صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۵۸۵۲۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه ۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اکنون زبان فارسی بهترین حامل و رسانه برای معارف، افکار، نوآوری و تمدن عمیق اسلامی محسوب می‌شود و بر این اساس وظیفه ما در قبال زبان فارسی بسیار سنگین است... بخش عظیم و غیرقابل اغماضی از مواریث کهن بشریت اعم از فلسفه، دین، علم، اخلاق، عرفان و سیاست به وسیله زبان فارسی منتقل شده است که دست یافتن به آن بدون اطلاع از این زبان آسان نیست.(۱۳۷۷/۱۲/۱۲)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
وعده صادق و همسایگان ما
پس از عملیات «وعده صادق»، تلاش‌هایی برای ایجاد اختلافات جدید بین ایران و برخی همسایگان آغاز شده است. طبق معمول مدیریت این خط خبری و عملیات روانی در اختیار دشمنانی قرار گرفته است که از پاسخ جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی دچار هراس و عصبانیت شده‌اند. با این حال، برخی ناآگاه در داخل نیز بر این موضوع دامن می‌زنند که کشورهای همسایه باید حواس‌شان را جمع کرده و دست از پا خطا نکنند، در غیر این صورت با سیلی جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد!
سال گذشته به مناسبت هفته دولت رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست دولت را در زمینه روابط با همسایگان تحسین و تأکید کردند: «این سیاستی که دولت اتخاذ کرده، که عبارت است از ارتباط با همسایگان، این بسیار سیاست خوبی است. این را باید دنبال کرد. ما باید با هیچ‌یک از همسایگان‌مان مناقشه نداشته باشیم؛ هرچه مناقشه هست، تبدیل بشود به همکاری.»
وجود اختلاف نظر بین جمهوری اسلامی ایران و برخی همسایگان و دولت‌های اسلامی پدیده عجیب و غریبی نیست و به طور طبیعی سطحی از اشتراک نظر و اختلاف نظر بین ایران و کشورهای همسایه یا دولت‌های غرب آسیا وجود دارد. ایران انتظارات و نگرانی‌های خود را درباره چالش‌های منطقه، با مقامات دولت‌های اسلامی در جلسات کاری بیان خواهد کرد؛ اما با همه این اوصاف، سیاست جمهوری اسلامی در مقاطع گوناگون، خاصه در دولت کنونی به سمت گسترش سطح روابط با همسایگان سوق پیدا کرده است.
پس از عملیات وعده صادق سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی و اخباری که درباره نقش اردن در این زمینه مطرح شد، روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه با «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در نیویورک دیدار کرد. نفس این ملاقات نشان داد، ایران با وجود دیدگاه‌های متفاوت دولت‌های غرب آسیا درباره مسائل سیاسی منطقه، سیاست توسعه روابط با کشورهای اسلامی را به منزله یک اصل مد نظر قرار داده است.
در مرداد سال ۱۳۹۴ و در دیدار با کارگزاران حج، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر این نکته تأکید کردند که جمهوری اسلامی، کشورهای منطقه را به عنوان دشمن در نظر نمی‌گیرد، بلکه دشمن اصلی استکبار جهانی است. از این منظر ایران از همه فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در خاک برخی کشورهای منطقه علیه عملیات وعده صادق آگاه است، اما با عنایت به ظرفیت‌های همسایگی و منطقه‌ای و نیز تقابل با سیاست تفرقه‌افکنانه دشمنان، مسیر تعامل را با دولت‌های منطقه در پیش خواهد گرفت. همراهی با دشمنان ایران، برای همسایگان ما هزینه‌ای بیش از پاسخ مستقیم و تلافی‌جویانه ما به آنان دارد؛ یک نمونه کویت است که مزد همراهی با دشمن ایران را با اشغال شدن به دست دشمن گرفت.                     
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
بازخورد اقتصادی عملیات وعده صادق
امنیت به منزله زیربنای رشد و توسعه اقتصادی، ماحصل عقلانیت در بسیاری از جنبه‌های حاکمیت، به ویژه پیوند دیپلماسی و میدان است. نه برجام و دیپلماسی بدون عقبه قدرت نظامی به تنهایی می‌تواند امنیت‌افزا باشد و نه دیپلماسی بدون قدرت میدان می‌تواند حرف حاکمیت را در میز مذاکره بر روی کرسی بنشاند. این هم‌افزایی قدرت میدان و قدرت سیاست خارجی است که با ایجاد آرامش پیرامون محیط امنیت ملی زیربنای توسعه را فراهم می‌کند.
از این منظر چنانچه کشوری بتواند به بازدارندگی و اقتدار کامل برسد، در این صورت اعتماد سرمایه‌گذار خصوصی و دولتی را جذب کرده و موتور اقتصادش را به حرکت در آورده است.
نکته مهم این است که اگر قدرت میدان و دیپلماسی و هم‌افزایی آنها در جهت ارتقای سطح بازدارندگی به گونه‌ای باشد که سایه جنگ را دور کند، حتی تحولات، آشوب‌ها و ناامنی‌های داخلی نیز به راحتی نمی‌تواند زمینه‌ساز دفع یا فرار سرمایه شود.
چه اینکه بسیاری از کشورها هستند که با وجود ناامنی‌های متعدد داخلی و پیرامون، از آن نظر که توانسته‌اند سطح بالایی از بازدارندگی را ایجاد کنند، مقصد بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها شده‌اند.
در خصوص آمریکا در جنگ جهانی نیز همین است. آنجا که آمریکایی‌ها با انتفاع حداکثری در جنگ جهانی و استفاده از بمب اتم سطح اقتدار و بازدارندگی خود را چنان بالا بردند که زیربنای جذب سرمایه‌گذاری عمده جهانی را در دهه‌های بعد فراهم کردند.
بخش زیادی از تلاطمات بازارهای مالی و اقتصاد ایران نتیجه انتظارات تورمی از بُعد سیاسی و امنیتیِ متأثر از تحولات منطقه و جهان است. بدیهی است که عمده مخاطرات سیاسی و امنیتی پیرامون محیط امنیت ملی ایران از ناحیه تخاصم آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
درباره ایران، چنانچه تهران بتواند در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی سطح بازدارنگی را ارتقا دهد و سایه جنگ را از کشور دور کند، این پیام به فعالان اقتصادی مخابره می‌شود که حاکمیت در تأمین امنیت در اوج اقتدار است و این دقیقاً یعنی ایجاد اطمینان برای جذب سرمایه‌هایی که به ترسو بودن معروف هستند.
ایران با حمله به عین‌الاسد در سال ۱۳۹۸ و با عملیات وعده صادق در برابر هر دو کشور متخاصم به سطح بالایی از بازدارندگی و توان تولید امنیت رسید و زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاری در سال‌های آتی فراهم کرد.
اکنون اگرچه شاهد تلاطم‌های بازارهای مالی در کوتاه‌مدت هستیم؛ ولی تردید نکنیم که در صورت حفظ بازدارندگی، بازارها و اقتصاد پیام لازم را دریافت می‌کنند و در بلندمدت به اقتدار تولید شده از عملیات وعده صادق واکنش مثبت نشان خواهند داد و مسیر رسیدن به توسعه هموارتر خواهد شد. از آن طرف رژیم صهیونیستی با از دست دادن اقتدار و بازدارندگی، جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاری از دست خواهد داد و اقتصاد آن آسیب‌پذیر خواهد شد.     
علی محمدی
 
 
▼ خبر ویژه
بایدن به دنبال توافق جدید با ایران
یک منبع نزدیک به دولت بایدن گفت: «کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است تا از یک جنگ تمام‌عیار در منطقه جلوگیری کند.» این منبع گفت: «یک دیدگاه در داخل دولت این است که رئیس جمهور فرصتی را برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران می‌بیند.» این منبع افزود: «تا آنجایی که من درک می‌کنم، این به عنوان راهی برای مماشات با اسرائیل و ایران در نظر گرفته می شود.» نشریه انگلیسی «آی» نوشت: «رئیس‌جمهور جو بایدن همه گزینه‌ها را «روی میز» نگه می‌دارد و در نظر دارد تا توافق برای جلوگیری ایران از تولید سلاح‌های هسته‌ای به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌تر برای جلوگیری از جنگ همه‌جانبه در خاورمیانه را احیا کند.» در ادامه این مطلب آمده است: وزارت خارجه ایالات متحده گفته است که بایدن «به هر طریقی» تضمین خواهد کرد که «ایران هرگز به سلاح هسته‌ای نرسد.»
  
 
▼ اخبار 
با هر تخلف برخورد قاطع می‌شود
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی کشور در اطلاعیه‌ای ضمن قدردانی مجدد از مردم قانون‌مدار ایران برای همکاری و همراهی در اجرای «طرح نور» اعلام کرد: «گزارش‌های میدانی و بررسی‌های دقیق با ابزار هوشمند نشان‌داده است که وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح مطلوب‌تر بوده و این شرایط در روزها و هفته‌های آینده روند بهتر و مناسب‌تری خواهد یافت. بر این اساس، اجرای طرح نور منطبق با خواست و ساخت عمومی جامعه و مسئولین اجرایی کشور و براساس وظایف محوله به پلیس به عنوان مجری قانون در کنار دیگر مأموریت‌های امنیتی و انتظامی، تداوم خواهد داشت. ناگفته پیداست که پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی مأموران نیز برخورد خواهد شد. راهبرد فراجا صرفاً با هنجارشکنانی که به حریم و حُرمت شهروند ایرانی تعدی می‌کنند، برخورد قانونی توأم با دقت و حساسیت خواهد کرد.»
 
اگر حماس از بین نرود
دیپلمات سابق رژیم صهیونیستی با اشاره به خطر از بین رفتن بازدارندگی رژیم صهیونیستی در صورت بقای مقاومت فلسطین بعد ازجگ غزه و پیامدهای آن نوشت: «از ۷ اکتبر، اسرائیل بر تلاش برای بازگرداندن قدرت و وجهه بازدارندگی خود متمرکز شده است، که مستلزم حذف‌ـ و نه فقط نابودی‌ـ زیرساخت‌های نظامی و سیاسی حماس است. بقای حماس در منطقه، به عنوان یک پیروزی برای این سازمان و به عنوان شکست اسرائیل در بازگرداندن بازدارندگی تفسیر خواهد شد و همچنین انگیزه‌ای برای ادامه حملات ایران، حماس، حزب‌الله، انتفاضه سوم و عملیات‌های استشهادی در جلیل و منطقه نقب خواهد شد.» «یورام اتینگر» افزود: «ناکامی اسرائیل در احیای قدرت بازدارندگی خود، ولی‌عهد سعودی را از قصدش برای گسترش همکاری‌های امنیتی و مدنی با اسرائیل دور می‌کند، و عادی‌سازی روابط با اسرائیل به اغما می‌رود.»
 
ایران به صهیونیست‌ها رحم کرد
«فارین‌پالیسی» با تمجید از طراحی دقیق ایران در عملیات وعده صادق نوشت: «هر چند حمله با ۳۰۰ پهپاد و موشک حمله‌ای سهمگین به نظر می‌رسد، اما در عین حال نشانه‌هایی از خویشتن‌داری نیز در آن دیده می‌شود که بیان‌کننده نگاه تهران نسبت به عدم افزایش بیشتر تنش است. اولاً، ایران می‌توانست تعداد پهپاد‌ها و موشک‌های شلیک شده را حداقل به دو برابر حمله روز شنبه برساند. ثانیاً گزارش‌های اولیه حکایت از آن دارد که تمرکز اصلی حمله بر روی یک یا دو هدف نظامی بوده است. این عامل نیز نشان می‌دهد طرف ایرانی محتاطانه عمل کرده است. حمله ایران می‌توانست تل‌آویو یا حیفا را هدف قرار دهد؛ یعنی مناطقی که تأثیر حمله را بسیار عمیق‌تر و تعداد تلفات غیرنظامیان را بیشتر کند. ثالثاً، حزب‌الله برگ برنده اصلی ایران به‌شمار می‌رود، اما تهران از کارت حزب‌الله استفاده نکرد.»
 
۲۰ کشور در برابر موشک‌های ایرانی شکست خوردند
وزیر امور خارجه ایران در گفت‌گو با «سی‌ان‌ان» گفت: «پاسخ ما به رژیم اسرائیل به شکل محدود و حداقلی انجام شد. این در حالی بود که می‌توانستیم پاسخ سخت‌تری به رژیم اسرائیل بدهیم. اعلام کردیم که پاسخ ما در چارچوب دفاع مشروع انجام شد و منطبق با حقوق بین‌الملل بود. ما به پاسخ خود ادامه نخواهیم داد؛ اما درصورتی‌که رژیم اسرائیل مجدداً به ماجراجویی دست بزند و اقدامی علیه منافع ما بکند، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود.» «امیرعبداللهیان» افزود: «البته ما کاملا در منطقه مشاهده می‌کردیم که آمریکا و بیش از ۲۰ کشور و از جمله تعدادی از اعضای ناتو در منطقه در حال استقرار هستند برای اینکه موشک‌ها و پهپادهای ایران را منحرف یا محدود کنند تا به اسرائیل نرسد؛ اما موشک‌ها و پهپادهای ما به دو هدف مورد نظر اصابت کرد.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای» رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: «در قضیه عفاف و حجاب و برخورد با هنجارشکنان نیز باید با تدبیر و هماهنگی و همکاری عمل شود؛ قطعاً ما نمی‌خواهیم هر فرد کم توجه به قوانین در کف خیابان را کیفر کنیم؛ در این زمینه ستاد عفاف و حجاب در وزارت کشور، مسئولیت‌هایی دارد؛ همچنین خطاب به دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی برای شناسایی عناصری که به صورت سازمان‌یافته مبادرت به هنجارشکنی می‌کنند، تأکیداتی داشته‌ایم. قطعاً باید به گونه‌ای اتخاذ تدبیر کرد که در قضیه مزبور، از خلاف شرع جلوگیری شود و زمینه سوء‌استفاده دشمنان نیز فراهم نشود.»
 
«ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم به آنچه رسانه‌های غربی پاسخ رژیم صهیونیستی به عملیات ایران خوانده‌اند، واکنش نشان داده است. وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) تنها با یک کلمه نوشت: «مسخره». «حسین دلیریان» سخنگوی سازمان فضایی ایران در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «سه ریزپرنده توسط دفاع هوایی کشور با موفقیت سرنگون شده است.» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ آسیبی به هیچ یک از تأسیسات هسته‌ای ایران در اصفهان وارد نشده است.»
 
«بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.» گفتنی است، از آبان ماه سال گذشته «صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج» جهت حمایت از این بیماران در سازمان بیمه سلامت فعال شد و از حدود یک سال گذشته تاکنون ۱۰۷ گروه بیماری امکان استفاده از مزایای این صندوق برای‌شان فراهم شده است. وظیفه این صندوق نیز پرداخت هزینه‌ها علاوه بر تعهدات بیمه‌های پایه و تکمیلی بیمه ‌شده‌هاست.
 
«مهدی فضائلی» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در نوشتاری در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق) درخصوص برخی کلیپ‌های پخش‌شده در فضای مجازی از اجرای طرح رعایت حجاب، نوشته است: «رهبر انقلاب: کشف حجاب، هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است... منتها... دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم؛ کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. پ.ن: به‌تازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند.»
 
شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» با تأکید بر شکست قطعی آنچه عملیات رژیم صهیونیستی در ایران خوانده می‌شود، نوشت: «تصاویر ماهواره‌ای که در اختیارش قرار گرفته است نشان می‌دهد، نه چالۀ عمیقی در پایگاه هوایی اصفهان وجود دارد و‌ نه به ساختمانی آسیب رسیده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات