شکست سنگین کاخ سفید در سوریه

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی: پیامدهای شکست ایالات متحده در سوریه بسیار سهمگین است. نخست دستاوردهای پنج ساله‌ مبارزه با تروریسم بر باد رفته است؛ زیرا ده‌ها هزار زندانی داعشی تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) به زودی یا به داعش می‌پیوندند یا به دولت اسد واگذار می‌شوند. دوم، اینکه هم‌پیمانان و شرکای آمریکا اکنون بیش ‌از پیش درباره اعتبار و قابل اعتماد بودن آمریکا دچار شک و تردید هستند و این قابلیت واشنگتن برای ایجاد ائتلاف‌ها در آینده را به خطر می‌اندازد. سوم اینکه توافق «ی‌پ‌گ» با حکومت اسد سبب شده تا نیروهای اسد و روسیه به شمال شرق سوریه سرازیر شوند و به این ترتیب احتمال از سرگیری کنترل حکومت اسد بر بیش از یک سوم دیگر از مناطق کشور مطرح شده است.

 

وحشت در تل آویو

هاآرتص:یکی از مقام‌های دیگر وزارت جنگ اسرائیل حتی اخیرا در جلسه‌ای محرمانه هشدار داده بود که چنانچه ارتش فرایند تقویت خود را شروع نکند، برتری خود نسبت به نیرو‌های متخاصم را از دست خواهد داد. او هشدار داد که حزب الله به تهدید بزرگتری برای اسرئیل تبدیل شده است. اخیرا تعداد زیادی از مقامات امنیتی هشدار داده اند که بودجه دفاعی اسرائیل باید افزایش پیدا کند.

بغدادی ترامپ را نجات نمی‌دهد

هیل: دونالد ترامپ همچنان در تلاش است تا کشته شدن ابوبکر البغدادی را به کلید کمپین انتخاباتی‌اش برای سال ۲۰۲۰ تبدیل کند. بازخورد این اقدامات در صندوق‌های رأی چندان قابل توجه نخواهد بود و این مسئله تا حدی به این خاطر است که تا انتخابات ۲۰۲۰ یک سال باقی مانده و همچنین البغدادی هرگز در آمریکا فرد شناخته شده و معروفی نبوده است. رأی‌دهندگان معمولاً بر مسائل داخلی متمرکز هستند و موفقیت‌ها در سیاست خارجی به ندرت نتیجه آرا را تغییر می‌دهد. تنها استثنا در این مورد زمانی است که مسئله‌ای بسیار مهم، درست پیش از انتخابات اتفاق بیفتد؛ مانند آغاز یک جنگ.

 

قشار حداکثری شکست خورده است

فارین پالیسی: راهبرد فشار حداکثری عمدتاً بر تحریم‌ها برای تغییر رفتار ایران با پیچیده کردن دسترسی‌اش به بازارها و زیرساخت‌های مالی بین‌المللی استوار بوده است؛ اما این رویکرد در تغییر سیاست خارجی ایران به موفقیتی نرسیده است. گفتنی است جمهوری اسلامی با اتخاذ راهبرد «مقاومت فعال» و حداکثری توانست از سد راهبرد آمریکایی فشار حداکثری عبور کند و این تفکر را بر محور مقاومت در منطقه نیز تعمیم دهد.

اذعان به ناکارآمدی گنبد آهنین

الاخبار: هشدار‌های اخیر مسئولان اسرائیلی در مورد تهدیدات روزافزون موشک‌های دقیق و پیشرفته ایران، تنها منحصر به موضع گیری‌های نتانیاهو و کوخافی نمی‌شود؛ زیرا ارتش اسرائیل، به مرحله عملی مقابله با این تهدید رسیده و در حال آماده کردن خود است. مسئولان اسرائیلی معتقدند تمام هزینه‌هایی که در طول سال‌های اخیر برای سامانه‌های دفاعی خود از جمله گنبدآهنین کرده‌اند، در برابر ظرفیت موشک‌هایی که در حمله به آرامکو مشاهده کردند، هیچ کارایی‌ای ندارد.

 

عقب‌نشینی ادامه‌دار

رأی‌الیوم: چند روز پس از خارج شدن نیروهای امارات از شهر عدن در یمن و واگذاری این منطقه به نیروهای سعودی، شاهد نوعی پیچیدگی در صحنه ائتلاف عربی در مورد یمن هستیم. امارات نه تنها تعامل خود با ریاض را تغییر داده، بلکه در مورد بسیاری از سیاست‌های خود در جهان عربی و مناطق تحت نفوذ خود، تجدید نظر کرده است؛ همان‌طور که در مورد یمن چنین کرد؛ از میدان لیبی خارج شده و ارتباط خود با نظام‌هایی مانند نظام مصر را کم کرده و تلاش می کند اوراق سیاست خود را از نو مرتب کند.

 

انتظار بیهود و بی‌پایان

شورای آتلانتیک: آمریکا از آغاز انقلاب ۱۹۷۹ ایران، منتظر سقوط آن است؛ اما حکومت ایران در برابر چالش‌هایی مانند جنگ هشت ساله با عراق، چندین دهه تحریم، اغتشاشات ۲۰۰۹ و حتی موج‌های دموکراسی‌سازی «انقلاب‌های رنگین» و خیزش‌های گستره اروپای شرقی، اتحاد جماهیر شوروی، شرق آسیا و خاورمیانه همچنان ایستادگی کرده و حتی قدرت آن بیشتر هم شده است. مجموعه جنگ‌های تهدیدآمیز در کشورهای همسایه که جنگ نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان در رأس آنها قرار دارد، نوعی نگرانی و ملی‌گرایی در ایران ایجاد کرده و این دو احساس، حمایت از بقای جمهوری اسلامی را افزایش داده است.