رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از شهادت سپهبد شهید «حاج‌قاسم سلیمانی» این «سرباز» انقلاب را به عنوان یک مکتب به جهانیان معرفی کردند. مکتبی بر پایه مکتب امام خمینی(ره) که همه ابعاد زندگی را شامل می‎شود و مبتنی بر روش و منش یک ابرقهرمان است و نه صرفاً یک مکتب دفاعی و نظامی و مبارزاتی. پیش از این ایشان از «نظریه مقاومت» و تبیین ابعاد نظری آن یاد کرده بودند و امروز به نظر می‌رسد مکتب سلیمانی می‎تواند بیان‌کننده همین نظریه باشد.

«آمریکای لاتین» محل برخاستن برخی قهرمانان مبارزه با استکبار است. «کاسترو»، «چه»، «بولیوار»، «چاوز» و... همه این مبارزان مکتب دارند. در تاریخ انقلاب اسلامی هم شهدا و بزرگان صاحب مکتب زیاد هستند. «شهید حسن باقری»، «شهید مصطفی چمران»، «شهید محمدناظری» و... هزاران انسان شهید و زنده متولد شده در بطن انقلاب توانسته‎اند خرده مکتبی از ابر مکتب امام خمینی(ره) ارائه دهند. اما در این میان مکتب شهید سلیمانی یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد و آن، اینکه هم از نظر سابقه مبارزاتی و هم از نظر کارنامه موفقیت سرگذشت طولانی‎تری دارد.

بی‌گمان گذشت زمان سبب می‌شود تا ابعاد مهم‌تر و تازه‎تری از مسائل در یک موضوع اتفاق افتاده و مبتنی بر آن رفتارها و قواعد شکل بگیرد. مکتب سلیمانی بر این اساس ۴۰ سال سابقه مبارزه شهید سلیمانی را با خود همراه دارد. دفاع مقدس، مبارزه با اشرار و مواد مخدر و در نهایت مبارزه در جبهه منطقه‌ای و جهانی در نیروی قدس سپاه و سال‎ها حضور در صحنه‎های مختلف جامعه هر لحظه‌اش می‌تواند دارای اهمیت نظریه‌پردازی باشد.

مکتب سلیمانی از این جهت از همه مکاتب سابق متقن‎تر بوده و می‎توان برای نظریه پردازی و تدوین ابعاد نظری این مکتب استنادات خوبی از زندگی شخصی، کاری و عمومی شهید سلیمانی دریافت کرد. شیوه مدیریت و فرماندهی، ارتباطات اجتماعی، اعتقادات و باورها، منش سیاسی و اجتماعی، رفتار و تربیت خانوادگی، معنویت و... همه در این ابرقهرمان مبارزه با تروریسم جهانی تبلور یافته و می‌تواند از او در قالب یک مکتب تقریباً جامع و کاملی یاد کرد. مکتبی مبتنی بر مکتب نظری اسلام و مکتب عملی پیامبر اسلام(ص)، ائمه اطهار(ع) و ولایت فقیه در طول تاریخ ۱۴۰۰ ساله و حتی فراتر از آن و از تاریخ انبیاء(ص).

مدیریت جهادی و جهاد همیشگی در مدیریت و فرماندهی، اولویت قراردادن اوامر ولی‌فقیه، رعایت کامل مکارم اخلاقی، اشداء علی الکفار و رحماء بینهم بودن، توکل همیشگی به خدا و توسل دائم به ائمه اطهار به ویژه حضرت زهرا(س)، تمایل نداشتن به دنیا و مقام و پول و... همه از ابعادی است که می‏توان بر اساس این الگوی عملی، نظریه مکتب سلیمانی را به عنوان یک الگوی جهانی به همه مشتاقان و دوستداران او در اقصی نقاط جهان ارائه داد.

علیرضا جلالیان