پايگاه بصيرت: گروه سياست داخلي / هر چه به موعد تشكيل دولت يازدهم نزديك مي شويم گمانه زنيها درباره تركيب كابينه بيشتر ميشود و فهرستهاي متعددي به عنوان اعضاي كابينه دكتر حسن روحاني منتشر ميشود. اما بايد به اين نکته توجه کرد که اعضاي کابينه دولت يازدهم بايد به معناي واقعي کلمه شايستگي جايگاهي که در آن قرار مي گيرند را داشته باشند چرا که مردم عزيز ايران با خلق حماسه سياسي عظيم، منتظر حماسه اقتصادي دولت هستند. به همين مناسبت پايگاه بصيرت در گفتگويي با آقاي روح الله عباسپور نماينده محترم مردم نماینده بوئینزهرا و آوج و سخنگوي کميسيون صنايع ومعادن مجلس شوراي اسلامي به تبيين اين مسائل مي پردازد.
* مهمترين ويژگيها و شاخصهها براي تعيين کابينه در دولت يازدهم چه بايد باشد؟
اولين ويژگي ولايتمداري است، يعني در قول و فعل خود اعتقاد عميقي به انقلاب اسلامي و ولايت فقيه داشته باشد، دوم پاک دست بوده، طهارت اقتصادي داشته و به مبارزه با مفاسد اقتصادي معتقد باشد. سوم جزء مردودين فتنه ي سال 88 نباشد.
ما اگر ميخواهيم از شخصيتهاي اعتدال گرا استفاده کنيم، اين بدان معنا نيست که انقلابيون را خانه نشين کنيم، چرا که به ظاهر وقتي ما به دنبال عناصر معتدل هستيم کساني را انتخاب ميکنيم که گذشته معتدل و باتجربه اي داشته اند و در اين صورت است که جوانان انقلابي را خانهنشين کردهايم! بايد در کنار انتخاب افراد باتجربه، استفاده از جوان ها را هم ناديده نگيريم.
فردي که به عنوان عضو کابينه است بايد تعامل خوبي با قواي ديگر و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي داشته باشد. ارتباط فقط در حوزه مسائل ملي وکلان نيست، بلکه در حوزه تصويب بودجه، قوانين و مقررات و راي اعتماد کابينه نيز هست. حداقل260 نفر ��ز نمايندگان اهل استان و شهرستان هستند که توجه به مسائل استاني و حوزه انتخا����ي براي آنها مهم است.
در نهايت آنکه نبايد ساختارشکنان يعني همان افرادي که اهل افراط و تفريط هستند را وارد مجموعه کنيم، بايد کساني انتخاب شوند که هم به تعاملات انديشيده و هم عمل کنند.
* آقاي روحاني پيش از اين از دولت وحدت ملي و بکارگيري شايستگان از همه گروهها و جريانات سياسي سخن گفته بود. به نظر شما وي تا چه اندازه به اين شعار پايبند خواهند ماند؟
شرايط براي عملياتي کردن اين حرفها هنوز فراهم نشده است، ولي ما از آن نکاتي که در بيان آقاي روحاني وجود دارد استقبال ميکنيم. اينکه تلاش در جهت وحدت در جامعه باشد و واقعاً دلسوزان نظام ، عناصر معتدل و معتقد به نظام را که در عين حال، شايستگي و لياقت اين جايگاه را داشته باشند گردآوري کنند کار بسيار خوب و ارزشمندي است که بايد ديد انشالله در معرفي کابينه و در عمل هم، اين اتفاق خواهد افتاد يا خير! انشالله که به وقوع بپيوندد و مجلس شوراي اسلامي هم حمايت خواهد کرد.
*آيا اصولگرايان حاضر خواهند بود در کابينه دولت يازدهم در کنار کارگزاران و اصلاحطلبان همکاري نمايند؟ آيا اين همکاري با توجه به تفاوت نگرش به مسايل اقتصادي، سياسي، فرهنگي امکانپذير خواهد بود؟
هر کسي که در اين کابينه، با هر گرايشي قرار گيرد بايد بر اساس اصل 110 قانون اساسي، جهتگيري کلي نظام چه در سياست داخلي و چه در سياست خارجي؛ مانند بحث هستهاي و 1+5، مذاکره با آمريکا و ... کار کند. تعيين خط مشي با نگاه و نظر رهبري است و هر کسي هم که عضو کابينه باشد بايد حول اين محور حرکت کند. اصولگرايان، کارگزاران و هر جريان فکري که به بحث اعتدال اهميت ميدهند بايد بر اساس خط مشياي حرکت کند، که دولت تعيين ميکند. البته خط مشي سياسي دولت هم بايد در چارچوب ديدگاه ها و نظرات رهبري باشد که براساس اصل 110قانون اساسي آن را تامين ميکند. با اين مولفهها ميتوانند در کابينه دولت موفق عمل کنند.
* با توجه به اخبار واصله در اين ايام تفکر حاکم بر کابينه دولت يازدهم به کدام جريان سياسي نزديک تر خواهد بود؟
اگر آن ديدگاه هايي که آقاي روحاني اعلام ميکند و نگاه گذشته ايشان را در نظر بگيريم، نگاه اصولگرايي دارند. ايشان عضو جامعه روحانيت مبارز، جزء ليست اصولگرايان در ادوار مجلس شوراي اسلامي بوده است. همچنين هنگامي که اصولگرايان داراي اکثريت آرا در مجلس شدند ايشان نايب رييس مجلس بودند و همچنين نماينده ي رهبري، که بيان کننده اصول گرايي ايشان است، اما بنده فکر ميکنم که تفکر آقاي هاشمي در دولت ايشان غالبتر باشد.
*به نظر شما چه آسيبهايي آقاي روحاني را در تشکيل کابينه اي کارآمد و اعتدالي تهديد ميکند؟
حضور عناصر افراطي در کنار وي، مهمترين تهديد دولت ايشان است. بعضي از اصلاح طلبان و ساختارشکنان ادعا دارند آقاي روحاني پيروزي خود را مديون و مرهون حمايت آنهاست و به دنبال مصادرهي پيروزي ايشان و حماسه حضور مردم هستند، اگر اين اتفاق بيفتد ميتواند تهديد جدي براي ايشان باشد. اما اگر ايشان بدانند که عاليترين مقام اين کشور بعد از مقام معظم رهبري هستند و همانطور که خودشان بر اين امر اشاره داشتند که وام دار کسي نيستند، ميتوانند اين روحيه استقلال را حفظ کنند. به نظر بنده در غير اين صورت همان طور که اشاره کردم عناصر افراطي، ساختار شکنان و اصلاح طلبان ميتوانند تهديد جدي براي ايشان باشند. از طرفي ديگر اگر بخواهند خارج از مسير و چارچوب هايي که مقام معظم رهبري تعيين فرمودند حرکت کنند مسائل بين المللي دولت ايشان را تهديد ميکند. الحمدلله که تا به حال اين اتفاق نيفتاده است، چراکه تزلزل در حوزه مديريت ميتواند به دولت ايشان آسيب برساند.
اگر به جريان مصر نگاه کنيد، مي ببينيد آقاي مُرسي به نام اسلام خواهي و به دنبال تامين منافع ملي آمد اما آن طرف 17ميليون نفر يک جا در ميادين مصر بيرون ريخته و اعتراض ميکنند، اينها يک تزلزل مديريتي در سياست خارجي آقاي مُرسي است که در جايي به اسرائيل نه ميگويد و در جاي ديگر سفارتخانهاش را فعال ميکند، ميگويد مي خواهم با اسرائيل مبارز کنم ولي با جبهه ي مقاومت مقابله مي کند، سفير سوريه را اخراج و دولت قانوني بشار اسد را محکوم ميکند و از طرفي به نتانياهو و اسرائيل نامه ي فدايت شوم مي نويسد و جوانان انقلابي را در کابينه اش لحاظ نمي کند.
اين مي تواند درس خوبي براي دولت منتخب ما باشد که خط و مشي رهبري را در نظر گرفته و جلو بروند. همان مسيري که تا به حال اعلام شده و مسير اعتدال است. به کارگيري نيروهاي شايسته و لايق که با خط مشي رهبري حرکت کنند بسيار با اهميت است. و نبايد دچار دوگانگي، تزلزل و تحت تاثيرساختار شکنان قرار بگيرند که اين ها مي تواند تهديد جدي براي ايشان باشد.
*با توجه به گمانههاي اعلام شده، دولت آينده از چه نقاط قوت و ضعفي برخوردار خواهد بود؟
بر مبناي گمانهزنيهايي که ما ميبينيم، نقاط ضعف دولت اين است که کابينهي نسبتا کهنسالي به منظور تجربه و اعتدال خواهند داشت. يعني از افرادي استفاده خواهند کرد که سني از آنها گذشته است و تحرک، جنب و جوش و پويايي را در اين کابينه نميبينيم. هر چند که اينها فقط گمانه زني است و بنده هيچگاه نميگويم که اين اتفاق ها قطعاً خواهد افتاد، چرا که اگر اين طور باشد خيلي از جوانان انقلابي را که در اين کابينه براي پويايي و تحرک لازم داريم متاسفانه نخواهيم ديد.
از طرفي ديگر در بعضي از حوزه ها مانند وزارت کشور و غيره که عمدهي کار کشور در آنجاست و حساسيتهاي جريانات فکري در آنجا زياد است، ميبينم تعداد گزينههاي منسوب به جريان اصلاحات بيشتر است که اين هم در واقع ميتواند يک نقطه ضعف باشد که ما در اين حوزه اعتدال را نمي بينيم.
نقطه مثبتي که ما ميتوانيم در دولت بيابيم اين است که نسبت به افراد مُسن و باتجربه که در کابينه به کار گرفته شدهاند، چالش کمتري خواهيم داشت و آنها در نهايت به سوي دولت وحدت ملي ميروند.
* نحوه مواجهه مجلس اصولگرايي نهم با کابينه پيشنهادي دولت آينده چگونه خواهد بود؟
در درجه اول مجلس در صدد اين است که با دولت تعامل داشته باشد، بعيد ميدانم مجلس در معرفي کابينه دخالت کند، اما باتوجه به مذاکراتي که بنده با بعضي از چهرههاي تاثير گذار مجلس داشتم، مبتني بر صحبتهاي آنها، اگر دولت بخواهد بحث اعتدال و شايسته سالاري را رعايت نکند و معيارهايي که براي يک کابينه خوب در نظرگرفته شده را انتخاب نکند مجلس از نقش خود، مخصوصا در حوزهي نظارتي که اصل 76، 86، 88، 89 قانون اساسي و ماده ي 222، 198 آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص است استفاده خواهد کرد.
"گفتگو : سيد محمد مشکوة الممالک"
سپاسگزار زحمات شما هستم