تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۹۳۹۷۶
در جلسه دیروز مجلس

3 حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند

(روزنامه كيهان – 1395/04/24 – شماره 21390 – صفحه 10)

انتخاب 3 حقوقدان شورای نگهبان در دستور کار دیروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و بدین ترتیب آقایان عباسعلی کدخدایی، محمدرضا علیزاده و سیدفضل‌الله موسوی با اکثریت آرای نمایندگان، عضو حقوقدان شورای نگهبان شدند.

براین اساس، نمایندگان به عباسعلی کدخدایی، محمدرضا علیزاده و سیدفضل‌الله موسوی رای مثبت دادند.

اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که نمایندگان از مجموع 263 رای به عباسعلی کدخدایی 203 رای، محمدرضا علیزاده 178 رای و سیدفضل‌الله موسوی 142 رای دادند.

براساس این گزارش، احمد بیگی حبیب‌آبادی 109 رای و محمدهادی صادقی هم 105 رای کسب کردند.

قانون جامع انتخابات باید هرچه زودتر تدوین شود

عباسعلی کدخدایی یکی از حقوقدانان پیشنهادی قوه قضائیه برای شورای نگهبان دیروز با حضور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: شورای نگهبان به همراه مجلس شورای اسلامی در جهت صیانت از حقوق مردم و قانون اساسی و همچنین حاکمیت قانون، قدم برمی‌دارد و نیاز است تا یک هماهنگی بین نمایندگان و اعضای شورای نگهبان صورت گیرد.

وی در ادامه، ضرورت تعامل موثر بین مجلس و شورای نگهبان را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این میان ممکن است نواقصی در قوانین وجود داشته باشد که بخشی از آنها با تعامل کمیسیون‌های تخصصی، همکاری مرکز پژوهش‌ها و استفاده از نظرات کارشناسی برطرف شده و می‌تواند امور را ارتقا دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص بحث نظارت بر انتخابات گفت: متاسفانه ما در این زمینه مشکلات زیادی داشتیم. به هر حال قوانین و نظام انتخاباتی ما تا حد زیادی کارآمدی خود را از دست داده و تا زمانی که این قوانین تدوین نشوند این مشکلات و نواقص نیز حل نخواهد شد لذا هرچه سریع‌تر باید قانون جامع انتخابات تدوین شود و این همت زیادی را از سوی مجلس و نمایندگان می‌طلبد.

کدخدایی در بخش پایان ضمن بیان سوابق تحصیلی و کاری خود یادآور شد: براساس نظارت‌های تقنینی و آنچه در اصل 138 و 85 قانون اساسی آمده به مدت 6 سال در خدمت رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودم که تا حدود زیادی در تنظیم رابطه دولت و مجلس موثر بوده است.

وجود نقص قوانین در نظام انتخاباتی

محمدرضا علیزاده قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان نیز با حضور در صحن علنی مجلس با شرح سوابق تحصیلی و کاری خود اظهار داشت:‌ یکی از علل اعلام کاندیداتوری من برای عضو حقوقدان شورای نگهبان این بود که رئیس قوای مختلف قبل از اینکه در ریاست قوا قرار بگیرند عضو شورای نگهبان بودند لذا نسبت به بنده شناخت‌های کافی را داشتند.

علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: شورای نگهبان ضامن استحکام و قوت مجلس است که همواره نظارت داشته باشد قوانین موجود در مجلس خلاف موازین شرعی نباشد. بنده در انتخابات همواره سعی کردم وضعیت ارتباط بین اعضا را حفظ کنم و تا جایی که مقدور بود در خدمت مردم و نمایندگان بودیم هر چند نواقصی هم در قوانین انتخاباتی وجود دارد که امید است برطرف شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: همیشه سعی کردم نظرات شورا را به صورت مرتب منتقل کنم و همواره نیز سعی می‌کنم بیش از پیش با همکاری مجلس اقدام بر انجام این امور داشته باشم .

سیدفضل‌الله موسوی نیز به هنگام ارائه سوابق علمی و اجرایی و برنامه‌های خود جهت عضویت در این شورا در صحن علنی مجلس بر لزوم هماهنگی و همکاری بیشتر میان مجلس و شورای نگهبان به عنوان مکمل یکدیگر تأکید کرد و با اشاره به اینکه سوءتفاهمات احتمالی پیش آمده با سعه‌صدر قابل رفع است، گفت: باید جلسات هدفدار بیشتری میان مجلس و شورای نگهبان برگزار شود.

وی با یادآوری اینکه شورای نگهبان همواره برای حفظ موازین شرع و قانون اساسی به وظیفه خود عمل کرده است، بعضی انتقادات مطرح شده نسبت به این شورا را مربوط به مقاطع انتخابات خواند و افزود: بخشی از این انتقادات ناشی از نقص قانون انتخابات است که باید در جهت اصلاح آن برآییم و برخی دیگر نیز مربوط به روند اجرایی و تأیید صلاحیت‌هاست.

موسوی به اهمیت تدبیر مجلس و شورای نگهبان در جهت اصلاح برخی مقررات مربوط به انتخابات اشاره کرد و گفت:‌ این سوءتفاهمات در جریان انتخابات از سوی شورای نگهبان عامدانه نیست زیرا در شأن حقوقدانان و فقهای این شورا که افرادی ذی‌صلاح و تأیید شده از سوی مراجع قانونی هستند نیست، بلکه ناشی از بعضی محدودیت‌های اجرایی مانند کمبود زمان بررسی صلاحیت‌هاست.

وی راه‌حل رفع انتقادات و سوءتفاهمات نسبت به شورای نگهبان را اجرا و رعایت مر قانون و مقررات برشمرد و با اشاره به اینکه در صورت انتخاب از سوی نمایندگان برای عضویت در شورا دانش خود را در جهت بکارگیری قانون اساسی به کار می‌گیرد، اظهار داشت:‌ حضور حقوقدانان در شورای نگهبان برای این منظور است که قوانین مغایر با شرع و قانون اساسی در کشور به اجرا درنیاید.

تسلیت لاریجانی به مناسبت حادثه تروریستی

علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی دیروز گفت: به مردم اسلام‌آباد غرب به خاطر شهادت دو نفر از عزیزان تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات را برای آن شهدا از خداوند مسئلت می‌کنیم.

وی افزود: همچنین برای مجروحین این حادثه سلامتی کامل را آرزومند هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: خدا را شاکر هستیم که آقای حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب از این حادثه تروریستی جان سالم به در برد و ما امروز ایشان را در میان خودمان داریم.

موافقت مجلس با یک فوریت لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست دیروز با یک فوریت لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری-صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی موافقت کردند.

وکلای ملت پس از بحث و تبادل نظر با 130 رای موافق، 100 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر در صحن مجلس با یک فوریت این طرح موافقت کردند.

اکبر ترکان رئیس شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دیروز با حضور در صحن علنی مجلس در جریان بررسی لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی اظهار داشت: فرایند مناطق آزاد جدید که هر کدام در سفر رئیس‌جمهوری مورد بحث قرار گرفت، در مجلس قبل طی شد.

وی افزود: منطقه جاسک یکی از پیشنهادهایی است که لایحه آن تاکنون بیش از 2 سال و نیم است که مطرح شده است لذا درخواست این است که به جای بررسی تک تک آنها، لوایح مورد بررسی قرار گرفته و با درخواست فوریت انجام شود.

رئیس شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین تصریح کرد: انتظار می‌رود بتوانیم در برنامه‌های آتی قبل از اینکه زمان از دست برود این لایحه به نتیجه برسد لذا در این رابطه طرح یک فوریت آماده شده است تا شاید عقب‌ماندگی‌های قبلی را جبران کند.

ترکان بر همین اساس اضافه کرد: این 7 منطقه آزاد تجاری وصنعتی که لایحه آنها ارائه شده است می‌تواند ارتباط خوبی با همسایگان برای ایجاد روابط دوجانبه اقتصادی و تجاری برقرار کند، البته مناطق آزاد جدید هم در مناطق ارزی هستند که هدف آنها نیز برای ایجاد روابط تجاری و اقتصادی خواهد بود که آنها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: مناطق متعدد دیگری هم وجود دارد که قرار است به غیراز خارک بر روی آنها سرمایه گذاری کنیم. قرار است در جاسک نیز با خط لوله از شمال خلیج فارس نفت خام را به این منطقه منتقل کنیم تا به منطقه‌ای برای صادرات نفت خام خارج از خلیج فارس تبدیل شود.

لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص اصلاح شد

در نشست علنی دیروز لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص از سوی وکلای ملت اصلاح شد.

براین اساس و برطبق اصلاحات انجام شده ساعات کار هفتگی بانوان شاغل اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی که موظف به 44 ساعت کار در هفته هستند اما دارای معلولیت شدید و یا فرزند زیر 6 سال تمام یا همسر یا فرزند معلول شدید یا مبتلا به بیماری صعب‌العلاج باشند و یا زنان سرپرست خانوار شاغل در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 222 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 15 دی ماه 89 و بخش غیردولتی اعم از مشمولان قانون کار و قانون تامین اجتماعی بنا به تایید متقاضی از دستگاه اجرایی مستخدم و تایید سازمان بهزیستی کشور و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دادگستری 36 ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای 44 ساعت تعیین می‌شود.

به گزارش فارس، در تبصره یک این لایحه آمده است؛ تایید میزان و شدت معلولیت توسط سازمان بهزیستی، بیماران صعب‌العلاج توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرزندان زیر 6 سال با ارائه شناسنامه معتبر و زنان سرپرست خانوار با ارائه اسناد مثبته یا گواهی دادگاه معتبر شد.

همچنین در تبصره 7 ماده واحده آمده است بار مالی ناشی از اجرای این قانون برای کارفرمایان بخش‌های غیردولتی و خصوصی مشمول این قانون،‌ همه ساله در بودجه سالانه پیش‌بینی و پرداخت می‌شود.

نمایندگان همچنین با درخواست یک فوریت طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان موافقت نکردند.

انتخاب اعضای ناظر

بر اساس آرای نمایندگان حسین مقصودی و محمد محمودی دو عضو ناظر هیئت مرکزی حل اختلافات و رسیدگی به شکایات امور شوراها شدند.

همچنین مجلسی‌ها بادامچی و گودرزی را به عنوان ناظر ستاد ساماندهی و حمایت از صندوق‌های مشاغل خانگی انتخاب کردند.

نمایندگان از سوی دیگر اردشیر نوریان را به عنوان عضو ناظر مجلس در هیئت امنای موسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع دفاعی انتخاب کردند.

در نشست علنی دیروز از مجموع 195 رای از آراء مأخوذه، محمد حسینی با 122 رای و سیدسعید موسوی با کسب 87 رای به عنوان اعضای هیئت امنای صندوق توسعه ملی انتخاب شدند.

خبر دیگر اینکه نمایندگان اصغر مسعودی را به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی انتخاب کردند.

سیدصادق طباطبایی‌نژاد با کسب 138 رای و محمدباقر عبادی با 123 رای از مجموع 165 رای نمایندگان نیز به عنوان عضو شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی انتخاب شدند.

همچنین نمایندگان، عامر کعبی را با کسب 170 رای و علی کاظمی را با 137 رای به عنوان عضو ناظر در شورای عالی آمار انتخاب کردند.

http://kayhan.ir/fa/news/79975

ش.د9501327

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات