صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۵۸۶۸۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه ۴ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اگر در مدیریت و برنامه‌سازی رسانه‌ای، دین، اخلاق و فضیلت حاکم باشد، یقیناً رسانه‌ها وضع بهتری خواهند داشت و وضع بشریت از آنچه که امروز هست، بهتر خواهد شد.(۱۳۸۵/۲/۲۶)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

تجلی عقلانیت

عقلانیت گوهر ارزشمندی است که وجود آن در زندگی اجتماعی‌ـ سیاسی می‌تواند در تدبیر درست امور یاریگر ما باشد. بسیاری از تلخکامی‌ها در جامعه به دلیل فقدان عقلانیت است. اظهارات، تصمیمات و اقداماتی که بیش از آنکه برخاسته از عقلانیت باشد، متأثر از عواطف و احساسات و منفعت‌ها بوده و حاصلی جز متضرر شدن جامعه به همراه نخواهد داشت.
تصمیمات باید با شاخص عقلانیت سنجیده شود و اعتبار یابد. عقلانیت سیاسی به معنای آن است که در هنگام تصمیم‌گیری همه ابعاد موضوع و همه مؤلفه‌های مؤثر را مدنظر داشته باشیم. بی‌توجهی به بعدی از مسئله تصمیم را ناقص خواهد کرد و اهداف محقق نخواهد شد. در این میان، پس از مشخص کردن پارامترهای مؤثر، باید میزان اثرگذاری آنها و همچنین وزن و اعتبار آنها را نیز مشخص و مبتنی بر آن اولویت‌بندی کرد. بدون تعیین اولویت‌ها و تشخیص ندادن اصل و فرع‌ها، تصمیمات ما یا از موضع انفعال خواهد شد یا از موضع انتحار و هر چه هست حاصل آن عقلانیت سیاسی نخواهد شد!
از عقلانیت در آموزه‌های دینی با عنوان تدبیر و حکمت یاد شده است و بر حکمرانه مطلوب آن «حکمرانه حکیمانه» نام نهاده‌اند. این منطق علاوه بر آنکه در کلام اهل بیت(ع) جاری است، در سیره نظری و عملی امامین انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفته و بارها به مناسبت‌های مختلف به ابعاد آن پرداخته شده است. رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی درباره حاکمیت عقلانیت در تصمیم‌گیری‌های نظام اسلامی می‌فرمایند:
«مبنای اقتدار در جمهوری اسلامی یک مبنای «عقلانیتی» است؛ یعنی ما اقتدار را بر اساس احساسات و عواطف و توهمات و مانند اینها دنبال نمی‌کنیم. محاسبه اقتدار ملی یک محاسبه عقلانی است؛ یعنی یک محاسبه درست و منطقی... بعضی‌ها اسم عقل و عقلانیت را که می‌آورند، منظورشان از عقلانیت ترسیدن است؛ وقتی می‌گویند عاقل باشید، یعنی بترسید، یعنی منفعل باشید، یعنی از مقابل دشمن فرار کنید! نه، ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند. عقلانیت یعنی محاسبه درست. البته دشمن سعی می‌کند عقلانیت به آن معنای غلط را تلقین کند، بعضی هم نادانسته گاهی حرف‌های دشمن را تکرار می‌کنند.»
عملیات شکوه‌مند «وعده صادق» تحقق عینی عقلانیت اسلامی بود که حاصل آن تنبیه متجاوز، شکست هیمنه توخالی دشمن، شادی دل ملت ایران و همه آنهایی که در سراسر جهان دل در گرو عدالت و انسانیت دارند، و ایجاد وحدت و انسجام ملی در کشور بود. نصرتی الهی که به برکت خون شهیدان، تعالی یافت و دشمن را مفتضح کرد. لذا انتظار است در سایر عرصه‌ها نیز عناصر مسئول با به‌کارگیری عقلانیت انقلابی، موجب شکست دشمن و کامیابی و پیروزی روزافزون و مداوم مردم ایران شوند.                                    

مهدی سعیدی

 

▼ گزارش روز

طرح نور لازم اما ناکافی

فرماندهی انتظامی در جهت عمل به مطالبه عمومی جامعه و در راستای ایجاد سلامت اجتماعی و فرهنگی و آرامش و امنیت اخلاقی در مقام ضابط قانونی دستگاه قضایی به تازگی طرح نور را اجرا کرده که این طرح، واکنش‌های گوناگونی را در فضای مجازی در پی داشته است. به منظور آنکه به دور از فضای هیجانی، نگاه جامعی را به این مسئله ارائه دهیم، لازم است به چند نکته تحلیلی اشاره کنیم.
«ویل دورانت» مورخ و فیلسوف آمریکایی در این باره گواهی می‌دهد: «زنان طبقات بالای اجتماعی، جز در تخت روان روپوش‌دار، از خانه بیرون نمی‌آمدند. به آنها اجازه داده نمی‌شد که آشکارا با مردان اختلاط کنند. در آثار و کتیبه‌هایی که از ایران باستان بر جای مانده، صورت هیچ زنی دیده نمی‌شود‌.» این مطلب خود تأییدی بر الزام جامعه ایران باستان بر پوشش است. لذا جامعه ایرانی قبل از اسلام مقید به پوشش بوده و ظهور دین اسلام، به این فرهنگ مدنی جامه اعتقادی پوشاند. در واقع یکی از عوامل ماندگاری دین اسلام در میان جامعه ایرانی نیز همین نقاط تلاقی دین و فرهنگ است. وقایع تاریخی نیز مؤید این مسئله است. در غائله کشف حجاب رضاخانی در سال 1314 شمسی هرچند عده‌ای تحت تأثیر فضای مسموم فرهنگی، اقدام به کشف حجاب کردند، اما در نهایت آن چیزی که ماندگار شد، حجاب و ارزش‌های دینی بود.
برهنگی هرگز نتوانسته در هیچ جای جهان برای بشر، پیشرفت و آرامش ایجاد کند؛ جنبش‌های پیایی زنان قربانی در سال‌های اخیر گواه این موضوع است. برای نمونه، اثر واینستین (Weinstein effect) یکی از کمپین‌های بین‌المللی است که مردم داوطلب شدند تا از سوء رفتار جنسی مردان مشهور و قدرتمند پرده بردارند. البته همانطور که پیشگیری بهتر از درمان است، فرهنگ‌سازی نیز مقدم بر تذکر و برخورد قهری است؛ اما پر واضح است کسی که به هنجارهای جامعه بی‌توجه است و در مقابل تذکرات مختلف همچنان بر هنجارشکنی اصرار دارد، مرتکب جرم شده و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.
از طرفی، فضای رها و ولنگار، فرهنگ اصیل جامعه را دچار اضمحلال می‌کند. هیچ کشوری در دنیا اجازه نمی‌دهد که فرهنگ عمومیش دچار انحطاط و از‌هم‌گسیختگی شود.

مسئله پوشش در تمام کشورها به مثابه یک مسئله قانونی مورد توجه بوده و شهروندانی که حدود پوشش آن کشور را رعایت نکنند، طبیعتاً مجازات می‌شوند. برای نمونه، در ماده 233 قانون کیفری برزیل هرگونه عمل منافی عفت عمومی یا نمایش اجزای بدن در ملأعام، محکومیتی معادل سه ماه تا یک سال حبس در پی خواهد داشت.
در پایان اینکه مراقبت از فضای عمومی جامعه برای جلوگیری از هنجارشکنی هر چند جای فرهنگ‌سازی را پر نمی‌کند و فرهنگ‌سازی همچنان تقدم دارد، اما به منزله یکی از ابزارهای بازدارنده مورد استفاده کشورهای دنیاست و ایران نیز از آن مستثنا نیست.                                  

 محمد حکیمی

 

▼ خبر ویژه
ورود پلیس به محوطه دانشگاه!
با گسترش اعتراضات به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا، پلیس این کشور با یورش به محل تجمع دانشجویان، ده‌ها معترض را بازداشت کرد. در حالی که اعتراضات گسترده به جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا در حال گسترش است، نیروهای پلیس آمریکا به سمت کمپ معترضان یورش برده و چادرهایی را که در محل اعتراضات مستقر کرده بودند، برداشته و تعداد زیادی از آنها را بازداشت کرد‌ه‌اند. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده حمله پلیس آمریکا به دانشگاه نیویورک و درگیری با معترضان حامی فلسطین است. طبق گزارش خبرگزاری «فرانسه»، روز گذشته، حدود 50 معترض در دانشگاه «ییل» در نیوهیون بازداشت شدند. جنبش اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا هفته گذشته پس از آن در معرض دید جامعه جهانی قرار گرفت که پلیس نیویورک به محوطه دانشگاه کلمبیا در نیویورک یورش برد و ده‌ها معترض حامی فلسطین را بازداشت کرد و از آن پس اعتراضات در دانشگاه‌های سراسر آمریکا در حمایت از فلسطینیان تشدید شد.
  
▼ اخبار 
جدی می‌فرمایید آقای تاج‌زاده؟
«مصطفی تاج‌زاده» از فعالان ستادی اصلاح‌طلب که هم اکنون در زندان به سر می‌برد، به تازگی در تحلیلی پیرامون پاسخ پشیمان‌ساز ایران به رژیم صهیونیستی نوشته است: «من همچنین افزایش توان و قدرت نظامی کشور را در منطقه جنگ و ترور و داعش‌زده خاورمیانه مفید و بلکه لازم می‌دانم. اما بار دیگر یادآور می‌شوم آنچه باعث نظم و ثبات سیاسی می‌شود، رضایت و اعتماد ملت است نه بمب و موشک!» در پاسخ به اظهارات تاج‌زاده باید مشخص کرد که اولاً گرانی‌های امروز کشور در سوء مدیریت ریشه دارد، نه در کمی بودجه یا نبود پول و امکانات. ثانیاً همه کشورهای بزرگ دنیا از این عقلانیت برخوردار هستند که امنیت را مهم‌ترین وجه وجودی خود بدانند؛ او متوجه نیست یا نمی‌خواهد متوجه باشد که «استراتژی الزامی تأمین امنیت» به صورت ذاتی در خدمت دیپلماسی و پیشرفت و رفاه مردم است و کسی که قصد دارد بین تأمین امنیت و رفاه دوقطبی ایجاد کند، یا هیچ از سیاست نمی‌داند یا در سمت تمایل دشمن برای امنیت‌زدایی از کشور قرار گرفته است.
 
نتانیاهو هم همین کار را انجام دهد!
یک روزنامه صهیونیستی روز دوشنبه از استعفای «آهارون حالیوا» رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد. روزنامه «یدیعوت آحارانوت» دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در 7 اکتبر و حمله این رژیم به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق عنوان کرده است. این اولین مقام ارشد نظامی صهیونیستی است که پس از آغاز جنگ در غزه استعفا می‌دهد. «یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در اولین واکنش به کناره‌گیری یک مقام نظامی ارشد رژیم صهیونیستی گفت: «استعفای رئیس سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل، قابل توجیه و اقدامی شایسته است، بهتر است نتانیاهو هم همانند او استعفا کند.» گفتنی است، پاسخ رژیم صهیونیستی به این رسوایی، قتل عام بی سابقه بوده است، چنانکه وزارت بهداشت غزه دیروز در جدیدترین آمار خود اعلام کرد تعداد شهدای غزه از هفتم اکتبر گذشته تاکنون به 34 هزار و 970 نفر و تعداد مجروحان هم به 76 هزار و 980 نفر رسیده است.
 
اعتراف به فریب‌کاری
«سالومه سیدنیا» مجری شبکه منحله «من‌وتو» طی پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) زنانی را که در پروژه‌های ضدانقلابی ذیل شعار «زن، زندگی، آزادی» فعالیت می‌کردند، فریبکار و حرف‌های این عناصر را غیر قابل باور توصیف کرد و نوشت: «متأسفم که این فرقه جنون و دار و دسته‌اش کاری کردند که وقتی بیانیه می‌دهند برامون باورپذیر نیست...» وی افزود: «پروژه‌هایی مثل سپیده قلیان‌ها و نازیلا معروفیان‌هاتون رو دیدیم... گلرخ ایرایی‌ها و آتنا دائمی‌هاتونم شناختیم... کسانی که خود من سال‌ها با جون و دلم ازشون حمایت کردم...» وی تصریح کرد: «اینقدر دروغ گفتید و کلک زدید و خیانت کردین که چاقوهای‌تان دیگر دسته ندارد... خیانتی که شما به زنان ایران کردید مطمئنم در تاریخ ثبت خواهد شد... شک نکنید نسل‌های آینده از شما همیشه به بدی یاد خواهند کرد...» به نظر می‌رسد سیدنیا به صوت اخیر «نرگس محمدی» اشاره می‌کند که باز هم با ادعاهای واهی مدعی شده که زنان زندانی سیاسی مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.
 
پشت پرده تلاش برای دو قطبی‌سازی را افشا می‌کنیم
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی کشور در اطلاعیه‌ای نوشت: «بررسی‌ها و مشاهدات عینی روزانه در شهرها نشان‌دهنده حرکت مطلوبِ جامعه به سمت حفظ حریم و حرمت زنان و بانوان سرزمین‌مان است.» در این اطلاعیه آمده است: «در زمان و زمانه‌ای که جریان‌های رسانه‌ای بدخواه ملت ایران به دنبال اختلاف‌افکنی و دوقطبی‌سازی جامعه با اجرای «طرح نور» بودند؛ مردم عزیز و نخبگان فهیم با ادراکی قابل ستایش در کنار پلیس قرار گرفتند تا شأن، حریم، حرمت و کرامت بانوی ایرانی حفظ شود. برای آنکه افکار عمومی و مراکز تصمیم‌گیر، شناخت بیشتری از دلایل فراجا در اهمیت اجرای طرح نور داشته باشند، طی روزهای آینده چند پرونده مهم از باندهای تبهکار سازمان یافته که در سطح بین‌المللی و داخل کشور اقدامات مجرمانه در زمینه فساد و فحشا، تجارت جنسی و... داشته‌اند، منتشر خواهد شد.»
 
▼ اخبار کوتاه
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «با وجود یک نظام امنیتی قدرتمند امنیت نیروگاه‌ها و مرکزهای هسته‌ای کشور اکنون به طور صددرصد برقرار است.» «محمد اسلامی» اظهار کرد: «نظام دفاعی و امنیتی کشور هر گونه تعرض به مرکزهای یاد شده را در نطفه خفه خواهد کرد و با این تسلط و اقتدار حاکم بر کشور در سایه نیروهای مسلح، حفاظت و امنیت هسته‌ای برقرار است.» وی درباره آخرین وضعیت طرح‌های توسعه‌ای نیروگاه اتمی بوشهر نیز بیان کرد: «از سال 1395 عملیات اجرایی دو واحد جدید نیروگاه اتمی آغاز شد و امروز ظرفیت فعال در سایت‌های دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر در مقایسه با پیش از آن 12 برابر شده است.»
 
جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و تلاش وی را برای اینکه جنبش حماس را مسئول عدم دستیابی به توافق معرفی کند، محکوم می‌کنیم.» این بیانیه افزود: «اظهارات بلینکن هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد و مغایر با حقیقتی است که تأکید می‌کند حماس بارها برای تسهیل دستیابی به توافق انعطاف‌پذیری از خود نشان داده است.» حماس در این بیانیه تأکید کرد: «همچنان بر خواسته‌های خود(شروط) تأکید می‌کنیم که شامل آتش‌بس دائمی، عقب‌نشینی نظامیان رژیم اشغالگر و بازگشت آوارگان به منازل‌شان است.»
 
کارشناس شبکه «اینترنشنال»، تحریم‌های ادعایی آتی غرب علیه توان موشکی و پهپادی ایران را کاملاً بی‌تأثیر خواند. مجری این شبکه تلاش می‌کرد با سؤال جهت‌دار خود، نوعی ارعاب درباره این تحریم‌ها ایجاد کند؛ اما این کارشناس معترف شد که توان پهپادی و موشکی ایران درحالی به دست آمده که جمهوری اسلامی از ابتدا با تحریم تسلیحاتی غرب روبه‌رو بوده است. بنابراین، تحریم‌های احتمالی آتی همچون گذشته، بی‌تأثیر و بی‌معنی خواهد بود.
 
وزیر خارجه روسیه، در نشست شورای سران مناطق این کشور گفت: «روسیه و چین تقریباً به طور کامل دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کرده‌اند؛ به‌طوری که بیش از 90 درصد پرداخت‌های دوجانبه با ارزهای ملی دو کشور انجام می‌شود.» «سرگئی لاوروف» می‌گوید: «با این‌ اینکه دولت‌های غربی به طور پیوسته سعی می‌کنند چوب لای چرخ همکاری‌های تجاری و اقتصادی روسیه و چین بگذارند، اما این همکاری‌ها فعالانه در حال توسعه است.»
 
اتحادیه اروپا برای رضایت و خشنودی رژیم صهیونیستی، قصد دارد تحریم‌های حوزه دفاعی ایران را گسترش دهد. «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اروپا به خبرنگاران گفت: «آنها به توافق رسیدند که موشک‌ها و انتقال احتمالی آنها به کشورهای دیگر، مانند روسیه و گروه‌های نیابتی در منطقه را ذیل تحریم‌های موجود علیه پهپادهای ایرانی تعریف کنند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات