صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۵۷۹۰۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم، باید پای مردم را به عرصه‌ی تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم. در بخش مردمی ظرفیّتهای بزرگی وجود دارد که من ان‌شاءالله توضیح خواهم داد در این باره و این ظرفیّتها بایستی فعّال بشود، باید از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود. لذا من به این مناسبت شعار امسال را این قرار دادم: «جهش تولید با مشارکت مردم» این شعار امسال است.(۱۴۰۳/۱/۱) ۱۴۰۳؛ سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز

تبیینی بر شعار سال جدید

شعار امسال اگرچه همچون چند سال اخیر بر مدار «تولید» می‌چرخد، اما تأکید آن بر «مشارکت مردمی» است و به جنبه مردمی‌سازی اقتصاد اشاره دارد. یک سؤال مهم این است که چرا سکاندار انقلاب دال مرکزی شعار امسال را به استمداد از مردم ارتباط داده‌اند؟ انقلاب اسلامی ایران ماهیتاً مردمی است؛ این انقلاب بدون حضور مردم نه قادر به شکل‌گیری بوده و نه قادر به ماندگار شدن، چراکه ظرفیت‌ها و توانایی مردم چنان بی‌پایان و گسترده است که چنانچه این ظرفیت‌ها در هر چالشی ورود یابند، توانایی مرتفع کردن آن چالش را دارند. نکته مهم اینکه انقلاب اسلامی در بطن خود قدرت بسیج کنندگی و مردمی بودن را دارد  و اساساً اگر قادر به حل و فصل مسائل و چالش‌هاست، به دلیل استفاده از ظرفیت‌های مردمی است؛ اما چنانچه شاهدیم  انقلاب و خصیصهٔ مهم آن، یعنی مردمی بودن  کمتر در حوزه اقتصاد نفوذ و بروز یافت و این دقیقاً یکی از مسائلی است که باعث شده تا کارگزاران انقلاب آنچه را می‌خواستند نتوانند در اقتصاد محقق کنند.  از جمله برهه‌هایی که انقلاب از ظرفیت مردم برای عبور از مشکلات استفاده کرد، دفاع مقدس بود. ما تا قبل از فتح خرمشهر نگاهی کلاسیک و منطبق بر اصول متعارف جنگ در جبهه داشتیم؛ اما به یکباره راهبرد خود را از حالت کلاسیک جنگ به ظرفیت بسیج مردمی تغییر دادیم. اتخاذ این شیوه کانون و نقطه عطفی در تغییر مسیر جنگ به نفع کشور بود که با فتح خرمشهر شروع شد. فتح خرمشهر محصول تغییر شیوه دفاع و کنار گذاشتن اصول متعارف جنگ بود. زمانی که با اتکای به مردم فصل نوینی از مقاومت فعالانه را در جبهه‌ها به نمایش گذاشتیم. خرمشهرهای اقتصادی حاصل نمی‌شود مگر با خارج شدن از مسیر متعارف اقتصاد و تغییر نگاه ما نسبت به اقتصاد از طریق حرکت به سمت مشارکت مردم در اقتصاد. رهبر فرزانه انقلاب در ابتدای فروردین سال 1402 فرمودند: «هر جا مردم وارد شده‌اند ما پیشرفت کرده‌ایم. در دفاع مقدّس مردم وارد شدند، ما پیروز شدیم؛ در مسائل سیاسی کشور مردم هر جا وارد شدند ما پیروز شدیم؛ در مسائل اقتصادی هم همین جور است؛ [اگر] مردم وارد بشوند، آحاد مردم وارد بشوند، ما پیروز خواهیم شد.» البته باید در نظر داشت که توجه رهبری به استفاده از ظرفیت‌های مردمی به مقطع فعلی محدود نمی‌شود، بلکه ایشان با ژرف‌اندیشی، آینده‌نگری و تجربه و نگاه عمیقی که در زمینه عبور کشور از چالش‌ها به کمک مردم داشتند، از سال ۱۳۸۴ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را برای عبور از چالش‌های اقتصادی از طریق مردمی‌سازی آن لازم می‌دانستند.

علی محمدی

▼ گزارش روز

استیصال رژیم جعلی صهیونیستی

در پی تجاوز جدید رژیم صهیونیستی به آسمان سوریه و حمله به کنسولگری ایران در دمشق با جنگنده‌های اف ـ ۳۵ که از ناحیه جولان اشغالی حریم هوایی این کشور را نقض کرده‌اند، هفت نفر از مستشاران نظامی ایران در سوریه به شهادت رسیدند که این اتفاق واکنش‌های متعددی را در پی داشت. در این زمینه شایسته است به چند نکته توجه کنیم. «رونن برگمن» روزنامه‌نگار، نویسنده و از تحلیلگران برجسته امور نظامی ـ امنیتی رژیم صهیونیستی و نویسنده ارشد امور امنیتی در روزنامه «یدیعوت احارونوت» در کتاب «برخیز و اول تو بکش» به تاریخ مخفی ترورهای هدفمند اسرائیل می‌پردازد و در آن اشاره می‌کند که از زمان جنگ جهانی دوم، اسرائیل بیش از هر کشور غربی مردم را ترور کرده‌است. واقعیت آن است که جنایت اخیر رژیم صهیونیستی، در وهله اول ضعف نهادهای بین‌المللی و در رأس آن، ضعف سازمان ملل را می‌رساند که هیچ قدرت بازدارندگی در مقابل متجاوزان عالم ندارد. این اقدام نقض فاحش مقررات بین‌المللی به ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین است؛ اما در مقابل این نقض آشکار، سازمان ملل فقط اظهار نگرانی می‌کند. نکته دیگر اینکه برد اصلی این اتفاق، برای ایران است؛ چرا که با نمایان شدن ماهیت رژیم منحوس صهیونیستی، نفرت جهانیان از او و هم‌پیمانانش بیشتر خواهد شد. برای آنکه پیامدهای این اتفاق دامن آمریکا را نگیرد، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این جنایت تلاش کرد از هر گونه اظهار نظر در خصوص این حمله تروریستی خودداری کند. این در حالی است که اسکای‌نیوز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده است که تل‌آویو، واشنگتن را از این حمله مطلع کرده بود. به تازگی نیز ۱۴ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه برقراری آتش‌بس فوری در غزه رأی مثبت دادند. لذا شرایط پیش روی این رژیم شرایط مطلوبی نیست و به نوعی از شکست آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی حکایت دارد. شرایطی دیگر که این روزها این رژیم با آن دست و پنجه نرم می‌کند، از جمله حملات مقاومت در ایلات، فلج شدن اقتصاد رژیم صهیونیستی و همچنین تظاهرات گاه و بیگاه در این رژیم علیه نتانیاهو همگی حاکی از وجود وضعیت ناپایدار در اسرائیل است که او را به انجام اقدامات جنون‌آمیزی وا داشته، اما باید خاطرنشان کرد که تا کنون هیچ‌یک از تجاوزهای رژیم جعلی صهیونیستی از ناحیه ایران بی پاسخ نمانده است؛ لذا این جنایت نیز بی پاسخ نخواهد ماند.

محمد حکیمی

 

▼ خبر ویژه

وحشت تل‌آویو از نفوذ ایران در سوریه

کارشناس رژیم صهیونیستی در گزارشی به فعالیت‌های فرهنگی ایران و حزب‌الله در سوریه به منظور گسترش تفکرات همسو با محور مقاومت و انقلاب اسلامی اشاره کرد و آن را جنگ نرم ایران خواند. بلنگا، کارشناس جهان عرب در بخش خاورمیانه دانشگاه بار ایلان رژیم صهیونیستی در این باره اظهار می‌کند: «ایران در حال تغییر بافت جمعیتی و انتقال ایدئولوژی دینی خود به جامعه سوریه است. این موضوع کتاب‌های درسی با مطالبی درباره امپراتوری ایران باستان، که به عنوان فاتح توصیف می‌شود، آغاز می‌شود. دانش‌آموزان سپس با انقلاب اسلامی آشنا می‌شوند، انقلابی که با دید مثبت ارائه می‌شود و با صهیونیسم و ‌غرب به رهبری آمریکا مبارزه می‌کند.»وی با تأ کید بر اینکه فرهنگ مقاومت در سوریه در حال تثبیت است، اضافه می کند: «در ابتدای ۲۰۲۰ وزارت آموزش و پرورش سوریه زبان فارسی را به عنوان زبان دوم انتخابی در دبیرستان‌های سوریه اضافه کرده است. همچنین تهران و دمشق تفاهم همکاری در زمینه‌های آموزشی، تبادل دانش و تربیت معلم امضا کردند.»

 

▼ اخبار

حق مسلم ایران اسلامی

«حسین شریعتمداری» در یادداشتی در واکنش به حمله رژیم اشغالگر به کنسولگری ایران در دمشق با اشاره به اینکه در حقوق بین‌الملل (کنوانسیون وین‌) حمله به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها ممنوع اعلام شده اس،. نوشت:«رژیم صهیونیستی برخلاف قوانین شناخته شده در حقوق بین‌الملل به کنسولگری ایران در یک کشور ثالث حمله نظامی کرده است، بنابراین و بر اساس اصل «‌مقابله به مثل‌/ retaliation » حمله به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های رژیم جعلی اسرائیل در هر یک از کشورهای دیگر، حق مسلم ایران اسلامی است و سازمان ملل متحد که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته است، باید اولاً؛ مفاد کنوانسیون وین و ثانیاً؛ اصل شناخته شده مقابله به مثل در حقوق بین‌الملل را محترم شمرده و از حمله ایران به مراکز دیپلماتیک رژیم جعلی اسرائیل حمایت کند. اگرچه ما برای احقاق حق خود به تأیید یا تکذیب سازمان‌های بین‌المللی نیازی نداریم.»

اقتصاد ایران پیش‌بینی‌پذیر می‌شود

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: «بانک مرکزی یک برنامه تثبیت اقتصادی را با هماهنگی و کمک دولت محترم اتخاذ کرد. سال گذشته اولین سال اجرای آن بود و برای امسال هم این سیاست ادامه خواهد یافت.» «محمد شیریجیان» افزود: «بانک مرکزی در سال گذشته هدفگذاری رشد نقدینگی ۲۵ درصدی را اعلام کرد که خدا را شکر این هدف به میزان قابل توجهی محقق شد.» وی ادامه داد: «در حوزه تورم هم، روند نقطه به نقطه شاخص بهای مصرف کننده که روند تغییرات تورم را نشان می‌دهد خوشبختانه از ابتدای سال گذشته روند نزولی داشت و طبق ارقام بانک مرکزی این شاخص معادل ۲۶.۵ واحد درصد کاهش داشت. طبق آمارهای بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده از ۴۰.۷ درصد به ۲۴.۲ درصد در پایان ۱۴۰۲ کاهش یافت که کاهش ۱۶.۵ درصدی را نشان می‌دهد.» شیریجیان تصریح کرد: «مجموع این عوامل را اگر کنار هم قرار دهیم، نشان می‌دهد شرایط تا حدی برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی‌پذیرتر شده است. یعنی از طریق اقدامات و سیاست‌هایی توانسته‌ایم جلوی تلاطم متغیرهای کلان اقتصادی را بگیریم.»

انتظار مردم به حق است

رئیس قوه قضائیه گفت: «ما کارگزاران نظام مدیون مردم هستیم؛ امروز باید حکمرانی خوبی را برای این مردم عرضه داریم و تلاش کنیم که دنیا و آخرت آنها را عزتمندانه تأمین کنیم؛ ما موظفیم وسایل آسایش و آرامش و امنیت مردم را مهیا کنیم؛ ما نسبت به معیشت مردم مسئول هستیم؛ این مردم به حق انتظار دارند ظلم و فساد و تبعیض نباشد.» «حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای»  با اشاره به اهمیت تحکیم هر چه بیشتر اتحاد و انسجام اسلامی و ملی، اظهار کرد: «نمی‌توان با تنگ نظری رفتار کرد؛ نمی‌شود کسی بخواهد فقط سلیقه خود را حاکم کند؛ اگر سیاست با بد اخلاقی توأم شد آنجاست که خودخواهی‌ها پیش می‌آید و قدرت‌طلبی به هر قیمتی پیش می‌آید؛ ما نیامده‌ایم که به یک کرسی و مقام برسیم و دیگران را تضعیف کنیم. باید اتحاد و انسجام خود را حفظ و تقویت کنیم و اجازه ندهیم شیاطین و جواسیس در صفوف ما رخنه کنند؛ این امر مستلزم سعه‌صدر و همدلی و صبر در برابر مشکلات است.»

پیام مهم ایران به آمریکا

«حسین امیرعبداللهیان» از فراخوانده شدن کاردار سوئیس در تهران (در غیاب سفیر) به وزارت خارجه در پی حمله روز دوشنبه رژیم صهیونیستی خبر داد. وزیر امور خارجه در این زمینه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در این احضار ابعاد حمله تروریستی و جنایت رژیم اسرائیل تبیین شد و مسئوليت دولت آمریکا مورد تأکید قرار گرفت.» وزیر خارجه اعلام کرد: «پیام مهمی به دولت آمریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد. آمریکا باید پاسخگو باشد.»

▼ اخبار کوتاه

یکی از رهبران جنبش حماس در مصاحبه با «الجزیره» گفت: «بنیامین نتانیاهو مانع رسیدن به هرگونه توافقی می‌شود. هیئت اسرائیلی در مذاکرات اختیار رسیدن به توافق را ندارد.» وی گفت: «ما بر موضع ثابت خود درباره توقف جنگ، عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر، بازگشت آوارگان و افزایش امدادرسانی و بازسازی تأکید می‌کنیم.» منابع آگاه اعلام کردند نشست قاهره میان میانجی‌ها و هیئت رژیم صهیونیستی هیچ نتیجه‌ای درباره آتش‌بس نداشت.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: «در سال 1402 بیش از 2.5 میلیارد بشکه معادل نفت به ذخایر نفت خام و گاز طبیعی ایران با اکتشافات جدید اضافه شده است.» «مهدی فکور» درباره منابع نفتی نامتعارف شیل در ایران گفت: «اکتشاف نفت شیل در منطقه قالی‌کوه لرستان قطعی شده و حتی کارخانه نیمه‌صنعتی آن را هم در این منطقه احداث کرده‌ایم.»

نشریه «فارن افرز» با این هشدار که  آمریکایی‌ها به دشواری بتوانند چالشی را که اکنون با آن مواجه هستند، درک کنند، نوشت: «در آن سوی سرزمین‌های اوراسیایی، دشمنان واشنگتن در حال دادن دست دوستی به یکدیگر هستند. چین و روسیه یک شراکت استراتژیک بدون محدودیت تشکیل داده‌اند. ایران و روسیه در حال ارتقای روابط نظامی‌ای هستند که مقام‌های آمریکایی آن را یک «تهدید عمیق» برای «کل جهان» تلقی می‌کنند. دوستی‌های غیر لیبرال میان مسکو، پیونگ یانگ، پکن و تهران در حال پخته شدن است.»

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد و آن را نشانگر تداوم حماقت صهیونیست‌ها دانست. در این بیانیه ضمن عرض تسلیت به دولت و ملت ایران برای شهادت سردار سرتیپ «محمدرضا زاهدی»، بر تداوم حرکت محور مقاومت تأکید شده است.در پایان این بیانیه تأکید شده است، مسلماً این جنایت که کنسولگری ایران را هدف قرار داد، بدون مجازات و انتقام از دشمن اسرائیلی نخواهد ماند.

«نور نیوز» در واکنش به حمله تروریستی دمشق، نوشت: «رژیم صهیونیستی با حمله به کنسولگری ایران در دمشق و به شهادت رساندن مستشاران نظامی کشورمان، دست به قمار خطرناکی زد. وجود انگیزه بالای انتقام در ایران و موج محکومیت این اقدام از سوی کشورهای مختلف، نشان می‌دهد همه چیز برای تأدیب سخت حاکمان شرور اسرائیل آماده است.»

علی‌رغم آنکه ارتش رژیم صهیونیستی حاضر به اظهارنظر درباره حمله به کنسولگری جمهوری‌ اسلامی ایران در دمشق نشد، اما چهار مقام این رژیم در حالی که خواستند نام‌شان فاش نشود، در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، اعتراف کردند که اسرائیل این حمله را انجام داده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات