صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۵۸۵۹۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه ۳ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): خدا رحمت کند شهید قرنی را، یک ارتباطی با ما از پیش از انقلاب پیدا کرده بود، آن اواخر. وقتی که انقلاب شد و ایشان مسئولیت پیدا کرد. من به او گفتم که من آماده هستم بیایم در ارتش. درجه هم نمی‌خواهم؛ فقط یک دانه ستاره، بیشتر هم نه! گفت شما بیا درجه‌ سرهنگی به تو می‌دهم که آن وقت در واقع بالاترین درجه بود. یعنی آدم افتخار می‌کند که جزو یک ‌چنین ارتشی باشد، جزو یک ‌چنین مجموعه‌ نظامی‌ای باشد.(۱۴۰۱/۱۱/۱۹)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
ظهور قدرت اراده ملت
رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر دیروز در دیدار جمعی از فرماندهان عالی نیروهای مسلح ضمن تبریک روز ارتش و همچنین سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با تأکید بر اینکه دستاوردهای اخیر نیروهای مسلح موجب ایجاد احساس شکوه و عظمت درباره ایران اسلامی در چشم جهانیان و ناظران جهانی شده است، تأکید کردند: «موضوع تعداد موشک‌های شلیک شده یا موشک‌های به هدف اصابت کرده که طرف مقابل بر روی آنها متمرکز شده، موضوع دست دوم و فرعی است. موضوع اصلی ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین‌المللی و اثبات آن است، که ناراحتی طرف مقابل نیز از همین موضوع است.»
«ظهور قدرت اراده ملت»، رساترین تعبیری است که می‌تواند ابعاد، دستاوردها و آثار و نتایج تاکتیکی و راهبردی عملیات «وعده صادق» را در پاسخ قاطع به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق در منظر و مرآی مردم ایران، منطقه و جهان قرار دهد. اگرچه نبردهای پنهان زیادی میان جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی به وقوع پیوسته، اما عملیات وعده صادق، اولین هماورد مستقیم میان جمهوری اسلامی و رژیم صهیونیستی مؤید به پشتیبانی‌های همه‌جانبه قدرت‌های غربی در طول تاریخ عمر منحوس این رژیم بوده و مهم‌تر از آن اینکه برای اولین بار ایران از خاک خودش با نمایش قدرت و اقتدار علیه این رژیم اقدام کرد. این پدیده بسیار مهمی است که دومین شکست ‌ترمیم‌ناپذیر برای رژیم صهیونیستی پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» را تنها در نیم سال رقم زده است. شیرینی این عنایت و پیروزی بزرگ از سوی خداوند یاری‌گر مظلوم زمانی دوچندان می‌شود که مبتنی بر اطلاعات موثق بدانیم که فرماندهی و مدیریت تمام محورها و صحنه‌های درگیری از زمان قبل از عملیات، حین عملیات و حتی امروز بعد از عملیات برای مدیریت رسانه‌ای تقلیل هزینه حیثیتی شکست برای اسرائیل غاصب با آمریکا (سنتکام) بوده است. در واقع، باید گفت جمهوری اسلامی ایران در عملیات وعده صادق با چهار قدرت هسته‌ای جهان، یعنی آمریکا، فرانسه و انگلیس و زاییده منحوس آنها، یعنی رژیم صهیونیستی کودک‌کُش جنگید، نه صرفاً با رژیم صهیونیستی که به تنهایی اساساً عددی به حساب نمی‌آید! لذا سطح این تقابل را نباید به تقابل ایران و رژیم صهیونیستی تقلیل داد. در این عملیات در واقع شاهد تقابل جبهه حق با محوریت ایران با جبهه استکبار با تمام تجهیزات با محوریت آمریکا بودیم. دقیقاً، به همین دلیل است که این پیروزی برای جبهه کفر و باطل گران تمام شده و به تعبیر رهبر حکیم انقلاب ظهور قدرت اراده مردم ایران و جبهه مقاومت آنها را به شدت می‌رنجاند و می‌ترساند.    
فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
کدخدا، باخدا شد
به تازگی رئیس‌جمهور آمریکا به منزله حامی اصلی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، انتقادهای خود از این رژیم را افزایش داده است. با گذشت حدود ۲۰۰ روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، ارتش این رژیم بیش از ۳۴ هزار نفر را به شهادت رسانده و ۷۶ هزار نفر را مجروح کرده است. عملیات «طوفان‌الاقصی» دکترین جدید سیاست خارجی آمریکا در غرب آسیا را که به دنبال ادغام اسرائیل در منطقه و عادی‌سازی روابط رژیم با کشورهای عربی بود، متوقف و آنها را وارد یک جنگ فرسایشی کرده است. تنها یک هفته پس از عملیات طوفان‌الاقصی، ارتش آمریکا دو ناوهواپیمابر و تعداد زیادی جنگنده‌های اف‌ـ۱۵، اف‌ـ۱۶ و ای‌ـ۱۰ به مقصد شرق مدیترانه و پایگاه سنتکام در غرب آسیا اعزام کرد. به گزارش نشریه «واشنگتن پست» از هفتم مارس ۲۰۲۴ تاکنون، آمریکا با بیش از ۱۰۰ پرواز به مقصد فلسطین اشغالی انواع کمک‌های نظامی و مهمات مرگبار ارسال کرده و همچنین کمک فوری ۲ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی اختصاص داده است. واشنگتن حداقل پنج بار با وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت، جلوی افزایش فشارهای بین‌المللی بر تل‌آویو را گرفت و زمینه کشتار مردم بی‌دفاع غزه را برای رژیم صهیونیستی فراهم کرد.
اما در روزهای اخیر شاهد تغییر مواضع «جو بایدن» هستیم. او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «یونی ویژن» با انتقاد از سیاست‌های نتانیاهو در جنگ غزه، گفت که با آن موافق نیست. بایدن تأکید کرد، خواسته‌های وی از طرف اسرائیلی آن است که آتش‌بس در غزه برقرار شده و اجازه ارسال کامل مواد غذایی و دارو، طی شش یا هفت هفته آینده به این منطقه داده شود. رئیس‌جمهور آمریکا حمله ارتش رژیم صهیونیستی به کاروان کمک‌های بشردوستانه را «عملی شنیع» خواند و در آخرین نمونه اختلافی، آمریکا اعلام کرد، ظرف چند روز آینده تحریم‌هایی را علیه گردان «نیتسح یهودای» ارتش رژیم صهیونیستی «به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری» اعلام می‌کند. جو بایدن برای جلب اعتماد رأی‌دهندگان عرب و مسلمان آمریکایی و منتقدانش، مجبور به اتخاذ موضع تند و انتقادی علیه نتانیاهو و نمایش حمایت از غیرنظامیان در غزه است. با داغ شدن رقابت انتخاباتی بین بایدن و ترامپ برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری در نوامبر ۲۰۲۴، برخی رخدادها می‌توانند بر روی نظر رأی‌دهندگان آمریکایی تأثیر بگذارند. با توجه به نظرسنجی‌های اخیر، به نظر می‌رسد بایدن برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مجبور است به خواست افکار عمومی آمریکا مبنی بر حمایت از فلسطین و پایان جنگ غزه تن دهد. همچنان که بایدن برای رسیدن به کرسی قدرت به خوبی از نقش لابی‌های حامی اسرائیل «آیپک و جی‌استریت» و تأثیر آنها بر رسانه‌های جریان اصلی آگاه است، لذا محتمل است با اتخاذ سیاست‌های متفاوت در دو بخش «اعلامی» و «اعمالی» اعتماد هر دو طرف را جلب کند.    
مصطفی علیجان‌زاده
 
 
▼ خبر ویژه
برنامه اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات مجلس!
مروری بر اظهارات و مطالب مطرح شده از سوی چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب نشان می‌دهد، آنان در اولین محور تلاش‌های خود به دنبال تولید شکاف میان اضلاع گوناگون جریان اصولگرایی بوده و تلاش دارند دامنه آن را به انتخابات هیئت رئیسه مجلس و نیز ادامه فعالیت مجلس جدید تعمیم دهند. روزنامه «هم‌میهن» خیز اول را برای این ماجرا برداشته و نوشته است: «با آنکه نمایندگان مجلس یازدهم با ادعای «انقلابی بودن»، «پیرو راه امام و رهبری» و «حرکت در چارچوب منویات رهبری» وارد شدند، اما در عملکرد رویکرد اتخاذی این نمایندگان تا آنجا پیش رفت که به نقطه نقد و اخطار از سوی رهبری رسید.» آنها در محور دوم تلاش دارند رئیس مجلس فعلی را به عنوان محور نزاع تعریف کرده و القا کنند قالیباف برای جبران شکست درون گفتمانی و دست یافتن به ریاست مجلس باید با اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به توافق دست یابد. 
  
 
▼ اخبار 
توان مقابله با ایران را نداریم
رسانه‌های عبری درباره حمله اخیر ایران به رژیم صهیونیستی گزارش دادند: «حمله ۱۴ آوریل ایران متمرکزترین و هماهنگ‌ترین حمله با مهمات دقیق (موشک‌های هدایت‌شونده) در تاریخ امنیت جهانی بود. پهپادها از پایگاه‌های زیادی و از مسافت بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتری شلیک شدند.» روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» با وجود آنکه ایران تأکید کرده است به دنبال گسترش تنش‌ها در منطقه به واسطه ورود به جنگی تمام‌عیار نیست و تنها هدف آن تنبیه رژیم صهیونیستی به دلیل اقدامات متجاوزانه آن بوده است، گزارش داد، «مایکل مولروی» یکی از دستیاران پیشین وزیر دفاع آمریکا در امور غرب آسیا در دولت «دونالد ترامپ» گفت «من فکر نمی‌کنم ما در صورتی که جنگ مستقیمی میان آنها (رژیم صهیونیستی) و ایران رخ بدهد، نیروهای کافی برای حمایت از اسرائیل (در منطقه) داشته باشیم.» آمریکا از زمان «عملیات طوفان‌الاقصی» و افزایش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا هزاران نفر از کارکنان نظامی خود را به منطقه اعزام کرد که طی سال‌های گذشته، شمار آنها به تدریج کاهش یافته بود.
 
اتاق جنگ صهیونیست‌ها دچار بحران شده است!
روزنامه عبری «هاآرتص» در یک تحلیل خبری به وضعیت آشفته رژیم صهیونیستی در باتلاق جنگ غزه به‌ویژه پس از عملیات تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران ضد صهیونیست‌ها در داخل اراضی اشغالی فلسطین اشاره و اعلام کرد: «کابینه جنگ اسرائیل کنترل خود را بر امور از دست داده و ممکن است کار را به تشدید درگیری‌ها در منطقه که بسیار خطرناک است، بکشاند.» هاآرتص در این مقاله به ‌قلم «راویت هشت» تحلیلگر صهیونیست تأکید کرد: «پیامدهای عملیات ایران علیه اسرائیل موجب تشدید بحران اسرائیل در جنگ غزه و پرونده اسرا می‌شود و همه این امور را در معرض خطر قرار می‌دهد.» این تحلیلگر صهیونیست افزود: «اگر اسرائیل بخواهد اقدام جدیدی علیه ایران انجام دهد، این امر منجر به اتحاد بیشتر جبهه‌ها (گروه‌های مقاومت) ضد اسرائیل خواهد شد و طرف‌های بسیاری علیه ما به میدان خواهند آمد.»
 
واکنش حشدالشعبی چه خواهد بود؟
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان در «رأی‌الیوم» با اشاره به تنگنایی که رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه به آن گرفتار شده است، نوشت اقدامات این رژیم مانند حمله به کنسولگری ایران در دمشق و نیز حمله به پایگاه نظامی «کالسو» الحشدالشعبی در استان بابل عراق گواه این است که اسرائیل توان بیرون آمدن از مخمصه‌ای که به آن گرفتار شده است، ندارد. وی با اشاره به اینکه حمله رژیم صهیونیستی به نیروهای الحشدالشعبی عراق تاوان سنگینی برای تل‌آویو به همراه خواهد داشت، ادامه داد: «طوفان‌الاقصی حماس و وعده صادق ایران، نه تنها چهره خاورمیانه، بلکه نهایت دوره آمریکایی‌ـ اسرائیلی را رقم خواهد زد و نقشه جدیدی برای دنیا و مراکز قدرت آن ترسیم خواهد کرد. عراق، یمن، فلسطین و لبنان به صحنه آمده و اسرائیل رفتنی است.»
 
فروش نفت ایران در آستانه روزانه ۲ میلیون بشکه
روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» گزارش می‌دهد، ایران بیش از هر زمان دیگری در شش سال گذشته نفت صادر می‌کند و درآمد ایران به سالانه ۳۵ میلیارد دلار رسیده است. طبق گزارش مؤسسه «ورتکسا»، تهران در سه ماه اول سال به طور متوسط ۱/۵۶ میلیون بشکه در روز نفت فروخته است. رئیس خدمات ریسک ژئوپلیتیک در گروه انرژی راپیدان در ایالات متحده گفته است، ایرانی‌ها هنر دور زدن تحریم‌ها را به دست آورده‌اند. به تازگی نیز «رویترز» به نقل از مؤسسه آمریکایی «راپیدان انرژی» اعلام کرده است، صادرات نفت خام ایران بدون در نظر گرفتن میعانات گازی، روزانه بین ۱/۶ تا ۱/۸ میلیون بشکه تخمین زده می‌شود. مدیرعامل این شرکت می‌گوید که رقم فعلی فروش به ۲ میلیون بشکه در روز نزدیک شده، عددی که ایران قبل از تحریم‌ها صادر می‌کرد.
 
 
▼ اخبار کوتاه
یک منبع آگاه ضمن اشاره به برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: «هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفاً در چارچوب تعریف شده در جریان است.» وی تأکید کرد: «مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.» به تازگی برخی رسانه‌ها با انتشار اخباری نادرست مدعی مذاکره مستقیم مقامات کشورمان با طرف آمریکایی و برخی تغییرات در سازوکارهای مذاکراتی شدند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان از آلوده بودن ساچمه‌های کارگزاری شده در جلیقه انفجاری عوامل حادثه تروریستی کرمان خبر داد. وی با اشاره به تفاوت مجروحان انفجار تروریستی کرمان با مجروحان زمان جنگ گفت: «زمان جنگ به دلیل داغ شدن گلوله و ترکش‌ها، استریل محسوب می‌شدند، اما این ساچمه‌ها داغ نشده و استریل نبودند.» وی افزود: «اتفاقی که در کرمان افتاد کاملاً جدید بود و بعد از حادثه و اعمال جراحی ما متوجه عفونت‌های بسیار شدیدی در مجروحان این حادثه شدیم.»
 
شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» مصاحبه‌ای با «مسیح علی‌نژاد» ضدانقلاب فمنیست انجام داده و به جای استفاده از اصطلاحاتی، چون فعال اپوزیسیون، وی را «فعال ضدایرانی» و درواقع ایران‌ستیز نامیده است. این موضوع با واکنش مثبت کاربران فضای مجازی به ویژه اکانت‌های ضدانقلابی مواجه شده و آنان نیز با خرسندی از لقبی که یک رسانه آمریکایی به وی داده، علی‌نژاد را «فاندبگیر» به معنای کاسب سیاسی و پروژه‌بگیر سیاسی معرفی کرده‌اند.
 
«سردار حسن حسن‌زاده» فرمانده سپاه تهران بزرگ با اشاره به اهتمام مضاعف در اجرای قانون رعایت حجاب گفت: «متولیان امر و گروه‌های آموزش دیده با عنوان «سفیران مهر»، موضوع رعایت قانون و ضوابط مربوط به حجاب در اماکن عمومی و تذکر و روشنگری قاعده‌مند را به صورت جدی‌تر در میان اصناف، ادارات، بازار، معابر، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و حمل و نقل عمومی تهران پیگیری خواهند کرد.»
 
«نیویورک تایمز» بر اساس اسناد داخلی اسرائیل گزارش داد، تل‌آویو شدت پاسخ تهران به حمله دمشق را اشتباه محاسبه کرده و تنها انتظار حملات در مقیاس کوچک از سوی خود ایران یا نیروهای مقاومت را داشت. این روزنامه آمریکایی همچنین اذعان کرد: «مقیاس اولین حمله مستقیمی که ایران به اسرائیل کرد، با بدترین سناریوهای آژانس‌های جاسوسی آمریکا مطابقت داشت.»
 
«بی‌بی‌سی فارسی» در مطلبی عنوان کرد، تحقیقات این رسانه نشان می‌دهد خسارت‌های حمله ایران به پایگاه اسرائیل قابل تأیید است. اعتراف بی‌بی‌سی در حالی است که رسانه‌های ضدانقلاب سعی کردند روایت صهیونیست‌ها در مقابله با عملیات وعده صادق را به افکار عمومی القا کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات