جانشین معاونت تربیت و آموزش‌های عقیدتی‌ـ سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه

شاید گذر شما هم هر سه سال یکبار در توفیقی اجباری و به صورت خانوادگی به مشهد مقدس بیفتد و به بهانه دوره‎های تربیت تعالی توفیق زیارت همراه خانواده دست ‌دهد که مدیریت همه این امور در معاونت تربیت و آموزش عقیدتی‌ـ سیاسی نمایندگی است. از طرفی مرکزیت اداره دوره‎ها هم در مرکز آموزشی امامت در مشهد مقدس است. مسئول این مجموعه نیز به عنوان جانشین معاونت عقیدتی‌ـ سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انجام وظیفه می‌کند و به واسطه شایستگی‎های متعدد که در مسئولیت فعلی و گذشته داشته، ساماندهی و مدیریت کلیه مراکز اقامتی سپاه در مشهد مقدس را هم به عهده دارد. در ادامه در گفت‌وگویی با سردار سرتیپ دوم پاسدار کریم امیری به بررسی کم‎و‏کیف دوره‎های عقیدتی خانوادگی و مجردی در مشهد می‎پردازیم.

 

در مورد مرکز امامت و فعالیت‎هایی که دارید توضیح بفرمایید.

مرکز تربیت تعالی امامت در مشهد مقدس مدیریت و اجرای دوره‎های تربیت تعالی خانوادگی را در مشهد برعهده دارد و تمام مراکزی هم از سپاه که این دوره را در مشهد برگزار می‌کنند یا با مدیریت متمرکز ما یا با نظارت ما این امر را انجام می‎دهند. هماهنگی استاد و محتوای دوره هم با این مجموعه است. این دوره‎ها برای کل رده‌های سپاه برگزار می‎شود.

ما در مشهد ممکن است هم‌زمان ۱۰ دوره را در مراکز مختلف برگزار کنیم که این به زمان و هماهنگی با استان‎ها و رده‎ها بستگی دارد. استان‎ها و رده‎هایی که در مشهد فضاهای آموزشی دارند، کلاس‌های‌شان همانجا برگزار می‎شود؛ البته با نظارت ما؛ برای نمونه مرکز شهید محلاتی نیروی هوافضا، مرکز شهید مطهری نیروی دریایی، مرکز ثامن نیروی قدس، مرکز امام رضا(ع) نیروی زمینی و مجموعه قرب الرضا قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)، مرکز کاظمیه سازمان حفاظت اطلاعات و مرکز غدیر سازمان اطلاعات در مشهد فعالیت دارند و دوره‎ها برای کارکنان و خانواده‌ها همانجا برگزار می‎شود و ما نظارت می‌کنیم؛ اما در مورد دوره‎هایی هم که در مرکز امامت به صورت متمرکز انجام می‎شود باید گفت که مثلاً ما با هماهنگی با ۱۰ تا ۱۵ مرکز اقامتی سپاه‎های استانی و سایر رده‎ها هم‌زمان دوره‎ها را متمرکز برگزار می‎کنیم. این دوره‎ها صفر تا صد کارش را خودمان انجام می‎دهیم.  یکسری دوره‎های مجردی هم در چهار مرکز برگزار می‎شود و بر آنها هم نظارت می‎کنیم.

ظرفیت شما برای برگزاری دوره چقدر است؟

ما در مرکز امامت مشهد ۵۰۰ صندلی آموزشی داریم. از طرفی ظرفیت اقامت مرکز امامت ۴۷۶ تخت است. رده‎هایی که مرکز اقامتی ندارند و رده‎هایی که مراکز اقامتی آنها در مشهد مکان آموزشی ندارد، دوره‎های‌شان را متمرکز در مرکز امامت برگزار می‎کنیم. گاهی تا ۲۴۰ خانواده هم متمرکز اینجا برای‌شان دوره برگزار شده است.

از طرفی، بازرسی فرماندهی معظم کل قوا در بازرسی از اماکن اقامتی سپاه در مشهد مجموعه امامت را به عنوان الگو معرفی کردند. بنا به ضرورت‌هایی که ساماندهی مراکز اقامتی سپاه در مشهد را الزام‌آور کرده بود، یک مسئولیتی هم در مورد اماکن اقامتی سپاه در مشهد به ما واگذار کردند و تمام اماکن اقامتی سپاه که زیر نظر مرکز خدمات کارکنان است مسئولیتش به عهده بنده گذاشته شده است که البته بار مسئولیت سنگین است و کار ما را خیلی زیاد کرده است.

شما از مرکز امامت به عنوان الگو صحبت کردید. در این خصوص بیشتر توضیح دهید.

چون بحث ساماندهی مراکز اقامتی پیش‎آمد ما در این امر آمدیم مرکز امامت را به عنوان الگو به مراکز معرفی کردیم؛ هم در آموزش، هم در خدمات‌دهی و اقامت و هم در سایر بخش‎ها. مراکز اقامتی مشهد را از وضعیت هتل به مراکز اقامتی و آموزشی تغییر کاربری دادیم؛ یعنی همه مراکز اقامتی و فضاهای اقامتی در مشهد باید فضای آموزشی ایجاد کنند. الآن رقابت را در مجموعه اماکن از مسئله بالابردن ستاره‎های هتل‎ها بردیم بر سر کیفیت بخشی به فضاهای آموزشی. مسائل تشویقی را هم برای اماکنی که چنین کاری انجام دهند در نظر گرفتیم و تقریباً همه در حال رفتن به این سمت هستند.  فرماندهان محترم سابق و فعلی سپاه خیلی در این امر به ما کمک کردند و می‌کنند. تأیید سردار جعفری و سردار سلامی به فعالیت‎های ما زمانی که در برخی دوره‎ها در این مرکز حضور پیدا کرده‎اند واقعاً خستگی ما را رفع کرده است.

شما علاوه بر مسئولیت مرکز امامت، جانشین معاونت عقیدتی هم هستید. در این حوزه چه فعالیتی دارید؟

مأموریت مرکز امامت از مأموریت عقیدتی و سیاسی جدا نیست. ما در مشهد مأموریت عقیدتی را که دوره‎های تربیت و تعالی است مدیریت می‎کنیم؛ برای نمونه در مشهد ظرفیت بسیار بالایی از استادان با کیفیت داریم، هم در سطح حوزه و هم در سطح دانشگاه و ما اولین مجموعه‌ای در کشور هستیم که برای استادان خودمان پرونده درست کرده و حکم صادر کردیم و استادان ما صاحب رتبه و سطح‌بندی هستند و پایه هر یک مشخص شده است.

آیا برنامه‎های تربیت تعالی تنها برای پاسداران و همسران‌شان برگزار می‎شود؟ برای فرزندان هم برنامه‎ای دارید؟

در این مورد ما برای فرزندان بالای ده سال کلاس جداگانه داریم. استادانی هم که انتخاب شده‎اند از مجموعه‌ای باتجربه در این حوزه هستند که برنامه‎های خوبی اجرا می‎کنند. بچه‎های خانواده‌های شرکت‌کننده در این دوره از سایر مراکز در مرکز امامت جمع می‎شوند و متمرکز در اینجا برای‌شان دوره برگزار می‌شود. مهدکودک هم داریم؛ البته علاوه بر مرکز امامت مراکز دیگر هم فضای مهد کودک دارند که ما خودمان تصدی و مدیریت مهدها و انتخاب مربیان را بر عهده داریم. برای مادرانی که نوزاد زیر دو سال دارند هم فضای مجزا و مفرش دیده شده که با تجهیزات صوتی و تصویری به کلاس اصلی متصل است و این قسم از بانوان هم می‎توانند به راحتی از کلاس‎ها استفاده کنند. گاهی برخی‎ هم لوح فشرده کلاس‎ها را پس از اتمام از ما طلب می‎کنند که این را هم در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

«دکتر محمودزاده» مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، با بیان اینکه حدود ۲۰۰ هزار وام کمک معیشتی ۵ میلیون تومانی برای کل بازنشستگانی که تاکنون وام نگرفته بودند، برای امسال تخصیص داده شد، اظهار داشت: «برای بازنشستگانی که تا سال ۱۳۷۶ خانه سازمانی نگرفته‌اند یا اینکه مشکل تهیه مسکن دارند، طی تفاهمی با بانک قرض‌الحسنه مهر از ابتدای سال ۱۳۹۹ وام قرض‌الحسنه ۱۲۰ میلیون تومانی پرداخت خواهد شد.»

وی افزود: «در سال جاری خدمات بازنشستگان از نظر حجم و پرداخت به دو برابر افزایش یافته است. همچنین زمان پرداخت حقوق هم طی دو سال اخیر منظم شده است و اعتماد بازنشستگان برای دریافت به موقع حقوق ایجاد شده است.»

فرمانده سپاه تهران بزرگ گفت: «در طرح ۴۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی سپاه و بسیج تعداد ۷ هزار طرح به سپاه تهران بزرگ واگذار شده که حدود کمتر از یک ششم این پروژه‏ها را شامل می‎شود.» «سردار محمدرضا یزدی»، در مورد طرح‌های محرومیت‌زدایی این سپاه اظهار داشت: «۱۳۰۰ گروه جهادی در تهران داریم که ۶۰۰ گروه آن در قالب محله محور در تهران به خدمت‌رسانی به مردم می‌پردازند و ۷۰۰ گروه نیز در مناطق مختلف کشور به فعالیت‌های جهادی مشغولند.»

وی افزود: «۷۰۰ پروژه عمرانی هفته گذشته افتتاح شد. هزار سری جهیزیه به زوج‌های جوان تا هفته بسیج اهدا خواهد شد.»  گفتنی  است توزیع ۳۵ هزار سبد کالا برای نیارمندان و ساخت ۱۰۰ خانه برای محرومان از جمله این طرح‌ها است.

09150002809/ فکری برای بچه‎های راه دور بکنید. بنده 15 سال است در نیروی دریایی سپاه در عسلویه خدمت می‎کنم و ساکن نیشابور هستم. واقعاً شرایط سخت و طاقت‌فرساست. حدود یک ماه از خانواده دورم./ «باغشنی» از نیشابور

09150003956/ چرا رستوران لاله و مجموعه‎های هتلینگ و اقامتی که از اعتبار سپاه ساخته شده و با پول یکسان‎سازی خدمات کارکنان می‌چرخند، هیچ‌گونه تخفیفی به پاسداران نمی‌دهند؟ در رستوران لاله بیرجند خراسان جنوبی و هتل آپارتمان انصار و دشتی مشهد قیمت‌ها سر به فلک می‎کشد.

09180002295/ در صفحه اول شماره 918 صبح صادق، پسندیده بود به جای بالانسر و کنترل از کلمات متعادل‌کننده و کنترل‌کننده استفاده می‌کردید.

09180009543/ لطفاً وام‎های خرید مسکن رو هم پیگیری کنید چهار سال است دنبالشیم. فعلاً هیچ!

۰915۰۰۰2830/ سلام صبح صادق خوب شده فقط فونتش ريزه.

صبح صادق: با توجه به اینکه تعداد دیگری از خوانندگان نیز این نظر را دارند، به زودی تغییراتی در فونت مطالب برای مطالعه بهتر انجام خواهد شد.

۰918۰۰۰6756/ طرح جدید حکمت کارت بسیار خوب است. نباید حقایق را نادیده گرفت. در شأن یک خانواده پاسدار نبود برای یک کیلو گوشت یخ‌زده ساعت‌ها داخل صف اتکا منتظر باشد و هزار دعوا و حرف را تحمل کند. البته طرح جدید نواقصی دارد از جمله گرانی اجناس و بی‌کیفیتی آنها و همچنین کم بودن مبلغ مورد نظر و دیر به دیر شارژ شدن آن/ وحید از کرمانشاه

۰918۰۰۰2731/ لطفاً به اطلاع مسئولان مربوطه برسونید امکانات ورزشی پایگاه‌های شمال‌غرب را بیشتر کنند.

معاونت نیروی انسانی سپاه پیرو درج برخی پیامک‎های مرتبط با مشکلات کارکنان در حوزه مسئولیت‎ها و وظایف این معاونت به صورت کتبی پاسخ هایی را برای دفتر نشریه ارسال کرده اند که در ادامه بدون کم و کاست درج می‌شود

پیامک: چرا مرتب برای کارمندان فنی(فن ورز) از نظر شغلی نگرانی و دلهره ایجاد می‌کنند. جایگاه که ندارند و رسمی هم نمی‌شوند. بر اساس آخرین تصمیم هم از رتبه ۱۳ به بالاتر نمی‌توانند بگیرند.

پاسخ: از بهمن ماه به بعد، به کارمندان فنی تا رتبه ۱۵ اعطا می‌شود.

پیامک: چرا یارانه حکمت برای یک نفر ۳۴ هزار تومان و برای عائله ۶ نفره ۱۱۴ هزار تومان است. آیا این عدالت است؟ آیا این طرح حمایت از افزایش جمعیت است؟

پاسخ: در مورد مبلغ یارانه حکمت (جایگزین کالابرگ) همه مبالغ ریالی تخصیص یافته برای کارکنان، از سوی ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصمیم‌گیری و واریز می‌شود؛ ولی نظرات سازمان‌های نیروهای مسلح از جمله سپاه در جلسات و کارگروه‎های مربوط در مورد افزایش مبلغ سرانه هر نفر و واریز یارانه به ازای همه فرزندان بدون محدودیت اعلام شده است. این تصمیم در مرحله سوم و چهارم واریز یارانه‎ها در مهر ماه اعمال شده و تا سقف هفت فرزند یارانه حکمت واریز شده است.

پیامک: با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی نیروی‎های مسلح، حکمت کارت کالاهایی را با قیمت مناسب در اختیار کارکنان قرار می‎داد که آن را هم حذف کردند. این قیمت بالای اجناس در اتکا پاسخگوی نیاز کارکنان نیست. فکری اساسی کنید.

پاسخ: با توجه به تصمیم ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، همچنین درخواست بی‌شمار کارکنان نیروهای مسلح از سال‎های قبل، یارانه ریالی حکمت جایگزین کالابرگ شده و کالاهای اساسی مانند گوشت، شکر و... با قیمت تنظیم بازار از طرف دولت در اختیار سازمان اتکا قرار می‎گیرد و کارکنان می‏توانند با مراجعه به فروشگاه‌های اتکا کالاهای مورد نظر خود را دریافت کنند.