طبیعتاً حذف درآمدهای نفتی از اقتصادی كه در تمام سطوح اقتصادی و اجتماعی این درآمدها ریشه دوانیده است؛ نیاز به گذر از دوران برنامه محور دارد. اگرچه راه حل‌هایی چون افزایش نرخ مالیات و لغو معافیت‌های مالیاتی و گسترش صادرات غیر نفتی، می‌توانند به عنوان راهكارهایی در دسترس معرفی شوند، ولی رهایی از اقتصاد وابسته به نفت، نیاز به راه حل‌هایی فراتر از روش‌های یاد شده دارد. تبدیل منابع تجدیدناپذیر (نفت و گاز) به منابع تجدیدپذیر، كاهش خام‌فروشی، گسترش و بهره‌گیری از صنایع پتروشیمی و حركت به سمت مزیت‌های نسبی فعال در زمینه‌های مختلف مثل صنایع تبدیلی و گاز پتروشیمی برای تحقق این امر مؤثر خواهند بود.

    

بانک مرکزی انگلیس در گزارشی اعلام کرد پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی این کشور را به 0/8 درصد کاهش داده که این نرخ 0/4 درصد کمتر از نرخ رشد پیش‌بینی‌شده در گزارش قبلی این نهاد است. این بانک در آخرین جلسه کمیته پولی با هفت رأی موافق در برابر دو رأی مخالف، تصمیم گرفت نرخ بهره را در سطح 0/75 درصد فعلی حفظ کند. با تحقق رسمی برگزیت در 31 ژانویه، انگلیس به نخستین کشوری تبدیل شد که اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. شایان ذکر است، اکنون لندن 11 ماه برای رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا وقت دارد.

«ارزش افزوده» یعنی افزایش ارزش پولی یک کالا طی انتقال از یک مرحله به مرحله دیگر. از نظر محاسباتی نیز ارزش افزوده عبارت است از تفاوت بین ارزش محصول تولید شده، با مجموع ارزش مواد اولیه و ملزومات و کالاهای نیمه ساخته‌ای که در تولید آن به کار رفته‌اند. برای مثال وقتی میوه به صورت خام فروخته یا صادر می‌شود یک ارزش افزوده و اما اگر همان میوه طی یک فرآیند به میوه خشک یا کمپوت آن تبدیل و سپس صادر شود ارزش افزوده بالاتری دارد. اقتصاد هر کشوری که خام فروشی کمتری داشته و توانسته بخش بیشتری از صادرات خود را به کالاهای دارای ارزش افزوده تبدیل کند، وضعیت بهتری داشته است.