صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۵۸۲۵۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): کمک به رژیم صهیونیستی از طرف کشورهای اسلامی، خیانت است؛ خیانت به امّت اسلامی است. خیانت به خودشان هم هست؛ برای خاطر اینکه دارند با این کار دستگاه‌های رو به ضعف صهیونیستی را تقویت میکنند و این تقویت به ضرر خودشان هم تمام خواهد شد. (۱۴۰۳/۱/۲۲)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز

فقط زمان تنبیه!

آن‌گونه که از قراین و شواهد برمی‌آید، همه تمهیدات و مقدمات کار برای تنبیه رژیم صهیونیستی و اقدامی پشیمان‌کننده آماده شده است و فقط باید منتظر ساعت صفر بود. ظرف چند روز گذشته تماس‌های فشرده‌ای بین ایران و برخی دولت‌های غربی و نیز کشورهای همسایه در جریان بوده و هم اکنون نیز در جریان است؛ مرکز ثقل پیام‌هایی که از طریق واسطه‌ها یا به صورت مستقیم به ایران رسیده، حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران خویشتن‌داری کند و به اقدامی دست نزند. همه کارشناسان سیاسی و امنیتی حمله به یک مکان دیپلماتیک را نشانه ابتکار عمل و شجاعت نمی‌دانند، بلکه چنین اقدامی را علامت استیصال و رسیدن به نقطه بن‌بست در نظر می‌گیرند. با این حال، جمهوری اسلامی از کنار این اتفاق نخواهد گذشت و درسی فراموش‌نشدنی به رژیم جعلی صهیونیستی خواهد داد. ایران بر تصمیم خود مصمم است و ارسال پیام‌ها و درخواست‌ها موجب نخواهد شد که از تصمیم خود مبنی بر تنبيه رژیم جعلی صرف‌نظر کند. حمله به یک مکان‌ دیپلماتیک از طریق اصابت چند موشک و از بین بردن آن ساختمان و به شهادت رساندن مستشاران نظامی اقدامی کم‌سابقه و بسیار خطرناک در تاریخ روابط بین‌الملل به شمار می‌آید. از این منظر هیچ دولت و مقام سیاسی نباید انتظار داشته باشد که جمهوری اسلامی ایران دست روی دست بگذارد و اقدامی نکند. تنبیه رژیم جعلی صهیونیستی فقط تنبیه رژیمی نیست که به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق حمله کرده، بلکه خدمتی بزرگ به صلح و امنیت جهانی و نیز مصون ماندن مکان‌های سیاسی در وضعیت جنگی و نظامی از دست رژیم‌های تبهکار است. اما بازی آمریکا در این میان، بازی ریاکارانه به شمار می‌آید؛ مقامات آمریکا از یک‌سو اعلام می‌کنند که در جریان حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری نبوده و اصولاً از حیث عملیاتی نقشی در این اقدام نداشته‌اند؛ از سوی دیگر اظهار داشته‌اند در صورت اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی در کنار این رژيم خواهند ایستاد. در این باره سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده مدعی شد، همانطور که رئیس جمهور گفت: «تعهد ما به امنیت اسرائیل یک تعهد مستحکم است و شامل تهدیدات ایران نیز می‌شود.»  جمهوری اسلامی ایران در صورت مداخله آمریکا در زمینه تنبیه رژیم جعلی، تمهيدات احتمالی لازم را فراهم کرده و اقدامات لازم را ترتیب خواهد داد. این موضع جمهوری اسلامی ایران با صراحت به دولت آمریکا منتقل شده است.‌ در این باره «آکسیوس» به نقل از مقامات آمریکایی نوشت، تهران از طریق کشورهای عربی به واشنگتن اطلاع داد، اگر به اسرائیل کمک کند به نیروهایش در منطقه حمله خواهد کرد.

عزیز غضنفری

 

▼ گزارش روز

 رسالت دولت در تحقق شعار سال

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام با تمرکز بر شعار سال، تأکید کردند، به میدان آوردن توان مالی، فکری و ابتکارات مردم منافع زیادی برای کشور دارد. در این بین، برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در همه ابعاد آن، قوای سه‌گانه و همه نهادها باید بسیج شوند. قوه مقننه نقش ریل‌گذاری و تدوین قوانین مورد نیاز را دارد تا بستر مشارکت مردم در تولید فراهم شود؛ اما به نظر می‌رسد مسئله مهم در این بین، رسالت و وظیفه دولت است. اینکه دولت چه وظایفی دارد و چگونه می‌تواند برای تحقق شعار سال تلاش کند؟

*اولین رسالت دولت این است که سطح هنجاری(قانون‌گذاری) و نهاد متولی مشارکت اقتصادی مردم در اقتصاد مشخص شود.  به این معنا که مردمی‌سازی اقتصاد باید یک قرارگاه داشته باشد تا وظایف هر نهاد و سازمان را معین کرده و با رصد و اشراف کامل موانع و نواقص حضور مردم در اقتصاد را تعیین و مرتفع کند. البته ستاد مردمی‌سازی اقتصاد در نهاد ریاست جمهوری وجود دارد، اما اختیارات کافی  و توان عملیاتی‌سازی ندارد و باید این نهاد تقویت شود.

*در مردمی‌سازی تولید، دولت باید بستر مناسب برای ورود آحاد مردم به چرخه اقتصاد را فراهم کند. حتی در اینجا قرار نیست دلال و واسطه‌گر  حدف شود‌؛ بلکه دلال  و واسطه‌گر را باید جهت‌دهی و از توانمندی او در نظام توزیع استفاده کرد.

* مبنای مردمی‌سازی، روح تعاون است‌. از این منظر دولت باید تعاونی‌ها را به مردم معرفی کند و آموزش دهد. توسعه بنگاه‌های خرد، تعاونی‌ها،  اشتغال‌های خانگی، ارائه سازوکارهای مالی و مردم محور در بازار سرمایه،  از جمله ابزارهای لازم برای مشارکت مردم در اقتصاد است. مشوق‌های لازم برای حضور مردم در فعالیت‌های تولیدی و کاهش ریسک آنها از طریق سازوکارهای ارزان بیمه نیز باید طراحی شود.

* دولت باید تلاش کند با ابزارهایی که در اختیار دارد، مانند مالیات و رصد معاملات سوداگرایانه، رقیب فعالیت‌های تولیدی در کشور، یعنی بخش نامولد به شدت تضعیف شود و فعالیت‌های فاقد ارزش پرهزینه شوند تا زمینه حضور مردم حاصل شود.

* انحصار، رانت، نبود شفافیت در اقتصاد و .... همگی مخل حضور مردم و نابودکننده فضای کسب‌وکارها هستند که دولت باید خود را متعهد به کاهش آنها کند.

* آموزش، فرهنگ‌سازی، ایجاد مشوق‌های انگیزه بخش مانند  وام‌های ارزان، همگی از جمله وظایفی است که دولت باید برای تحقق شعار سال در نظر داشته باشد. البته در اینجا نظارت دولت بر ارائه این مشوق‌ها و ابزارها بسیار مهم است تا منابع هدر نرود و درست مصرف شود.

علی محمدی

 

▼ خبر ویژه

تقاضای  آمریکا از  چین

«وانگ یی» وزیر خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با «آنتونی بلینکن»، همتای آمریکایی‌اش خواستار ایفای نقشی «سازنده» از سوی آمریکا در منطقه غرب آسیا شد. خبرگزاری فرانسه در این باره گزارش داد، بلینکن در این تماس تلفنی از پکن خواست از نفوذ خود برای منصرف کردن ایران از حمله علیه رژیم صهیونیستی در پی حمله این رژیم به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق استفاده کند. چین با تأیید انجام شدن این گفت‌وگوی تلفنی گفت: «وانگ یی محکومیت قوی این حمله را به بلینکن ابراز کرده و بر حق «غیرقابل نقض» امنیت اماکن دیپلماتیک و ضرورت احترام گذاشتن به استقلال و حاکمیت ایران و چین تأکید کرد.» «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره گفت: «چین به ایفای نقشی سازنده در حل‌وفصل مسئله خاورمیانه ادامه می‌دهد و به آرام‌کردن وضعیت کمک می‌کند.» او افزود: «آمریکا باید به ویژه، نقش سازنده‌ای ایفا کند.» 

 

▼ اخبار

در باتلاق غزه دست و پا می‌زنیم

«موشه‌بن‌عطار» در روزنامه «زیمان یسرائیل» با اشاره به عملکرد بنیامین نتانیاهو، نوشت: «سیاست مهاری که بنیامین نتانیاهو در پیش گرفته بود، ویرانی‌های جنگ را برای ما به همراه آورد و رویکرد دروغ گویی و فریبش درباره توان بازدارندگی در قبال حماس و کلمات توخالی‌اش در مورد بسط امنیت به داروی مسکنی موقت برای جامعه تبدیل شده بود». به اعتراف این نویسنده صهیونیست، «نتانیاهو در هیچ یک از جنگ‌هایش موفق به پیروزی قاطع علیه حماس نشده و با وجود حملات ارتش (به غزه) جنگ را باخته است، ما امروز به جای آنکه تمام انرژی بین‌المللی را بر روی مقابله با برنامه هسته‌ای ایران متمرکز کرده یا جبهه‌ای همسو با عربستان و کشورهای معتدل ایجاد کنیم، در باتلاق غزه دست و پا می‌زنیم و جنگ ما فعلا با جامعه جهانی درباره  توزیع غذا و دارو است و این دقیقا همان پیروزی بزرگ ایران است.»

با ترور معادلات تغییر نمی‌کند

رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: «من به همه ملت فلسطین و امت اسلامی می‌گویم نسل‌کشی جاری در غزه مستلزم موضعی متفاوت‌تر از شش ماه گذشته است. «اسرائیل» فرزند لوس غرب، دیگر آن چیزی نیست که بود و چهره و ابهتش شکسته شده است.  آنچه در راهروهای دیپلماسی می‌گذرد، از انزوای بی‌سابقه «اسرائیل» حکایت دارد.» به گفته «اسماعیل هنیه»، برخلاف تصور رسانه‌های اشغالگر که می‌گفتند کشتن فرزندان، کودکان و نوه‌هایم، فشار بر حماس برای تغییر موضع خود در مذاکرات را باعث خواهد شد، اما این اتفاق نخواهد افتاد.  هنیه در ادامه گفت: «ما همچنان بر پایبندی خود به ضرورت اعلام آتش‌بس دائمی و مشخص در غزه تأکید می‌کنیم. همچنین ما بر پایبندی خود به شرط عقب‌نشینی کامل اشغالگران و بازگشت آوارگان به غزه بدون محدودیت، شرایط و موانع تأکید می‌کنیم. علاوه بر این، ما بر پایبندی خود به همه شرایط و مسائل امدادی و بازسازی تأکید می‌کنیم و سپس به معامله زندانیان می رسیم.»

تل‌آویو پاسخ ایران را تحمل می‌کند

مقامات آمریکایی و صهیونیستی می‌گویند، دولت بایدن از اسرائیل خواسته است که پیش از هرگونه حمله تلافی‌جویانه علیه ایران به آمریکا اطلاع دهد تا دیدگاهش را پیش از هر گونه تصمیم‌گیری بگوید. همچنین «واشنگتن پست» از قول مقامات آمریکایی اعلام کرد، پنتاگون در حال تقویت حضور خود در خاورمیانه و ارسال کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی به منطقه است .این خبر درحالی منتشر می‌شود که مقامات آمریکایی فاش کردند، مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» از اینکه اسرائیل قبل از حمله به ساختمان وابسته به کنسولگری ایران در دمشق، مراتب را به واشنگتن اطلاع نداده بود، ناخشنود هستند، به خصوص که این تشدید تنش، خطرها علیه نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه را افزایش می‌دهد. «فایننشال تایمز» از قول چند دیپلمات نوشت: «درصورتی که حمله ایران صرفاً خسارات مادی به جای بگذارد، ممکن است اسرائیل آن را تحمل کند.»

یک جنگ فرسایشی جامعه صهیونیستی را فرا گرفته است

دستیار و مشاور فرمانده کل قوا گفت: «همانطور که آمریکایی‌ها نتوانستند در افغانستان و عراق بمانند، در غرب آسیا هم نمی توانند بمانند.» «سرلشکر رحیم صفوی» با بیان اینکه صهیونیست‌ها ترسوترین افراد جهان هستند، به آخرین وضعیت منطقه در فلسطین اشغالی اشاره کرد و گفت: «یک هفته از حمله ناجوانمردانه و جنایتکارانه این تروریسم دولتی به کنسولگری ایران می‌گذرد، پس از آنکه مسئولان جمهوری اسلامی به ویژه رهبری انقلاب اسلامی موضع دقیق گرفتند و از سیلی پشیمان‌کننده و تنبیه رژیم صهیونیستی سخن گفتند، تمام ارکان سیاسی نظامی صهیونیست‌ها به لرزه در آمده، آماده‌باش سراسری و یک جنگ فرسایشی جامعه صهیونیستی را فرا گرفته است.»

 

▼ اخبار کوتاه

همزمان با افزایش گمانه‌زنی رسانه‌های بین‌المللی مبنی بر احتمال عملی‌شدن پاسخ نظامی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق طی یکی دو روز آینده، شماری از کشور‌ها از شهروندان خود خواستند تا اطلاع ثانوی به ایران، سرزمین‌های اشغالی و خاورمیانه سفر نکنند. وزارت خارجه آمریکا به آمریکایی‌های مقیم اسرائیل هشدار داده است، به خارج از شهر‌های بزرگ که از طریق سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین این کشور بهتر محافظت می‌شوند، سفر نکنند. افزون بر آمریکا، مقامات بریتانیا، هند، نروژ، فرانسه و روسیه نیز درخواست مشابهی را از شهروندان خود مطرح کرده‌اند.

اتحادیه اروپا در تداوم حمایت از رژیم جنایتکار صهیونیستی، سه زیر شاخه نظامی حماس و جهاد اسلامی را به دلیل مشارکت در عملیات طوفان‌الاقصی تحریم کرد. طبق بیانیه‌ اتحادیه اروپا، «سرایا القدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین و سرایا عزالدین قسام و نیرو‌های نخبه که از شاخه‌های نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به‌شمار می‌روند، به فهرست تحریم‌های اتحادیه اضافه شده‌اند.

همزمان با قوت گرفتن حملات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی، «گلوبال آی نیوز» در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «قطر و کویت به آمریکا اطلاع دادند که اجازه نخواهند داد از حریم هوایی و پایگاه‌های آنها برای حمله به ایران استفاده شود.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت نوسانات ارزی و افزایش قیمت دلار در کانال‌های تلگرامی در کشور اظهار داشت: «اختلال در بازار ارز به بهانه اتفاق نظامی ـ امنیتی اخیر در سوریه مانند گذشته با شکست مواجه خواهد شد.» «شهباز حسن‌پور بیگلری» اضافه کرد: «امروز منابع ارزی کشور شرایط مطلوبی دارد و مطالبات نفتی ما با سهولت بیشتری وصول می‌شود؛ در واقع فروش نفت ما افزایش یافته و درآمدهای حاصل از آن نیز به خوبی دریافت می‌شود.»

معاون وزیر و سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران گفت: «استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور برای طراحی و ساخت ماهواره و نیز توسعه زیست‌بوم بخش خصوصی و واگذاری سیستم‌سازی به این بخش، یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های کلان بخش فضایی کشور در سال 1403 است که در این بین، پژوهشگاه باید نقش راهبری و نظارت را ایفا کند و در تعامل حداکثری با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، نقش‌آفرینی جدی داشته باشد.» «حسن سالاریه» خاطرنشان کرد: «اتمام نمونه دوم ماهواره پارس1، تکمیل تست‌های نهایی ماهواره ناهید2 و سامان1 و آماده‌سازی آنها برای پرتاب و نیز تجاری‌سازی دستاوردها در سطح بین‌المللی از دیگر برنامه‌های مهم پژوهشگاه در سال 1403 است.»

برچسب ها: اخبار ، تحلیل ، آمریکا ، جنگ
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات