صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۹۶۷۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): برای فرد انسان، فرصت حج، فرصت ورود یک انسان در فضای بیکرانه‌ معنویت است؛ از لابه‌‌لای زندگی معمولی خودمان با همه‌‌ی آلودگی‌‌هایش، با همه‌ اشکالاتش، خودمان را بیرون می‌کشیم و به فضای صفا و معنویت و تقرب الی‌الله و ریاضت اختیاری می‌رویم.(۱۳۸۷/۸/۱۵)
 
 
▼ حرف روز
این بار «شنبه»!
این یک اشکال اساسی است که بر سر هر چیزی جامعه به سمت دو قطبی شدن میل پیدا می‌کند. فنی‌ترین و تخصصی‌ترین پدیده‌ها و موضوعات در اندک زمانی رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد و دیری نمی‌پاید که افکار عمومی را درگیر خودش می‌کند و جریان موافق و مخالف در سطوح گوناگون اجتماعی پدید می‌آید.
این وضعیت اجتماعی که نام آسیب بر آن نهاده شد، به جز ترویج آگاهی‌های صحیح و اصولی معطوف به هدایت در میان مردم است، که همه وظیفه داریم نسبت به انجام آن اهتمام و دغدغه داشته باشیم. آنچه نهی می‌شود قرار گرفتن مردم در مقابل یکدیگر بر سر یک موضوع و اتفاق است.
بازیگر و قطب سوم، دو قطبی‌سازی در میان مردم، جریان بدخواه ملت ایران است. همو که برای اختلال در کار و زندگی مردم هر کاری از دستش برآید انجام می‌دهد، اما در شرایطی که نشانه‌های قطب‌بندی و غیریت‌سازی در جامعه آشکار می‌شود، بلافاصله وارد ماجرا می‌شود و با طرفداری از یک طرف ماجرا، بر دامنه و عمق اختلاف پدید آمده می‌افزاید.
در این سال‌های سپری شده، مسائل و رخدادهایی که نیاز بود از حیث کارشناسی و فنی، اطراف و ابعاد آن تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شود، اما در سطح افکار عمومی و در بستر رسانه‌ها بر سر آن غیریت‌سازی و گاه نفرت‌پراکنی انجام شده، یکی دو تا نبوده است که هر یک تا مدت‌ها تمرکز را از مسائل اصلی و مهم به سمت موضوعات حاشیه‌ای و غیرضروری سوق داده است.
برای نمونه، موضوع پذیرش یا عدم پذیرش برجام در چارچوب منافع ملی است. همه مردم نیز حق دارند درباره اطراف و ابعاد آن آگاهی کسب کنند؛ اما اینکه کار به گونه‌ای پیش برود که مردم بر سر آن دچار دودستگی و اختلاف شوند، حتماً امری به ضرر کشور است. مراعات حجاب موضوعی شرعی و قانونی است و لازم است در این زمینه هم روشن‌گری صورت گیرد و هم برای صیانت از حریم اخلاقی جامعه اقدامات متناسب طراحی و اجرا شود؛ اما هرگز نباید کار به روشی دنبال شود که مردم درباره حجاب، دچار تفرقه و اختلاف شده و میان آنها تنفر تولید شود.
یا این روزها بحث تعطیلی شنبه، بخش‌هایی از جامعه را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. تجربه پیشین به ما می‌گوید که اگر غفلت صورت بگیرد، به‌زودی این موضوع که در ذات خود یک پدیده فنی با ابعاد فرهنگی است، به یک مناقشه سیاسی بی‌حاصل و اعصاب خوردکن در جامعه تبدیل خواهد شد. خردمندان جامعه باید بکوشند تا استمرار خطای گذشته در همین نقطه متوقف شود و ثبات و آرامش روانی جامعه دستخوش تلاطم نشود.    
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
سفر پربرکت رئیس‌جمهور به مازندران
دو روز آخر هفته گذشته حجت‌الاسلام رئیسی برای بار دوم به استان مازندران سفر کردند. طی این سفر ۱۱۷ مصوبه تصویب و پیگیری شده و با افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های متنوعی در سراسر استان، دوره جدیدی از رونق و آبادانی در استان سرسبز مازندران آغاز شد. به بهانه سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان مازندران نکات حائز اهمیت این سفرها در ادامه بیان می‌شود:
۱ـ سفرهای استانی برخلاف برخی انتقاداتی که به آن وارد می‌شود، همانند هزینه‌زا بودن یا کند شدن رسیدگی به امورات و... که برخی، از جمله عباس عبدی (روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب) مطرح کرده‌اند؛ برکات متنوع و مهمی دارد که سبب شده است مزایای آن بر معایبش بچربد. دیدار چهره به چهره با شهروندان، شنیدن مستقیم و بدون واسطه دغدغه‌های مردم، بازدید از روند پیشرفت طرح‌های عمرانی، مشاهده و شناخت ظرفیت‌ها و استعدادهای محلی و منطقه‌ای استان‌ها، پیگیری مصوبات و توافقات پیشین، مشاهده و بررسی میدانی وضعیت کارگزاران و تشویق یا تذکر به ایشان از جمله برکات این سفرهاست.
۲ـ دومین موضوع حائز اهمیت این است که رئیس‌جمهور طی این سفرها می‌تواند با حضور در شورای اداری استان‌ها و همچنین جلسات تخصصی با فعالان اقتصادی استان‌ها و دیگر تشکل‌ها و انجمن‌ها، بدون واسطه پای صحبت‌ها و دغدغه‌های ایشان نشسته و با مانع‌زدایی از روند کار ایشان، موجب رونق کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی افراد شود. در این جلسات حضوری است که طبیعتاً نارسایی‌ها، ناکارآمدی‌ها، مشکلات و برخی سهل‌انگاری‌های احتمالی کشف و بررسی می‌شود و در ادامه تلاش‌ها برای رفع کاستی‌ها انجام می‌پذیرد.
۳ـ سومین موضوع این است که نشاط اجتماعی مردم هم با دیدن رئیس‌جمهور منتخب خود افزایش پیدا می‌کند. استقبال گرم و پرشور مردم مازندران از حجت‌الاسلام رئیسی که به سان دیگر سفرها و استقبال‌های گرم و صمیمانه سایر استان‌ها بود، مؤید این کلام است.
۴ـ موضوع بعدی این است که سفرهای استانی ریاست‌جمهوری در ادامه جامه عمل پوشاندن به وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور است؛ چرا که شعار دولت، «مردمی بودن» بود و برای جلوه‌گری این شعار نیاز است تا شخص اول دولت در دل مردم حضور مستقیم و مستمر داشته باشد.
سخن پایانی اینکه ویژگی متمایز این سفرها دوری از اقدامات، کارها یا تصمیمات نمایشی است. در این راستا، دولت به جای کلنگ‌زنی‌های جدید و آغاز پروژه‌های نو که چه بسا محل تأمین اعتبار آنها با اما و اگرهایی روبه‌رو است، بر اتمام طرح‌های نیمه تمام در هر استان کشور تمرکز کرد. این امر نشان می‌دهد، دولت در این سفرها صرفاً به دنبال تشویق‌های سیاسی زودگذر یا تصمیمات نمایشی نیست، بلکه حل مسائل و رفع چهره نامبارک عقب‌ماندگی‌ها و توسعه نیافتگی‌ها، غایت اصلی دولت مردمی به شمار می‌رود.           
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
دستگیری اتباع اروپایی در شهریار!
مرکز اطلاع‌رسانی فراجا، از شناسایی و دستگیری اعضای شبکه شیطان‌پرستی در شهرستان شهریار خبر داد. مرکز اطلاع‌رسانی فراجا در اطلاعیه‌ای از شناسایی و دستگیری گسترده اعضای شبکه شیطان‌پرستی در شهرستان شهریار خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: «اعضای این شبکه که دارای عضو سازمان‌یافته از اتباع خارجی اروپایی و ایرانی بودند، طی عملیاتی فنی و تخصصی توسط سازمان اطلاعات پلیس شناسایی و دستگیر شدند. در مکان برگزاری جلسه شیطان‌پرستی تعداد ۱۴۶ نفر مرد و ۱۱۵ نفر زن به‌صورت برهنه و مستهجن حضور داشته که با آرم، علایم و نمادهای خاص شیطان‌پرستی بر روی البسه، سر، صورت و موی سر؛ با الصاق نماد بر روی گوش و بینی و با حضور سه نفر تبعه اروپایی دستگیر شدند. همچنین نمادهای شیطان‌پرستی، مشروبات الکی و مواد روان‌گردان به همراه ۷۳ دستگاه خودرو کشف و ضبط و به مراجع قضائی برای سیر اقدامات قانونی تحویل داده شد.»
  
 
▼ اخبار 
آن شب تمام شد، اما حساب شما خیر
فرمانده نیروی قدس سپاه درباره عملیات «وعده صادق» گفت: «این عملیات ویژگی‌های خاص خودش را داشت. عصاره‌اش این بود که در عدم مخفی‌کاری و علنی بودن، رژیم صهیونیستی و آمریکا تمام توان‌شان را به صحنه آوردند. ناتو همه امکاناتش را آورد و فقط در دریای سیاه ۷ـ۸ ناوگروه مستقر شدند.» «سردار اسماعیل قاآنی» اظهار کرد: «بیش از ۲۰۰ هواپیما از سر شب عملیات تا پایان آن در آسمان منطقه بودند. متراکم‌ترین نقطه دنیا به لحاظ پدافند هوایی این منطقه‌ای بود که برادران شما عملیات کردند. پیروزی وعده صادق به موشک‌ها و پهپادهایی که به سرزمین اشغالی رسیدند، نیست؛ به‌قدری اسرار در درون این عملیات نهفته است که زمان زیادی طول می‌کشد تا کسی بتواند آن را تحلیل کند.» سردار قاآنی تأکید کرد: «همه جنایتکاران بدانند که اقدامات و جنایات‌شان به حساب‌شان نوشته شده است. فرانسه، آلمان و انگلیس فکر نکنند آن شب آمدند و هواپیماها را آوردند و قضیه تمام شد و رفت. بله، آن شب تمام شد، اما حساب آنها سر جای خودش است.»
 
رژیم صهیونیستی صهیونیست‌ها را می‌کشد!
رئیس دفتر روابط اسلامی و عربی حماس در گفت‌وگو با شبکه «المنار» لبنان اظهار داشت: «بیشتر اسرای رژیم اسرائیل کشته شده‌اند.» «خلیل الحیه» گفت: «بعد از هشت ماه از تجاوز به غزه، دشمن در نابودی مقاومت با وجود این ‌همه جنایت و کمک از آمریکا شکست خورده است.» عضو دفتر حماس تأکید کرد: «مقاومت قادر خواهد بود برای مدتی طولانی و ماه‌های متوالی به مقابله با اشغالگران صهیونیست و دفاع از ملت خود ادامه دهد.» وی همچنین گفت: «مقاومت آن بخش از توانمندی‌های آسیب‌دیده خود را بازسازی کرده است و می‌تواند خود را با شرایط مختلف حسب امکانات خود وفق دهد.» الحیه با بیان اینکه «ما به‌دنبال توافقی هستیم که اسرای‌مان را در مقابل اسرای صهیونیستی آزاد کند»، گفت: «دشمن صهیونیستی می‌خواهد اسرای خود را با زور نظامی آزاد کند؛ اما در بمباران‌ها باعث کشته شدن ۷۰ درصد آنها شده است.»
 
دلارهای غربی اوکراین را تجهیز می‌کند
رئیس اداره‌کل ستاد مشترک روسیه (در جایگاه سرویس اطلاعات نظامی) در مقاله‌ای نوشت: «ناتو حدود ۸۰۰ تانک و بیش از ۳۰ هزار هواپیمای بدون سرنشین به اوکراین داده است.» به‌نوشته وبگاه «روسیا الیوم»، «ایگور کوستیوکوف» اشاره کرد: «ناتو افزون بر تانک و پهپاد، از فوریه ۲۰۲۲ (آغاز جنگ) بیش از ۳/۵ هزار خودروی زرهی، حدود ۱/۵ هزار توپ، حدود ۲۷۰ موشک‌انداز، ۱۳۰ هواپیما و بالگرد، بیش از ۲۵۰ سامانه پدافند هوایی و حدود ۲۹۰ هزار سامانه ضدتانک به ارتش اوکراین داده است.» وی افزود: «ناتو بیش از ۱۳۲ میلیارد دلار برای این کمک‌ها هزینه کرده است که بیش از ۶۳ میلیارد دلار آن از سوی ایالات متحده آمریکاست.» گفتنی است، این همان کشورهایی هستند که رسانه‌های آنها تلاش می‎کنند با سیاه‌نمایی و جنجال کوچک‌ترین کمک‌ها به مقاومت را قطع کنند.
 
مگر شورای نگهبان همه را رد صلاحیت نکرده بود؟
اصلاح‌طلبان ضمن تأکید بر افزایش نمایندگان اصلاح‌طلب و اعتدالی مجلس دوازدهم نسبت به مجلس یازدهم تصریح می‌کنند راهبرد آنان تقویت جریان اصلاح‌طلب و اعتدالی و اثربخشی آن در معادلات مجلس جدید بر پایه بهره‌گیری از اختلافات میان اصولگرایان و کنش‌های رادیکال‌های به مجلس راه یافته است. در این زمینه «محمدجواد حق‌شناس» از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی طی گفت‌وگویی با تأیید افزایش تعداد نمایندگان منتسب به جریان اصلاح‌طلب، مستقل، معتدل و میانه‌رو در مقایسه با مجلس فعلی از برآورد حدودی ۶۰ نفری در این زمینه خبر داده و تأکید می‌کند، با روشن شدن خاستگاه سیاسی برخی از نمایندگان جدید در یک ائتلاف بزرگ‌تر، می‌توان این فراکسیون اصلاح‌طلبان یا مستقلین و معتدلین را به ۸۰ نفر نیز افزایش داد.
 
 
▼ اخبار کوتاه
اداره‌کل زندان‌های اصفهان در اطلاعیه‌ای به اخبار کذب درباره زندانی پرحاشیه امنیتی «توماج صالحی»، واکنش نشان داد و درباره ادعاهای اخیر در زمینه دسترسی نداشتن فرد زندانی به نام «توماج صالحی» به تلفن یا اعطای ملاقات به وی اعلام کرد: «این زندانی محکوم هم‌اکنون و بنابر حکم صادره دادگاه انقلاب اصفهان، در زندان مرکزی استان تحمل حبس می‌کند و برخلاف جوسازی مستمر این مجرم در فضای مجازی یا اظهارات وکلای نامبرده در مورد ممنوعیت تماس تلفنی و یا تعلیق ملاقات، هم‌اکنون مانند سایر زندانیان، دسترسی کامل به این امکانات که در راستای حقوق شهروندی در زندان‌ها مستقر است، داشته است.»
 
بر اساس اعتراف رسانه‌های صهیونیستی، آمار تلفات ارتش رژیم صهیونیستی بالا رفته، چشم‌اندازی برای پایان جنگ نیست، مقاومت همچنان به طور گسترده راکت شلیک می‌کند، اختلافات داخلی در اسرائیل بالا گرفته، ادامه جنگ با این وضعیت چیزی جز هزیمت اسرائیل نیست و پایان آن صرفاً یک ناکامی تمام‌عیار است. نه حماس نه رهبرانش، هیچ یک از بین نرفته‌اند؛ مقاومت زیرساخت‌های دفاعی‌اش را حفظ کرده، اسرای اسرائیلی همچنان آزاد نشده‌اند و ملت‌های جهان بر خلاف تصور صهیونیست‌ها آزادی فلسطین را به انتظار نشسته‌اند.
 
سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرده بود، ناوشکن میسون آمریکا در دریای سرخ از سوی نیروهای مسلح یمن هدف قرار گرفته است. وی افزود: «در جریان عملیات نظامی، ناوشکن میسون در دریای سرخ با چند اژدر دریایی مناسب هدف قرار گرفت.» «یحیی سریع» بیان کرد: «همچنین کشتی (Destiny) در دریای سرخ طی عملیات مشترک نیروی دریایی، موشکی و یگان پهپادی هدف قرار گرفت. این کشتی پس از اینکه از ممنوعیت عبور و مرور کشتی‌ها به سمت بنادر فلسطین اشغالی تخطی کرد، هدف قرار گرفت.»
 
«آیخان حاجی‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران تصریح کرد، محل جدید سفارتخانه این کشور در تهران مشخص شده است. وی تصریح کرد: «در چند ماه گذشته، در چارچوب تماس‌ها و مذاکرات بین مقام‌ها و نهادهای ذی‌ربط دو کشور، انتظارات کشور ما به طرف مقابل منتقل شد و با طرف ایرانی، اقدامات مناسبی انجام گرفت تا سفارتخانه ما به محل جدیدی منتقل شود.»
 
مقاومت اسلامی عراق در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، در چارچوب مرحله دوم حملات خود علیه مواضع اشغالگران صهیونیستی، یک «هدف حیاتی» واقع در ام الرشراش (ایلات) در جنوب فلسطین اشغالی را هدف حمله پهپادی قرار داده است. مقاومت اسلامی عراق در اطلاعیه خود تأکید کرد، به حملات خود در راستای حمایت از مردم مظلوم غزه و پاسخ به جنایات ارتش اسرائیل ادامه خواهد داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات