دشمنان اسلام و مسلمانان از همان روزهای اول، درصدد بودند از تولیدات علمی و اخلاقی و معنوی اسلام جلوگیری کنند و نگذارند انسانها در پرتو تربیت دینی با حقایق عالم آشنا شوند.
از اقدامات آنها، جلوگیری از حضور رسول خدا در میان مردم تا ترور آن حضرت، بود. آنها میدانستند پیامبر(ص) با عرضه هر تولید معنوی میتواند تقاضای بعدی را ایجاد کند و سیل خروشانی از طالبان معرفت و انسانیت راه بیندازد. انواع و اقسام فشارها، جنگها، تحریمها و کشتارها برای جلوگیری از اشاعه کلمه «حق» بود. آنان که به دنبال شناخت و توسعه حق بودند سختیها را تحمل میکردند و آنها که حق را نمیشناختند یا ارزشی برای آن قائل نبودند، با کمترین فشار متمایل به کفار و مشرکین میشدند و پرچم اسلام را زمین میگذاشتند؛ البته بودند افرادی که از این وضعیت در همان صدر اسلام برای خود کیسه ثروت و قدرت دوختند و به امید زندگی بهتر عاقبت به شرّ شدند.
تاریخ اسلام پر است از مقاومتها و صبوریها برای بقای دین و اخلاق و حکومت الهی. حاکمیت حق در طول تاریخ برخاسته از مقاومتها و رشادتهایی بود که فشار و تحریم دشمن همیشه در کنارش دیده میشد، فشارهایی که هر روز بیشتر میشد، اما خستگیناپذیر بودن عدهای آن را به پیشرفت و توسعه اخلاق و علم تبدیل میکرد. این عده بهواسطه حضور در راه دین مورد حمایت عینی و غیبی خداوند قرار داشتند.
آیات متعددی در قرآن کریم به این موضوع میپردازد که اگر ایمان و تقوا و عمل صالح و استقامت باشد، خداوند باران رحمتش را جاری میسازد و اگر کفر، شرک، نفاق و بیدینی باشد، خداوند کمکش را دریغ میفرماید. آری فقط کسانی میتوانند شامل هدایت، حمایت و رحمت خداوند شوند که تقوای الهی پیشه کرده یا میخواهند در راه خدا قدم بگذارند.
پس اگر در تولیدات معنوی و اخلاقی و حتی مادی به حمایت خداوند نیاز داریم، باید تقوا پیشه کنیم و رفتارمان را با دین اسلام تطبیق دهیم؛ اما حمایت خداوند چگونه است؟ در قرآن و مکتب اهل بیت(ع) نمونههای زیادی از این حمایتها آمده است.
زندگی پیامبر(ص) و ائمه طاهرین(ع) و بزرگان دین و مسلمانان پر است از این حمایتها و هدایتها که اگر نبودند اسلام نمیتوانست رشد کند و جهانی شود.
مطمئناً نمونههای آن قابل شمارش نیست و نمیتوان آن را در هزاران کتاب ثبت و ضبط کرد، اما در هر برههای نمونههای بسیاری از آن را میتوان دید. نمونههایی که حتی آن را معجزه خواندهایم، همگی برای اهل ایمان اتفاق افتاده است.
غالب این حمایتها را میتوان در یک شاخه آورد و آن را «ایجاد مانع» برای کور شدن دشمنان نامید. خداوند از طریق تار عنکبوتی جان پیامبرش را حفظ میکند، در جنگها فرشتگان را به یاری ایشان میفرستد و با ایجاد ترس در دل دشمنان، آنها را از صدمه زدن به مسلمانان باز میدارد. خداوند در سوره یس آیه ۹ میفرماید:
«وَجَعَلْنا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدّاً وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأَغْشَيْناهُمْ فَهُمْ لايُبْصِرُون»؛ و در پيشروى آنان سدّى قرار داديم و در پشت سرشان سدّى و چشمانشان را پوشاندهايم، لذا نمىبينند. بهعبارتی خداوند مانع فهم حقیقت از طریق دشمنان میشود تا مزاحمتی برای مسلمانان نداشته باشند.
در تاریخ انقلاب از این قبیل حمایتها کم نداشتیم، از پیروزی با دستان خالی، ترس دشمنان از هیبت انقلابیون و حتی طوفان طبس گرفته تا امدادهای الهی در جنگ تحمیلی، مانند آزادی خرمشهر و بسیاری از حمایتها که از امدادهای غیبی بود. آنجاکه خداوند موانعی بین مردم و دشمنان ایجاد کرد تا آنها نتوانند حقایق را ببینند و نتوانند به مؤمنان لطمه وارد کنند و آنجا که در راه حق قدمی برداشته شد و جز رضایت خداوند در فکرها نبود، به وضوح دست یاری خداوند را دیدهایم.
در خصوص تولیدات معنوی و مادی که دشمنان اسلام و انقلاب قصد ضربه زدن به آن را دارند، مانند هر مسئلهای دیگر نیازمند حمایت خداوند و ایجاد مانع برای دشمنان هستیم و هر لحظه برای این کمک و یاری باید دست طلب به آسمان بلند کنیم. همانطور که امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه از خداوند میخواهد: «... خداوندا، مشرکان را چنان به یکدیگر مشغول ساز تا از دستبرد به مرزهای مسلمانان بازمانند و با کاستن عددشان، از کاستن مسلمین باز دار و رشته اتحادشان را با تفرقه برهم زن تا از همدستی علیه مسلمانان بازمانند. خدایا، دلهایشان را از آرامش و بدنهایشان را از توانایی بیبهره کن و راه چاره را به رویشان ببند و اندامشان را در رویارویی با مردان مسلمان سست گردان و در دلشان از درگیر شدن با دلیرمردان اسلام هراس و ترس بیفکن و سپاهی از ملائکهات را برای ترس و عذاب بر آنان برانگیز، چنانکه روز بدر چنین کردی، تا بدین سان بنیانشان را برکنی و شوکتشان را ریشهکن سازی و جمعیتشان را پراکنده کنی.» برای تولیدات معنوی و مادی و استحکام بنیان علمی و اقتصادی کشور به هیچکسی جز خداوند نیاز نداریم. خداوند راه را نشان میدهد، حمایت میکند، دشمنان را دور و کور میکند و مسیر را هموار میگرداند.