داد و روز گذشته مجلس دوازدهم رسماً کار خود را آغاز کرد. این شروع با پیام مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی همراه بود و معظم‌له تأکید داشتند: «مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده همت‌ها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد.» در این پیام، رهبر حکیم انقلاب اسلامی از مجلسیان خواستند: «در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است.»
این سخنان راهبردی به نظر می‌رسد مهم‌ترین چراغ راه برای نمایندگان مجلس نوپایی است که اکثریت آن را نمایندگان جریان اصولگرایی تشکیل می‌دهند و روز گذشته فراکسیون خود را با بیش از 200 نفر تشکیل داده‌اند. مجلسی که به دلیل رقابت‌های پرشدت انتخاباتی و گاه واگرایانه، برای رسیدن به همدلی و همگرایی نیازمند تلاش‌های بیشتری است و شاید تا تحقق کامل انسجام درونی زمانی طولانی را باید پشت سر بگذارد. در این میان، شکل‌گیری هیئت رئیسه، مهم‌ترین و فوری‌ترین اولویتی است که امروز رخ خواهد داد و ترکیب رئیس و هیئت رئیسه مشخص خواهد شد. در این مسیر لازم است به نکاتی توجه شود:
ریاست مجلس هر چند جایگاه مهم راهبردی در مجلس به شمار می‌آید؛ اما نباید فراموش کرد که مجلس یک نهاد جمعی است که هر 290 نفر در اداره مجلس نقش مؤثر و حساسی را بر عهده دارند و اینگونه نیست که همه چیز به ریاست مجلس ختم شود.
در ثانی رقابت در این میدان، رقابتی چند ساعته است که خیلی زود پس از مشخص شدن نتایج، باید به فراموشی سپرده شده و کار اصلی مجلس که تلاش برای تصویب قوانینی به نفع مردم و در مسیر حل مشکلات کشور است، آغاز شود. لذا خیلی زود باید الزامات فضای رقابتی هیئت رئیسه را کنار گذاشت و به دنبال شروع کار همدلانه برای پیشبرد امور به نفع مردم رفت.
در نهایت، آنکه کار اداره مجلس نیازمند تجربه و اعتبار لازم است و میدانی نیست که بتوان چندان آن را به آزمون و خطا سپرد! لذا تشکیل هیئت رئیسه‌ای توانمند و کاربلد خواهد توانست مسیر شکل دادن به مجلس کارآمد را هموار کند. در این میان، باید به دور از برخی کشمکش‌های جناحی و حزبی، به دنبال افراد کاربلد، مدیر و باتقوا بود تا مجلس آتی، مجلس تراز انقلاب اسلامی بوده و ان‌شاءالله این مجلس ادامه دهنده راه شهدای خدمت در عرصه قانون‌گذاری باشد.         

مهدی سعیدی

 

▼ گزارش روز

سنگ محک مجلس دوازدهم

آیین افتتاحیه مجلس دوازدهم در تاریخ 7 خرداد 1403 برگزار شد که به رسم هر دوره، پیام صادره از سوی رهبر معظم انقلاب در این افتتاحیه قرائت شد. در پیام معظم‌له بر روی چهار مؤلفه تأکید شده بود که در ادامه بررسی می‌کنیم.
آرامش‌بخش بودن مجلس: قطعاً اختلاف سلایق، تضارب آرا، شور و مشورت از نشانه‌های یک مجلس پویاست؛ اما این الزامات اولاً نباید همراه با بداخلاقی و بی‌تقوایی باشد و ثانیاً به دور از هیجان‌زدگی محدود به ساختمان بهارستان و کمیسیون‌های تخصصی باشد. تصمیم‌گیری و کنش‌گری مجلس بر روی ریل عقلانیت انقلابی و رفتار خردمندانه می‌تواند آرامش را به جامعه تزریق کند.
رهبر حکیم انقلاب خرداد 1401 در توصیف ویژگی‌های سلبی نماینده انقلابی فرمودند: «یکی از چیزهایی که نشانه انقلابی بودن نیست، نطق‌های میان‌دستور پر شور همراه با اعتراض و عصبانیت است.»
امیدآفرینی: یکی از آسیب‌ها در مجلس بی‌احتیاطی برخی نمایندگان در استفاده از تریبون و بلندگویی است که در اختیار آنان است. متأسفانه، در ادوار مجلس مشاهده شده است که برخی نمایندگان تحت تأثیر جوزدگی و بدون توجه به منافع ملی، محدودیت‌ها و مقدورات با نطق‌های هیجانی حاشیه‌ساز التهاب‌آفرین، سیاه‌نمایی و ارائه آمار غیرمعتبر، ناامیدی را در سطح افکار عمومی پمپاژ کرده و ضمن تهیه خوراک رسانه‌ای برای اپوزیسیون چوب حراج به سرمایه اجتماعی نظام زده‌اند. موضوع مهمی که رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم پرهیز از آن را این‌گونه گوشزد فرمودند: «بعضی نمایندگان خیال می‌کنند که هر نظر انتقادی‌ای نسبت به هر جایی دارند، باید این را اعلان کنند و به اطلاع عموم برسانند، در حالی که به اطلاع عموم رساندن، گاهی فایده ندارد و گاهی علاوه بر نداشتن فایده ضررهای فراوانی دارد.»
برانگیزاننده همت‌ها: «امروز کشور در عرصه اقتصادی دچار مشکلاتی است. مشکلاتی که عبور از آن، مشارکت و همت مردم و بخش خصوصی می‌طلبد. مجلس دوازدهم می‌تواند با تصویب و تسهیل قوانین، رفع موانع قانونی و ریل‌گذاری صحیح برانگیزاننده همت‌ها باشد.»
دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی: دو قطبی‌سازی‌های غیرضروری و زیان‌آور سم مهلکی است که کارکردی جز لبخند دشمن و سوزاندن سرمایه اجتماعی نظام نخواهد داشت. انتظار جامعه از نماینده مجلس در تراز انقلاب، پرهیز از تهمت زدن، گروکشی سیاسی و معارضه، بیان مطالب اثبات نشده، بداخلاقی‌های رسانه‌ای، شواف‌های رسانه‌ای، جوزدگی و دخالت بیجا در انتصابات است. قطعاً گفتار و رفتار صبورانه و خردمندانه نمایندگان و نمایش همدلی بین قوا از متغیرهای تأثیرگذار بر تقویت همدلی ملی در محیط عمومی خواهد بود.
در پایان طبق آنچه گذشت، می‌توان گفت از امروز چهار شاخص فوق سنگ محک مناسبی برای ارزیابی مجلس دوازدهم و سنجش عیار انقلابی بودن نمایندگان محترم خواهد بود. امیدواریم در این عرصه خطیر توفیقات روزافزون نمایندگان زمینه خدمت به ملت را بیش از پیش فراهم آورد.

محمدصادق سلطانزاده

 

▼ خبر ویژه

ما در برابر سلیمانی شکست خوردیم!

«ژنرال کنت مکنزی»، مسئول فرماندهی مرکز آمریکا (سنتکام) در یادداشتی در نشریه «آتلانتیک» با اعتراف به قدرت ایران و تشریح عملیات ترور سردار سلیمانی، اعتراف می‌کند: «ژنرال سلیمانی زیرکانه از بازگشت نیروهای آمریکایی به عراق حمایت کرد و موجب شد تا ایالات متحده بار سنگینی از شکست داعش در این کشور را به دوش بکشد. سپس با کارآمدی بهت‌آوری با کشتن نیروهای آمریکایی و سایر اعضای ائتلاف ما را از عراق بیرون کرد. او در ذهنش خود را شکست‌ناپذیر تلقی می‌کرد. وقتی در سال 2019 از او در این خصوص سؤال شد، جواب داد: «می‌خواهند چه کار کنند؟ مرا بکشند؟» زمانی که اولین بار به عنوان یک ژنرال جوان به سنتکام پیوستم، شاهد بودم که دولت اوباما و پیش از آن دولت بوش، از مواجهه با دینامیسم و رهبری‌ای که سلیمانی به صحنه نبرد آورده بود، ناتوان بودند. من همچنین شاهد بودم که اسرائیلی‌ها تمام تلاش خود را برای رویارویی با او می‌کردند، اما راه به جایی نمی‌بردند.»

 

 ▼ اخبار 

پشتوانه‌ای است که باید هر روز و شب برای‌شان دعا کرد!

«حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی» در مراسم بزرگداشت شهادت سیدابراهیم رئیسی در نجف اظهار کرد: «نظام جمهوری اسلامی به اقتداری رسیده است که با رفتن رئیس‌جمهور کوچک‌ترین خللی و تزلزلی در فعالیت‌های کشور و مردمش ایجاد نمی‌شود. این امر نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی به‌عنوان یک سیستم پویا و فعال، کاملاً توانسته است یک نظام مستحکم و مقتدر را ایجاد کند.» وی در ادامه با تبیین مبانی و اصول استحکام و استقرار نظام جمهوری اسلامی پایه اول استحکام جمهوری اسلامی را منطق و آرمان‌ها دانست.» سیدعلی خمینی پایه دوم را پشتوانه عظیم و نیروهای مؤمن برشمرد و سومین رکن استواری نظام جمهوری اسلامی را شخص رهبری انقلاب اسلامی دانست و افزود: «مردم وقتی این شخصیت محکم و فاضل را می‌بینند، دلگرم و به ادامه راه امیدوار می‌شوند. بدون‌شک از ارکان استحکام نظام جمهوری اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. واقعاً ایشان یک پشتوانه‌ای است که باید هرروز و شب برای ایشان دعا کنیم.»

با جانیان مذاکره نمی‌کنیم!

جنبش حماس اعلام کرده است، به دنبال حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان در شهر رفح و شهادت شمار زیادی از آوارگان فلسطینی در هیچ مذاکره ای شرکت نخواهد کرد. جنایات تازه صهیونیست‌ها در رفح در حالی رخ می‌دهد که به اعتراف تحلیلگر و ستون‌نویس صهیونیست روزنامه «اسرائیل هیوم» پیروزی فراگیر (برای صهیونیست‌ها) دور از دسترس است. این تحلیلگر صهیونیست اذعان می‌کند: «پس از ماه‌ها جنگ موشک‌هایی که از منطقه مرکزی (رفح) شلیک شد، به ما یاد داد که حماس همچنان قدرت نظامی خود را دارد و این قدرت نظامی هنوز وجود دارد و به خطر نیفتاده است.» در همین راستا، پایگاه خبری عبری‌زبان «ماکو» تارنمای شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی دیروز در گزارشی اعتراف کرد، در سایه از سرگیری حملات موشکی گروه‌های فلسطینی از داخل نوار غزه، ارزیابی‌های ارتش اسرائیل نشان می‌دهد، این گروه‌ها همچنان هزاران موشک کوتاه‌برد و صدها موشک دور‌برد در اختیار دارند.

تندروها به دنبال بهره‌برداری وارونه سیاسی

از اردوگاه اصلاحات همچون انتخابات سه ماه پیش چندصدایی شنیده می‌شود. برخی از احزاب میانه‌رو اصلاح‌طلب، همچون کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان، اعتدال و توسعه، مردم‌سالاری، اراده ملت و اعتماد ملی نشست‌های دفتر و کمیته سیاسی خود را با موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار کردند؛ اما برخی از احزاب تندرو همچون اتحاد ملت، مجمع ایثارگران و سازمان عدالت و آزادی که بر رأس جبهه اصلاحات ایران نیز حاکم هستند، همچنان سیاست مشروط در انتخابات را دنبال می‌کنند. برخی منابع از تمایل اصلاح‌طلبان برای کاندیداتوری یک زن در انتخابات پیش رو خبر می‌دهند. با روی کار آمدن «آذر منصوری» در قامت رئیس جبهه اصلاحات ایران پس از ناآرامی‌های سال 1401، به نظر می‌رسد جریان تندرو و حاکم بر جبهه اصلاحات به دنبال بهره‌برداری وارونه سیاسی به نفع خود است تا با این کار بتواند به خیال خود بار دیگر در پایگاه اجتماعی از دست رفته‌اش مقبولیت ایجاد کند.

ادعاهای بی‌پایان ضد ایران گروسی و آژانس!

در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رصد «رویترز» رسیده، آمده است، مطابق با تخمین‌ها ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با افزایشی 675/8 کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی به 6201/3 کیلوگرم رسیده است. مطابق با گزارش‌ها، ذخایر اورانیوم با غنای 20 درصد ایران با افزایشی 39/1 کیلوگرمی به 751/3 کیلوگرم رسیده است. آژانس اتمی ادعا کرد، ذخایر اورانیوم با غنای 60 درصد ایران با افزایشی 6/20 کیلوگرمی به 142/1 کیلوگرم رسیده است. «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین از تصمیم ایران مبنی بر عدم تغییر موضع خود در برابر لغو مجوز چند نفر از بازرسان باتجربه این آژانس ابراز تأسف کرده است.

 

▼ اخبار کوتاه

«محمدرضا باهنر» نماینده ادوار مجلس درباره ترکیب‌بندی جدید نمایندگان مجلس گفت: «شاید نتوانیم جریان‌ها را مانند گذشته به دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا تقسیم‌بندی کنیم، اینها جریانات جدیدی هستند. البته همین گروه‌ها هم بالا می‌آیند و رشد می‌کنند، اما معلوم نیست که ماندگاری اینها مثل ماندگاری‌های گذشته باشد. قبلاً ماندگاری وجود داشت، فرض کنید وقتی یک نفر به مجلس می‌آمد، مردم پنج دوره، شش دوره، هفت دوره به او اعتماد می‌کردند و رأی می‌دادند؛ اما در حال حاضر اکثریت نمایندگانی که به مجلس می‌روند، می‌دانند که یک دوره بیشتر در مجلس نیستند.»

روزنامه «اعتماد» نوشت: «جناح چپ سیاست ایران زمین که زخم‌های ردصلاحیت‌های گسترده طی سه انتخابات اخیر، هنوز بر پیکره آنها سنگینی می‌کند، با نوعی بیم و امید، کنشگری در انتخابات را آغاز کرده است.» دیروز فضای رسانه‌ای حول محور این جریان مبتنی بر اعلام نامزدی مسعود پزشکیان قرار داشت. خبری که هرچند در ادامه از سوی شخص پزشکیان تکذیب شد، اما به اندازه‌ای در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی چرخید که در ذهن مخاطب رسوب کند.

شنیده‌ها از احتمال کاندیداتوری «صادق محصولی» برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری حکایت دارد. در جلسه اخیر شورای مرکزی جبهه پایداری، اعضای این شورا از صادق محصولی، دبیرکل این جبهه خواستند برای کاندیداتوری در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری اقدام کند. وی فعلاً به درخواست اعضای شورای مرکزی پاسخ نگفته است، اما احتمالاً وی در انتخابات آتی کاندیدا شود.

عضو هیئت مؤسس فراکسیون مستقلین مجلس دوازدهم گفت: «در جلسه امروز تمامی اعضای فراکسیون مستقلین مجلس دوازدهم روی ریاست محمدباقر قالیباف اجماع کردند.» «مهرداد لاهوتی» تأکید کرد: «کاندیدای فراکسیون مستقلین برای سایر کرسی‌های هیئت ریسه مجلس شورای اسلامی صبح فردا و قبل از جلسه صحن مجلس مشخص خواهد شد.»

گفته می‌شود جهانگیری پیش از سانحه هوایی در آذربایجان همه مقدمات را برای شرکت در انتخابات سال آینده فراهم کرده بود و به همین دلیل از هر لحاظ برای شرکت در انتخابات 8 تیر آماده است. در دسته دیگری که امیدوارند در چنین شرایطی به‌عنوان گزینه اصلاح‌طلبان مطرح شوند، افرادی چون پزشکیان و محمد صدر قرار می‌گیرد.

در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 8 خرداد ماه)، مجلس شورای اسلامی، کاندیداهای ریاست مجلس شورای اسلامی برای سال اول فعالیت مجلس دوازدهم اعلام شد. بر این اساس محمدباقر قالیباف منتخب تهران، منوچهر متکی منتخب تهران و حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری منتخب قم سه داوطلب ریاست مجلس شورای اسلامی هستند.

برخی رسانه‌ها از احتمال کاندیداتوری «علی شمخانی» در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر دادند. شنیده‌ها حاکی است که علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات