صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۱۶۹
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امام حسین را فقط به جنگ روز عاشورا نباید شناخت؛ آن یک بخش از جهاد امام حسین است. به تبیین او، امر به معروف او، نهی از منکر او، توضیح مسائل گوناگون در همان منی و عرفات، خطاب به علما، خطاب به نخبگان‌ـ حضرت بیانات عجیبی دارد که تو کتاب‌ها ثبت و ضبط است‌ـ بعد هم در راه به سمت کربلا، هم در خود عرصه‌‌ کربلا و میدان کربلا، باید شناخت.(۱۳۸۸/۵/۵)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
رئیس‌جمهور الگو
دیروز و پس از گذشت سه سال از عمر دولت سیزدهم آخرین جلسه دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب برگزار شد. این دیدار با دیدارهای مشابه در پایان کار دولت‌ها تفاوت داشت. اول اینکه رئیس‌جمهور در این دیدار حضور نداشت و به تعبیر زیبای امام خامنه‌ای «جای آقای رئیسی عزیزمان خالی است؛ ولی خب طبق اعتقادات ما، ارواح طیبه مؤمنین، به‌خصوص شهدا، ناظرند، حاضرند، می‌بینند، می‌شنوند؛ در واقع، ایشان هم از تشکر ما و از قدردانی ما از ایشان مطلع می‌شوند.» دوم اینکه وزرا و دولتمردان در پایان سومین سال خدمت خود باید کار را به دولت جدید واگذار کنند و به‌طور طبیعی بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های دولت نیمه تمام مانده و با توجه به پایان زودهنگام دولت سیزدهم، فرصت کافی برای تکمیل آنها وجود نداشته است.
اما رهبر معظم انقلاب در این دیدار خطاب به اعضای هیئت دولت سیزدهم تأکید کردند، تلاش بی‌وقفه برای حل مشکلات توده‌های مردم (نه خواص و ویژه‌خواران)، اعتقاد عمیق به توانایی‌های داخلی، صراحت در اعلام مواضع دینی و انقلابی، خستگی‌ناپذیری، مأیوس نشدن، رعایت تعامل و عزت‌مندی در سیاست خارجی، اهتمام به اجرای طرح‌های بزرگ، تواضع و بردباری و معنویت و ذکر و توسل از ویژگی‌های برجسته فردی و کاری شهید رئیسی بود.
ایشان همانطور که در پیام خود پس از برگزاری دور دوم انتخابات آقای پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب را به «تداوم راه شهید رئیسی» توصیه کرده بودند، تصریح کردند: «رئیسی عزیز به عنوان یک الگو نشان داد می‌توان به عنوان رئیس‌جمهور یک کشور از مجموعه این خصوصیات فکری، قلبی و عملی برخوردار بود و آن را در عمل دنبال کرد.»
رهبر معظم انقلاب در جلسه دیروز همه وقت خود را صرف بیان ویژگی‌های این شهید عزیز و مظلوم کردند. شبیه هفته دولت سال قبل که با این توضیح «زبان دولت در بیان آنچه انجام گرفته، متأسفانه زبان رسایی نیست.» همه سخنرانی خود را به بیان دستاوردهای سه ساله دولت شهید رئیسی اختصاص دادند.
بیانات دیروز رهبر حکیم انقلاب درباره وجوه گوناگون شخصیت آیت‌الله رئیسی جای مطالعه و مداقه بیشتری دارد که در اینجا مجال پرداختن به آن نیست، اما نکته مهم این است که رهبر معظم انقلاب در جایگاه رهبری و مدیریت کلان جامعه همواره به عنوان یک رسانه فراگیر و اثرگذار در مواردی که احساس کنند خلأهایی وجود دارد، کم‌کاری‌هایی صورت گرفته یا واقعیت‌ها با بی‌انصافی طور دیگری بیان شده است، به طور دقیق و صحیح صحنه را تبیین می‌کنند تا هم افکار عمومی نسبت به آن آگاه شوند و هم این حقایق در حافظه تاریخ ثبت و ضبط شود.     
علی حیدری
 
 
▼ گزارش روز
آمریکای واقعی
نخستین مناظره «جو بایدن» و «دونالد ترامپ» برگزار شد. این مناظره به دلیل اختلاف‌های دو نامزد انتخاباتی آمریکا درباره بسیاری از موضوع‌های مهم به مشاجره‌های جدی منجر شد. مهم‌ترین مباحث بایدن شامل این موارد بود: من یک اقتصاد در حال فروپاشی را به دست گرفتم که ترامپ آن را بسیار ضعیف مدیریت کرد. دولت ترامپ منجر به هرج‌ومرج و مشکلات اقتصادی بزرگ شد. ترامپ کسری بودجه را افزایش داد و سیستم بهداشتی را ویران کرد. ترامپ بزرگ‌ترین بدهی تاریخ آمریکا را بر جای گذاشت. ایران در دوره ترامپ به سربازان آمریکایی حمله کرد، ولی ما از اسرائیل در مقابله با ایران حمایت کردیم. تمایل ترامپ برای خروج از ناتو احمقانه است. ترامپ مهاجمان به ساختمان کنگره را تشویق کرد. ترامپ به صراحت گفت که اگر در انتخابات آینده شکست بخورد، «حمام خون» راه خواهد افتاد؛ تنها کسی که مقصر است ترامپ است. جرایمی که ترامپ به آنها محکوم می‌شود بسیار است و او مردی متجاوز و جنایتکار است که پرونده‌های زیادی دارد و تنها چیزی که به آن فکر می‌کند، انتقام است. ترامپ تورم را بالا نگه داشت و نتوانست با همه‌گیری کرونا مقابله کند. دونالد ترامپ نیز در این مناظره گفت: تورم در حال حاضر آمریکا را می‌کُشد. چین در دوره بایدن برتری داشته و او هیچ حرکتی در این رابطه نکرده است. من قصد داشتم افغانستان را با عزت ترک کنم، اما برعکس آن در دولت بایدن اتفاق افتاد. دولت بایدن بدترین دولت در تاریخ آمریکاست. آمریکا در دولت بایدن به کشور جهان سومی تبدیل شده است. بایدن سیستم بهداشت را تا حد مرگ شکست داد. اتفاقی که در دولت بایدن برای کشور ما افتاد شرم‌آور است، کاری که بایدن در دوران ریاست‌جمهوری خود انجام داد، جنایتکارانه است. بایدن مرزها را به روی «قاتلان» باز کرد، مرزهای ما قبل از ریاست‌جمهوری بایدن امن‌تر بود.
اگر آمریکا رئیس‌جمهوری محترم داشت، روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد، همچنین خروج بی‌نظم از افغانستان باعث شد سیزده سرباز آمریکایی جان خود را از دست بدهند. کشورهای ناتو بسیار کمتر از آمریکا برای حمایت از اوکراین هزینه کردند. اگر سیاست مالیاتی بایدن ادامه یابد، چین مالک آمریکا خواهد شد. ما در حال حاضر به خاطر بایدن یک دولت شکست خورده هستیم که به جنگ جهانی سوم نزدیک‌تر شده‌ایم. این وضعیت آشفته از سوی مخالفان آمریکا، رسانه‌های انقلاب و محور مقاومت ترسیم نشده است؛ بلکه اعترافات صریح رؤسای‌جمهور فعلی و سابق آمریکاست. این چهره آمریکای واقعی و بدون روتوش است که با آرمانشهری که غول‌های رسانه‌ای غرب و پیاده نظام آنها روایت می‌کنند، فاصله زیادی دارد. رهبر حکیم انقلاب فرمودند: «گفتیم آمریکا در حال ضعیف شدن است، این یک شعار نیست، این یک واقعیت است و حرفی است که خود آنها می‌زنند؛ خود آنها می‌گویند، شاخص‌های اقتدار آمریکا در دنیا رو به تنزل است.»      
مصطفی علیجان‌زاده
 
 
▼ خبر ویژه
تله آمریکا برای عربستان!
رهبر انصارالله با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای جهان در تله ائتلاف آمریکا گرفتار نشدند و حتی با یمن نیز هماهنگی مستقیم داشتند، تصریح کرد: «بزرگ‌ترین شکست آمریکا این بود که نتوانست کشورهای همجوار دریای سرخ را وارد عملیات‌های پشتیبانی از اسرائیل کند. آمریکا همچنین نتوانست کشورهای عربی و همسایه را مجبور کند که از خاک خود به ما حمله کند.» وی در عین حال گفت، آمریکا همچنان در تلاش است که برای فشار به یمن از عربستان استفاده کند و تأکید کرد: «آمریکا به ما پیام‌هایی داده است که عربستان را مجبور خواهد کرد به اقدامات خصمانه دست بزند. در حال حاضر، تمرکز آمریکا بر روی مسائل اقتصادی است.» الحوثی هر گونه اقدام عربستان علیه یمن را در راستای خدمت به رژیم صهیونیستی و آمریکا دانست و گفت: «از طریق واسطه‌ها هشدار دادیم و توصیه کردیم که عربستان از اقدامات احمقانه خود دست بردارد.» 
 
 
▼ اخبار 
کرانه باختری در حال مسلح شدن است!
وزیر دفاع رژیم صهیونیستی می‌گوید، ایران در تلاش برای ارسال غیرقانونی تسلیحات بیشتر به منطقه جنین در کرانه باختری است. «یوآو گالانت» در بازدید از شمال کرانه باختری که جنین در آن منطقه واقع شده است، گفت: «با توجه به تلاش ایران برای ارسال تسلیحات به منطقه، اسرائیل تیم‌های دفاع محلی را از نظر تسلیحاتی تقویت کرده و برای مراقبت از اسرائیلی‌های ساکن در شهرک‌های نزدیک، گروه‌های تازه‌ای برای مداخله فوری در مواقع ضروری تشکیل می‌دهد.» ساکنان و شهرداران شهرک‌های گیلبواع، عِمِک مَعیانوت و تَعناخیم جزء مناطقی هستند که در دیدار با گالانت، از افزایش تسلیحات و تحرکات جهاد اسلامی فلسطین و حماس در جنین ابراز نگرانی کردند. گالانت همچنین در دیدار با یک هیئت از کنگره آمریکا گفت: «اسرائیل در جنگ علیه نیروهای نیابتی ایران درگیر شده و در هفت جبهه علیه آنها می‌جنگد. ایران از طریق شرق کرانه باختری (از راه اردن) برای افزایش اسلحه در میان گروه‌های نیابتی تلاش کرده است.»
 
اینجا دیگر جای زندگی نیست
یک تحلیلگر صهیونیست اذعان کرد: «پس از گذشت ۹ ماه از فاجعه (عملیات طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر) یکی از عناوین اصلی که در مقابل دیدگان ما باقی مانده است، شدت گرفتن امکان فروپاشی اسرائیل است.» «بن کاسپیت» تحلیلگر مشهور صهیونیست در یادداشتی که در روزنامه «معاریو» منتشر شد، ضمن اعتراف به این مسئله افزود: «امروز مسئله از بین رفتن اسرائیل مجدداً در دستور کار قرار گرفته است و دیگر از نگاه دشمنان اسرائیل مسئله غیر قابل تحقق نیست.» در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «روز به روز بر شمار اسرائیلی‌هایی که معتقدند اینجا دیگر جای مناسبی برای تربیت و بزرگ کردن نسل‌های بعدی نیست، افزوده می‌شود. این افراد این روزها با صدای بلند فکر و تأکید می‌کنند اسرائیل فعلی با اسرائیلی که پدران بنیانگذار (اشغالگران) آن را ۷۶ سال پیش بنا نهادند، تفاوت زیادی پیدا کرده است.»
 
عقب‌نشینی نمی‌کنیم
دبیر کل حزب‌الله با اشاره به اینکه درباره مظلومیت ملت فلسطین و تجاوز رژیم صهیونیستی به منطقه، جای هیچ بحثی وجود ندارد، گفت: «در حال حاضر، یک حق آشکار و روشن به نام فلسطین وجود دارد، آن هم بر مبنای حقوق بین‌الملل، حقوق انسانی، اخلاق و دین و يك باطل به نام اسرائیل.» سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: «هر کس که رخدادهای غزه و ظلم به ملت فلسطین را نادیده بگیرد، از نظر عقلی، قلبی و روحی مُرده است. لذا هر انسانی باید هر کاری که می‌تواند برای غزه انجام دهد؛ زیرا در روز قیامت، از ما درباره فلسطین سؤال خواهند پرسید.» وی در پایان گفت: «کمک به حق، مسئولیت ماست و زمانی که به یاری حق بشتابیم، سر و صدا و هیاهو خواهیم شنید، افرادی شهید خواهند شد و خانه‌هایی ویران می‌شوند، ولی به خود می‌گوییم که اگر صاحب حق هستیم، یک لحظه هم نباید عقب بنشینیم.»
 
تحریم آمریکا یک استثنا دارد!
ایالات متحده در ماه می گذشته رکورد واردات اورانیوم غنی شده از روسیه به ارزش ۵/۲۰۹ میلیون دلار را به ثبت رساند که بالاترین میزان از مارس ۲۰۲۳ است. صادرات اورانیوم روسیه به ایالات متحده در ماه می ۹۱/۱ تن به ارزش ۲۰۹/۵ میلیون دلار بود که بالاترین میزان از مارس ۲۰۲۳ است که در آن اورانیوم روسیه به ارزش ۲۴۵/۹ میلیون دلار به کشور فوق صادر شد. چین در ماه مه گذشته با ۳۲۳/۹ میلیون دلار صادرکننده اصلی اورانیوم به ایالات متحده بود و پس از آن فرانسه با ۲۴۵/۴ میلیون دلار قرار داشت و روسیه جایگاه سوم را در بین صادرکنندگان اورانیوم به ایالات متحده حفظ کرد. پس از حمله روسیه به اوکراین، آمریکا تحریم‌هایی را علیه نفت و گاز تولید شده در روسیه وضع کرد، اما همچنان اورانیوم غنی شده روسی را وارد می‌کند.
 
 
▼ اخبار کوتاه
◄ بررسی‌ها نشان می‌دهد، درباره راهبرد آتی دولت پزشکیان برای پیگیری مطالبات شکافی میان لایه‌های مختلف جریان اصلاحات شکل گرفته است. روزنامه «هم میهن» در این باره نوشت: «برخلاف لایه‌های رادیکال‌تر این جناح به تعامل و تفاهم با ارکان قدرت در ساختار حقوقی جمهوری اسلامی ایران باور عمیق دارد. دلیل این اعتقاد دقیقاً حلقه مفقوده جریان اصلاح‌طلب در گذشته بود. او تند نیست. رادیکال و شتابزده نیست. بر آب خانه نمی‌سازد. بر زلف باد چنگ نمی‌زند، اتفاقاً سیاست را درست و دقیق می‌شناسد. فلیسوف و دانشور نیست، اما به غایت صادق است. قرب به مردم را به غربت در راهروهای سیاست ترجیح می‌دهد.»
 
◄ نتایج اولیه انتخابات فرانسه حاکی از آن است که در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه که یکشنبه برگزار شد، حزب راست افراطی «اجتماع ملی» بین ۱۳۵ تا ۱۵۵ کرسی را به دست آورده است و در رویدادی غیرمنتظره، در جایگاه سوم قرار گرفته است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، ائتلاف احزاب چپ‌گرا که در انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه ظهوری ناگهانی داشتند، با کسب ۱۸۰ تا ۲۱۰ کرسی، در جایگاه نخست قرار خواهد گرفت و جریان تحت حمایت «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با ۱۵۵ تا ۱۷۵ کرسی، جایگاه دوم پارلمان را به خود اختصاص می‌دهد.
 
◄ «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «هر توافق صلحی در غزه با حماس باید شامل ادامه جنگ در این باریکه به منظور رسیدن ما به اهداف‌مان باشد!» در بیانیه نتانیاهو، وی فهرست بلند بالایی در این زمینه ارائه کرده است که به گفته وی این موارد غیرقابل مذاکره در مذاکرات آتی در دوحه و قاهره خواهند بود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تأکید دارد: «هر توافقی با حماس باید شامل توقف قاچاق تسلیحات به حماس از طریق مرز مصر با غزه باشد. همچنین نباید هزاران رزمنده حماس به شمال نوار غزه بازگردند.»
 
◄ «علیرضا زاکانی» در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر) نوشت: «انتخاب رئیس‌جمهور با آرای تمام مردم ایران شکل می‌گیرد و مظهر مردم‌سالاری دینی و اقدام ملی برای تعیین سرنوشت کشور است. تفسیرهای قومیتی از آرای منتخبین ملت، تضعیف مردم‌سالاری دینی و بی‌احترامی به تشخیص و قدرت اختیار جامعه رشید و بصیر ایران است. ایران اسلامی متعلق به همه اقوام است و همه اقوام در کنار هم همواره حافظ وحدت و یکپارچگی تمامیت ارضی ایران بوده و هستند.»
 
◄ «محسن برهانی» که پیشتر در فرآیند رسیدگی به یک پرونده قضایی در محاکم قضایی محکوم و حکم وی قطعی شده بود، برای اجرای حکم قانونی دادگاه، احضار و به زندان معرفی شد. مواضع و اظهارات وی در جریان آشوب‌های سال ۱۴۰۱ مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته بود.