صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۲۶۸۹۶

چمران عرصه تعلیم و تربیت

شهید استوار بخش زیادی از عمر خود را وقف دفاع از انقلاب اسلامی در عرصه‌های سخت و نیمه سخت کرده و بارها تا مرز شهادت پیش رفته بود و به دلیل ابتکارات و دستاوردهای خویش، یکی از نخبگان نظامی برجسته کشور به شمار می‌آمد؛

سردار سرلشکر شهید عبدالرسول استوار محمودآبادی، از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و هم‌رزم شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، سرانجام پس از عمری مجاهدت در عرصه دفاع و پاسداری از وطن و حرم و تحمل سال‌ها درد عوارض شیمیایی به درجه رفیع شهادت نائل شد. این شهید بدون مرز در طول چهار دهه خدمت صادقانه خود در رأس مسئولیت‎های کلیدی متعددی قرار داشت که آخرین آن مسئولیت راهبردی پیشبرد ساختار تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی در قالب «مدارس راهیان کوثر» سپاه پاسداران بود. شهید استوار محمودآبادی از خصایص و ویژگی‌های متعدد اخلاقی و معنوی بهره‏مند بود؛ اما آنچه در این مختصر یادداشت مورد نظر و توجه نگارنده است، خصلت‌ها و ویژگی‌های ارزشمند و مثال‌زدنی آن شهید بزرگوار در عرصه مدیریت و درک بهنگام نیازمندی‌های روزآمد انقلاب اسلامی در حوزه مقابله با جنگ نرم و خاصه عرصه تعلیم و تربیت است؛ چراکه باتوجه به قرار داشتن نظام اسلامی در مقطع سرنوشت‌سازی از مواجهه و رویارویی همه‌جانبه با استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا، بیش از هر زمانی جبهه انقلاب نیازمند به‌کارگیری الگوها و روش‎های آفندی و پدافندی جدید در مقابل دشمن است و قطعاً بیان یک نمونه و الگوی عینی می‏تواند به پیشبرد بهتر مأموریت‌های انقلاب اسلامی در سطح داخلی و فرامرزی کمک شایانی کند؛ از این رو در ادامه به بخشی از خصلت‌های مدیریتی شهید والامقام حاج رسول استوار اشاره می‎شود:

درک بهنگام نیازمندی‌های انقلاب اسلامی

شهید استوار بخش زیادی از عمر خود را وقف دفاع از انقلاب اسلامی در عرصه‌های سخت و نیمه سخت کرده و بارها تا مرز شهادت پیش رفته بود و به دلیل ابتکارات و دستاوردهای خویش، یکی از نخبگان نظامی برجسته کشور به شمار می‌آمد؛ اما این مهم موجب نشد که وی با ظرفیت‌های پرشمارش محدود به حوزه سخت و نیمه سخت باقی بماند، بلکه وی با درک شرایط روز انقلاب اسلامی و نیازمندی شدید جبهه انقلاب به تقویت زیرساخت‌های قدرت نرم، فداکارانه با رد بسیاری از مسئولیت‌های پیشنهادی، وارد عرصه تعلیم و تربیت شده و خود را وقف پیاده‎سازی الگوی تحول در نظام آموزشی کشور کرد که ماحصل آن ساخت و توسعه صدها مدرسه در سراسر کشور و به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار است.

روحیه معلم و نخبه‌پروری

شهید استوار را می‌توان «چمران عرصه تعلیم و تربیت کشور» دانست؛ چرا که مصداق تعبیر رهبر معظم انقلاب در رابطه با شهید چمران را می‎توان در زندگی و کارنامه شهید حاج رسول استوار نیز به وضوح مشاهده کرد. رهبر معظم انقلاب درباره شهید چمران فرموده‌اند: «چمران را همه به عنوان یک سرباز و سردار و جنگاور می‎شناسند، اما چمران یک نخبه علمی درجه یک بود». شهید استوار به لطف نخبگی فکری خود میدان دفاع مقدس جدید مورد نیاز انقلاب اسلامی را بهنگام تشخیص داد و مجاهدانه و با کمترین پشتیبانی وارد عرصه تعلیم و تربیت و اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزشی کشور شد و در این مسیر موفقیت‏های بی‌شماری از جمله تدوین الگوی تعلیم و تربیت اسلامی و تربیت صدها معلم انقلابی رسید. علاوه بر این، سردار استوار در پیشبرد مأموریت‎های خود توجه ویژه‌ای به جوانان و نخبگان بسیجی داشت و یکی از اولویت‌های اصلی وی واگذاری مسئولیت به آنها بود ‌و در این مسیر همچون معلمی دلسوز و راهنما، پشتیبان و حامی‌شان بود تا این جوانان برای مسئولیت‎های سخت آینده آماده شوند که این ویژگی را می‌توان کلیدی‎ترین ویژگی این «فرمانده پیش رونده و پیش برنده» دانست.

افتخار به گمنامی

شهید استوار هرچند به دلیل مأموریت‎ها و دستاوردهای بزرگش در مسئولیت‌های مختلف بدون شک یکی از مهم‌ترین فرماندهان تاریخ انقلاب اسلامی است، اما وی هیچ گاه از کارنامه خود با هدف برجسته‎سازی خویش استفاده نکرد و این گذشتن از نام و نشان از ریشه کن بودن خصلت دنیاگرایی در وجود او حکایت داشت. به عبارت بهتر گمنامی مدال افتخار ایده‌آل او بود؛ به همین دلیل تلاش می‏کرد آنچه وظیفه الهی اوست، به درستی انجام گیرد و موانع متعدد او را از عمل به تکلیف الهی باز ندارد.

روحیه بسیجی

شهید استوار اگر چه از نظر سلسله مراتب نظامی عالی رتبه بود؛ اما خوشه‌ها و ستاره‎ها هیچ گاه مانع از رفتار و رویکرد بسیجی‎گونه او در میدان‎های مورد نیاز انقلاب نشد؛ به همین دلیل نیز در هر عرصه‎ای خود پیشگام اقدام و فداکاری بود، حتی در بحران بهار 1398 خود به یاری مردم سیل‌زده شتافت و برای کمک به مردم گرفتار در سیلاب آستین بالا زد تا علاوه بر کمک به رفع مشکلات مردم بحران‌زده، به یاران و همراهان خود که عمدتاً دانشجویان دوره تربیت معلم بودند، بیاموزد که خدمت به مردم اولویت هر مجاهد بسیجی است.

این چند ویژگی‌ و خصلت‌ ارزنده سرلشکر شهید عبدالرسول استوار محمودآبادی در کنار ده‌ها ویژگی دیگر که ذکر آنها نیازمند تدوین کتابی مفصل است، الگویی را پیش روی ما قرار می‎دهد که دقیقاً انقلاب اسلامی برای پیشبرد اهداف خود در گام دوم نیازمند آنهاست؛ از این رو باید بیش از اینها الگوهای مدیریتی شهدای بزرگ انقلاب اسلامی از جمله شهید حاج رسول استوار را بازخوانی کرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات