پرتاب ماهواره «ظفر» به فضا همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبری بود که هفته گذشته داغ شد. این ماهواره ۱۱۳ کیلوگرمی به وسیله ماهواره‌بر سیمرغ تا ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری زمین پرتاب خواهد شد. مأموریت اولیه این ماهواره جمع‌آوری تصاویری است که برای مطالعه زمین‌لرزه‌ها، جلوگیری از بلایای طبیعی و توسعه کشاورزی نیاز داریم. این ششمین پرتاپ ماهواره به فضا از سوی کشورمان است که همزمان با آن، برای رسیدن به مدارهای بالاتر هم تلاش می‌کنیم. مدارهای زمین شامل سه مدارLeo، Meoو Heo می‌شوند.

ماهواره‌های مدار پایینی زمین (LEO): به ماهواره‌هایی که در فاصله نسبتاً کمی از سطح زمین قرار دارند، ماهواره‌های مدار پایینی زمین یا «لئو» گفته می‌شود. بیشترین ارتفاع این نوع ماهواره‌ها از سطح زمین بین ۱۶۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر است. زمان یک دور چرخش به دور زمین در این مدارها، حدود ۹۰ دقیقه است. از این ماهواره‌ها به دلیل نزدیکی به زمین در موارد هواشناسی و عکس‌برداری از زمین استفاده می‌شود.

ماهواره‌های مدار میانی (MEO): مدارهای بالای لئو تا ارتفاع ۳۶۰۰۰ کیلومتر را مدارهای میانی مئو می‌نامند. در این مدارها معمولاً ماهواره‌های مکان‌یاب، مانند سامانه جی‌پی‌اس آمریکا، گلوناس روسیه و گالیله اروپا قرار می‌گیرند. دوره چرخش در این مدارها از ۲ تا ۲۴ ساعت متغیر است.

ماهواره‌های مدار بیضوی بالا (HEO): مدارهای با بیضویت بالا با نام اختصاری هئو با این مشخصه بارز شناخته می‌شوند که ارتفاع نقطه اوج‌شان بسیار زیاد است. این ویژگی سبب می‌شود ماهواره مدتی طولانی را در آسمان منطقه مورد نظر به سر برد. گفتنی است، این مدارها برای برخی کاربردهای مخابراتی مناسب هستند.

محمدصالح نادری

در دسترس بودن تلفن‌های همراه هوشمند سبب شده است هر یک از ما در طول سفرهای خود ده‌ها و بلکه صدها عکس تهیه کنیم؛ اما به دلیل کیفیت بالای دوربین‌های عکاسی امروزی حجم تصاویر ثبت شده بیش از آن چیزی می‌شود که اغلب تصور می‌کنیم؛ به همین دلیل هم گاهی امکان ارسال همه تصاویر برای دوستان‌مان ممکن نیست و حتی اگر مجبور به ارسال آنها باشیم، خواه ناخواه حجم بالایی از ترافیک اینترنت خود را از دست خواهیم داد.

برای درک بهتر این مسئله بد نیست بدانید حجم تصاویری که تلفن‌های همراه امروزی ما ثبت می‌کنند، حداقل بین 4 یا 5 مگابایت است و اگر شما در یک سفر خود حداقل 100 عکس گرفته باشید، حجم همه آنها حدود 500 مگابایت خواهد بود؛ از این‌رو ارسال همه این عکس‌ها نه تنها زمان‌بر است؛ بلکه حجم بالایی از ترافیک مصرفی شما را به خود اختصاص می‌دهد که این مسئله برای کاربران اینترنت گران‌قیمت اپراتورهای سیار تلخ و هزینه‌ساز است.

برای رهایی از این مشکل باید حجم عکس‌های خود را کاهش دهید؛ اما اگر آشنایی مناسبی با نرم‌افزارهای ویرایش عکس ندارید، نگران نباشید. کافی است به پایگاه اینترنتی به نشانی «riot-optimizer.com» مراجعه کنید  و این نرم‌افزار کم حجم را دانلود کرده و بر روی رایانه خود نصب کنید.این نرم‌افزار ویژه با بهره‌گیری از الگوریتم مخصوص خود، بدون کم کردن محسوس کیفیت عکس‌ها، حجم آنها را تا 10 برابر کاهش می‌دهد که این مسئله افزون بر کاهش هزینه‌های نگهداری  و ارسال عکس‌ها، موجب تسهیل فرایند ارسال آنها برای دیگران می‌شود.

مهدی مهربان

چندی پیش شرکت اینترنتی گوگل که مالک مهم‌ترین و پر مخاطب‌ترین موتور جست‌وجوی اطلاعات در جهان است، برای مقابله با بحران‌های مهم طبیعی و انسانی یک سرویس جدید با عنوان «SOS Alert» راه‌اندازی کرد که کاربران سراسر جهان با استفاده از آن می‌توانند ضمن دنبال کردن دقیق اخبار مربوط به حوادث و بحران‌ها، از وجود هرگونه بحران احتمالی در محیط پیرامون‌شان مطلع شوند. سرویس که با شیوع بیماری کرونا فعال شده است و شما با جست‌وجو کردن واژه «coronavirus» بلافاصله به صفحه‌ای از نتایج کاربردی شامل آخرین اخبار، فهرستی از منابع آموزشی سازمان بهداشت جهانی در زمینه این ویروس و همچنین توصیه‌های بهداشتی و ایمنی روبه‌رو خواهید شد. بر اساس اعلام گوگل، همه کاربرانی که به دریافت جدیدترین و معتبرترین اخبار مربوط به شیوع این بیماری تمایل دارند، می‌توانند از این سرویس استفاده کنند؛ زیرا منابع منتشر شده در سرویس SOS از مراجع معتبر بین‌المللی و سازمان بهداشت جهانی دریافت و به سرعت به روز‌رسانی می‌شود.

دلیل اهمیت این سرویس را می‌توان در مدیریت اخبار و نتایج اعلامی به کاربران دانست؛ زیرا در وضعیت بحران برخی سودجویان با انتشار اخبار جعلی موجب گمراهی و تشدید نگرانی افکار عمومی و در پی آن ایجاد هرج و مرج عمومی و ناتوانی نهادهای مسئول در مدیریت بحران می‌شوند که محتمل‌ترین پیامد آن افزایش و همه‌گیری بیش از پیش ویروس کرونا خواهد بود.

زینب حسینی

بدون شک، برای شما هم پیش آمده که با دوستان و همکلاسی‌های خود به رستوران یا کافه‌ای رفته باشید و به رسم رایج دانشجویان قرارتان این بوده که هزینه‌ها را به صورت گروهی یا دنگی پرداخت کنید؛ اما این شیوه پرداخت آنقدرها هم ساده نیست و مشکلات فراوانی دارد؛ زیرا همه پول نقد همراه خود ندارند که این مسئله موجب می‌شود یک نفر نقش «مادر خرج» را بر عهده گرفته و کل هزینه را پرداخت کند که با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی امروز معمولاً پول کمی هم نمی‌شود! اما ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود و مادر خرج بینوا پس از پرداخت هزینه گروه باید مدتی دنبال دریافت حق سهم دوستانش باشد تا آنها هم سهم خود را به وی پرداخت کنند و همه هزینه به پای او نیفتد. حال شاید باورتان نشود؛ اما همین مسئله به ظاهر ساده به ایده ناب یک استارتاپ موفق ایرانی با نام «دنگی پال» بدل شده است و با استفاده از آن می‌توانید به راحتی پرداخت‌های گروهی خود را در سفرها و دورهمی‌ها مدیریت کنید. «دنگی پال» ایده‌ای خلاقانه است که برای آسان کردن روند پرداخت‌های گروهی و انتقال وجه از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ آغاز به فعالیت کرده و شما می‌توانید در این نرم‌افزار گروهی تشکیل داده و مبلغی را  در آن ذخیره کنید و پس از اتمام سفر یا قرار دوستانه این سرویس به کمک شما می‌آید و مبلغ دقیق سهم هر نفر را مشخص کرده و به‌راحتی به‌حساب پرداخت‌کننده مبلغ، واریز می‌کند.   جالب است بدانید پرداخت‌های مبتنی بر دنگی پال بدون کارمزد هستند و در نقل و انتقالات مالی از شما کارمزدی کسر نمی‌شود و برای نقل پول هم به شماره کارت نیازی ندارید؛ بلکه صرفاً داشتن شماره تلفن طرف مقابل کافی است.

احمد محمدی

عزت‌الله ضرغامی: سرود «ای ایران‌ ای مرز پر گهر» از زیباترین و ماندگارترین‌هاست.خیلی دوست داشتم آن را همراه با تصاویر رزمندگان و مدافعان واقعی ایران پخش کنم. از رهبر انقلاب پرسیدم. فرمودند «خیلی هم خوب است». امروز ملی‌ـ مذهبی‌های واقعی، حاج‌قاسم سلیمانی‌ها هستند.

 

عبدالله گنجی: اصلاح‌طلبان هم رأی دارند و هم لیست می‌دهند؛ اما بخشی از آنان تلاش می‌کنند ذهنیت اجتماع را طوری بسازند که در صورت شکست، چرایی آن به خودشان ارجاع نشود. فرار از شکست برای مدعیان دموکراسی زیبنده نیست؛ اما بخشی از آنان باورشان شده است که اگر غیر ما از صندوق بیرون بیاید حتماً اشکالی وجود دارد.

 

  حجت‌الله عبدالملکی: انقلاب اسلامی همه معادلات سران جريان شيطان برای به بردگی بردن نوع انسان را به هم زد. اين داغ بزرگ، قوه عاقله آنها را مختل کرده است. بی‌خود نيست که با هر حرکت، تيشه‌ای محکم‌تر به ريشه خودشان می‌زنند. آخرينش ترور حاج‌قاسم سليمانی.

 

سعید جلیلی: اگر مردم احساس کنند نیروهای انقلابی نسبت به مشکلات‌شان بی‌دغدغه هستند، به این نیروها اعتماد نمی‌کنند. اما اگر جوان انقلابی پیگیر مشکلات بحق مردم باشد، همان مردم او را به عنوان نماینده خود انتخاب خواهند کرد.

 

  امین توکل‌زاده: اقدام جریان اصلاحات در عدم انتشار لیست، انتخاب بین بد و بدتر بود. اگر لیست منتشر می‌کردند، از یک سو گفته خودشان که احراز صلاحیت نشده‌اند، زیر سؤال می‌رفت و از سوی دیگر باید جور ناکارآمدی دولت را که زمانی حامی آن بودند، بیشتر می‌کشیدند و سیبلی می‌شدند برای جناح رقیب‌شان. لذا تصمیم گرفتند چراغ خاموش حرکت کنند تا از این طریق مظلوم‌نمایی کنند که چون نامزدهای آنها تأیید نشده‌اند، لیست نمی‌دهند.

«دُکّان» یک صندوق فروشگاهی کوچک و مقرون به صرفه است که در واحدهای صنفی گوناگون می‌توان از آن استفاده کرد. در جایگاه صاحب یک فروشگاه تصور کنید به جای خرید یک صندوق فروشگاهی گران‌قیمت و متعلقات آن، از جمله بارکدخوان و نرم‌افزار گران‌قیمت، همه این امکانات را بر روی گوشی موبایل خود و با هزینه‌ای بسیار کمتر داشته باشید. از ویژگی‌های خوب نرم‌افزار «دُکّان» ذخیره نشدن اطلاعات در حافظه گوشی موبایل است. اطلاعات دُکّان در حساب شخصی و کاملاً محرمانه و امن هر فروشگاه، بر روی بستر اینترنتی Cloud و به صورت برخط ذخیره می‌شود.