صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴  ، 
شناسه خبر : ۳۶۱۷۹۶
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): روز مباهله، روزی است كه پیامبر مكرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می‌آورد. هیچ سابقه نداشته است كه در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمؤمنین را‌ـ كه برادر و جانشین خود هست‌ـ بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شكل است. یعنی نشان‌دهنده‌ این است كه بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ می‌آورد به میدان با این داعیه كه می‌گوید بیاییم مباهله كنیم؛ هر كدام بر حق بودیم، بماند، هر كدام بر خلاف حق بودیم، ریشه‌كن بشود با عذاب الهی.(۱۳۸۸/۹/۲۲)

نشریه‌ اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
ضرورت تداوم راه شهید رئیسی
بررسی عملکرد سه ساله دولت سیزدهم و شخص شهید رئیسی نشان می‌دهد، اقتصاد و سیاست جمهوری اسلامی ایران به مرحله مدیریت تورم و از سیاست خارجی التماسی به سیاست خارجی متوازن رسیده است. بر اساس برخی گزاره‌ها، دولت سیزدهم توانست کشور را از بسیاری بن‌بست‌ها نجات دهد؛ اما با توجه به ضعف دولت سیزدهم در رسانه و ناتوانی آن در ارائه کامل عملکرد خود، برخی‌ها، در عین آگاهی از عملکرد دولت شهید رئیسی، خواستار جلوگیری از تداوم مسیر گشایش در اقتصاد کشور شدند. ارائه چند آمار اقتصادی که جمع‌آوری شده از چندین گزارش اقتصادی است، نشان‌دهنده میزان دشمنی این افراد با ایران قوی است.
۱ـ تحولات رشد پول نمادی از انتظارات تورمی در علم اقتصاد شناخته می‌شود. رشد پول بین کل‌های پولی دارای بالاترین همبستگی با تورم در کوتاه‌مدت است و آمارها نشان می‌دهد این شاخص از ۴۲/۸ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۶۵/۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید و با اقدامات انجام‌شده این شاخص در سال ۱۴۰۲ به ۱۷/۵ درصد کاهش یافت که این رقم حتی کمتر از نرخ ۱۹/۴ درصدی پیش از اعمال تحریم‌هاست و بیان‌کننده کاهش انتظارات تورمی و آرامش حاکم بر بازارهاست.
۲ـ براساس آمار مرکز آمار تورم سالانه در ابتدای دولت سیزدهم ۴۶/۳ بود و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز ۴۳/۹ بود که نرخ تورم سالانه در خرداد ماه امسال به ۳۶ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به  ۳۱/۹ درصد رسیده است و بیان‌کننده کاهش شدید در تورم است؛ این در حالی است که دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها را نیز اجرا کرد.
‌براساس آمار بانک مرکزی نیز طی مدت فعالیت دولت سیزدهم میزان تورم سالانه ۱۶ درصد و تورم نقطه به نقطه ۱۹/۹ درصد کاهش یافته است و در ماه گذشته تورم نقطه به نقطه به ۳۴ رسید که برنامه بانک مرکزی کاهش این نرخ به کانال ۲۰ درصد است.
۳ـ نرخ رشد نقدینگی به میزان ۱۸/۵ درصد نسبت به زمان شروع دولت سیزدهم کمتر است. آمارها نشان می‌دهد متوسط رشد بلندمدت نقدینگی در بازه زمانی ۲۰ ساله (۱۴۰۲ـ ۱۳۸۲) ۲۸/۵ درصد است؛ لذا رشد محقق‌شده ۴/۲ درصد کمتر از متوسط بلندمدت ۲۰ ساله است. همچنین ‌نرخ رشد نقدینگی محقق‌شده در سال ۱۴۰۲ معادل ۳/۹ درصد کمتر از متوسط بلندمدت ۲۴ ساله (۱۴۰۲ـ ۱۳۷۸) و معادل ۱/۴ درصد کمتر از متوسط بلندمدت ۶۲ ساله (۱۴۰۲ـ ۱۳۴۰) است.
در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که تداوم مسیر طی شده شهید آیت‌الله رئیسی می تواند با انتخاب کاندیدای اصلح هموار باشد. ان‌شاءالله    
اکبر معصومی
 
 
▼ گزارش روز
نشانه‌های شکست ترمیم‌ناپذیر
در حالی که ماه‌ها از زمان شروع جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه می‌گذرد و مقاومت جانانه مردم مظلوم فلسطین همه جهانیان را در بهت و شگفتی فرو برده است، ابعاد و نشانه‌های شکست ترمیم‌ناپذیر رژیم صهیونیستی در حال نمایان شدن است. در همین باره «هاآرتص» در گزارش اجمالی از وضعیت میدانی جنگ توضیح می‌دهد که صهیونیست‌ها در مخمصه‌ای بزرگ افتاده‌اند. در این گزارش آمده است: «طی ماه‌های اخیر از همه طرف زمزمه افرادی به گوش می‌رسد که به دنبال ترک سرزمین‌های اشغالی هستند. آنها این احساس را دارند که خانه و کاشانه آنها در حال سوختن است و قبل از اینکه سقف بر سرشان فرو بریزد، باید آن را ترک کنند. آنها معتقدند باید فرزندان خود را نجات دهند و قبل از اینکه دیر شود، از سرزمین‌های اشغالی فرار کنند.» این ترس و واهمه شدید صهیونیست‌ها در حالی است که عملاً هیچ عقلانیتی از سوی مسئولان خود مشاهده نمی‌کنند؛ تداوم عملیات هوایی و زمینی گسترده علیه مردم مظلوم فلسطین، که با هدف آزادسازی اسرای صهیونیستی و از بین بردن توان نظامی گروه‌های مقاومت، به ویژه «حماس» صورت گرفت، هیچ دستاوردی به جز شهادت بیش از چهل هزار نفر از شهروندان عادی غزه به همراه نداشت و هیچ یک از اهداف اعلامی دولت غصبی بنیامین نتانیاهو در این عملیات محقق نشد.
از سوی دیگر، نشانه دیگر شکست ترمیم‌ناپذیر صهیونیست‌ها را باید در حرکت‌ها و جنبش‌های آزادی‌طلبانه ضد صهیونیستی در سراسر دنیا جست‌وجو کرد. به جرئت می‌توان گفت، مردم سراسر دنیا حداقل برای یک بار هم که شده، در خیابان‌ها فریاد توقف جنگ و جنایت علیه مردم مظلوم فلسطین سر داده‌اند و اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌اند. از آن گذشته در کشورهای دارای نفوذ بسیار بالای رژیم صهیونیستی، همانند ایالات متحده، شاهد شکل‌گیری جنبش‌های مردمی و دانشجویی سازمان‌یافته گسترده برای محکومیت جنایات صهیونیست‌ها هستیم.
نشانه دیگر ترمیم‌ناپذیر بودن شکست رژیم صهیونیستی، اتخاذ تصمیمات اشتباه و سرگردانی مسئولان این رژیم است. اعلام حمله به مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان که به تازگی در رسانه‌های عبری مطرح شده است، می‌تواند موجب نابودی کامل این رژیم در یک جنگ گسترده شود. در نهایت، واقعیت این است که توهم قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی از بین رفته است، عقلانیت در تصمیم‌گیری حاکمان این رژیم به هیچ وجه وجود ندارد، ساکنان سرزمین‌های اشغالی دیگر به برگشت به این سرزمین‌ها تمایلی ندارند یا حداقل تضمین امنیتی وجود ندارد که بتوانند به راحتی در این مناطق زندگی کنند، مردم سراسر دنیا با آگاهی کامل علیه جنایات رژیم صهیونیستی فریاد محکومیت سر می‌دهند، عملیات وعده صادق و دلایل دیگر که به روشنی نشان‌دهنده غیر قابل برگشت بودن وضعیت به قبل از عملیات طوفان‌الاقصی است، ترمیم‌ناپذیر بودن شکست رژیم صهیونیستی را اثبات می‌کند.
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
شکست توطئه ۱۰۰۰ میدان!
«سیدمجید میراحمدی» تصریح کرد: «با اشراف اطلاعاتی بسیار خوبی که دستگاهی اطلاعاتی داشتند، قبل‌ از شروع انتخابات تعدادی از عوامل تروریستی که به داخل کشور اعزام شده بودند و آموزش‌های لازم را دیده بودند و مهیای عملیات تروریستی در ایام انتخابات بودند، با تلاش سربازان گمنام امام زمان دستگیر شدند و ‌بحمدالله جریان‌های تروریستی با یک شکست کامل مواجه شدند.» رئیس ستاد امنیت انتخابات کشور گفت: «طراحی‌های دشمنان هم از حیث نفوذ در ستادهای تبلیغاتی و ایجاد دو قطبی‌های کاذب و طرح مسئله تقلب بود که با هوشیاری کاندیداها و اطلاع‌رسانی به‌موقع به آنها و همچنین اقداماتی که خود کاندیداها در جهت مراقبت از این شیطنت‌ها داشتند و هوشیاری و بیداری و آگاهی مردم این طرح با شکست مواجه شد.» میراحمدی تأکید کرد: «از جمله اقدامات آنها فراخوان‌هایی برای حضور در ۱۰۰۰ میدان به نام طرفداران یک کاندیدا بود که بدون اطلاع آنها برای جشن پیروزی صورت گرفت، اما به دلیل همراهی نکردن مردم با شکست مواجه شد.»
  
 
▼ اخبار 
سفر به پکن برای فشار بر واشنگتن
شاهزاده «خالدبن‌سلمان» وزیر دفاع عربستان در سفری رسمی به پکن روز سه‌شنبه، 5 تیرماه با ژنرال «لی شانگفو»، وزیر دفاع چین دیدار کرد. خالدبن‌سلمان در این سفر با معاون کمیته خارجی حزب کمونیست هم دیدار کرد و درباره روابط دو کشور رایزنی داشت. این دیدار از جنبه نظامی اهمیت بالایی دارد؛ چرا که سفر وزیر دفاع سعودی در سایه مذاکرات جاری میان آمریکا و عربستان برای انعقاد قرارداد امنیتی راهبردی از اهمیتی دوچندان برخوردار می‌شود. به ویژه با توجه به بن‌بست در مذاکرات سعودی با آمریکایی‌ها در این توافق، برخی منابع سفر شاهزاده خالد را در راستای فشار بر واشنگتن ارزیابی کرده‌اند. مذاکرات میان آمریکا و عربستان از یک سال قبل در زمینه انعقاد قرارداد راهبردی آغاز شده است؛ ولی به دلیل ناهماهنگی در زمینه خواسته‌های دو کشور تاکنون نهایی نشده است. عربستان از آمریکا انتظار دارد تا قرارداد امنیتی هم‌تراز کره جنوبی و ژاپن منعقد کند و واشنگتن متعهد به حمایت از سعودی در صورت هرگونه حمله خارجی شود.
 
یکی از پنج قدرت موشکی بزرگ جهان
«رام عمیناخ» یکی از اعضای مجمع سابق ستادکل ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «اسرائیلی‌ها میزان تهدیدات حزب‌الله را درک نمی‌کنند، زیرا این حزب دارای انبار موشکی بسیار بزرگی است و از نظر تعداد موشک‌هایی که در اختیار دارد، میان پنج قدرت بزرگ جهان، یعنی آمریکا، چین، روسیه و آلمان قرار می‌گیرد.» از سوی دیگر، «امیر آویوی» یکی از مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی نیز به‌ نوبه خود گفت: «ما نمی‌توانیم با کابوس حزب‌الله زندگی کنیم.» روزنامه «معاریو» هم در گزارشی به‌قلم «آلون بن دیوید» نویسنده و کارشناس صهیونیست تأکید کرد: «ارتش اکنون برای جنگ گسترده در لبنان هیچ گونه آمادگی ندارد و نمی‌تواند به یک دستاورد بزرگ مقابل حزب‌الله برسد یا واقعیت جبهه شمالی را به‌شکل دراماتیک تغییر دهد. در بهترین حالت جنگ گسترده در شمال به یک حل‌وفصل بد و بهای دردناک برای اسرائیل ختم خواهد شد.»
 
هراس‌افکنی برای رأی سلبی
مروری بر محتوای تولیده شده از سوی چهره‌ها و رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب بیان‌کننده آن است که آنان برای دور دوم انتخابات بیش از هر چیزی بر راهبرد سلبی تکیه کرده و با اتکای بر فضای رسانه‌ای به دنبال پیشبرد اهداف انتخاباتی خود هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، اصلاح‌طلبان در نخستین گام تلاش‌های خود می‌کوشند روحیه جریان اصولگرا را تضعیف و تأکید کنند که این جبهه دچار ریزش آرا شده و به طور کلی هسته سخت آنان دوپاره شده است. این طیف در گام دوم، تولید هراس از ریاست‌جمهوری جلیلی را در دستورکار خود داشته و قطبی‌سازی و انگاره‌سازی در حوزه سطح زندگی، سبک زندگی، سیاست خارجی، زندگی غیر معمول، انزوای جهانی، حاکمیت کامل فقر مطلق در کشور، فروپاشی اقتصاد ایران، نابودی حیثیت اجتماعی و بین‌المللی ایرانیان، از بین رفتن دین‌داری و باورهای ملی مردم... را برجسته می‌کنند.
 
تمام منافع آمریکا در تیررس هستند!
در پی تهدیدهای آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره جنگ فراگیر علیه لبنان و جنبش حزب‌الله، شورای هماهنگی مقاومت عراق تأکید کرد، اگر این تهدیدها عملی شود، دامنه و کیفیت عملیات آنان نیز بالاتر خواهد رفت. این نهاد مقاومت عراق، با اشاره به اینکه در صورت این حمله، منافع آمریکا در عراق و منطقه، به اهداف مشروعی برای نیروهای مقاومت بدل خواهد شد، تصریح کرد: «کشتارهای جمعی مردم ما در فلسطین، با حمایت آمریکا صورت می‌گیرد.» مقاومت عراق با بیان اینکه در پی این کشتارها، باید مواضع قاطعی در قبال کشورهای عربی سازشکار با رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد، خاطر نشان کرد: «خط لوله نفتی العقبه‌ـ بصره که هزینه‌های زیادی برای عراق داشته و هیچ بهره اقتصادی نیز ندارد، شاید نقطه آغازی برای وارد کردن عراق به طرح پلیدی باشد که زمینه را برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی فراهم می‌کند.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
شبکه صهیونیستی «آی‌ـ۲۴» در یک گزارش اختصاصی، با اشاره به «نگرانی روزافزون در میان جامعه اطلاعاتی [اسرائیل]»، می‌گوید که علت این نگرانی، ایجاد یک «جبهه جدید و بسیار نگران‌کننده در دریای مدیترانه [از سوی یمن] است.» آی‌ـ۲۴ با بیان اینکه گسترش دامنه نفوذ یمن به «سودان، مصر و مغرب است» گزارش داد، سرویس‌های اطلاعاتی صهیونیستی بر این باور هستند که نیروهای انصارالله «از این مناطق، قصد دارند علیه اسرائیل وارد عمل شوند و احتمالاً نیروهایی از یمن به این کشورها منتقل خواهند شد.» این شبکه ضمن ابراز نگرانی از همکاری‌های نیروهای مسلح یمن با گروه مقاومت اسلامی عراق، اذعان کرد: «احتمالاً این نقل و انتقال [نیرو] باعث خواهد شد که آنان بتوانند تنگه جبل الطارق را نیز تهدید کنند.»
 
انتخاب دوباره ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، ترس‌ها و نگرانی‌ها را در بین بسیاری از کشورهای اروپایی و اعضای ناتو افزایش داده است. یکی از مقامات ناتو در گفت‌وگوی خود با «سی‌ان‌ان» ضمن اشاره به قابل‌پیش‌بینی نبودن ترامپ، از روی کار آمدن دوباره او ابراز نگرانی کرده است. او افزوده است، ترامپ به قوانین تن نمی‌دهد؛ زیرا قوانین قابل‌پیش‌بینی هستند، اما او رفتاری ‌پیش‌بینی‌ناپذیر دارد. این در حالی است که حمایت علنی ترامپ از روسیه و تمایل نداشتن او برای ادامه کمک‌ها به اوکراین، اعضای ناتو را بیش‌ازپیش به هراس انداخته است.
 
شبکه «الجزیره» فیلمی از جنایت تازه صهیونیست‌ها در نوار غزه و اقدام آنها در استفاده از اسرای فلسطینی به عنوان سپر انسانی منتشر کرد. بر اساس این فیلم، نظامیان رژیم اشغالگر عامدانه بر تن دو اسیر فلسطینی لباس نظامی پوشانده‌ و آنها را مجبور به جست‌وجوی مواد منفجره در میان ساختمان‌های تخریب شده یا تونل‌های مقاومت می‌کنند. این اقدام وحشیانه و غیر اخلاقی صهیونیست‌ها طبق قرارداد ۱۹۴۹ میلادی ژنو در زمینه طرز رفتار ﺑﺎ اسیران، جنایت جنگی به شمار می‌رود.
 
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه فرآیند تبلیغات در مرحله دوم انتخابات همچون مرحله اول است، گفت: «طبق قانون راه‌اندازی کارناوال‌ها و تجمعات خیابانی ممنوع است.» «محسن اسلامی» با اشاره به تأیید صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان، گفت: «این موضوع این بدان معناست که دست‌اندرکاران، عوامل اجرایی و ستاد انتخابات کشور کارش را به خوبی انجام داده و مشکلی از لحاظ سلامت انتخابات وجود نداشت.»
 
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌‌جمهوری، ادعای برنامه‌ریزی برای گران‌شدن بنزین از سوی دولت سیزدهم، طرح ‌شده از سوی برخی رسانه‌ها را تکذیب کرد. وی اظهار داشت: «ضمن درخواست از رسانه‌ها برای اصلاح تیتر خبر مربوطه، خواهشمند است با انتشار اخبار ناصحیح و کذب، فضای روانی جامعه را در آستانه انتخابات ملتهب نسازند.»