نگاهی به آخرین ساخته سعید سلطانی

از سال‌ها پیش، ادامه دار بودن و فصلی کردن سریال‌ها، سبک و سیاق بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی خارجی بوده و حالا این شیوه به سریال‌های ایرانی نیز سرایت کرده و گاهی آثاری روی پرده سینما می‌رود یا در تلویزیون پخش می‌شود که چندین فصل دارند. شاخص‌ترین این آثار سریال پرطرفدار «پایتخت» است که در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان مهمان خانه‌های مردم بوده است.

قطعاً یک سریال برای چند فصلی شدن باید ویژگی‌های متمایزتری از دیگر سریال‌ها و آثار تولیدی داشته باشد. اصلی‌ترین این ویژگی‌ها، جذابیت و پتانسیل داستانی است؛ پتانسیلی که عوامل تولید را بر آن می‌دارد تا از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنند؛ اما به جز این پتانسیل، محبوبیت اثر تولیدی در میان مخاطبان نیز دلیل محکم دیگری است برای تشویق به ادامه‌دار کردن سریال.

یکی از همین سریال‌ها، «ستایش» است که هر چند ساخت سری دوم آن از محبوبیت و جذابیتش کاست؛ اما پایان‌ بی‌سرانجامش منجر شد «ستایش سه» نیز ساخته شود و روی آنتن شبکه سوم سیما برود؛ البته این بار برعکس سری دوم، با جذابیت‌هایی بیشتری همراه بود و مخاطبان بیشتری از سری دوم داشت.

شاید بتوان اولین جذابیت آن را در نوع شخصیت‌پردازی حشمت فردوس دانست؛ پدربزرگی مهربان با زبانی تلخ، اما دلی نرم، رابطه‌ محبت‌آمیز حشمت فردوس با نوه‌اش این پدربزرگ را دوست داشتنی‌تر کرده بود؛ اما درباره همین شخصیت‌پردازی انتقادهای بسیاری بر نویسنده و کارگردان مجموعه وارد شد؛ چرا که در دو فصل گذشته شخصیت حشمت فردوس با آنچه در این فصل دیدیم کاملاً تناقض داشت؛ زیرا از پدری نسبتاً منفور بدقلق و دوست نداشتنی به پدربزرگی مهربان و فهمیده تبدیل شده بود.

جذابیت دیگر سریال مربوط به ماجرای ازدواج مجدد حشمت فردوس با خانوم بزرگ و آشنایی ستایش با مهدی مظفری بود. در این بخش نویسنده به فرهنگی پرداخته بود که در جامعه ما به دلیل تعصبات بیجا اشتباه، قبیح و زشت شمرده می‌شود توجه به مسئله؛ ازدواج مجدد افراد پس از فوت همسر را می‌توان از نقاط قوت سریال دانست؛ اما از سوی دیگر چگونگی پرداختن به این ماجرا جدی‌ترین انتقادی است که به این سریال
وارد شد.

ستایش که حتی حاضر نبود جواب خواستگار خود را بدهد با یک تصادف آنقدر دگرگون شد که برای آماده کردن خانواده‌اش فرصتی هر چند اندک نیز به آ‌نها نداد تا با ازدواج مجدد او کنار بیایند. آن بی‌تفاوتی گذشته با این تصمیم‌گیری عجولانه  کاملاً تضاد داشت و نه تنها این تضاد برای مخاطب خوشایند نبود، بلکه ضعف فیلمنامه را بیش از پیش نمایان کرد.

یکی دیگر از نقاط ضعف فیلم را می‌توان در طولانی بودن سکانس‌ها دانست؛ سکانس‌هایی که با دیالوگ‌های طولانی همراه بود و هیچ دستاورد خاصی نداشت. گاهی نیز آنقدر این دیالوگ‌ها یکنواخت و طولانی بود که مخاطب احساس می‌کرد کارگردان دلش می‌خواهد مخاطب خود را نصیحت کند یا تهیه‌کننده قصد دارد زمان بیشتری از کنداکتور شبکه سوم سیما را به خود اختصاص دهد.

اما به جرئت می‌توان گفت سلامت این سریال بی‌شباهت به سریال‌های خانوادگی دهه 60 نبود؛ سریال‌هایی که شعار می‌دادند؛ اما این شعار به دل می‌نشست. آنچه درباره ستایش جدی است، فیلمنامه‌ای است که شاید می‌شد طی دو هفته به راحتی آن را جمع‌بندی کرد و نیازی به این همه هزینه‌ برای هر قسمت آن نبود. متأسفانه همیشه این انتقاد به مدیران صدا و سیما وارد است که گاهی برخی فیلمنامه‌ها با جذابیت‌های فراوان پشت در‌های بسته‌شان قرار می‌گیرد؛ اما برخی دیگر به راحتی داستان را کش می‌دهند و در مقابل برای هر قسمت هزینه بالایی را صرف پروژه می‌کنند. بد نیست قسمتی از این هزینه‌ها را صرف جوانانی کرد که هیچ گونه حمایتی ندارند و گاهی حاضرند با کمترین هزینه و دستمزد کارهای جدیدتر و متنوع‌تری را روانه آنتن صدا و سیما کنند.

نسیم اسدپور

تازه‌ترین‭ ‬اثر‭ ‬‮«‬سید‌مهدی‭ ‬شجاعی‮»‬‭ ‬

انتشارات‭ ‬نیستان‭ ‬کتاب‭ ‬‮«‬چشم‌انتظاری‮»‬‭ ‬تازه‌ترین‭ ‬اثر‭ ‬سید‌مهدی‭ ‬شجاعی‭ ‬را‭ ‬روانه‭ ‬بازار‭ ‬نشر‭ ‬کرد‭. ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬مفهوم‭ ‬انتظار‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬بر‭ ‬گرفته‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬شامل‭ ‬40‭ ‬متن‭ ‬ادبی‭ ‬درباره‭ ‬انتظار‭ ‬است‭.‬

شجاعی‭ ‬که‭ ‬پیشتر‭ ‬نیز‭ ‬نیایش‌های‭ ‬ادبی‭ ‬فراوانی‭ ‬از‭ ‬او‭ ‬منتشر‭ ‬شده،‌‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬به‭ ‬گفت‌وگو‭ ‬با‭ ‬امام‭ ‬زمان‭(‬عج‭) ‬پرداخته‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬همه‭ ‬این‭ ‬متن‌های‭ ‬ادبی‭ ‬حالت‭ ‬نیایش‌گونه‭ ‬دارد‭. ‬از‭ ‬دیگر‭ ‬ویژگی‌های‭ ‬این‭ ‬اثر‭ ‬چاپ‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬نسخه‭ ‬نفیس‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬خط‌نقاشی‌های‭ ‬فرزاد‭ ‬ادیبی‭ ‬همراه‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬کتاب‭ ‬114‭ ‬صفحه‌ای‭ ‬در‭ ‬2‭ ‬هزار‭ ‬نسخه‭ ‬به‭ ‬چاپ‭ ‬رسیده‭ ‬است‭.‬

آلبومی با صدای «پیام عزیزی»

آلبوم موسیقی «محمد رسول‌اللّه»(ص) به خوانندگی و آهنگسازی پیام عزیزی و با تنظیم فردین لاهورپور منتشر خواهد شد. این آلبوم موسیقی به چهار زبان فارسی، کُردی، عربی و ترکی خوانده شده و امید نیک‌بین در استودیو شهر صدای پارسیان در تهران صدابرداری آن را برعهده گرفته است. این آلبوم به همت مرکز موسیقی حوزه هنری ساعت 18 امروز (دوشنبه 20 آبان‌ ماه)، در آستانه سالروز ولادت حضرت رسول اکرم(ص) و آغاز هفته وحدت در تالار سوره حوزه هنری در تهران رونمایی می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان به موسیقی در سراسر کشور قرار خواهد گرفت.

سریال زمستانی شبکه سه

سریال تلویزیونی «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه کلید خورد.

هدایت هاشمی، افسانه چهره‌آزاد، ملیکا شریفی‌نیا، علی سلیمانی، محمود جعفری، علیرضا جعفری و مصطفی ساسانی بازیگران اصلی و رادمهر رزمجوی و عماد شعبانی بازیگران خردسال «کتونی زرنگی» هستند. بازیگران دیگری نیز به پروژه خواهند پیوست. «کتونی زرنگی» یک کمدی پرانرژی اجتماعی‌ است که نگارش فیلمنامه آن را محسن ملکی و حسین حقیقی در حدود ۲۰ قسمت بر عهده دارند. این سریال در «باشگاه فیلم سوره» و به سفارش شبکه سه سیما تولید و زمستان سال جاری روی آنتن می‌رود.