تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۹۲۵۹
با توجه به عملیات هوایی و دریایی اخیر یمن

یمنی ها چگونه معادله جنگ را تغییر می دهند؟

شمال شبه جزیره (مرکز ثقل تولید انرژی جهان) و آب های جنوب (مرکز ثقل ترانزیت انرژی جهان) است. انصارالله با موشک های بالستیک اکنون خود را به این دو منطقه مهم رسانده است. از سوی دیگر منطقه المزاحمیه، منطقه ای بسیار استراتژیک است و سرآغاز مسیر شاهراه سلطنتی ریاض به مکه و جده است و پدافند اصلی پایتخت در آن مستقر می باشد. اکنون این مسیرها را در تیرس موشک های یمنی ها قرار دارد
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/یوسف شفیعی
جنگ 23 ماهه یمن روز به روز ابعاد تازه ای پیدا می کند. ائتلاف سعودی با کمک برخی دیگر از کشورهای عربی با محاصره زمینی، دریایی و هوایی به دنبال فلج کردن یمن برآمده اند. دیروز کمیته بین المللی صلیب سرخ نسبت به تشدید وخامت اوضاع هزاران شهروند یمنی در این کشور به دنبال شدت یافتن جنگ ومحاصره بسیاری از شهروندان درمناطق درگیری هشدار داد.
در این میان مهم ترین هدف ائتلاف سعودی نابود کردن تجهیزات موشکی انصارالله و جلوگیری از ارسال هرگونه تجهیزات جدید به انقلابیون یمن است، اما عملیات های متعدد ارتش یمن و انصارالله علیه عربستان نشان دهنده شکست این توطئه آل سعود است. در این ارتباط دو حمله اخیر یعنی انهدام هفتمین ناو سعودی و اصابت موشک بالستیک نشان داد که عربستان قمار را باخته است. این عملیات حوثی ها در حالی بود که سید عبد الملک حوثی، رهبر جنبش انصار الله یمن در تازه ترین سخنرانی خود به حمله موشکی نیروهای انقلابی یمن به پایگاه نظامی در نزدیکی شهر ریاض، پایتحت عربستان اشاره کرد و گفت که این شهر و شهرهای دورتر از این نیز در تیررس موشک‌های یمن قرار دارد. او با اشاره به توانایی‌های نیروهای یمن گفت که این نیروها قادر به ساخت موشک ها و پهپادها هستند.
آخرین اخبار نیز گویای این است که نیروهای ارتش و کمیته مردمی یمن با ادامه حملات خود به مواضع عناصر مزدور سعودی در نجران و جیزان درعمق خاک عربستان، ده ها تن از آنان را به هلاکت رساندند و یا مجروح کردند.
عملیات دریایی و هوایی اخیر نیروهای یمنی که اتفاقی بی سابقه در جنگ یمن محسوب می شود، تا چه اندازه می تواند عربستان را به عقب نشینی و پایان دادن به جنگ وادارد؟

انهدام ناو فرانسوی عربستان
بی توجهی کشتی‌های جنگی عربستان و آمریکا  به تهدیدها و هشدارهای نیروی دریایی یمن در باب المندب و پافشاری آنها بر استفاده از گذرگاه بین المللی برای حمله به تاسیسات و غیر نظامیان سبب شد که نیروی دریایی یمن با هدف قرار دادنیمنی ها چگونه معادله جنگ را تغییر می دهند؟  کشتی جنگی عربستان به حماقت‌های متجاوزان پاسخ دهد.  ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، این ناوچه سعودی را که «المدینه» نام داشت، در سواحل غربی این کشور منهدم کردند. منابع یمنی می‌گویند قیمت این ناوچه یک میلیارد و 120 میلیون دلار بود و هنگام غرق شدن، حامل 176 نظامی و یک فروند هلی‌کوپتر بوده است. این ناوچه ساخت فرانسه بود و در ناوگان غربی نیروی دریایی عربستان خدمت می‌کرد. این کلاس از ناوچه‌ها به موشک‌های هدایت شونده مجهز هستند و جنگ با زیردریایی‌ها و تامین پدافندی و حمایت از واحدهای دریایی را بر عهده دارند.
در همین ارتباط روزنامه الحیاه عربستان نوشت: بر اثر حمله قایق‌های انتحاری انصارالله در غرب بندر الحدیده واقع در سواحل غربی یمن  به یک ناوچه سعودی، 2 تن از کادر این ناوچه کشته و 3 نفر دیگر زخمی شده‌اند. این ناوچه حامل مدرن‌ترین تسلیحات بود و دومین ناوچه مدرن ناوگان دریایی عربستان پس از ناوچه «مکه» بود. این هفتمین ناوچه است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آن را در جنگ باائتلاف سعودی هدف قرار می‌دهند. حمله به این ناو باعث شد تا ائتلاف متجاوز سعودی احساس هراسان شود و از این رو امارات که در تجاوز ائتلاف سعودی به یمن  مشارکت دارد، به منظور تقویت دفاع هوایی خود و جلوگیری از حملات احتمالی موشکی، سامانه های موشکی "تاد" و "پانتسیر" در مرزهای خود مستقر کرد.

شلیک به قلب عربستان
جدای از ضربه انصارالله در دریا به آل سعود، موشک های بالستیک انقلابیون یمن نیز آسمان ریاض را شکافته و هراس شدیدی در کاخ های سعودی ایجاد کردند. یکشنبه شب هفته قبل، یک فروند موشک بالستیک دوربُرد به هدفی نظامی در پایتخت عربستان شلیک شد و با موفقیت به آن اصابت کرد. شاهدان عینی نیز از انفجاری بزرگ در ریاض خبر داده‌اند. همچنین برخی دیگر نیز می‌گویند صدای انفجاری مهیب شنیده‌اند. گفته می‌شود، این موشک به پایگاه منطقه المزاحمیه در غرب ریاض در 40 کیلومتری پایتخت عربستان اصابت کرده است. در همین حال، شهروندان عربستان در توییتر، از وقوع انفجار بزرگی در پایگاه نظامی منطقه المزاحمیه ریاض سخن می‌گویند.
پس از اصابت موفقیت آمیز موشک بالستیک یمنی به پایگاه المزاحمیه عربستان، سخنگوی ارتش تاکید کرد که کشورهای شرکت کننده در ائتلاف متجاوز به یمن، اهداف بعدی موشک های ارتش یمن خواهند بود. سرتیپ "عزیز راشد"، جانشین سخنگوی ارتش یمن، در گفت گو با العالم، جزئیات آزمایش موشک یمنی را که به پایگاهی در نزدیکی ریاض اصابت کرد، مورد تحلیل قرار داد.
وی در ابتدا این اتفاق را یک حادثه تاریخی و این روز را روزی تاریخی برای مردم یمن دانست و افزود:" اکنون ریاض در تیررس موشک های ما قرار دارد و با وجود محاصره طولانی و ادعای متجاوزان درباره نابودی قدرت موشکی یمن، اکنون یگان موشکی ارتش از گذشته هم قوی تر شده است. اکنون فرودگاه های نظامی در تیررس موشک های ماست و این پاسخی به وحشیگری و تجاوز ناجوانمردانه سعودی هاست."

یمنی ها چگونه معادله جنگ را تغییر می دهند؟

وی در مورد میزان خسارات گفت: جزئیات این حمله و مشخصات موشک را بعدا به طور دقیق اعلام خواهیم کرد. این موشک بیش از 800 کیلومتر برد دارد و قدرت تخریبی آن بسیار بیشتر از موشک برکان -1 (آتشفشان 1) است و خسارات زیادی خواهد داشت و بازتاب گسترده ای در پی دارد. سرتیپ راشد در ادامه تاکید کرد که ارتش یمن، موشک های جدیدی تولید کرده که در آینده کشورهای شرکت کننده در ائتلاف متجاوز سعودی را هدف قرار خواهد داد و هر دولت متجاوزی که به کشور ما تجاوز کرده، هدف قرار خواهند گرفت و در برابر هر هدف و هر بندر، هدفی را در آن کشورها مورد حمله قرار خواهیم داد.
نیروی موشکی یمن نیز درباره آزمایش موشکی‌ اخیر که یک پایگاه نظامی در منطقه «المزاحمیه» واقع در غرب ریاض، پایتخت عربستان را هدف گرفت، بیانیه مهمی صادر کرد. در این بیانیه آمده است: در پاسخ به ادامه تجاوز عربستان و آمریکا علیه یمن و ارتکاب کشتارهای خونین و محاصره های ظالمانه علیه ملت یمن، برای اولین بار اعلام می کنیم، اقدام به شلیک موفق یک فروند موشک بالستیک روی هدفی نظامی در پایتخت کردیم و به خاطر این پیشرفت و تحول بی‌همتای موشکی خدا را شاکریم و تاکید می‌کنیم، از این پس پایتخت عربستان هدف حملات موشکی ما خواهد بود.
به دنبال این حمله برق آسا، خبرگزاری "النجم الثاقب" به نقل از منابع آگاه عربستانی اعلام کرد، در پی اصابت موشک به منطقه المزاحمیه نزدیک ریاض، "محمد بن سلمان، جلسه ای فوق العاده و فوری را با "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن برگزار کرد.

تاثیر حملات اخیر انصارالله بر آینده جنگ
انصارالله در یک هفته اخیر موفق شده است در دریا و هوا دو ضربه مهم بر آل سعود وارد کند. مهم ترین دستاورد استراتژیک این عملیات موفقیت آمیز، اثبات دست برتر مقاومت یمن در هوافضا (به سوی شمال شبه جزیره) است که در ادامه عملیات موفقیت آمیز هفته قبل که بیانگر دست برتر در عرصه دریا (در آب های جنوب شبه جزیره) بود، صورت گرفت. در واقع زمین بازی در حال تغییر و گسترش است. تداوم حملات سعودی ها و فرسایشی شدن جنگ، انصارالله را وادار به تغییر عرصه بازی و تغییر چیدمان ابزارهای قدرت خود کرده است. ظرف یک هفته، هم خشکی و هم دریا، در شمال و در جنوب عربستان، نا امن شد.
 شمال شبه جزیره (مرکز ثقل تولید انرژی جهان) و آب های جنوب (مرکز ثقل ترانزیت انرژی جهان) است. انصارالله با موشک های بالستیک اکنون خود را به این دو منطقه مهم رسانده است. از سوی دیگر  منطقه المزاحمیه، منطقه ای بسیار استراتژیک است و در بین سعودی ها به "دروازه ریاض" شهرت دارد. در واقع این منطقه سرآغاز مسیر شاهراه سلطنتی ریاض به مکه و جده است و پدافند اصلی پایتخت در آن مستقر است.

یمنی ها چگونه معادله جنگ را تغییر می دهند؟

موفقیت های دریایی و هوایی یمنی ها در عرض یک هفته، باعث خواهد شد ریاض نسبت به هرگونه عملیات جدید علیه یمن بسیار با وسواس بیشتری عمل کند، چرا که اکنون کاخ های سعودی در تیررس موشک های انصارالله است و این معادلات جنگ را بسیار پیچیده کرده است. در صورتی که موشک بعدی در یکی از کاخ های سلطنتی فرود آید، مشخص نیست آل سعود چه اقدام متقابلی انجام دهد، چرا که تمام گزینه های خود را در دو سال گذشته آزمایش کرده است.  
اکنون می توان با صراحت اعلام کرد که آل سعود در یمن به پایان خط رسیده است و از این به بعد این کشور باید از تیررس موشک های انصارالله خود را برهاند./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات