تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۷۰۴۷۰

رواندا، اسرائیل آفریقا


اسماعیل طزری

نسل کشی رواندا که خود صهیونیست‌ها نیز در آن دخیل بودند، وسیله‌ای شد برای آغاز روابط مشترک دو کشور در بسیاری از زمینه ها. در حال حاضر رواندا یکی از مهم‌ترین شرکای رژیم صهیونیستی در شرق و مرکز آفریقا می‌باشد.

رواندا کشور کوچکی است در مرکز آفریقا و پایتخت آن کیگالی نام دارد. رواندا، کشوری سرسبز با آب و هوای استوایی است و با کشورهای تانزانیا، کنگو و بروندی همسایه می‌باشد. تا دهه 1990 این کشور، کشوری خنثی در عرصه مطبوعات و خبرگزاریها بود و کمتر خبری از آن به سایر نقاط جهان مخابره می‌شد اما در این دهه حوادثی در این کشور روی داد که باعث شد که رواندا به یکی از خبرساز‌ترین کشورهای جهان تبدیل شود و این حادثه، نسل کشی قوم توتسی در این کشور بود.

اکثریت جمعیت رواندا را دو قوم "توتسی" و "هوتو" تشکیل می‌دهند. تعداد توتسی‌ها نسبت به هوتوها بسیار کمتر است اما ثروتمند تر، قدبلند‌تر و پوست روشن‌تری نسبت به هوتوها دارند و از زندگی بهتری نیز برخوردار می‌باشند.

"توتسی" یا "هوتو" بودن آنقدر در این کشور مهم است که این موضوع در شناسنامه افراد ذکر می‌شود، از اینرو بسیاری از هوتو‌های ثروتمند با دادن رشوه به مقامات دولتی عنوان خود را از هوتو به توتسی تغیر می‌دهند تا از احترام بیشتری در جامعه برخوردار باشند. در واقع توتسی‌ها در رواندا شهروند درجه یک و هوتو‌ها عموما شهروند درجه دو قلمداد می‌شوند و این امر منجر به نفرت عمیق هوتوها نسبت به توتسی‌ها شده است.

در شب ششم آوریل 1994(1373ش)، هواپیمای حامل "جونال هابیا ریمانا"، رئیس‌جمهور موقت رواندا، و همتایش "سیپرین نتاریامیرا"، رئیس‌جمهور بروندی، که هردو از قوم هوتو بودند، هدف شلیک یک فروند موشک قرار گرفت و سقوط کرد. تندروهای هوتو این حادثه را به توتسی‌ها نسبت دادند و قتل و عام سازمان داده شده‌ای را علیه آنان آغاز کردند.

جبهه میهنی روندا که از اقلیت توتسی تشکیل شده بود، اعلام کرد سقوط هواپیما توسط هوتو‌ها برنامه ریزی شده تا بهانه‌ای برای آغاز نسل کشی در این کشور باشد. در این نسل کشی که حدود 100 روز طول کشید، نزدیک به 800 هزار نفر کشته شدند که بیشتر قربانیان مردان، زنان و کودکان توتسی تبار بودند.

این فاجعه در مقابل چشمان حیرت زده دنیا با پوشش خبری رسانه‌ای و بی‌تفاوتی سازمان ملل و جامعه جهانی به بهانه عدم مداخله در امور داخلی رواندا صورت گرفت.

بهره‌برداری رژیم صهیونیستی از وضعیت رواندا:

تا پیش از سال 1994 (1373ش) هیچ ارتباطی بین رژیم صهیونیستی و رواندا وجود نداشت و سفیر این رژیم در اوگاندا به طور اکرودیته سفیر اسرائیل در رواندا نیز محسوب می‌شد. با بروز نسل کشی در رواندا، صهیونیست‌ها که همیشه مترصد بهره‌برداری از حوادث هستند، قدم جلو گذاشته و آمادگی خود را برای کمک رسانی به خانواده‌های قربانی اعلام کردند. رژیم صهیونیستی در اولین اقدام، یک بیمارستان صحرایی با کلیه تجهیزات را به منطقه اعزام کرد اما چون شرایط امنیتی رواندا مناسب نبود، این بیمارستان در یکی از مناطق مرزی کنگو با رواندا ایجاد و به مداوای مجروحان و حادثه دیدگان پرداخت.

در اثر نسل کشی توتسی‌ها در رواندا، هزاران کودک، پدر، مادر و یا هردو آن‌ها را از دست داده بودند. در چنین شرایطی رژیم صهیونیستی دست به اقدام عجیبی زد و باعث شد تا سطح روابط دو کشور تا حد زیادی گسترش یابد. اسرائیل اعلام کرد با توجه به کثرت کودکان بی‌سرپرست در این کشور و احتمال به انحطاط کشیده شدن زندگی بسیاری از آنان، این رژیم آماده است تا روستایی با تمامی امکانات برای آنها ایجاد و سرپرستی بسیاری از آنان را بر عهده بگیرد.

با چراغ سبز دولت رواندا، صهیونیست‌ها به رهبری "زنی" به نام "Anne Heyman" وارد رواندا شدند و طی دو سال روستایی جهت اسکان 500 کودک یتیم، که هردو والدین خود را از دست داده بودند، ایجاد کردند.

این روستا که "Agahozo" نام دارد، دارای تمامی امکانات برای کودکان از قبیل اتاق خواب، اتاق غذاخوری، مدرسه، کتابخانه، درمانگاه، سالن ورزشی، زمین فوتبال و... می‌باشد. علاوه بر آن، امکان دسترسی به تلفن و اینترنت نیز برای همه اعضای این روستا فراهم می‌باشد.

در 24 ژوین 2012 (1391ش) روزنامه معاریو چاپ رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای به نقش این رژیم در نسل کشی سال 1994 رواندا اشاره کرد. بر اساس این گزارش، چند ماه پیش از آغاز نسل کشی، 7 کانتینر سلاح به ارزش 5/6 میلیون دلار از تیرانا (پایتخت آلبانی) به مقصد رواندا ارسال شده بود، معاریو در ادامه نوشت این سلاح‌ها توسط چند تاجر صهیونیست به رواندا قاچاق شده بودند.

به دنبال آغاز روابط سیاسی، روابط اقتصادی و علمی نیز بین دو طرف کلید خورد و با توجه به این که از یک سو رواندا جزو فقیر‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شد و در تمامی زمینه‌ها نیاز جدی و مبرمی به کمک‌های خارجی داشت و از سوی دیگر کارشناسان رژیم صهیونیستی در بسیاری از زمینه‌ها از تخصص بالا برخوردار بودند، روابط دو طرف در بسیاری از زمینه‌ها شروع شد.

بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی دولت رواندا است که به دلیل نبود تخصص و تجربه و همچنین نبود تجهیزات و ماشین آلات، بکلی بی‌ثمر بود و در تامین حداقل مایحتاج مردم این کشور ناتوان بود. از سوی دیگر به دلیل وجود مراتع و زمین‌های مرغوب و جنگل‌های گسترده، این کشور جزو کشورهای ثروتمند آفریقا محسوب می‌شد، از اینرو دولت این کشور در اولین اقدام بعد از شروع روابط دو جانبه با رژیم صهیونیستی، تعداد 50 نفر از کارشناسان کشاورزی خود را جهت فراگیری تخصص‌های لازم به تل آویو اعزام کرد. به دنبال این موضوع، تعداد دیگری از کارشناسان رواندایی در زمینه‌های بهداشت، تفذیه، آبیاری، مامایی و... عازم تل آویو شدند.

اما نقطه عطف روابط رژیم صهیویستی و رواندا، در سال 2013 (1392ش) بود. در این سال "پل کاگام"، رئیس‌جمهور رواندا، به مناسبت سالروز تاسیس رژیم منحوس صهیونیستی، عازم تل آویو شد و در یک سفر سه روزه با مقامات عالی رتبه این رژیم دیدار و گفتگو کرد. در دیدار پل کاگام با شیمون پرز، پرز، رواندا را همچون رژیم صهیونیستی قربانی نسل کشی خواند و رواندا را اسرائیل آفریقا نامید و از وی خواست تا از موزه هلوکاست دیدن کند.

روز بعد رئیس‌جمهور رواندا و هیات همراه به همراه پرز از موزه هلوکاست دیدن کرد. در کل محور سفر کاگام به اسرائیل مسائل اقتصادی بود و وی در این سفر چندین موافقتنامه اقتصادی با این رژیم به امضا رساند.

در پاسخ به این سفر، در ژوئن 2014، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، جهت بازدید از چند کشور آفریقایی عازم این قاره شد و در اولین ایستگاه به رواندا رفت. با حضور لیبرمن و دنیل کارمون، رئیس مرکز صهیونیستی Mashav، اولین مرکز پرورش گل و گیاه زینتی در رواندا به بهره‌برداری رسید. این مرکز قرار است به عنوان بزرگترین مرکز گل و گیاه زینتی در مرکز آفریقا به تمامی کشورهای منطقه گل صادر کند.

به هرحال نسل کشی رواندا که خود صهیونیست‌ها نیز در آن دخیل بودند، وسیله‌ای شد برای آغاز روابط مشترک دوکشور در بسیاری از زمینه ها. در حال حاضر رواندا یکی از مهم‌ترین شرکای رژیم صهیونیستی در شرق و مرکز آفریقا می‌باشد. در ادامه به حضور تعدادی از بزرگترین مراکز و شرکتهای صهیونیستی در این کشور اشاره می‌کنیم.

در سال 2010 (1389ش) شرکت صهیونیستی Alviran که در زمینه مخابرات فعالیت‌های زیادی در قاره آفریقا انجام داده، موافقتنامه‌ای با شرکت MTN رواندا امضا کرد که بر اساس آن، امتیاز استفاده از اینترنت وایمکس را در اختیار مردم رواندا قرداد. مسئولین شرکت MTN در این زمینه گفتند با توجه به نیاز روز افزون دانش آموزان و دانشجویان کشور به خدمات اینترنتی، تصمیم گرفتیم تا با افزایش سرعت اینترنت، خواسته‌های آنان را اجابت کنیم و چون شرکت آلویران تخصص زیادی در این زمینه دارد، این قرار داد را با این شرکت منعقد کردیم.

در سال 2007 (1386ش) نیز شرکت صهیونیستی Ludan که در زمینه اکتشافات منابع گازی فعالیت دارد، با امضای قراردادی 22 میلیون دلاری، اکتشاف گاز در منطقه دریاچه رواندا را بر عهده گرفت.

در سال 2014(1393ش)، ژوزف آبراهامویچ، رئیس شرکت صهیونیستی gigawatt global، اعلام کرد با امضای موافقتنامه‌ای 710 میلیون دلاری، یک نیروگاه انرژی خورشیدی در رواندا ایجاد خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات