گزارشی از اقدامات اولیه در مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی

زلزله جمعه گذشته در مناطقی از استان آذربایجان شرقی بار دیگر سبب آسیب و خسارت به مردم خوب و ولایتمدار این منطقه شد و شش کشته و چندین مجروح به جای گذاشت.

از رزمایش نظامی  تا عملیات امداد

پنج‌شنبه و جمعه این هفته در تقویم کاری سپاه و بسیج، نوبت برگزاری رزمایش گردان‌های بیت‌المقدس بسیج سپاه آذربایجان شرقی بود. درست یک روز پیش از زلزله منطقه میانه، گردان‌های بیت‌المقدس این شهرستان‌ در منطقه رزمایش مستقر شدند و تمرین کردند تا صبح جمعه با اجرای مرحله اصلی رزمایش تمرین‌های مبتنی بر دکترین دفاعی و نظامی نیروهای مسلح را اجرا کنند؛ اما این آمادگی به جز تمرین دفاعی ثمره دیگری هم داشت. نیروهای آماده به رزم در اردوگاه بلافاصله پس از وقوع زلزله امدادرسانی به مردم زلزله‌زده را در اولویت قرار دادند و رزمایش نظامی گردان‌های بیت‌المقدس سپاه میانه و سراب به رزمایش و عملیات میدانی امداد و نجات تبدیل شد. نیروهای بسیج و سپاه منطقه مانند همیشه اولین نیرویی بودند که در منطقه حاضر شدند؛ اما این بار آماده‌تر و سریع‎تر.

فرمان فوری سردار سلامی

سخنگوی سپاه نیز عصر جمعه خبری در این راستا به خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها ارسال کرد و گفت: «فرمانده کل سپاه با صدور ابلاغی دستور گسیل امکانات لازم برای مناطق زلزله‌زده را داد.»

«سردار رمضان شریف» افزود: «فرمانده کل سپاه طی ابلاغی به فرماندهان نیروی زمینی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) و معاون پشتیبانی دستور داد نسبت به گسیل امکانات لازم برای سرعت بخشیدن به عملیات امدادی و خدماتی و رسیدگی به خسارات و وضعیت مصدومان و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله‌زدگان اقدام کنند.»

تامین و توزیع غذای گرم

در عملیات امداد و نجات در سه روز اول معمول نیست که به امداددیدگان غذای گرم داده شود و آسیب‌دیدگان باید با بسته‌های یک روزه غذایی اضطراری این مدت را سپری کنند؛ اما سردار عابدین خرم، فرمانده سپاه عاشورا که از دقایق اول حادثه در مناطق زلزله‌زده حضور یافته بود، روز شنبه نیز از مناطق گوناگون روستای ورنکش میانه، که بیشترین آسیب را دیده بودند بازدید کرد و در جریان مشکلات مردم قرار گرفت و دستور داد که از همان روز غذای گرم در مناطق زلزله‌زده پخته و میان مردم توزیع شود.

تا روز آخر بازسازی هستیم

سپاه آذربایجان شرقی، قرارگاه شهید باکری را مکانی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان در نظر گرفت؛ اما مناطق زلزله‌زده در زمستان سرمای سختی را خواهند داشت. در همین راستا، سردار عابدین خرم، فرمانده سپاه آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه همت و اهتمام داریم تا گروه‌های جهادی به صورت جدی و سریع کار خود را در منطقه آغاز کنند، گفت: «تا اتمام بازسازی خانه‌های تخریب شده، از روستای ورنکش نخواهیم رفت.» وی با بیان اینکه کمر همت خواهیم بست تا پیش از فرا رسیدن زمستان و شدت گرفتن سرما مناطق تخریب شده را بسازیم، تأکید کرد: «میزان تخریب در روستای ورنکش بالاست؛ اما تمامی تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا امکانات را سریع منتقل شود.»

برخلاف رویکردهای مادی‌گرایانه غربی، که با نگاهی سکولاریستی بر مبنای تفکیک دین و سیاست حکومت را از ورود به موضوعات دینی منع کرده‌اند و در نتیجه اخلاق و معنویت را به عنوان ضرورت‌های فردی مورد بی‌توجهی قرار داده‌اند، اسلام و حکومت‌های اسلامی همانند جمهوری اسلامی ایران پایه و اساس خود را توجه به اخلاق و معنویت می‌دانند و در نتیجه هدف والای پیشرفت و توسعه را رساندن جامعه به محیطی اخلاقی و معنوی در نظر می‌گیرند.

در طول چهل سال گذشته، انقلاب اسلامی به عنوان یک حکومت دینی در ایران، نه تنها مسیرهای ضد اخلاقی قبل از انقلاب را متوقف کرد، بلکه در مقابل نظام‌های سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و همچنین طیف وسیعی از رسانه‌ای ضد اخلاقی و ترویج‌کننده اباحی‌گری ایستادگی کرده و سعی داشته تا جامعه ایران را به سوی محیطی آرام و اخلاق مدارانه سوق دهد و این را از وظایف ذاتی و مبنایی حکومت و نهادهای مربوط به آن در نظر گرفته است.

رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در مورد این رویکرد فرهنگی و دینی و در دومین توصیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌فرمایند:

«معنویت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ همه‌ حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است. بودن آنها محیط زندگی را حتی با کمبودهای مادی، بهشت می‌سازد و نبودن آن حتی با برخورداری مادی جهنم می‌آفریند. شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند، برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویت، البته با دستور و فرمان به دست نمی‌آید؛ پس حکومت‌ها نمی‌توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند؛ اما اولاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی در این ‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانون‌های ضد معنویت و اخلاق، به شیوه‌ معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنمی‌ها مردم را با زور و فریب جهنمی کنند.»

این موضوع است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در تمام سال‌های زعامت حکیمانه‌شان بر آن تأکید داشته‌اند. ایشان در سال ۱۳۸۹ در نشست «اندیشه‌های راهبردی» در جمهوری اسلامی، بسط معنویت را یکی از اصول اساسی راهبردهای نظام اسلامی دانستند و تأکید کردند که باید از تمام ظرفیت نخبگانی کشور در این مسیر سود جست.

جمله پایانی این متن زیبا در پاسخ به کسانی است که ادعا می‌کردند نمی‌خواهند به زور مردم را به بهشت ببرند؛ اما غافلند که بسیاری همت گماشته‌اند تا اخلاق مردم را در مسیر جهنمی شدن پرورش دهند؛ بنابراین اخلاق و معنویت‌گرایی از ضرورت‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران مبنای تشکیل خود را توجه به این مقوله می‌داند. در شماره بعد به عملکردها و ضرورت‌های آینده اشاره می‌شود.

حسن خدادی