صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۵۸۷۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در فضیلت حضرت عبدالعظیم حسنی روایات معروفی وارد شده است. حضرت هادی(ع) به یکی از اهالی ری که از زیارت امام حسین(ع) می‌آمد فرمودند: اگر می‌رفتی عبدالعظیم را زیارت می‌کردی ثوابی که از زیارت امام حسین(علیه‌السلام) به تو داده‌اند همین را به تو می‌دادند. ما در جوار جناب عبدالعظیم زندگی می‌کنیم، شوق کربلا هم داریم، اما کمتر توفیق پیدا می‌کنیم به زیارت این بزرگوار برویم.(۱۳۸۲/۳/۵) *سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء(س) و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(س) را تسلیت می‌گوییم*
 
 
▼ حرف روز
دیپلماسی توسعه و امنیت
تحولات چند وقت اخیر در منطقه غرب آسیا موجب شده است تا تأمین امنیت و گزاره‌های پیوست آن به اصلی‌ترین کلیدواژه‌های روز تبدیل شود. در واقع، عملیات طوفان‌الاقصی به ناگاه آتش زیر خاکستر اختلافات و فتنه‌انگیزی‌ها را شعله‌ور کرد؛ به گونه‌ای که انزجار تاریخی بیشتر کشورهای منطقه از وجود و حیات رژیم منحوس صهیونیستی سبب شد تا بعد از عملیات طوفا‌ن‌الاقصی چندین دولت و ملت در منطقه مشغول به جنگ و مقابله با این غده بدخیم سرطانی شوند.
شاید سؤال یا شبهه‌ای که همواره در اذهان تحلیلگران و نخبگان وجود دارد، این باشد که اولویت اصلی کشور را باید امنیت قرار بدهیم یا توسعه؟ پاسخ به این پرسش به صورت عملی در مواضع اتخاذ شده جمهوری اسلامی ایران در چند وقت اخیر کاملاً آشکار و مبرهن است. اینکه در برهه‌ای از زمان اولویت امنیت باشد و در برهه‌ای دیگر اولویت توسعه، کاملاً عقلانی و مبتنی بر واقعیت است. مثلاً زمان هشت سال دفاع مقدس که به فرموده حضرت امام(ره) جنگ در رأس امور بود یا در چندین سال اخیر که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب مسئله توسعه و اقتصاد و اشتغال و تولید را اولویت کشور عنوان کرده‌اند، در هر دو مورد بنا به اقتضائات و شرایط کشور و مبتنی بر خرد و عقلانیت بود. همچنین در همین قضایای اخیر که جمهوری اسلامی با ظرافت مثال‌زدنی ضمن نمایش توان و قدرت ضربه متقابل خود (عملیات وعده صادق) و همچنین تنبیه عناصری که به منافع و مواضع جمهوری اسلامی تعرض کرده بودند، بحث توسعه و ارتباط اقتصادی با همسایگان و کشورهای منطقه را نیز به پیش می‌برد، نشان‌دهنده عقلانیت و عملگرایی در سیاست‌گذاری و اجرای حاکمیت است.
در همین راستا، «دکتر ابراهیم رئیسی» به دور از حواشی و برخی گمانه‌زنی‌های ناصواب برخی که فکر می‌کردند ایران منزوی شده است، دو سفر مهم به پاکستان و سریلانکا دارد تا نشان دهد اولاً برنامه‌های توسعه‌ای ایران با قدرت ادامه دارد و در ثانی جمهوری اسلامی ایران با رعایت حسن همجواری با کشورهای منطقه آماده است تا سطح مناسبات تجاری و سیاسی را افزایش دهد. امضای چندین سند همکاری در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی و امنیتی با این دو کشور مؤید این کلام است.
در نهایت اینکه سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران این است که ضمن داشتن توان و قدرت مناسب نظامی و امنیتی برای جلوگیری از هرگونه تعرض و تعدی به منافع ملی، همکاری مناسبی با کشورهای منطقه و فرامنطقه در موضوعات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشد و آماده است تا برنامه‌های بلند‌مدت توسعه‌ای را با همکاری شرکای منطقه‌ای خود اجرا کند و به بهره‌برداری برساند.                     
رامین نصیری
 
 
▼ گزارش روز
احیای واحدهای صنعتی و جهش تولید
شعار سال یک رویکرد و جهت‌گیری کلی برای همه فعالیت‌ها در سال است و می‌توان آن را در سلسله‌مراتب مدیریتی مشاهده کرد. جهش تولید را نیز باید در همه حوزه‌ها و عرصه‌ها دنبال کرد. از جمله عرصه‌های مهم و تأثیرگذار در جهش تولید احیای واحدهای صنعتی راکد است. تعداد طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی بیش از ۸۱ هزار واحد است و تعداد زیادی واحد صنعتی راکد در کشور وجود دارد. به گفته وزیر صمت، تعداد واحدهای راکد در دولت سیزدهم ۶ درصد کاهش یافته است. در بیان اهمیت اتمام طرح‌های نیمه‌تمام یا احیای واحدهای صنعتی راکد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱ـ واحدهای راکد واحدهایی هستند که قبلاً در حال فعالیت بوده‌اند؛ اما به دلایل گوناگون که دلیل عمده آن مشکلات پولی و مالی است، راکد شده‌اند. در بخش عمده این واحدها بدون سرمایه‌گذاری جدید امکان بازگشت به چرخه تولید وجود دارد. بنابراین، در شرایط امروز کشور ما اولویت جهش تولید احیای این دسته از واحدهاست. به گزارش معاون اجرایی رئیس‌جمهور، تا کنون بیش از ۸۴۰۰ واحد صنعتی در کشور احیا شده است.
2ـ طرح‌های نیمه‌تمام نیز واحدهایی هستند که مطالعات اولیه، اخذ مجوزها و بخشی از سرمایه‌گذاری انجام شده است. بنابراین، اولویت دوم برای جهش تولید با کمترین میزان سرمایه‌گذاری، اتمام طرح‌های نیمه تمام است. بخش قابل توجهی از این واحدهای نیمه تمام دولتی هستند که می‌توان با مشارکت مردم و جذب سرمایه‌های خرد آنها با سرعت قابل قبولی آنها را وارد چرخه تولید کرد. با توجه به تعداد بسیار بالای واحدهای نیمه تمام و راکد می‌توان مدعی شد، احیای آنها می‌تواند حرکت بزرگی در جهش تولید صورت دهد.
۳ـ با توجه به اینکه حدود ۷۵ درصد از واحدهای راکد و نیمه تمام واحدهایی هستند که بعد از تکمیل و راه‌اندازی به نیروی کار زیر ۵۰ نفر نیاز دارند می‌توان اینگونه استدلال کرد که بنگاه‌های اقتصادی مذکور کوچک بوده و اشتغال‌آفرینی آنها بیشتر است. در شرایطی که کشور از بیکاری رنج می‌برد، احداث یا احیای واحدهای اقتصادی کوچک به سرعت بر کاهش بیکاری اثر می‌گذارد.
۴ـ اگر جریان احیای واحدهای صنعتی و اتمام طرح‌های نیمه تمام با سهامداری و مشارکت مردم صورت گیرد، علاوه بر اینکه موجب پایداری فعالیت اقتصادی در این بخش‌ها می‌شود، به دلیل توزیع درآمد بین سرمایه‌گذاران خرد و همچنین کارگران شرکت‌ها، مستقیماً بر رفع مشکلات معیشتی مردم هم تأثیرگذار است.
۵ـ بسیاری از واحدهای نیمه‌تمام و راکد می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، صرفه اقتصادی بالاتری پیدا کنند و در حقیقت یکی از مجاری ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد جامعه هستند.
سخن پایانی اینکه می‌توان گفت، یکی از راهکارهای مهم در تحقق شعار سال تمرکز براحیای واحدهای راکد و همچنین اتمام طرح‌های نیمه‌تمام با مشارکت بخش خصوصی است.   
علی کارگر
 
 
▼ خبر ویژه
فاصله ایران از ماه‌ها به هفته‌ها رسیده است!
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری آلمانی «دویچه وله» مدعی شد، ایران هفته‌ها و نه ما‌ه‌ها با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد، اما این به معنای آن نیست که ایران در این مدت زمان سلاح هسته‌ای دارد یا خواهد داشت. وی در این مصاحبه گفت، اگرچه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحات باعث نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد. گروسی ادامه داد، یک کلاهک هسته‌ای کاربردی به چیزهای دیگر مستقل از تولید مواد شکافت‌پذیر نیاز دارد. وی همچنین با بیان اینکه اهداف ایران نامشخص است، گفت، خط مشی عمومی ایران این است که این ماده شکافت‌پذیر برای مقاصد پزشکی یا غیرنظامی مورد نیاز است. این ادعاهای گروسی در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران بارها تأکید کرده‌اند دکترین هسته‌ای ایران همیشه صلح‌آمیز بوده و هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.
 
 
▼ اخبار
نتانیاهو در گوشه رینگ گیر افتاده است
به اعتقاد تحلیل‌گران صهیونیست استعفای فرمانده سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) فقط بخش بیرونی کوه یخ شکاف داخلی در اسرائیل است. «عاموس هرئیل» تحلیلگر ارشد روزنامه هاآرتص در این باره نوشت: «در متن استعفای آهارون حالیوا که تقدیم هرتسی هالوی رئیس ستاد ارتش می‌کند، وی اعتراف می‌کند که سرویس اطلاعات نظامی به مأموریت محوله خود عمل نکرده است.» براساس پیش‌بینی هرئیل، موج گسترده‌ای از استعفاها در صفوف رهبران سیاسی و امنیتی اسرائیل در پیش است و همگی آن به دلیل شکستی است که عملیات ۷ اکتبر نوار غزه برای اسرائیل به همراه آورده است. این تحلیلگر صهیونیست با اشاره به شکاف داخلی که اسرائیل پس از به بن‌بست رسیدن عملیات ارتش در نوار غزه دچار آن شده است، نوشت: «این استعفاها بنیامین نتانیاهو را در گوشه رینگ در تنگنا قرار داده است، زیرا تنها کسی است که حاضر به تحمل هیچ مسئولیتی در رابطه با این شکست است.»
 
ایران رژیم صهیونیست را شوکه کرد
«ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های قسام با اشاره به عملیات گسترده سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی در ۲۵ فروردین، اعلام کرد، پاسخ قاطع ایران معادلات دشمن را بر هم زد. وی همچنین تأکید کرد: «سراسر امت را به تشدید تحرکات خود و در حمایت از مقاومت فرامی‌خوانیم. مقاومت به فداکاری‌های ملت وفادار است و ما حامل دردها و امیدهای ملت هستیم.» ابوعبیده با اشاره به اینکه مقاومت همچنان به مبارزه علیه صهیونیست‌ها در نوار غزه ادامه می‌دهد، بیان کرد: «۲۰۰ روز گذشت و ارتش اشغالگر صهیونیستی همچنان در باتلاق غزه سرگردان است و از بحرانی که در آن گرفتار شده برای قتل و کشتار و ویرانگری بیشتر استفاده می‌کند.» وی همچنین با تأکید بر اینکه دشمن هیچ هدف و چشم‌اندازی در غزه ندارد، گفت: «هرگز از حقوق ملت خود، توقف کامل جنگ و بازگشت آوارگان به خانه‌های خود کوتاه نمی‌آییم.»
 
طرح نور با حمایت مردم و قوای سه‌گانه ادامه خواهد داشت
«سردار احمدرضا رادان» در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در محل ستادکل انتظامی کشور برگزار شد، اظهار کرد: «در ابتدا از همراهی مردم، دختران و بانوان عزیز ایران که در اجرای این طرح با پلیس همکاری و همراهی می‌کنند، تشکر می‌کنم.» وی ادامه داد: «تشکر بعدی را هم از همکارانی دارم که دغدغه‌مندانه در اجرای این طرح پای کار هستند و به‌صورت جهادی اجرای آن را دنبال می‌کنند.» فرمانده‌کل انتظامی کشور افزود: «با حمایت‌های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد.» سردار رادان خاطرنشان کرد: «اجرای این طرح همراهی همگان را در پی داشت و از مجلس و خاصه کمیسیون فرهنگی که جزء اولین واحدها و بخش‌هایی بود که در این موضوع پای کار بود، تقدیر و تشکر می‌کنم.»
 
تحریم‌هایی که آمریکا جرئت اجرای آن را ندارد
«بلومبرگ» با ابراز اینکه «بازار نفت در زمان حاضر شدیداً به هرگونه کاهش عرضه حساس است»، نوشت: «دولت آمریکا از ترس افزایش قیمت نفت تحریم‌های جدید کنگره علیه نفت ایران را اجرا نخواهد کرد.» این رسانه اضافه می‌کند: «لایحه‌ای که جو بایدن را مجبور کرده است تحریم‌ها علیه نفت خام ایران را افزایش دهد، در این هفته به قانون تبدیل می‌شود، اما انتظار نمی‌رود رئیس‌جمهور آمریکا به این زودی‌ها از قدرت‌های جدید خود استفاده کند. این تحریم‌ها در پایان هفته گذشته از سوی مجلس نمایندگان آمریکا به‌تلافی پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی ارائه شد. این نمایندگان به‌روی کاغذ متعهد شده‌اند دامنه تحریم‌های صادرات نفت خام ایران را با گسترش آن به بنادر، نفتکش‌ها و پالایشگاه‌های خارجی دخیل در تجارت نفت این کشور بیشتر کنند.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
◄ یک منبع آگاه گفته است، یکی از برجسته‌ترین پیشنهادهایی که جنبش حماس از کشورهای عربی بانفوذ در منطقه دریافت کرده، خلع سلاح کامل تسلیحات نظامی خود و آماده‌سازی آن برای ورود به یک روند سیاسی بزرگ بوده است. طبق پیشنهادهای دریافتی، حماس در ازای خلع سلاح، امتیازات سیاسی «معتبر» مربوط به اوضاع سیاسی داخلی فلسطین و همچنین حمایت قابل توجه کشورهای عربی را به دست خواهد آورد. این منابع همچنین فاش کردند، جنبش حماس این پیشنهادها را قاطعانه رد کرده و آنها را عبور از خطوط قرمز خود می‌داند.
 
◄ «نانسی پلوسی» رئیس اسبق مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد: «بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل یک مانع برای راه حل دو دولتی است و باید استعفا کند.» پلوسی در گفت‌وگو با شبکه RTE در جریان سفر به ایرلند بیان کرد: «ما حق اسرائیل برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسیم. ما سیاست و روش نتانیاهو را نمی‌پذیریم. چه چیزی بدتر از آنچه وی در پاسخ انجام داد، می‌توانست اتفاق بیفتد؟»
 
◄ «احمد وحیدی» وزیر کشور با بیان اینکه اجرای عفاف و حجاب یک دستور قانونی است و اکثر بانوان آن را اجرا می‌کنند، گفت: «اندکی از بانوان ممکن است در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند و با تذکر باید به این ارزش ملی و قانونی و اسلامی احترام گذارند.» وحیدی از نیروی فراجا که با ورود افراد آموزش‌دیده طرح نور را اجرا کرده است، قدردانی کرد و حمایت مردم از طرح فراجا را ستودنی دانست.
 
◄ «اسماعیل هنیه» درباره اقدامات حزب‌الله لبنان گفت: «اگر مقاومت لبنان و حمایت آنها از ما نبود، ما در مقابل اسرائیل تنها بودیم و ناچار بودیم به تنهایی دفاع کنیم. کمک مقاومت لبنان به ما بسیار مهم است.» وی همچنین درباره اقدامات ارتش یمن اظهار داشت: «این اقدام یمن اقتصاد اسرائیل را فروپاشید و فعالیت شرکت‌های اسرائیلی را متوقف کرد.»
 
◄ سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اسرائیل روز سه‌شنبه از افزایش روان‌پریشی در میان صهیونیست‌ها پس از حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی خبر داد. بر اساس این گزارش، پس از حمله اخیر ایران به اسرائیل که «وعده صادق» نام‌گذاری شده، تعداد متقاضیان دریافت کمک‌های روانی در اسرائیل ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.
 
◄ «پرویز سروری» از نمایندگان ادوار مجلس با اشاره به اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: «تعیین تکلیف ۱۵ درصد نمایندگان مجلس دوازدهم به دور دوم موکول شده که عددی تعیین‌کننده است؛ طبیعتاً نتیجه انتخابات در دور دوم، می‌تواند نقش مؤثری در کارآمدی یا ناکارآمدی مجلس آینده ایفا کند.»
 
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات