صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۶۲۰۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): درس حسین‌بن‌علی(علیه‌الصلاةوالسلام) به امت اسلامی این است که برای حق، برای عدل، برای اقامه‌ عدل، برای مقابله‌ با ظلم، باید همیشه آماده بود و باید موجودی خود را به میدان آورد؛ در آن سطح و در آن مقیاس، کار من و شما نیست؛ اما در سطوحی که با وضعیت ما، با خُلقیات ما، با عادات ما متناسب باشد چرا؛ باید یاد بگیریم.(۱۳۹۲/۳/۲۲)

نشریه‌ اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
پایان رقابت؛ آغاز همدلی
سرانجام مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری برگزار و رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران معین شد. ملت بابت کار بزرگی که انجام داد، درخور تحسین است و ضمن تبریک به رئیس‌جمهور منتخب، برای او و دولتش آرزوی موفقیت می‌کنیم. افتخار بزرگ نظام جمهوری اسلامی «مردم‌سالاری دینی» است؛ از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران، صندوق‌های رأی به میان مردم برده شد و این مردم بوده و هستند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مسؤلان کشور را برمی‌گزینند. به سال‌های پشت سرمان می‌نگریم که دولت‌ها و مجالس با گرایش‌های سیاسی گوناگون تشکیل شده و این یعنی برای نظام اسلامی و خاصه امام و رهبری صیانت از مردم‌سالاری دینی یک اصل اساسی است.
در این زمینه نمی‌توان از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی سخن نگفت. ایشان از سال گذشته موضوع رقابت را به منزله یکی از راهبردهای انتخاباتی مطرح کردند و بعدها فرمودند مقصودشان از رقابت، رقابت جدی و حقیقی است. ایشان بارها فرموده بودند که از نظر ایشان مشارکت بالا بر انتخاب اصلح ترجیح دارد، هر چند دومی نیز دارای اهمیت است. رهبر حکیم انقلاب هیچ‌گاه شعار مشارکت بالا در انتخابات را بر زمین نگذاشتند و همواره تسهیل‌گر حضور مردم در امر سیاسی هستند.
از حالا «دکتر مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب، رئیس‌جمهور همه مردم ایران هستند و فی‌الواقع پیروز واقعی این رویداد بزرگ نیز مردمند. بازنده صحنه انتخابات نیز دشمنان و معاندانی هستند که خط تحریم را در پیش گرفته بودند و به هر دری زدند تا مردم را از مشارکت در انتخابات ناامید کنند.
اکنون اما فصل کار و تلاش و پیمودن ادامه راه است. فصل عمل به مطالبات مردم است. ناگفته پیداست که مسائل اقتصادی و معیشتی اولویت شماره یک مردم است. انتظار می‌رود دولت جدید خود را متعهد به اجرای خواسته‌ها و مطالبات مردم بداند. منش و مشی رئیس‌جمهور شهید، اخلاق بود و کار و پرهیز از بردن دولت به حاشیه‌ها. رئیس‌جمهور منتخب از تجربه‌های پیشین و اسلاف خود بیاموزد و آنها را در کار اداره کشور به کار ببندد. به ویژه مراقب اطرافیان خود باشد که این آسیب برخی رؤسای‌جمهور را به سمت حواشی برده و گاه در کار اجرای کشور اختلالات اساسی ایجاد شده است.
در پایان به این نکته مهم اشاره می‌شود که هم اکنون وظیفه همگان در قبال رئیس‌جمهور منتخب که بار سنگین و اجرای دشوار قوه مجریه بر دوش اوست، حمایت است. رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اساس قاعده همیشگی خود، از دولت‌ها حمایت کرده و طبیعتاً این دولت نیز مشمول حمایت‌های رهبری خواهد بود. فرصت‌ها به مثابه برق و باد می‌گذرد و لذا نباید روزی را در خدمت به مردم از دست داد.        
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
عهد رئیس‌جمهور با خدا
نظام جمهوری اسلامی ایران، پنج انتخابات را در امنیت و آرامش کامل و در کمتر از شش ماه برگزار کرد تا در دنیا نسخه‌ای بی بدیل از مردم‌سالاری دینی و اقتدار را به نمایش بگذارد. در این سه انتخابات عموم مردم با روش اسلامی وارد میدان شدند. وارد میدان شدن مردم، معنایش این است که جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه جمهوری است؛ چرا که ماهیت و ذات جمهوری اسلامی مبتنی بر مردم است. سخن این است؛ اکنون که ملت وظیفه و تکلیف خود را در مشارکت بالا محقق کرد و اراده خود را در صندوق‌های رأی بر انتخاب رئیس جمهور منتخب بالفعل کرد، نوبت آن رسیده است تا فرد منتخب به عهد خودش با خدای متعال پایبند باشد. عهدی که رهبر فرزانه و حکیم انقلاب در عید ولایت امیرالمؤمنین(ع) به آن اشاره فرمودند. در روز غدیر رهبر حکیم انقلاب خطاب به رئیس‌جمهور منتخب آینده، نسبت به انتخاب کارگزاران، سه پیمان گرفتند:
۱ـ «با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفق شدید و توانستید مسئولیتی به دست بیاورید، کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذره‌ای با انقلاب زاویه دارند. آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذره‌ای زاویه داشته باشد، او به درد شما نمی‌خورد؛ او همکار خوبی برای شما نخواهد بود.» رئیس‌جمهور منتخب توجه کند که دعوای آمریکا با ملت ایران، دعوای اسلام، نفت، موشک و هسته‌ای نیست. دعوای استقلال است. اگر با اسلام هم مخالفند؛ چون اسلام شیعی و اسلام امام حسینی، هیهات من الذله دارد.
۲ـ «آن کسی که دلبسته آمریکا باشد و تصور کند که بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت در کشور، او برای شما همکار خوبی نخواهد بود، او از ظرفیت‌های کشور استفاده نخواهد کرد، او خوب مدیریت نخواهد کرد.» توسعه اقتصادی در کشور از مسیر اقتصاد مقاومتی و نسخه درون‌گرایی و برون‌نگری می‌گذرد؛ همان روشی که دولت سیزدهم در پیش گرفته بود. نسخه شرطی‌سازی اقتصاد و توسعه از مسیر مطلق‌نگری سیاست، نسخه‌ای است که در دهه ۹۰، کشور را به بن‌بست کشاند.
۳ـ «آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بی‌اعتنایی قرار بدهد، برای شما همکار خوبی نخواهد بود. کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد.» می‌توان به انبوهی از اسناد و مدارک استناد کرد که جریان فتنه و سکولار و دنباله‌روهای آنها در داخل و خارج از کشور بارها کاخ سفید را به تحریم ملت ایران ترغیب و گرای تحریم به واشنگتن مخابره کرد. بدیهی است چارچوب فکری فتنه‌گرانی که کشور را به لبه پرتگاه بردند، صلاحیت و ظرفیت نجات مردم ایران را ندارد؛ اما به هر نحو امروز وقت وحدت و حمایت حول رئیس‌جمهور منتخب مردم است. همه ایران در کنار آقای رئیس‌جمهور می‌تواند نسخه موفقیت‌آمیز مدیریت کشوری باشد. ان‌شاءالله
علی محمدی
 
 
▼ خبر ویژه
پروژه فتنه‌انگیزی شکست خورد
تماس از طرف محمد مخبر با برخی از مسئولان احزاب و جناح‌ها و درخواست از ایشان مبنی بر گزارش و انعکاس تخلفات احتمالی انتخابات سبب شد تا از هر گونه فتنه‌انگیزی ممانعت به عمل آید. گفتنی است، برخی افراد از چند روز گذشته با ارسال پیام‌هایی در سکوهای خارجی برخی ادعاها مبنی بر زمینه‌های بروز تخلف یا حتی تقلب در انتخابات را مطرح می‌کردند تا فضا را به سمت فتنه‌انگیزی سوق دهند؛ اما با عملکرد بسیار مناسب و دقیق ستاد انتخاباتی کشور مشخص شد که هیچ یک از این ادعاها سندیت نداشته است. ناگفته پیداست که عمده تلاش این جریان برای کسب قدرت و احیاناً در صورت موفق نشدن در انتخابات باج‌خواهی از نظام و حاکمیت قلمداد می‌شد؛ اما به هر حال عملکرد مناسب دولت در برگزاری انتخابات سبب شد تا پیام‌های فتنه‌انگیزانه به سرعت از اکانت‌های این اشخاص حذف شود.
 
 
▼ اخبار 
کشور دچار خستگی است
نخست‌وزیر جدید انگلیس پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی گفت: «تغییر زمان‌بر خواهد بود.» «کی‌یر استارمر» نخست‌وزیر جدید انگلیس در نخستین سخنرانی خود بعد از پیروزی قاطع در انتخابات پارلمانی ارزیابی ناامیدکننده‌ای از اوضاع جاری این کشور ارائه کرد؛ اما گفت: «اکنون کشور ما با قاطعیت به تغییر و بازگرداندن سیاست به خدمت به عموم رأی داده است. وقتی که شکاف بین فداکاری‌های مردم و خدماتی که آنها از سیاستمداران دریافت می‌کنند تا این حد زیاد باشد، این منجر به خستگی در قلب کشور، اضمحلال امید و روحیه مردم و اعتقاد مردم به آینده بهتر می‌شود. مدت‌هاست که همزمان با سقوط میلیون‌ها نفر به ناامنی بیشتر به آنها بی‌اعتنایی شده است.» وی گفت: «مردم دارند بیشتر کار می‌کنند و کارشان را درست انجام می‌دهند، اما با وجود این وقتی که دوربین‌ها می‌چرخند زندگی آنها نادیده گرفته می‌شود. من می‌خواهم به صراحت خطاب به این مردم بگویم: این بار این اتفاق رخ نخواهد داد.»
 
نهمین رئیس‌جمهور منتخب مردم معلوم شد
دومین مرحله چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه ۱۵ تیرماه برگزار شد و براساس نتیجه نهایی شمارش آرا، «مسعود پزشکیان» نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شد. رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم از صبح روز جمعه ساعت ۸ صبح در ۵۸ هزار شعبه داخل کشور و ۳۱۴ شعبه در بیش از ۱۰۰ کشور برگزار شد. طبق اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور، میزان مشارکت مبتنی بر تعداد تعرفه مصرف شده که برابر با ۳۰ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۹۳۱ رأی بوده، ۴۹/۸ درصد بوده است. مسعود پزشکیان با مجموع آرای ۱۶۳۸۴۴۰۳ معادل ۵۳/۵ درصد و سعید جلیلی، دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با مجموع آرای ۱۳۵۳۸۱۷۹ معادل ۴۴/۲ درصد به کار خود پایان دادند. 
 
یورش صهیونیست‌ها به جنین
یورش گسترده نظامیان صهیونیست به جنین با سد مقاومت فلسطین مواجه شد و در این درگیری پنج جوان فلسطینی به شهادت رسیدند. گردان جنین وابسته به گردان‌های القدس جهاد اسلامی از درگیری و تیراندازی با نظامیان صهیونیست در منطقه «حرش السعادة» در مجاورت اردوگاه جنین خبر داد. این گردان همچنین اعلام کرد: «در جبهه‌های نبرد با نیروهای اشغالگر مقابله می‌کنیم و تجهیزات نظامی آنها را با گلوله و مواد منفجره هدف قرار می‌دهیم.» رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز در این زمینه از درگیری مسلحانه و تبادل آتش نیروهای ویژه این رژیم با مبارزان فلسطینی در جنین خبر داد.
 
افزایش ۲۰ درصدی مشارکت ایرانیان خارج از کشور
دبیر ستاد انتخابات خارج از کشور با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی مشارکت ایرانیان در بیشتر نمایندگی‌ها، اعلام کرد، خوشبختانه وضعیت امنیت روانی و آسایش رأی‌دهندگان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به نسبت دور اول بهبود خیلی چشمگیری داشت. «علیرضا محمودی» دبیر ستاد انتخابات خارج از کشور ضمن قدردانی از زحمات رسانه‌ها و خبرنگاران در انعکاس حضور پرشور ایرانیان خارج از کشور گفت: «مشارکت ایرانیان خارج از کشور که بعضاً برای شرکت در انتخابات مجبور به طی کردن مسافت طولانی برای رسیدن به صندوق‌های رأی‌گیری هستند، مثال‌زدنی است.»
 
بمباران غزه پیش از مذاکرات دوحه
در حالی که جنگ در غزه برای دویست و هفتاد و سومین روز ادامه دارد، ارتش اشغالگر همچنان به بمباران مناطق مختلف غزه در میان محاصره ادامه می‌دهد و از سوی دیگر منابع صهیونیستی از افزایش احتمال توافق برای توقف جنگ و تبادل اسرا سخن می‌گویند. به گفته رسانه‌های صهیونیستی، رئیس سازمان تروریستی موساد قرار است برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس راهی دوحه، پایتخت قطر شود و رسانه‌های فلسطینی نیز نوشته‌اند که ارتش اشغالگر پیش از آغاز مذاکرات بمباران هوایی مناطق مختلف را تشدید کرده است.
 
 
▼ اخبار کوتاه
رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در واشنگتن از استقبال خوب ایرانیان مقیم آمریکا از انتخابات با وجود مانع‌تراشی برخی معاندان خبر داد. «مهرآبادی» با اشاره به اینکه شوق هموطنان بسیار است و کار به نحو احسن پیش رفت، گفت: «البته کمی تظاهرات از طرف گروه‌های مخالف، سلطنت‌طلب و منافقین در مراکز وجود داشت؛ ولی خوشبختانه با تلاش دوستان انتخابات به نحو احسن در آمریکا برگزار شد.»
 
یکی از نکات برجسته انتخابات دیروز، مشارکت و رأی دادن بسیاری از نخبگان سیاسی بود که سال‌های پیش در چند دوره قبل با صندوق‌های رأی قهر کرده بودند. مشخصاً چنین برآورد می‌شود که نه قهر کردن ایشان از روی استدلال و منطق بود و نه رأی دادن دیروز آنها از روی مصلحت‌سنجی بود؛ بلکه صرفاً به دنبال تأمین منافع حزبی و جریانی و در صدد برآوردن امیال و آرزوهای نفسانی انجام شد.
 
حماس اعلام کرد: «اداره نوار غزه پس از بیرون راندن متجاوزان صرفاً یک مسئله فلسطینی است.» جنبش حماس تأکید کرد: «با هرگونه طرح یا پروژه درباره آینده نوار غزه که هدف از آن عبور از اراده فلسطینی باشد، مخالفیم. اداره نوار غزه پس از بیرون راندن متجاوزان فاشیست، یک مسئله کاملاً فلسطینی است که همه مردم فلسطین با طیف‌های مختلف درباره آن توافق کنند.»
 
«موحدی آزاد» دادستان کل کشور خبر داد: «تخلفات متعددی تا امروز رسیده که اکثر آنها یا مستند ندارد یا با تذکر رفع شده است و گزارشات بسیار کمی هست که منتج به تشکیل پرونده قضایی شود؛ الحمدلله در سلامت و امنیت کامل انتخابات برگزار شد.»
 
معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران خبر داد: «امسال دو یا سه پرتاب آزمایشی منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی انجام می‌شود و از سال آینده بعد از پرتاب‌های آزمایشی و رفع ایرادات، پرتاب‌های اصلی را خواهیم داشت.»
 
قیمت دلار در هفته دوم تیر در حالی که نوسانات رفت و برگشتی در کانال‌های ابتدایی کریدور ششم را تجربه کرد؛ در نهایت با بازدهی ناچیز و رشد ۵۰ تومانی قیمت نسبت به هفته ابتدایی تیر به کار خود پایان داد.
 
رژیم صهیونیستی از مخالفت «بتسلائل اسموتریچ»، وزیر دارایی این رژیم با طرح پیشنهادی برای تبادل اسرای فلسطینی و اسرائیلی خبر داد.
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
۵۰۰۰۲۴۵۲۴۲۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات