انبیاى عظام و اوصیاى کرام براى هدایت مردم و رساندن پیام الهى به ایشان، نیازمند ابزارى هستند. همان دلایلى که بر لزوم بعثت پیامبران و نازل کردن کتابهاى آسمانى و نصب اوصیاء دلالت دارد (قاعده لطف، قاعده حکمت و قاعده لزوم افاضه فیض)، همچنین دلالت مىکند که خداوند متعال ابزار و وسایل هدایت را نیز با آنان فرستاده است. این وسایل و ابزار عبارتند از:
عصمت
با کمى دقت روشن مىشود که انبیاى عظام و اوصیاى گرامى ایشان، از گناه و خطا و سهو و نسیان محفوظ هستند، زیرا اولاً: قاعده حکمت و لطف و افاضه فیض که بر لزوم فرستادن پیامبران و نازل کردن کتب آسمانى و نصب اوصیاء دلالت دارد، میگوید آنها باید از معصیت و سهو و نسیان مصون باشند.
ثانیاً: اگر گناه یا سهو و نسیانى در زندگى آنان باشد، اطمینان در وحى و رساندن احکام الهى از آنان سلب مىشود و براى حفظ اعتماد مردم به آنان و اینکه آنان را واسطه مطمئنی بدانند، باید از لغزشها مصون باشند.
ثالثاً: عصمت و مصونی از مراتب ایمان است. همانطور که ما از بسیارى چیزها مصون هستیم، مانند خوردن زهر، رفتن در آتش و اتصال به برق...؛ چون به بدى آنها یقین داریم. انبیاء و اوصیاء نیز چون به آلودگى گناه و زشتى آن علم دارند، از این جهت، از نزدیک شدن به آن و آلوده شدن به آن مصون هستند، بنابراین باید گفت عصمت از مراتب بالاى ایمان به مبدأ و معاد است.
رابعاً: پروردگار عالم سند قرآنى ارائه داده است که همه انبیاء و اوصیاء و مقربان درگاه او مصونیت دارند.
تزکیه
تزکیه نیز یکى از وسایل و ابزار پیامبران در امر هدایت بشریت است. از قرآن شریف استفاده مىشود که تمام پیامبران براى تزکیه و تهذیب آمدهاند(جمعه/2). وقتى چنین باشد، طبعاً خود پیامبران نیز نباید رذیلهاى داشته باشند، بلکه عقل حکم مىکند که باید مهذب و مبرا از هر رذیلهاى باشند. افزون بر این، اگر رذیلهاى بر کسى حکمفرما باشد، اندیشه و گفتار و کردار او از همان رذیله تأثیر جدى خواهد پذیرفت... .
تحلیه
بسیارى از صفات نیکو و فضایل نیز از ابزار کار پیامبران گرامى و اوصیاى آنان در امر هدایت بوده است که بدون آنها موفق به انجام رسالت خویش نبودهاند. سعه صدر، صبر، استقامت، رأفت، عفو، تواضع و... از جمله این صفات بودهاند. مرتبهاى عالیه از ارتباط به مقدماتى نیاز دارد که عبارت از طى کردن منازل هفتگانه «یقظه، توبه، تقوى، تخلیه، تحلیه، تجلیه و لقاء» است و تا این منازل گذرانده نشود، آن ارتباط هرگز به وجود نخواهد آمد؛ چراکه «نبوت» مرتبهاى عالیه از مراتب «عبودیت» است و تا این منازل طى نشود، حقیقت «عبودیت» هم حاصل نخواهد شد، چه برسد به مقام «نبوت»... .