ابتدای این هفته اسامی نامزدهای تایید و رد صلاحیت شده اعلام شد. موضوعی که طبیعتاً موجب بعضی اظهار نظرها و واکنشها از سوی برخی افراد در رسانهها و مطبوعات شده است. در همین باره هیئت اجرایی انتخابات وزارت کشور ضمن اعلام اسامی نامزدهای تأیید شده و رد شده اذعان کرده است، دلایل رد صلاحیت افراد به خود افراد اعلام شده است و نامزدها میتوانند اعتراضات خود را اعلام کنند. به همین منظور ردّ صلاحیتشدگان از روز یکشنبه (۲۱آبان ماه) تا روز چهارشنبه (۲۴ آبان ماه) به مدت چهار روز فرصت دارند تا اعتراض خود را به هیئت نظارت استانی اعلام و دلایل عدم تأیید یا عدم احراز صلاحیت خود را از هیئتهای اجرایی جویا شوند. مطابق جدول مراحل اجرای انتخابات مجلس شورای اسلامی، از روز پنجشنبه ۲۵ آبان نیز رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در هیئت نظارت استان با کسب نظر از هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات آغاز خواهد شد. مهمترین نکته آن است که رقابت در عرصه انتخابات باید به منظور اتحادآفرینی و جلوگیری از تفرقه باشد. از این رو انتشار اخبار ردّ صلاحیت چهرههایی، همانند مسعود پزشکیان، جلیلی رحمانآبادی، نوری قزلجه، منادی سفیدان، رسولینژاد و... که واکنشهای چهرههای سیاسی و رسانهای جریان اصلاحات و انتقاد به بحث فرآیند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی شده است، نباید موجب دستآویزی برای زیر سوال بردن ماهیت انتخابات شود. همچنین اعتماد نظام به پشتوانه مردمی خود و اطمینان از حضور پرشور مردم در پای صندوقهای رأی باعث شده است تا باجی به سیاستمداران فاقد صلاحیت داده نشود. نامنویسی ۲۴۸۳۹ نفر در انتخابات مجلس پیشرو با وجود فضاسازیهای داخلی و خارجی و کم رونق نشان دادن آن در کنار برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود دلیل محکمی بر داشتن پشتوانه مردمی نظام و اطمینان از حضور و مشارکت مردمی است؛ اما برخی از نامزدهای ردّ صلاحیت شده با توسل به اتهامزنی و مظلومنمایی سعی دارند فرآیند بررسی صلاحیتها را بیاعتبار نمایش بدهند. در همین باره «نوری قزلجه» نماینده فعلی بستانآباد در مجلس شورای اسلامی در واکنش به خبر رد صلاحیت خود گفته است: «دلایل ردصلاحیت من کاملا نارواست»؛ در حالی که همین فرد با قربانی نشان دادن خود و با استفاده از ادبیاتی همانند «رد صلاحیت خود را من از ماهها قبل پیشبینی میکردم» سعی داشت قوه عاقله هیئت نظارت استان را دچار خطا کرده و به نوعی با استفاده از افکار عمومی و فشار رسانهای، کارکرد اصلی هیئت نظارت و شورای نگهبان را دچار اختلال کرده یا به گونهای سبب شود تا تأیید صلاحیت افراد نه از طریق استعلام از مراجع قضایی و امنیتی، بلکه از طریق گروههای فشار، پایگاههای رسانهای و... انجام گیرد. واقعیت این است که ردّ صلاحیتها نه به دلیل انتقاد نامزدها، بلکه به سبب دروغپردازی، اتهامزنی و فریب افکار عمومی برخی از آنها بوده است. بنابراین، تب داغ فضای انتخاباتی کشور که با اعلام اسامی تأییدشدگان و رد صلاحیت شدهها بالا رفته است، نباید باعث شود که برخی از نامزدها به جای تبعیت از قانون و رجوع به سیر قانونی و روند طبیعی انتخابات، سعی کنند با سوءاستفاده از فضای رسانهای موجب تشویش اذهان شده و نوک پیکان انتقادات را به سمت شورای نگهبان، هیئتهای نظارت و ستاد برگزاری انتخابات ببرند. همه این اقدامات به این منظور است تا بلکه نامزدهای رد صلاحیت شده، از این جرگه نفعی ببرند و شاید هم مورد تأیید قرار بگیرند؛ در حالی که شورای نگهبان در رابطه با اجرای قانون با کسی مماشات نمیکند. از سوی دیگر همگان میدانند به صورت شفاف و صریح و واضح دلایل ردّ صلاحیت افراد به خود افراد گفته میشود. همچنین راههای اعتراض به ردّ صلاحیت نامزدها هم در دسترس همگان قرار دارد. روشن است که رسانههایی که اخبار ردّ صلاحیت نامزدها را برجسته میکنند و عمده دلیل ردّ صلاحیت افراد را همسو نبودن ایشان با دولت حاکم میدانند، در تلاش هستند تا حول گزاره خالصسازی و یک دستسازی حاکمیت پافشاری کرده و این چنین به مخاطبان خود القا کنند که به گونهای مهندسیسازی انتخابات روی داده است؛ در حالی که احترام به قواعد و قوانین برگزاری انتخابات اصل اول و اساسی شرکت در انتخابات به شمار میآید و همچنین اگر نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار باشد تا خود به قوانین موضوعه کشور توجهی نداشته باشند، پس چگونه مدعی هستند که میتوانند تا در قامت یک قانونگذار انجام وظیفه کنند! واقعیت این است برخی به جای آنکه از عملکرد و صلاحیت خود دفاع کنند و آن را اثبات کنند با هیاهو و فضا سازی قصد دارند از دستگاههای ذی صلاح باجخواهی کنند!