تفاوتی ماهوی بین اقدام رئیس جمهور سابق و چند تن از نمایندگان فعلی وجود ندارد چرا که هر دو بدون دلیل و وجه قانونی حرمت شکنی کردند و تهمت ناروا زدند. لذا تعبیر خلاف اخلاق، خلاف شرع و خلاف قانون برای اقدام نمایندگانی که به رئیس قوه قضائیه و امام جمعه مشهد جسارت کرده اند نیز صادق است.
سه تن از نمایندگان مجلس در گفتگو با بصیرت:
انتظار می رفت که مجلس در مورد اظهار نظر وزرای پیشنهادی نسبت به فتنه 88 حساسیت بیشتری به خرج دهد./به خاطر دانش آموزان و اینکه در بحث تخصیص بودجه، وزارت اموزش و پرورش بالاصاحب نباشد و این وزارتخانه مهم با یک وزیر و ثبات مورد انتظاراز برنامه و اعتبارات خود دفاع کند نمایندگان به وزیر پیشنهادی دولت رای اعتماد دادند.
مشخص بود که نامه علني و سرگشاده مطهري که باز هم بدون در نظر گرفتن شرايط و مصالح جامعه و محصول نگاه تک بعدي وي است، بدون پاسخ نخواهد ماند. اين ماجرا به صحن علني مجلس در روز يکشنبه (هفتم شهريور) کشيده شد و محسن کوهکن گفت:‌ «آقاي مطهري خواهش من از شما اين است تا زماني که به عنوان نائب‌رئيس مجلس در خانه ملت تشريف داريد از هرگونه نطق يا نامه‌ حاشيه‌ساز در شرايط فعلي که مشکلات اوليه مردم ما بيکاري فرزندان، تبعيض‌ها و مشکلات اقتصادي است، دوري گزينيد»
اصلاح‌طلبان به دو دليل نمي‌توانند نسبت به شکل گيري فراکسيون اعتدال خشنود باشند. اول آنکه اين بخشي از اعضاي اين فراکسيون بدون شک از طريق عضوگيري از فراکسيون اميد خواهد بود. اقدامي که مي‌تواند حتي منجر به فروپاشي اين فراکسيون و يا بي‌اثر کردن آن بينجامد. ثانيا اين فراکسيون با افزايش تعامل با دولت، مي‌تواند زمينه‌ساز واگرايي اصلاح‌طلبان و دولت شود.
با مقایسه تطبیقی میان دو مجلس دهم قبل و بعد از انقلاب اسلامی مشخص می شود که خاستگاه نمایندگان این دو مجلس با هم بسیار متفاوت است. هر چند فاصله تاریخی تشکیل این دو مجلس بیش از 80 سال است، اما آنچه این دو مجلس را از هم متفاوت کرده است، خاستگاه اقتصادی و طبقاتی نمایندگانی است که به این دو مجلس راه یافته اند. به طوری که 80 درصد نمایندگان مجلس دهم شورای ملی از طبقه ملاکین، کارمندان عالی رتبه دولت، بازاریان و تجار هستند.
گفتگو با فاطمه آليا
به جز مسئله برجام که نظرات در مورد آن در مجلس متفاوت بود و چالشهايي را در مجلس به وجود آورد ، در بحث سياست خارجي مي‌توان نمره خوبي به مجلس نهم داد. روحيه استکبارستيزي مجلس نهم، مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي، حمايت از مسلمانان يمن، عراق، افغانستان و سوريه از امتيازات مجلس نهم است. به طور کلي عملکرد مجلس نهم در بحث سياست خارجي به جز مسئله برجام عملکرد خوب و قابل قبولي است.
گفتگو با رئيس کميسيون اقتصادي مجلس نهم
آغاز به کار مجلس نهم با اواخر دولت آقاي احمدي‌نژاد همزمان شد به طور کلي تعامل مجلس نهم با دولت نهم خيلي خوب نبود. کشمکش‌ها و بحثهايي که اتفاق افتاد باعث آزرده خاطر شدن حضرت آقا گرديد که اين اتفاق نبايد مي‌افتاد! اما در دوره آقاي روحاني رياست مجلس نهم تعامل خوبي با ايشان داشتند و سعي بر اين بود که تعامل خوبي صورت بگيرد. بسياري از نمايندگان نظارت و سوالات خود را انجام مي‌دادند اما در خيلي از موارد هيئت رئيسه سعي مي‌کرد مانع از هرگونه تنش شود.
آنها خواهان شکل‌گیری مجلسی یکدست و همسو با دولت هستند تا دولت یازدهم بتواند طرح‌ها و برنامه‌های خود را بدون هیچ مانعی و با دست بازتری اجرا کند. یکی از اتهاماتی که به مجلس نهم وارد می‌شود، موضوع تندروی و مخالفت با دولت است. به طور طبیعی قوه مجریه تمایل دارد برنامه‌های خود را بی‌هیچ خللی و با دیدگاه‌های یکسویه خود بدون پاسخگویی به نهادی اجرا کند؛ اما در نظام دموکراسی نهادهایی برای نظارت ایجاد شده‌اند که جایگاه مجلس در قانون اساسی ایران نیز افزون بر تصویب قوانین، چنین کارکردی را دارد.
تحليل علي‌رضا زاکاني در باب رياست مجلس دهم:
مجلس آينده مجلسي است که تفوق يک فکر و جريان خاص در آن به صورت صد در صد وجود ندارد. و مجلسي هم هست که نه مجلس ششم است که بخواهد مقابل انقلاب اسلامي بايستد و نه مجلس غير همراه دولت. / لذا اگر اصولگرايي بخواهد بر مسير واگرايي حرکت کرده و اختلافات خود با دوستان آقاي لاريجاني را پر رنگ کرده و گزينه ديگري را مطرح نمايد، طرف مقابل با همگرايي پيروزي صحنه مجلس خواهد شد.
آقای هاشمی در مجلس ششم آخرین نفر تهران بود که انصراف داد. وی در سال 84 نیز کاندیدای ریاست جمهوری بود که در برابر احمدی نژاد باخت. در سال 88 نیز کاندیدای آقای هاشمی یعنی میرحسین موسوی رأی نیاورد. اما این بار در مجلس خبرگان پنجم، آقای هاشمی رأی اول تهران را آورد. این تغییرات نشان از تغییر نگاه مردم ایران از مردم سالاری دینی به سمت غرب و آمریکا و انگلیس نیست.
صفحه  از ۵