صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۸۱۳۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): كوردلان منافق بدانند كه با این جنایت‌ها روز به روز نفرت ملت ایران از آنان بیشتر خواهد شد و خون مردان پاك‌دامن و پارسا همچون صیاد شیرازی و شهید لاجوردی بدنامی و سیاه‌رویی آنان را در تاریخ و در دل این ملت همیشگی خواهد كرد.(۱۳۷۸/۱/۲۱)
 
▼ حرف روز
اولویت تقویت همدلی اجتماعی
در الگوی امت و امامت آنچه محور شکل‌گیری اجتماعی است، انسجام و همدلی است که بنیان استوار شکل‌گیری جامعه اسلامی را شکل می‌دهد. مجموعه یکپارچه که هر چند در درون خود نوعی تکثر و تنوع را مشاهده می‌کند، اما این تفاوت‌ها موجب تضعیف انسجام اجتماعی نشده است. چنین الگویی از زیست اجتماعی که از درون آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) بیرون می‌آید، آنچنان جامعه قوی را شکل می‌دهد که دستیابی به هر هدفی را محقق کرده، همه نقشه‌های دشمنان و بدخواهان را نقش بر آب می‌کند.
ایران اسلامی جامعه‌ای متنوع و متکثر است که مبتنی بر عواملی پایدار و قوام‌بخش، قرن‌هاست یکپارچگی خود را در برابر اجانب حفظ کرده است. بدون شک، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در حفظ یکپارچگی این سرزمین، تحقق انقلاب اسلامی و آرمان‌هایی بود که به واسطه پیروزی انقلاب در این سرزمین تقویت شد. مؤلفه‌هایی که توانست بر همه عوامل واگرایی که به وسیله دشمنان این کشور دستکاری می‌شد، غلبه کند و آن چنان ملتی را بسازد که بیش از چهار دهه با همه توان در برابر جبهه واحد استکبار جهانی شرق و غرب بایستد و سر خم نکند!
در این میان، دشمن به خوبی درک کرده است که مهم‌ترین عامل قوام جمهوری اسلامی یکپارچگی و وحدت این ملت بزرگ است، بنابراین در سال‌های اخیر به‌طور ویژه عامل قدرت‌بخش این سرزمین را نشانه رفته است و همه ابزارهای خود را برای اختلاف‌افکنی فعال کرده تا در یک جنگ شناختی تمام‌عیار، دل‌های ملت را از یکدیگر مملو از نفرت و کینه کند و میان آنها فاصله بیندازد! چرا که به خوبی می‌داند ضعیف‌ترین ملت‌ها، متفرق‌ترین آنهاست.
در این میان، متأسفانه عملکرد برخی فعالان سیاسی‌ـ فرهنگی داخلی و آنهایی که نگاه مردم به عملکرد آنهاست نیز در اثرگذاری این سیاست کثیف بیگانگان مؤثر بوده‌اند و خواسته یا ناخواسته در جورچین دشمن بازی کرده‌اند! آنچه در ماجرای بلوای پاییزی سال ۱۴۰۱ مشاهده کردیم، لشکرکشی تمام قد دشمن برای ایجاد گسست در صفوف متحد ملت ایران بود و این لشکرکشی همه‌جانبه و بی‌سابقه متأسفانه درگیری‌ها را تا لایه‌های پایین اجتماعی هم گسترش داد و حاصل آن زخم خوردن به پیکره انسجام ملی بود.
سال ۱۴۰۳ باید به سالی بدل شود که در آن تقویت همدلی اجتماعی در رأس همه اولویت‌های کشور قرار گیرد و همه دلسوزان این سرزمین و همه بازیگران فرهنگی، سیاسی و... با همه توان برای تقویت آن تلاش کنند تا ان‌شاءالله این دغدغه رهبر حکیم انقلاب که فرمودند: «در زمینه «ارتباط و همدلی اجتماعی» دچار غفلت شدیم» مرتفع شود.       
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
الزامات جهش تولید با مشارکت مردم
نامگذاری ۱۴۰۳ به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» به منزله یکی از راهبردهای علمی رهبر انقلاب الزاماتی دارد که بدون توجه به آن نمی‌توان این مهم را عملیاتی کرد. یک الزام، جدی گرفتن مشارکت مردم در اقتصاد و تولید است؛ متأسفانه تاکنون بیشتر، شعار اقتصاد مردمی داده شده و در عمل توجه لازم به آن نشده است. درحالی که بر اساس تجربه، حضور مردم در همه عرصه‌ها تعیین‌کننده بوده است. پیروزی در جنگ تحمیلی و خنثی‌سازی فتنه‌های بزرگ دشمنان محصول اتکا به مردم و نه تئوری‌های مرسوم در جنگ بود. نهادهایی چون جهاد سازندگی، سپاه، بسیج و... که بر بستر مردمی شکل گرفتند، در عرصه سازندگی و دفاع معجزه آفریدند. دولت برای این منظور باید فعالیت‌های نامولد، مانند دلالی را با مالیات بر عایدی درآمد و سرمایه پرهزینه کرده و فعالیت‌های تولیدی را حمایت ویژه کند. چینی‌ها با حمایت و توسعه بنگاه‌های خرد و کوچک، تعاونی‌ها و مشاغل خانگی توانستند تولید و اشتغال را رونق بدهند.
الزام دیگر آنکه رقابتی کردن تولید نیز ضرورتی انکارناپذیر است. تولید بی‌کیفیت و بدون پشتیبان نابودکننده تولید خواهد بود. تجربه خودروسازان و لوازم خانگی که بدون توجه به این الزامات حرکت کردند، پیش روی ماست.
الزام بعدی در دستور کار قرار گرفتن اصلاح فرهنگ اقتصادی مردم است. فرار از کارهای یدی و حتی فکری، دستیابی به ثروت‌های بادآورده، نادیده گرفتن حقوق مشتریان، ضعف وجدان کاری، نبود روحیه کار گروهی و اسراف گسترده از نمونه‌های فرهنگ غلط اقتصادی است که بعضاً نهادینه شده است.
رفع موانع تولید و اعتمادسازی از موضوعات مهمی است که نیازمند توجه ویژه است. تلاش برای رفع تحریم‌های نظام سلطه، گسترش مؤثر و زودبازده روابط با شرق، فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی که سال‌هاست جدی گرفته نشده است، برای نمونه اجرای ضعیف قانون جوانی جمعیت که بعد از سه سال نتیجه‌ای در بر نداشته یا سرکشی نظام بانکی از دستورات دولت یا حضور مشاورانی با تفکر لیبرالیستی در تاروپود وزارتخانه‌ها، از موانع مهم اعتمادسازی است که مانع از مشارکت مردم می‌شود.
یکی از مهم‌ترین و پربازده‌ترین نمونه‌های مشارکت مؤثر و سودآور شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که در سال‌های اخیر سودمندی‌شان اثبات شده است. بی‌شک این روند نیازمند تقویت و اصلاح است تا با کمک نخبگان گام‌های بزرگ برداشته شود.
قانونمند کردن فضای مجازی دلال محور که امنیت روانی بازار را با شوک‌ها و اخبار مصنوعی به هم می‌ریزد، الزام دیگری است که هنوز فکری برای آن نشده است.
دلارزدایی و حفظ ارزش پول ملی به شدت بر رونق تولید مؤثر است که هر چند پیشنهاددهنده اصلی دلارزدایی جمهوری اسلامی ایران بوده، این مهم از سوی قدرت‌های مخالف آمریکا جدی گرفته شده است.  
محمدجواد یاری
 
 
▼ خبر ویژه
آمریکا باید حمایت از یاغی‌گری را متوقف کند
نظریه‌پرداز و استاد مشهور آمریکایی در مصاحبه‌ای حمله اسرائیل به بخش کنسولی ایران در دمشق را ضربه‌ای بزرگ به قانون بین‌الملل توصیف کرد. «جان مرشایمر» افزود: «اسرائیل اساساً از کنترل خارج شده است. وقتی شما با آنچه در خصوص حمله به یک کاروان کمک‌های انسانی در غزه رخ داد، همراهی می‌کنید، مشاهده می‌کنید هیچ محدودیتی برای کارهایی که اسرائیل می‌تواند انجام دهد، وجود ندارد. آنها احساس می‌کنند آزادند هر کاری که تمایل دارند انجام دهند.» وی اضافه کرد: «داریم درباره بمباران کنسولگری ایران در دمشق صحبت می‌کنیم، فکر می‌کنم این ضربه‌ای بزرگ به نظم بین‌الملل قانون‌محور است که ایالات متحده این‌ همه آن را تحسین می‌کند، اسرائیلی‌‌‌ها مثل یاغی‌ها رفتار می‌کنند و ایالات متحده در هر اتفاقی از آنها دفاع می‌کند.» این استاد دانشگاه در ادامه این حمله را به شکست رژیم در جنگ غزه مرتبط دانست و گفت: «نمی‌دانم هدف‌شان چیست، درک انگیزه‌شان دشوار است، می‌توان گفت که مستأصلند؛ دارند دست‌وپا می‌زنند.»
  
 
▼ اخبار 
شرط حماس برای توافق
دبیر کل حزب‌الله درباره خواسته‌های فلسطینی‌ها در مذاکرات اظهار داشت، یکی از مهم‌ترین شروط حماس به نمایندگی از همه گروه‌های مقاومت فلسطین و نیز محور مقاومت، خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه و بازگشت آوارگان به مناطق خود در شمال نوار غزه است.» «سیدحسن نصرالله» در ادامه به سرنگونی پهپاد پیشرفته هرمس ۹۰۰ ارتش صهیونیستی به دست رزمندگان حزب‌الله اشاره و اعلام کرد: «ما پهپاد هرمس ۹۰۰ را که افتخار صنعت نظامی اسرائیل بود، ساقط کردیم و ارزش نظامی و تجاری آن را از بین بردیم. ما نمی‌خواهیم موشکی که این پهپاد را سرنگون کرد، نشان دهیم. دشمن می‌گوید که سرنگونی این پهپاد به معنای عبور از خطوط قرمز است. ما در پاسخ به آن می‌گوییم که چه کسی گفته ما از خطوط قرمز عبور نمی‌کنیم؟» وی تأکید کرد: «اهمیت این عملیات آن است که ما پهپاد هرمس ۹۰۰ را در خطوط جلویی ساقط کردیم و این نشان می‌دهد مقاومت از چه قدرتی در سطح پدافند هوایی برخوردار است.»
 
ارتش خسته، فرسوده و بدون دستاورد!
روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» به نقل از افسران ارشد ارتش اشغالگر نوشت، عقب‌نشینی ارتش از مواضع جنگی در نوار غزه به دلیل خستگی رزمی بوده، نه به نشانه حسن نیت نسبت به مذاکرات مبادله اسرا. افسران همچنین خاطرنشان کردند، این درک وجود دارد که تعداد زیادی نیرو در غزه بی‌فایده است و بدون پیشروی در مواضع جدید رزمی، این امر برای جان سربازان خطرناک خواهد بود. این در حالی است که گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، هر روز از کشته و زخمی شدن سربازان صهیونیست و انهدام خودروهای نظامی آنها خبر می‌دهند و کلیپ‌های ویدئویی از برخی عملیات‌های خود پخش می‌کنند. این فرماندهان نظامی گفتند عقب‌نشینی نیروهای ارتش اسرائیل از جنوب نوار غزه نیز به دلیل «فرسودگی توانایی‌های رزمی و اطلاعاتی در منطقه است و نه به عنوان یک گام اعتمادساز برای آمادگی درخصوص عزیمت هیئت مذاکره‌کننده به قاهره در تلاش برای ترویج تبادل اسیران.»
 
از حماقت‌شان پشیمان می‌شوند
جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه همانگونه که حضرت آقا فرمودند دشمن پشیمان خواهد شد، گفت: «ایران بعد از ۴۵ سال اصلا قابل مقایسه با دهه‌های گذشته نیست، در این ۴۵ سال سپاه پاسداران عالی عمل کرد، این بار هم به بهترین وجه عمل خواهد کرد. نابودی صهیونیسم قطعا محقق خواهد شد، چرا که وعده الهی است. دشمن اکنون از این حماقتی که کرده، به التماس افتاده است.» «سردار علی فدوی» اضافه کرد: «به کمتر از نابودی اسرائیل و آمریکا قانع نیستیم، این سنت خداوند است و در قرآن آمده که حزب شیطان شکست می‌خورد و از بین می‌رود، ولی زمان آن مشخص نیست و به میزان فعالیت ما کفایت دارد. رژیم غاصب صهیونیستی در حمله به کنسولگری ما و به شهادت رساندن سرداران ما حماقت کرد، امروز آمریکایی‌ها مستأصل هستند و به غلط کردن افتاده‌اند.»
 
صدرنشینی صنعت نفت
طبق گزارش وزارت اقتصاد، بخش نفت با سهم بیش از ۴۰ درصدی از جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم، در رتبه نخست قرار گرفته و روسیه و چین نیز بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در ایران بوده‌اند. در دولت سیزدهم مجموعا حدود ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب و معتبر در کشور صورت گرفته که در سه سال گذشته روسیه در رتبه نخست بیشترین سرمایه‌گذاری در ایران قرار دارد و در سال ۱۴۰۲، چینی‌ها بیشترین سرمایه‌گذاری را در ایران داشته‌اند. همچنین صنعت نفت ایران با جذب بیش از ۸/۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، بیشترین سهم را در بین بخش‌های مختلف از آن خود کرده است؛ این رقم بیش از کل سرمایه‌گذاری مصوب و معتبر در دوره اجرای برجام است.
 
 
▼ اخبار کوتاه
یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس در گفت‌وگو با «الجزیره» تأکید کرد، رژیم اشغالگر صهیونیستی همچنان بر سر راه رسیدن به توافق مانع‌تراشی می‌کند. منبع مذکور اشاره کرد پاسخی که از رژیم صهیونیستی دریافت کردیم، شامل آتش‌بس دائم و خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه نیست. این رهبر حماس بیان کرد، طبق پاسخی که طرف صهیونیستی داده، بازگشت آوارگان به محل زندگی خود به شیوه‌ای امن نخواهد بود و زیر نظر نیروهای اشغالگر انجام خواهد شد. او همچنین بیان کرد، بر اساس پاسخی که رژیم صهیونیستی داده، آوارگان به جای بازگشت به خانه‌ها و محل زندگی خود، باید به اردوگاه‌های اسکان آوارگان منتقل شوند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک و حقوقی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در قبال جنایت رژیم صهیونیستی در دمشق گفت: «ما مسئولیت دولت آمریکا به عنوان حامی تمام‌عیار رژیم صهیونیستی را از طریق مناسبات دیپلماتیک به مقامات این کشور تأکید کردیم، همچنین همه کشورهای جهان را در جریان عبور رژیم صهیونیستی از تمامی خطوط قرمز و نقض قوانین و معاهدات و حقوق بین‌المللی قرار دادیم.» وی تأکید کرد: «تنبیه رژیم متجاوز و جنایتکار اسرائیل قطعی است.»
 
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به ضرورت رعایت قیمت مصوب و توزیع کالاهای وارداتی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تأکید و اعلام کرد: «در صورت عدم رعایت، واردکننده مطابق ماده ۱۰ قانون تعزیرات حکومتی، به عنوان متعهد ارزی به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.» همزمان با تأکید رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر پوشش تمام نیازهای ارزی قانونی در مرکز مبادله، روابط عمومی این بانک اعلام کرد: «بانک مرکزی به زودی لیست دریافت‌کنندگان ارز کالایی را به‌منظور شفاف‌سازی منتشر می‌کند.»
 
شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به دروغ‌گویی‌های ارتش اسرائیل اعلام کرد، اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد برخلاف روایت ارتش اسرائیل، تونلی که از خان یونس به سوی شهرک صهیونیست‌نشین «العیان الثالثه» در اطراف نوار غزه حفر شده و ارتش از سال ۲۰۱۹ ادعا کرده بود آن را در کنترل خود داشته و حماس از آن در ۷ اکتبر استفاده نکرده، مورد استفاده مبارزان فلسطینی قرار گرفته و از طریق آن هم عملیات انجام داده‌اند.
 
 «سردار مهدی کرمی» با اشاره به مبارزه جدی و بی‌امان پلیس با قاچاقچیان و خرده‌فروشان مواد مخدر، گفت: «با انهدام ۱۱ باند بزرگ تهیه و توزیع مواد مخدر، ۲۵ قاچاقچی، ۱۰۴۰ خرده‌فروش و توزیع‌کننده مواد افیونی دستگیر و ۱۰۰۴ معتاد متجاهر از سطح شهرستان‌های تابعه غرب استان تهران جمع‌آوری و تحویل کمپ‌های ترک اعتیاد شدند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات