صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۸۵۶۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه ۲ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یک معیار سنجش وضعیت برای هر سازمان و مجموعه‌ای این است که موفقیت‌های این مجموعه را با ناکامی‌های آن بسنجیم و مقایسه کنیم؛ اگر این موضوع را معیار مقایسه قرار بدهیم، به‌نظرم سپاه یکی از موفق‌ترین مجموعه‌هاست.(۱۳۹۹/۲/۲) *سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تبریک می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

قدردانی سپاه در آستانه روز سپاه!

از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های باشکوه شما مردم فهیم و قدرشناس از «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» برای تنبیه دشمن صهیونیستی در این روزهای جاودانه تاریخی، متواضعانه قدردانی و سپاسگزاری کرده و قاطعانه اعلام می‌کنیم: «مصمم‌تر از گذشته به اردوگاه دشمنان اجازه نخواهیم داد به ساحت قدرت ایمان و همبستگی ملی ایرانیان و سرمایه بازدارندگی کشور که اینک به ارتفاع بلندتر و عظمت والاتر دست یافته است، خدشه‌ای وارد سازند.» وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ
دوم اردیبهشت‌ماه، سالروز تصویب اساسنامه «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در شورای انقلاب و ثبت آن به عنوان روز تأسیس این نهاد انقلابی و مردمی در تاریخ کشور است. سپاه پاسداران پدیده منحصر به فرد و مولود مبارک انقلابی بر خاسته از روح عزت‌طلبی، آزادگی و ستم‌ناپذیری مردم بصیر و دین‌مدار ایران سربلند اسلامی است که با گذشت بیش از ۴۵ سال از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حافظه تاریخی ایران و ایرانی گواهی‌دهنده نقش‌آفرینی‌های مجاهدانه پاسداران انقلاب اسلامی از زمان تشکیل سپاه تا هشت سال جنگ تحمیلی و بعد از آن، در میادین گوناگون و متعدد نظامی، دفاعی، امنیتی، سازندگی، محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری همواره برای مردم ایران آرامش‌بخش، امیدآفرین و غرورانگیز بوده است. جلوه معنادار و پر از راهبرد آن، درخشش عملیات «وعده صادق» در لبیک به رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و مطالبه ملی در تنبیه رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی بود. ۱۰ روز پس از حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منزله بخشی از خاک کشورمان و به شهادت رسیدن هفت نفر از مستشاران قانونی کشور و واکنش نشان ندادن صریح جامعه بین‌المللی به این اقدام غیرقانونی، بامداد یک‌شنبه ۲۶ فروردین، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک پهپاد و موشک به سوی سرزمین‌های اشغالی، اقدام به تنبیه این رژیم متجاوز کرد. همزمان با این اقدام، مردم سراسر کشور با تجمع در میادین اصلی، از این اقدام حمایت و ابراز خوشحالی کرده و علیه رژیم صهیونیستی شعار سر دادند. سپاه در آستانه روز سپاه از حمایت‌ها و وحدت مثال‌زدنی آحاد مردم برای عملیات «وعده صادق» در بیانیه‌ای تشکر و قدردانی کرد. به وضوح پیداست که سپاه در کنار مردم، با مردم و برای مردم است و دقت در تلاش‌های دشمن خصوصاً در بعد رسانه‌ای این واقعیت را نمایان می‌کند که فاصله انداختن بین مردم و سپاه از محورهای مهم این تلاش است که به شیوه‌های گوناگون دنبال می‌شود. نکته پایانی اینکه واقعیت امر این است که نقش مردم در جمهوری اسلامی ایران بسیار کلیدی و دارای ابعاد گوناگون و مهمی است. از مرحله تأسیسی، نهادسازی و ساخت‌یابی سیاسی گرفته تا انتخاب کارگزاران ارشد نظام و حفاظت از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و دستیابی به پیشرفت‌های علمی، عمرانی و تعالی‌بخشی معنوی جامعه و حمایت‌های همه‌جانبه از اقتدار و عزت ایران اسلامی امتداد دارد.                      

حسین عباسیان

 

▼ گزارش روز

معادله جدید در منطقه

اگر بخواهیم 15 مهر را به منزله نقطه عطف جبهه مقاومت در نظر بگیریم، پس باید 25 فروردین را نیز نقطه عطف تاریخی در دکترین دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران بدانیم. تا پیش از این تاریخ جنگ سایه‌ها و راهبرد مقابله به مثل در زمین سوم از سوی دو طرف اجرا می‌شد، اما پس از عملیات وعده صادق معادله جدیدی به وجود آمده است که طبق این معادله، این بار نه با اشباح و سایه‌ها، بلکه با خود واقعی طرفین درگیری رو‌به‌رو هستیم. شکست حملات ایذایی و ناکامی بزرگ رژیم صهیونیستی در واکنش به حملات بسیار قدرتمند سپاه پاسداران و همچنین قدرت‌نمایی پدافندی جمهوری اسلامی ایران سبب شد نه تنها معادله جدید شکل گرفته در منطقه دچار تغییر یا تخفیفی نشود؛ بلکه آن معادله، تثبیت شده و معتبرتر شود.
این معادله جدید به همگان ثابت کرد رژیم منحوس صهیونیستی توانایی تأمین امنیت اراضی اشغالی خود را هم ندارد، چه برسد به تأمین و حفاظت از برخی کشورها و دولت‌هایی که جاهلانه به حمایت‌های واهی این رژیم امیدوار هستند. در معادله جدید بازدارندگی رژیم کاملاً از بین رفته است؛ یعنی درست است که عملیات طوفان‌الاقصی تا حدود زیادی آسیب‌پذیری و پوشالی بودن سامانه‌ها و توان نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی را نشان داد؛ اما با عملیات وعده صادق کاملاً مشخص شد که پدافند ادعایی رژیم صهیونیستی در برابر تجهیزات و آتش سنگین موشکی و پهپادی نیز کاملاً آسیب‌پذیر است و دیگر بازدارندگی چندانی ندارد.
اساساً پاسخ نظامی مستقیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی که به فروپاشی دستاوردهای محدود طرح عبری‌ـ غربی «عادی‌سازی روابط با اسرائیل» و انزوای بی‌سابقه سیاسی و اجتماعی رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌الملل و نفرت افکار عمومی جهانی درباره این رژیم انجامید، زمینه‌ساز پیروزی نهایی جبهه مقاومت خواهد بود.
هرچند رژیم صهیونیستی هنوز هم معادله جدید امنیتی را به صورت کامل نپذیرفته است، اما جبهه غربی و به ویژه ایالات متحده در موضع‌گیری‌های اخیر خود به وضوح شکست در جنگ غزه و از بین رفتن قدرت بازدارندگی اسرائیل را پذیرفته است. بنابراین، راهبردی که ایالات متحده در این ورطه بر آن تأکید دارد تلاش برای تحریم اقتصادی، انزوای سیاسی و هجمه رسانه‌ای علیه ایران است. در معادله جدید مشخص شد که بعد از سال‌ها جنگ در زمین خاکستری و اجرای سناریوهای گوناگون امنیتی علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت نه تنها ضعیف نشده است، بلکه با صلابت و پر قدرت و شاداب‌تر از همیشه در برابر انواع فتنه‌ها و هجمه‌های غربی‌ها مشق جنگ می‌کند.                            

رامین نصیری


▼ خبر ویژه

رهبران حماس چرا قصد خروج از قطر را دارند؟

«وال استریت ژورنال» به نقل از منابع آگاه فاش کرد، رهبری سیاسی حماس قصد دارد قطر را ترک کرده و به کشوری دیگر در منطقه نقل مکان کند. این روزنامه اشاره کرد، رهبری حماس در روزهای اخیر با حداقل دو کشور منطقه، از جمله سلطان‌نشین عمان ارتباط برقرار کرده است. عمان به درخواست وال استریت ژورنال برای اظهارنظر در این زمینه پاسخی نداد. «اسماعیل هنیه» رهبر سیاسی حماس و سایر همراهانش از سال‌ها قبل در قطر سکونت دارند و بخش رهبری سیاسی این جنبش‌ـ که در نوار غزه کنترل امور را در دست داردـ در این کشور به فعالیت مشغول است. برخی از منابع فشارهای اخیر دوحه و قاهره بر حماس را در زمینه قبول کردن پیشنهاد آتش‌بس‌ـ که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی تحمیل شده است‌ـ علت اصلی این تصمیم رهبران سیاسی حماس عنوان کردند.

 

▼ اخبار 

زوال با سرعتی بیش از انتظار!

«عطوان» در رأی‌الیوم، با اشاره به مخمصه‌ای که رژیم صهیونیستی و کابینه جنگ آن به سبب عملیات «وعده صادق» به آن گرفتار شده‌اند، نوشت: «هر روز که می‌گذرد، حقایق جدیدی از ابعاد عملیات بی‌سابقه و موفق ایران علیه اسرائیل آشکارتر می‌شود، پس از اینکه ادعا شده بود سامانه‌های اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی موفق به رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به میزان ۹۹ درصد شده‌اند، این رقم به ۸۴ درصد طبق نظر کارشناسان و تحلیلگران صهیونیست کاهش یافت.» وی افزود: «حتی ادعای رهگیری ۸۴ درصد از موشک‌ها و پهپادها اگر درست باشد، عبور 16 درصدی برای ویرانی شهرهای اسرائیل و کشتن ده‌ها هزار نفر از آنها اگر ایران بخواهد، کافی است.» این تحلیلگر همچنین با اشاره به آشفتگی‌ای که در اردوی صهیونیست‌ها وجود دارد، آن را نشانه آشکاری از سردرگمی و وحشت حاکم بر صهیونیست‌ها دانست که گواه بر این است که شمارش معکوس برای زوال رژیم اشغالگر با سرعتی که افراد خوش‌بین نیز انتظار آن را نداشتند، آغاز شده است.

ایران، نبوغ، اخلاق و برتری سرشت رهبران خود را نشان داد

«اسکات بنت» افسر سابق ارتش آمریکا گفت: «پاسخ ایران یک اقدام حقیقتاً نبوغ‌آمیز و نمایشی از هوشمندی تاکتیکی و راهبردی بود. ایران اجازه داد زمان کافی بگذرد تا دولت، ارتش، رسانه‌ها و مردم، جمعیت غیرنظامی اسرائیل، یک هفته جوش بزنند و قُل بزنند و فکر کنند که ایران چه خواهد کرد. اقدام اسرائیل نقض تمام اصول دیپلماتیکی بود که جهان متمدن بنیان گذاشته است.ایران اجازه داد زمان بگذرد تا نشان بدهد عجله‌ای ندارد؛ تحریک نشده است؛ به هیچ وجه وحشت‌زده نشده است؛ ایران به دنبال اقدامی برای برقراری عدالت بود. مانور ایران اخلاق‌مدارانه بود. مانور ایران به مذاق‌ها خوش آمد و اعتبار ایرانی‌ها را به عنوان ملتی صاحب صبر، ملاحظه، تفکر راهبردی و ترحم، نزد ملت‌های دیگر جهان تقویت کرد. به نظر من این اقدام ایران در قبال اسرائیل بسیار ترحم‌آمیز بود، چون اگر ایران می‌خواست، می‌توانست اقدامی هزار برابر ویران‌کننده‌تر انجام بدهد؛ اما این کار را نکرد و این نشان‌دهنده‌ بزرگواری و برتری فوق‌العاده سرشت ایران و پیشوایان دینی و نظامی و دولت این کشور بود.»

کذب محض

یک مقام مطلع گفت: «فضاسازی برخی رسانه‌های غربی و آمریکایی در خصوص آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در جریان مقابله با چند ریزپرنده کاملاً کذب است.» این مقام مسئول تأکید کرد: «با هوشیاری سامانه‌های راداری و پدافندی مستقر در منطقه، ریزپرنده‌های ناشناس قبل از نزدیک شدن به حریم مناطق حساس هدف قرار گرفتند و معدوم شدند.» رسانه‌های غربی و صهیونیستی از جمله «نیویورک تایمز» پس از عملیات مقابله‌جویانه وعده صادق جمهوری اسلامی ایران که به صورت کاملاً موفق انجام شد، با جعل اخبار و فضاسازی‌های دروغین درباره آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران در جریان مقابله با ریزپرنده‌های ناشناس در آسمان اصفهان به دنبال دستاوردسازی برای رژیم صهیونیستی به منظور خارج کردن صهیونیست‌ها از انفعال ناشی از شکست هستند.

دو وجه عملیات وعده صادق

«سردار سرتیپ پاسدار علی فدوی» درباره میزان موفقیت عملیات «وعده صادق» اظهار داشت: «میزان موفقیت عملیات از جزع و فزع آمریکا و صهیونیست‌ها مشخص است.» وی با بیان اینکه میزان موفقیت دو وجه دارد، افزود: «یک وجه راهبردی دارد که بسیار بی‌نظیر بوده است و تمام عالم فهمیدند که قدرت انقلاب اسلامی بالاتر از جبهه شیطان است و هر روز این روند گسترش پیدا می‌کند؛ اما وجه دوم میزان تاکتیکی است که هر روز بیشتر مشخص می‌شود و میزان موفقیت بیش از چیزی بود که دشمن انتظارش را داشت.» جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: «‌اکنون شرایط منطقه، مطلوب جبهه حق است و به هیچ وجه خوشایند آمریکا و رژیم صهیونیستی نیست.»

 

▼ اخبار کوتاه

رئیس مرکز بین‌الملل وزارت نیرو گفت: «پروژه اتصال برقی ایران، روسیه و آذربایجان در مراحل پایانی قرار دارد و به‌زودی عملیاتی خواهد شد.» «مجتبی اکبری» در گفت‌وگویی افزود: «اجرایی شدن این پروژه این امکان را فراهم می‌کند که وقتی برق نیاز داریم، وارد و مازاد برق تولیدی خود را به این کشورها صادر کنیم.» وی درباره امکان صادرات برق تجدیدپذیرها به سه کشور ترکیه، افغانستان و پاکستان، گفت: «۱۶ فروردین‌ماه که وزیر انرژی ترکیه به ایران آمد، یک درخواست داشت که در حوزه تجدیدپذیرها و همچنین تبادل برق با کشورهای ترانزیتی با آنها همکاری داشته باشیم.»

میزان رشد نقدینگی بالا یکی از معضلات اصلی اقتصاد کشور بود. این متغیر اقتصادی که مهم‌ترین عامل تورم به‌شمار می‌رود، در پایان سال 1399 به رقم 40/6 درصد رسیده بود و در پایان مهرماه سال 1400 نیز رقم 31/1 درصد را تجربه کرده بود، اما با تمرکز دولت سیزدهم بر کاهش نرخ رشد نقدینگی، این شاخص طی یک روند نزولی در پایان سال 1401 به 31/1 درصد رسید. نرخ رشد نقدینگی در پایان اسفندماه 1402 با کاهش 16/5 واحد درصدی نسبت به ابتدای دولت سیزدهم به رقم 24/3 درصد رسید که کمترین میزان این شاخص در پنج سال گذشته را نشان می‌دهد.

«جمال ریان» مجری سرشناس و فلسطینی‌الاصل شبکه الجزیره قطر در حساب ایکس خود، نظرسنجی انجام داده و در آن از مخاطبان پرسیده است: «ایران طرح و برنامه خود را دارد، اسرائیل نیز. ولی عرب‌ها هیچ طرحی ندارند. شما با کدام طرف هستید؟» بیش از ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان از طرح ایران برای مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیست‌ها حمایت کرده‌اند و نشان دیگری بر حمایت افکار عمومی عرب از اقدامات ایران در مسئله فلسطین است.

«حجت‌الاسلام محمدکاظم موحدی‌آزاد» دادستان کل کشور بیان کرد: «بسیاری از بانوان که حجاب شرعی را مراعات نمی‌کنند، فرزندان همین سرزمین و دختران و خواهران ما هستند که دچار اشتباهاتی بوده و فریب خورده‌اند. ما بنا نداریم برای نوامیس این مملکت پرونده قضائی درست کنیم و بعد از تذکر و تعهد و اصلاح پوشش فرد به منزل برمی‌گردد. اکثر بانوان بعد از تذکر نسبت به اصلاح وضعیت پوشش خود اقدام می‌کنند.»

اکانت نشریه‌ «فوربز»، از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان، با انتشار تصویری از رهبر معظم انقلاب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «قوی‌ترین مرد جهان: آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای» همچنین در سمت راست این تصویر نوشته شده است: «نه بیمارستان، نه مدرسه تنها پایگاه‌های نظامی هدف حمله ایران قرار گرفت.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات